دسته بندی :
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
گردآوری و تالیف : حسام موسوی

کارمو با طراحی گرافیکی شروع کردم و حدود 2 سال طراحی گرافیکی میکردم بعد به طراحی وب علاقه پیدا کردم و همراه طراحی وب عاشق کدنویسی شدم به PHP | sass | css | Jquery | javaScript تسلط کامل دارم . در بین فریم ورک های PHP اول با CodeIgniter کار کردم اما به laravel علاقه مند شدم و دارم بطور حرفه ای دنبالش میکنم . امید من اینکه بتونم کاربرهای ایرانی رو به دنیای بیرون متصل کنم تا بتونن از فناوری های تازه آگاهی داشته باشن

 به عنوان کسی که در هر دو طرف حصار مشتری-کارفرما ، هم به عنوان مشتری هم به عنوان کارفرما کار کرده ام . من به بسیاری از دوستان (طراحان) در برخورد با مشتری ها مشاوره  داده ام . یکی از رایجترین مشکلاتی که من میشنوم اینکه خیلی از طراحا دوست دارن قبل شروع پروژه مشتری بد خودشونو - اونهایی که دیر پرداخت میکنن - یا اونهایی که همه پولو نمی دن - یا خیلی از مشکلات که با مشتری پیش میاد و شناسایی کنن . اما مشکل اینجاست ، که طراحا به من میگن ، اونها نمی تونن ! 

اونها نمی تونن صورتحساباشونو پرداخت کنن ، یا غذایی خودشونو تامین کنن ، یا .... . هر زمان من این شکایت ها رو میشنیدم . سعی میکردم از منبع اونو ریشه کن کنم . چه چیزی موجب شده تا طراحا اینطور ذهنیتی داشته باشن ؟ چرا اونها قادر به این نیستن که خودشونو در مقابل مشتری های بد "حرفه ای ( لوکس) " نشون بدن ! من فکر میکنم که با همین رویه تا آخر همه چیز اشتباه پیش بره . مشتری ها میتونن ببینن که 'من نیاز به پرداخت صورت حساب های اونها دارم و راه انتخاب هم برام وجود نداره'. در صورتی که کل زمان ارتباط با مشتری چیزی بیشتر از این حرفاست . 

  • راست نشستن 

بدون شک زمانی که شما کاری را اشتباه شروع کنید قطعا همون کارو اشتباه به پایان میرسونید . این یه واقعیت تو زندگیه و تقریبا تو همه چی صدق میکنه . بزارید کل داستانو با یه مثال براتون شرح بدم : من خیلی وقته پیش یه صندلی داشتم که اصلا فیزیک خوبی برای نشستن نداشت اما به هر حال داشتمش اما اونقدر به کمرم فشار آورد که بلاخره تا چند وقت پیش مجبور به عوض کردنش شدم . در ضمن اغلب صدمات به مچ دست ، سرشونه ، کمر به غیر از نوع صندلی برای نوع نشتن روی صندلی هم بود . 

اگه شما جلویی کامپیوتر نشسته اینو و ستون فقراتتون در موقعیت های عجیب و غریبه یا دست خودتون کج روی کیبورد یا موسه ، فقط تا یه زمانی حالتون خوبه ! شاید با این حالت تو ساعت اول - حتی ساعت دوم هیچ دردی رو احساس نکنین . اما اگه این حالتونو برای هر روز به مدت یکی دو سال انجام بدید مجبور میشید برای بدست آوردن سلامتیتون میلیون ها خرج کنید . خب چطوری میشه از این فاجعه جلوگیری کرد ؟ با نشتن صاف روی یه صندلی استاندارد از همون اول کار . خیلی ساده ! الان با خودتون میگین میدونم ، من میدونم و همه اتون با این جمله پیشگیری بهتر از درمانه هم آشنایین ! پس واقعا چرا هیچ وقت بهش عمل نمیکنیم ؟ 

واقعیت اینکه شما باید از همون ابتدا از یه موقعیت خوب شروع کنید تا پایان خوبی داشته باشید . اگه شما میخواید فقط یه مدت ، ارتباط مفید با مشتریان خوب داشته باشین ، حقیقت سرد اینکه شما کار رو اول با فداکاری های کوتاه مدت شروع میکنین و وقتی که زیر کمی فشار مالی رفتین شروع به نشون دادن رفتارهای بدی میکنین یا با مشتری های بد شروع به همکاری میکنین . 

با اینطور شروع کردن ، هدف های بلند مدت یا هر چیز دیگه که براتون مهم بود حفظ نمیشه ! و به این دلیل هر کار اشتباه و غیر مسئولانه از طرف شما باعث دورتر شدنتون از هدف یا کاری که دوست دارید انجام بدید میشه. ولی شما باید یه سرویس واقعا ارزشمند برای مشتریان با ارزش بوجود بیارین البته نه بصورت غیر مسئولانه و اشتباه . 

صاف بشینید ! دید خودتونو نیسبت به "مطلوب" بدون یه کسب و کار بد به این خاطر که به پولش نیاز دارید عوض کنید به جاش بدنبال درست انجام دادن وظیفه خودتون باشین و چون به پول نیاز دارید به هر مشتری بله نگین ! چطور میخواین به یه اتاق پره مشتری خوب و عالی برسین زمانی که وقت خوتونو با مشتری های بد هدر دادید ؟  خودتونو تغییر بدید و بهتر کنید نه اینکه سعی کنید رفتار مشتری هاتونو عوض کنید . 

