جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
10 عنصر کلیدی ایجاد یک وبسایت فوق العاده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

10 عنصر کلیدی ایجاد یک وبسایت فوق العاده

چه چیزی باعث میشه یه وبسایت عالی باشه ؟

چطور میشه یه وبسایت عالی داشت ? این یه سوال واقعیه که مطمئنا برای همه طراحان وب ، توسعه دهندگان ، وبلاگ نویسان و صاحبان وبسایت ها که تلاش دارن این کارو انجام بدن پیش میاد . هیچ دستور جادویی و یا یه الگویی خاصی برای برای حل این سوال وجود نداره . داشتن یه "وبسایت فوق العاده" میتونه به عوامل و فاکتور های مختلفی بستگی داشته باشه مثلا مهارت شما یا بودجه ای در اختیار دارین یا چیزایی دیگه ای که در ادامه توضیح میدیم . 

با این چیزایی که گفتیم شما باید فهمیده باشید که هیچ الگو خاصی وجود نداره اما چند دستورالعمل و شیوه های عمومی که شما با تلاش و انجام دادن اونها میتونید به نتایج عالی برسید وجود دارن . من در اینجا توضیح کوتاهی از این شیوه ها میدم .شما میتونید از این شیوه ها به عنوان یه چک لیست برای بهینه سازی و راه اندازی سایتتون استفاده کنید .

وبسایت های بزرگی که امروزه وجود دارن از واقعیت ها جدا نیستن و کارهای جادویی هم نکردن . در عوض اونها تعداد زیادی از محدودیت های حوزه کاریشونو از جلو راهشون برداشتن و به نیاز های مخاطباشون دقت کردن . مواردی که در زیر میگیم چیزهایی هستن که شما برای داشتن یه وبسایت عالی نیاز دارید . 

  • چشم انداز و هدف روشن 

هدف وبسایت شما چیه ؟ اصلا چرا چنین وبسایتی رو ساختین ؟ 

در هر جلسه برای برنامه ریزی وب سایتتون ، باید با این پرسش شروع کنید و با یه جواب ساده به پایان برسوندید . هدف شما باید برای همه بازدید کنندگان وبسایتتون روشن باشه .

اگه کار شما فروش یه سرویس یا محصوله باید رو اون تمرکز کنید .  اگه شما در حال تلاش برای ایجاد یه تفاوتین باید از برخی راه های امتحان شده که به درستی عمل کردن برا کارتون استفاده کنید . در وبلاگتون هدف اصلیتون برای ساخت چنین وبسایتی رو بطور کامل برای مخاطبان توضیح بدید . بازدید کننده شما هرگز نباید به نقطه ای برسه که حدس بزنن کار شما چیه ! چون کاهی اوقات حدس ها اشتباه از آب در میان و دیدگاهشون نسبت به شما اون چیزی میشه که نباید بشه . 

  • باهوش باشید ، برای محتواتون برنامه ریزی داشته باشین 

در حالی که شما هنوز در مرحله برنامه ریزی هستید ، فکر کنید که چه نوع محتوایی برای سایتتون میخواین تولید کنید و تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی نشون دهنده سایتتونه یعنی شما رو باید با چه نوع محتوایی شناخت ؟ سپس طراحی وبسایت خودتونو طوری انتخاب کنید که با محتوایی مورد نظرتون هماهنگ باشه . 

برای مثال شما یه عکاسین که برای نمونه کاراتون میخواین یه وبسایت داشته باشین ! خب شما باید یه وبسایت گالری عکس سبکی بسازید که از  تصاویر با وضوع بالا هم پشتیبانی کنه .یا اگه شما فقط به دنبال نوشتن در یه وبلاگ هستین . زمانتونو برای ساخت یه cms مخصوص هدر ندینو بدونه معطلی از یه پتلفرم وبلاگ نویسی مثل وردپرس برای کارتون استفاده کنید . یا اگه شما به دنبال ساخت یه صفحه Landing Page (صفحه هدف) هستین از قالب های آماده استفاده کنید .

