5 نکته مهم برای طراحی صفحه Homepage
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

5 نکته مهم برای طراحی صفحه Homepage

اینترنت در همین چند سال گذشته تغییرات نسبتا زیادی داشته ، قوانین بهینه سازی موتورهای جستجو تغییر پیدا کرده ، رسانه های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیری برای موفقیت هر وبسایت تبدیل شدن و طراحی وب سایت ها برای تلفن های همراه تکامل پیدا کرده .

به عبارت دیگه ، هر چیزی که در سال 2010 در مورد طراحی وب سایت میدونستیم الان دیگه کنارگذاشته شده و هر روز و هر روز این روند در حال پیشرفته . 

امروز و در اینجا من 5 نکته مهم رو برای طراحی صفحه Homepage باید بگم تا در موردش اطلاع داشته باشید :

  • تجربه کاربری
  • قابل اسکن بودن صفحات
  • ساده سازی 
  • اقدامات سئو
  • درخواست برای عملی واضع (Call To Action)

تجربه کاربری 

یک وبسایت به منظور انجام بعضی از کارها به وجود میاد اما مهمتر از اون طراحی شده برای ایجاد ارزش برای بازدید کنندگان . زمانی که یک کاربر یک وبسایت رو پیدا میکنه در اصل میخواد با استفاده از اون وبسایت برای خودش ارزش ایجاد کنه . هنگام طراحی یک وبسایت ، گام اول تعامل با مخاطبان هدفه ، که به عنوان تجربه کاربری شناخته میشه و این یعنی که کاربر در حال مشاهده یک وبسایت چه عکس العمل های داره و چه کارهای انجام میده . یک وبسایت برای موفقیت باید احساسات ، اعمال و خیلی چیزها رو برای طراحی در نظر بگیره تا یک تجربه کاربری فوق العاده رو به کاربرهاش بده . 

در واقع ، شما با استفاده از یک تجربه کاربری خوب در صفحات محصولاتتون میتونید به راحتی باعث افزایش فروش محصولاتتون بشین خیلی بیشتر از گذشته که وقتی از تجربه کاربری استفاده نمیکردید . 

خوب اگه بخوام یک مثال خوب بزنم اون مثال وبسایت Antamedia.com ، در این وبسایت ترکیب رنگ بدرستی انتخاب شده شما میتونید اطلاعات و نتیجه ها رو با یه نگاه ببینید البته اگه نخواین هم بازم چشمتون بهشون میخوره . این یک نمونه عالی برای تجربه کاربری که به سادگی اطلاعات خودشونو به کاربرهاشون نشون دادن . 

در زیر هم چند نمونه الهام بخش میاریم : 

Restaurant Le Duc

MAS

Time4

قابل اسکن بودن صفحات

با توجه به وقت محدود ما در زمان آنلاین ، ما هرگز یک صفحه رو بطور کامل نمی خوانیم . در عوض ما به سادگی آن صفحات را اسکن و سعی میکنیم از آن اطلاعاتی بدست بیاوریم . برای اینکه یک صفحه وب را به یک صفحه موثر تبدیل کنیم باید از یک روش ساده استفاده کنیم ، به عبارت ساده درک یک صفحه زمانی آسان تر است که به بخش های کوچیکتری تقسیم شود این کار به اشتراک راحت تر در شبکه های اجتماعی هم کمک میکند .

استفاده از کلمات ساده ، جملات کوتاه ، استفاده از فضای آزاد ، تناسب بین اندازه عنواین و متن ها و ... شما میتونید با ترکیب این عوامل در طراحی وب سایت به روند مطالعه ساده تر کمک کنید.  