یه مشتری بد هیچ وقت ، هیچ وقت ، هیچ وقت ، هیچ وقت ، هیچ وقت و هیچ وقت به یه مشتری خوب تغییر پیدا نمیکنه . هیچ وقت . من نمیتونم تا آخر این هیچ وقت رو تکرار کنم تا شما مریضی شنوایی بگیرین چون از بس که مهمه . اما اینو میگم که هنوز خیلی ، خیلی از طراحا وجود دارن که اینو نمی فهمن . تمام حرفه من اینه . پس اینو یه جا بنویسید تا هر روز جلو چشمتون باشه . به جای قبول کردن چیزایی مزخرف برا خودتون چیزایی عالی رو برا خودتون بخواین . 

  • خوردن ناهار مثل خانواده های سلطنتی 

چطور یه طراح تلاش کنه تا ظرف غذا رو رویی میزی بزاره که مشتری های دورش با چوب اونو میزنن ؟ بیشتر طراحا پیشنهاداشونو چون یه دور کار هستن از دست میدن . آیا این دلیله که کسی چون تو خونه کار انجام میده بهش کاری نرسه ؟ بنظر ناعادلانست ! البته ما داریم در مورد طراحایی خوب و با استعدادی حرف میزنیم که (freelancer ) بودنو برای خودشون قبول کردن  ! من میدونم یه freelancer چیکار میکنه ، تلاش داره هر پروژه ای که بتونه گیر بیاره ! چرا ؟ چون بتونه خرجشو در بیاره !

اما همچنین میدونم که دور کاری برای افراد حرفه ای مناسب نیست . چطور من از نقطه A به نقطه B حرکت کردم اصلا پیچیده نیست ! نه یه اتفاقه نه یه شانس ! 

مهم اینکه نگرش خودتونو عوض کنید . من از این اطلاع دارم که قرار بود به سادگی قادر به ارائه ارزش به مشتریان خوب باشید البته اگه از اشتباه دوری کنید ! شما به راحتی میتونید سرویس های بزرگی برای مشتری های ایده آلتون آماده کنید اگه دست از غیر مسئول بودن بردارید و تمام مسئولیت کاراتونو قبول کنید ! شما باید مشتری های خوبی که گیرتون میاد رو مدیون خودتون ، تمرکز خودتون ، رفتار خوب خود بدونید . 

به یا داشته باشید : چیز های منحصر به فرد = عالی ;  و چیز های معمولی = بد هستن ، اگه شما وقت بیشتری رو روی افرادی که روی سایتتون کلیک میکنن بزارید ، شما به زودی میتونید با کار کمتر پول بیشتری برای خودتون بسازید و به عنوان یه پاداش به شما امکان میده که راهتونو با استرس و نا امیدی کمتری طی کنید . 

  • انطباق با فرصت های جدید

انسان بسیار سازگاره . فقط به گوناگونی ما نگاه کنید . ما جوری تکامل پیدا کردیم که میتونیم خودمونو تقریبا با همه چی منطبق کنیم حالا اون چیز خوب باشه یا بد فرقی نداره . اگه شما به شیوه زندگی هر یک از مشریان خودتو کمی دقت کنید اونا براشون مهم نیست که شما چه مشکلاتی دارید اونا فقط براشون این مهمه که مشکلاتشون چطوری حل میشه تا بتونن تو زندگی موفق باشن . این قانون تکامله که واقعا همه بدنبال موفقیت خودشون هستن . فکر میکنم داشتن سیاست درهای باز برای مشتریان بد واقعا فکر عاقلانه ای باشه چرا باید به هر قیمتی شده مشتریایی بدو نگه داریم . اما چطورش ؟ بخودتون بستگی داره 

به عنوان یک حرفه ای خلاق با استعداد ، شما باید اینو بدونید که باید به خودتون اعتبار بیشتری بدید . با کنترل اعمال و رفتار خودتون میتونید همیشه با هر شرایطی خودتونو انصباق بدید و باعث موفقیت خودتون بشید . همیشه افرادی هستن که از فرصت های جدید استفاده میکنن و همین افراد هستن که به خوبی تو کارشون پیشرفت میکنن . 

شما چی فکر میکنید ؟

با این گفته های ما شما مشتری های بد رو از لیستتون حذف میکنین ؟ بنظرتون از چه استراتژی برای بهبود کارتون میتونید استفاده کنید ؟ و از اون مهمتر چطور از اون استراتژی استفاده کنیم ؟ لطفا اینها رو با دوستان دیگه تو بخش نظرات در میون بزارید تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن !

برچسب : , ,

دیدگاه های مخاطبین

ثبت دیدگاه شما
  • FlyMan

    واقعا یه سری از مشتری ها خیلی رو اعصابن :| از رو نادانیشون یه چیزی میگن هر کاریم که میکنی نمیتونی راضیشون کنی :|

  • سجاد

    فوق العاده بود
    در بخش آیکون و فرم ورک ها هم بسیار لذت بردم

    ازت ممنونم دوست من

    • admin

      خواهش میکنم مرسی از نظرتون

پیشنهاد میکنیم این مطالب رو هم مطالعه کنید :