  • استراتژی پویای SEO

 محتوا و طراحی دوتا عنصر مهم در طراحی وبسایت ها هستن . درگیر شدن بازدید کنندگان با محتوا مفیده و میتونه باعث بشه که بازدید کننده ها به راحتی اون موضوع رو با دیگران به اشتراک بزارن و همینطور داشتن یه طراحی زیبا و لذت بخش هم میتونه به بازدید کننده ها کمک کنه تا از خوندن مطالب لذت ببرن . اما برای رسیدن به وبسایت شما ، مردم باید اول اونو پیدا کنن ، همین دلیلیه که شما باید کلمات کلیدی ، عنوان ها و موضوعاتتونو برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید . 

 "پویا" بودن بخشی از داستانیه که شما نمی تونید فقط به پلاگین های اعتماد کنید و در نظر داشته باشین همه کاراتونو اونا انجام میدن . seo یه فرایند و فعالیته که نیاز به تلاش و تحقیق زیاد داره . پیگیری ترافیک وبسایتتون که کاربرها از کجا وارد سایتتون میشن یا اندازه گیری تعامل و آموختن کاربران از محتوایی وبسایتتون میتونه به شما خیلی کمک کنه تا بفهمید کجایی کارتون ضعف دارید . به دنبال این باشید که چه زمانی الگوریتم موتورهای جستجو تغییر میکنه و اون تغییرات چی هستن یا بدنبال این باشید که  کلمه کلیدی رو به بهترین شکل بهینه سازی کنید . بطور خلاصه باید بگم که شما باید مطمئن بشید استراتژی خودتونو در صورت لزوم به سرعت میتونید تغییر بدید . 

همیشه سعی کنیم به نوشته هامون عشق بدیمون و اونا رو مثل یه ربات ننویسیم تا زمانی که بازدید کننده ها اونا رو میخونن لذت ببرن . 

  • از روش های با کیفیت و شاخص استفاده کنید 

 وبسایت ها امروزه عمدتا بصری شدن و اگه شما بگین که تصاویر به عنوان محتوا خیلی مهم هستن قطعا اشتباه نمی کنید . اونها متن ها رو تکمیل میکنن (تصاویر مکمل متن ها هستن ) و بازدید کننده ها رو وادار میکنن که ادامه متن رو بخونن و خسته نشن همینطور شما میتونید اطلاعات مهمی در قالب نمودار یا infographic های زیبایی بهشون بدید . 

شما همیشه میتونید تصاویر گرافیکی خودتونو به راحتی ایجاد کنید اما گاهی اوقات ، زمان به اندازه کافی یا الهامات خوبی ندارید و این دلیل بر اینکه باید منابع با کیفیتی پیدا کنید که بتونه بهتون الهام بده . شما برای تصاویر میتونید به سایت PhotoDune و برای گرافیک هم میتونید به سایت GraphicRiver برین البته یکی دیگه از گزینه ها میتونه استخدام یه فرد حرفه ای در گرافیک باشه که تصاویر مورد نیازتونو بسازه . 

این رو فراموش نکنید که اگه میخواین از یه تصویر برای محتواتون استفاده کنید حتما چک کنید که به محتواتون مربوط هست یا نه. 

  • عملکرد بی عیب و نقص

یه وبسایت عالی نه تنها ظاهر بی عیب و نقصی داره بلکه عالی و بی عیب و نقص هم کار میکنه . خرابی مکرر، لینکهای خراب و خطاهای سرور می تونه به وبسایت شما صدمه بزن و بازدید کننده ها رو به بیرون از سایتتون راهنمایی کنه . یکی از مهم ترین مراحل در روند ساخت و ساز یک وب سایت انتخاب یک سرویس میزبانی خوبه . در حالت ایده آل باید چند میزبان رو علامت گذاری کنید و بعد متناسب با کاری که میخواین انجام بدید ، قیمت هر کدوم از میزبان ها ، پشتیبانی خوب برای تعمیر و نگهداری ، داشتن ابزار مفید و کاربردی میتونه گزینه های برای انتخاب یک میزبان خوب باشه .  همچنین داشتن سرعت خوب بارگذاری برای وبسایتتون میتونه یکی از مواردی باشه که سایتتون رو عالی کنه برای تست سرعت سایتتون میتونید از ابزار خود گوگل استفاده کنید . ( ابزار تست سرعت صفحه گوگل )

  • طراحی رسپانسیو 

چیدمان عناصر وبسایتتون میتونه باعث از دست دادن بازدید کنندهاتون بشه یا میتونه باعث افزایش اونا باشه . شما باید سعی کنید که وبسایتتون یه تصویر چشم نواز و منظم درذهن بازدید کننده بسازه و محتوایی سایتتونو بصورت منطقی نمایش بده . منظور از رسپاسنیو بودن این نیست که یه وبسایتی بسازین که مثل یه چوب از بالا تا پایین طراحی شده باشه - شما می تونید در صورت تمایل طراح های عجیب و غریب و غیر متعارف برای سایتتون در نظر بگیرید البته در صورتی که کاربردی باشه . Grid ها امروزه انتخاب محبوب طراحانه  و بنظر سفارشی ساختن اونها هم آسون میاد برای همین این میتونه یه انتخاب خوب برای شما باشه .

اگه شما در حال ساختن یه وبسایت با وردپرس هستین ، میتونید از هزاران تم فوق العاده با انواع چیدمان که برای شما بطور رایگان آماده شدن استفاده کنید . راه حل دیگه اینکه از صفحات رسپانسیو landing page که برای تلفن های همراه هم بهینه سازی شدن استفاده کنید . 

شما باید یه طراحی رسپانسیو برای سایتتون در نظر داشته باشین چون امروزه کاربرانی که از گجت های همراه مثل تبلت ها یا تلفن های همراه استفاده میکنن خیلی زیاد شده حتی زیاد تر از کاربران کامپیوتر . شما با یک طرح رسپانسیو بطور معجزه آسایی میتوند صفحه سایتتون رو برای همه دستگاه ها بهینه کنید و دیگه نیازی به ساختن نسخه های متفاوت برای دستگاه های متفاوت نیست . 

  • انتخاب معقول

اساسا منوهای ناوبری نباید گیج کننده یا پیچیده باشن . جلوگیری از داشتن زیر منوها با سطوح مختلف و قابل مشاهده بودن منو ناوبری اصلی و همینطور قابلیت دسترسی داشتن بهش میتونه خیلی مهم باشه . همینطور زمانی که شما شروع به تولید محتوا برای سایت خودتون میکنید باید فکر کنید که چطور میخواید اونها رو دسته بندی کنید که دسترسی بهشون ساده باشه . شما باید کار رو برای پیدا کردن محتوایی ساتتون خیلی راحت کنید با یه دست بندی خوب و مناسب و همینطور یه سیستم جستجویی هوشمند میتونید کاری کنید که مخاصبانتون به راحتی با محتوایی شما دسترسی داشته باشن .

اضافه کردن یه sitemap هم میتونه ایده خوبی باشه ، البته جدایی از این چیزایی که گفتیم شما باید به بخش footer سایتتون هم اهمیت بدین و اطلاعات خوب و مفیدی تو اون بخش بزارید و با این تفکر که اون بخش آخر سایتتمونه و کسی نمیبینه بیخیالش نشین . 

  • تمام اطلاعات 

اگر وبسایت شما اطلاعتی در مورد خود شما ، شرکت شما یا محصول و هدفتون به بازدیدکننده ها ارائه نمیده به سختی میشه گفت وبسایتتون عالیه . شما کی هستید ؟ شرکت شما در کجا قرار داره ؟ محصولات و سرویس هاتون رو تحت چه شرایطی ارائه میدید ؟ مردم چطور میتونن با شما تماس بگیرن ؟ در نظر داشته باشید که همه این اطلاعات برای بازدید کننده های شما مهمه و باعث میشه با چطور ساخته شدن نام برند شما آشنا بشن .  

ارائه فرم تماس ساده، اطلاعات کلی در مورد کسب و کار شما، و سیاست حفظ حریم خصوصی میتونه باعث رفع ابهامات بازدیدکنندگان نسبت به شما بشه . اگه شما نویسنده یا یک وبلاگ نویس هستید چرا یه اطلاعات کلی از خودتون ، زیر پست هاتون نمیزارید . این میتونه به عنوان یه نمونه کار یا لینک های مهم از آثارتون باشه . 

  • استفاده از تصویر و تایپوگرافی

 در طول این متن ، بنظرم شما باید متوجه شده باشید که ساده کردن اجزای بصری یک وبسایت خیلی مهمه و  این دلیل این امر سادست : که یک وب سایت بزرگ همیشه یک تعادل دقیق بین محتوای با کیفیت ، کاربردی، و باطن بهینه سازی شده با طراحی جذاب سایتش ایجاد میکنه . به عبارت دیگه، شما میتونید بهترین پست های جهان رو ارسال کنید اما اگه وبسایت شما خیلی کند بارگذاری بشه یا طراحی قدیمی داشته باشه . بدست آوردن مخاطب های زیاد برای شما واقعا یه کار سخت و مشکل میشه .

خوشبختانه ساخت یه وبسایت از اون چیزی که ممکنه بنظر برسه سادتره . امروزه ابزارهای آنلاین رایگان زیادی وجود داره مثل ساخت طرح های رنگی که به ما کمک میکنه طرح های زیبا و جذابی بسازیم . منابع آموزشی زیادی برای آموزش شما درمورد بهینه سازی سایت هاتون وجود داره که خیلی ساده با یه سرچ کوچیک میتونید پیداشون کنید . 

در پایان همه این چیزهای که درمورد جریانات و هماهنگی گفته شد برای این بود که - وبسایت های بزرگ داری یه هماهنگی کلی بین قطعات وبسایتشون از محتوا تا طراحی ظاهری سایتشون هستن . 

  • پشتیبان گیری و اتوماسیون 

خوب بیاید در نظر بگیریم که ، شما یه وبسایت بزرگ ساختید ، شما ساعت ها و ساعت ها سخت کارکردید تا کارهای خلاقانه انجام بدید بعد به نتیجه های عالی رسیدید و خیلی خوشحالید . آخرین چیزی که میتونه این خوشحالی رو ازتون بگیره چیه ؟ از دست دادن تمام اطلاعاتتون .

همونطور که شما احتمالا میدونید ، حوادث اتفاق میفتن و خیلی ساده از طریق راهایی که حتی فکرشم نمی کنید اطلاعاتتونو از دست میدید . برای همینه که شما برای جلوگیری از اون باید بطور منظم از وبسایتتون پشیبانی گیری کنید . البته شما لازم نیست که این کار رو بطور دستی انجام بدید شما میتونید خیلی راحت با ابزار خودکاری که خود میزبان در اختیارتون میزاره یا ابزارهای که تعدادشونم کم نیست استفاده کنید تا بتونین به سادگی پشتیبانی گیری کنید . علاوه بر این شما میتونید از ابزارهای آنلاین زیادی برای بهینه کردن کد های css و html استفاده کنید .

البته شما میتونید ، مشاورهای زیادی در وب پیدا کنید تا برای تصمیم گیری های مختلف به شما کمک کنند - شاید یکی دیگه از جنبه های اینکه یه وبسایت فوق العاده میشه این باشه که به عنوان مدیر و صاحب سایت از دیگران راهنمایی میگیره و کلا از سایتی که داره راضیه . 

شما برای بدست اوردن یه وبسایت عالی ، نیاز نیست که بطور وسواس گونه ای به دنبال همه قوانین این کار باشین . در حقیقت ، گاهی اوقات بهتره که چندتا چیز رو نادیده بگیرین و از اون قوانینم که استفاده میکنید درست استفاده کنید . 

  • حرف آخر با شما  

بنظرتون این معیارها برای ساخت یه وبسایت عالی کافیه یا اصلا مناسبه ؟ آیا عوامل بیشتری برای داشتن یه وبسایت عالی وجود داره که باید به این نکات اضافه کرد؟ لطفا نظرات خودتونو در بخش پایین با دیگر دوستان به اشتراک بزارید با تشکر .

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 4 رای

5 سال پیش
/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است