 

ساده سازی 

شبیه به مواردی که در قابل اسکن سازی کردن وب سایت گفتیم شما باید یک وبسایت را طوری بسازید که خوندن مطالبش خیلی راحت و درک ساده ای نیاز داشته باشه . با انجام یه سری محاسبات ابتدایی می تونید ضروریی ترین اطلاعات را اضافه و اطلاعات بی اهمیت را حذف کنید . طراحی و استفاده از تصاویر میتونه به سایت کمک کنه تا به هدف اصلیش برسه . با این کارها هر کاربر بعد از ورود به سرعت درک واضحی از وبسایت شما پیدا میکنه و میفهمه که چه کاری قراره در وبسایت شما انجام بده . 

خب اگه بخوام خلاصه ای از حرفام در مورد ساده سازی رو در یک جمله بگم : اینطور میگم که : صفحه اصلی خلاصه ای از تمام صفحات وبسایتتونه پس براش اهمیت زیادی قائل باشید و در وبسایت Amazon.com میتونید این موارد رو ببینید . در صفحه اصلیش همه چیز به حدی ساده است که به راحتی میتونید در مورد صفحه های دیگه اش حدس های بزنید . 

در زیر چند وبسایت الهام بخش قرار میدیم با دقت برسی کنید : 

اقدامات سئو

محتوا پادشاهی میکنه ، شما حتما بارها و بارها شنیده اید که محتوا خیلی خیلی مهمه ! و باید بگم این کاملا درسته ، بهترین نوع سئو محتواست . محتوای خوب باعث میشه گوگل ، یاهو ، بینگ همه از وبسایت شما راضی باشن . و این باعث میشه seo مثل یک جادوگر برای وبسایت شما عمل کنه . هر چی شما محتوای تازه تر و مفید تری تولید کنید می تونید چشم های بیشتری برای وبسایت خودتون پیدا کنید . 

تا زمانی که موتورهای جستجو وجود داشته باشن ، seo هم وجود خواهد داشت پس شما برای جذب مخاطب بیشتر باید خیلی خیلی به این مورد دقت کنید و بهش اهمیت بدین چون میتونید بازدید کننده های زیادی از این راه برای وبسایت های خودتون جذب کنید . 

 

درخواست برای عملی واضع (Call To Action)

در هنگام طراحی صفحه اصلی ، باید به صفحه اصلی به عنوان یک دعوت فکر کرد ، دعوت به این معنی که بازدیدکننده به وبسایت بیاد اونجا بمونه ، نگاهی به اطراف بکنه و کاری انجام بده . این کار به عنوان Call To Action شناخته میشه و هر کسی میدونه که Call To Action بطور رایح در سطح اینترنت و وب سایت ها مورد استفاده قرار میگیره . 

اما چطور میتونیم بدونه ظاهری بیش از حد تبلیغاتی و مزاحم کننده از این روش استفاده کنیم ؟ 

اطمینان از اینکه CTA یک برچسبه ( مثل برچسب عضویت و ورود )

طراحی یک دکمه قابل کلیک با رنگ های متضاد.

استفاده نکردن بیش از اندازه از CTA ، تنها از تعداد معینی از CTA در صفحه اصلی استفاده کنید . 

یک نگاه به PayPal.com بندازید . در صفحه اصلی دو دکمه CTA می بینید . یکی در گوشه سمت راست بالا و یکی در مرکز صفحه ، اونها مزاحم یا ( زرق و برق دار ) نیستن . بسیار ساده و همین بهترین کارای رو هم داره . 

نتیجه نهایی

وبمستر ها و بعضی از طراحان فکر میکنن که همه چیز رو باید در صفحه اصلی به نمایش در اورد و این کاملا اشتباه . هر چیزی میتونه باعث ترک سریع بازدید کننده بشه ، از سرعت پایین بارگذاری سایت گرفته تا تبلیغات مزاحم . فرایند طراحی یک وبسایت همیشه با طراحی صفحه اصلی شروع میشه اگر شما صفحه اصلی را استادانه طراحی کنید قطعا میتونید یک وبسایت موثر و کاربردی داشته باشید . 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات