چرا باید تصمیمات طراحی را برای مشتریان خود توضیح دهید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چرا باید تصمیمات طراحی را برای مشتریان خود توضیح دهید

آیا تا به حال عاشق مدل طراحی‌ای که خلق کردید شده‌اید؟ گاهی اوقات مشتریان تغییراتی را خواستار می‌شوند که ما با آن تغییرات احساس راحتی نمی‌کنیم. طراحی وب سایت برای دیگران می‌تواند کمی ریسکی باشد. بعضی اوقات شما خوش شانس هستید و مشتری از کاری که انجام داده‌اید راضی می‌باشد و خواستار هیچگونه تغییری نمی‌شود. اما بیشتر اوقات این شبیه به روندی بی پایان از اعمال تغییرات به منظور رسیدن به رضایت شخصی بعضی مشتریان است. (البته اگر بشود آن‌ها را واقعا راضی کرد)

این یک امر مهم برای طراحان وب است. حتی اگر ما نتوانیم نحوه‌ی واکنش نشان دادن مشتریان خود را به طور کامل کنترل کنیم، یک استراتژی وجود دارد که می‌تواند از خراب شدن اوضاع جلوگیری کند: تصمیمات طراحی خود را ترجیحاً از همان ابتدا به مشتریان توضیح دهید.

یک رویکرد فعال که نتیجه می‌دهد

بگذارید واضح‌تر بگویم که منظور من این نیست که شما باید لیستی از لباس‌های مرتب و با جزئیات فوق العاده را تهیه کنید. آنچه که ما در موردش صحبت می‌کنیم، ارائه کلیه کارهایی است که شما انجام داده‌اید و مهمتر از آن دلیل انجام‌های کارهایتان است. این چیزی است که می‌تواند به همراه طرح اولیه شما تحویل داده شود. این کار به ما کمک می کند تا چند مورد را در خفا انجام دهیم:

متن را فراهم می‌کند

اغلب مشتریان مایل به پذیرش هستند، به این شرط که دلیل آن کار را بدانند. در مورد وب سایت، این می‌تواند دادن توضیحاتی در رابطه با طرح یا ساختار وب سایت مدنظر باشد. اگر استدلال‌های شما از نظر آن‌ها منطقی بیاید، مانع از بروز اختلافات و مشکلات می‌شود. 

باعث آسانتر شدن گفتگوهای سازنده می‌شود

هر از چندگاهی، به افرادی بر می‌خورید که کارهای شما را بسیار تند و تیز قضاوت می‌کنند. این قضاوت‌ها نه تنها روح و روان شما را درگیر می کند، بلکه سبب می‌شود روند طراحی بسیار سخت‌تر شود. اگر سبب بروز این مشکلات نشود، می‌تواند انگیزه شما را از بین ببرد و مشتریان بعدی را نیز کمی محتاط کند.

این واکنش‌ها اغلب بر مبنای این است که مشتری برخلاف طرحی که شما ارائه داده‌اید، انتظارات بسیار متفاوتی را داشته است. با ارائه توضیحی شفاف و ساده، می‌توانید حداقل بخشی از این سردرگمی و تعجب را جبران کنید. در حالی که ممکن است آن‌ها هنوز عاشق طراحی نباشند، گفتگوی بعدی می‌تواند سازنده‌تر باشد. این گفتگوها در نهایت منجر به محصول نهایی بهتری می‌شود.

این نشان دهنده حرفه‌ای بودن شماست

ارسال یک طرح برای بررسی، بدون توضیحات واقعی و کامل، مثل رها کردن شخصی در وسط شهری ناآشنا و بدون  GPSاست. به همین دلیل است که وقت گذاشتن برای راهنمایی کردن یک شخص در مدل طراحی، تاثیر خوبی روی شما خواهد داشت. این نشان می‌دهد که شما در مورد کاری که انجام می‌دهید جدی هستید و تمایل به برقراری ارتباطات گسترده‌ای دارید. این روشی عالی برای کمک به برقراری رابطه‌ای مهم بین مشتری و طراح است.

چه نوع بایدها و نبایدهایی را مطرح کنید؟

وقتی صحبت از جزئیات مختلف یک طرح می‌شود، یک تعادل ظریف وجود دارد. اگر نوشته‌هایتان بیش از حد طولانی باشند، می‌توانند مشتری را خسته و یا گیج کنند. گاهی اوقات نوشته‌های طولانی سبب می‌شوند که مشتری اصلا آنها را نخوانده و بی تفاوت از کنارشان رد شود. بنابراین نکته اصلی این است که اطلاعاتی را تهیه کنید که به عنوان یک طرح کلی ارائه شوند. روی مهمترین قسمت‌های طراحی تمرکز کنید، مانند:

- پی نوشته و پاورقی

- جهت یابی

- بخش‌های مهم یا سایر محتوای برجسته

- مناطقی پیش بینی شده که از انیمیشن یا جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود

به عنوان مثال، اگر شما قسمتی از صفحه اصلی را برای نوع خاصی از محتوا تنظیم کرده‌اید، مطمئن شوید که مشتری قصد شما را از انجام این کار درک کرده است.

یک قانون خوب: آنچه که برای شما واضح و آشکار است، ممکن است برای دیگران به آن شفافی نباشد. فرض نکنید که همه به طور خودکار می‌توانند منظور و افکار شما را متوجه شوند. 

پس باید از بیان کردن چه چیزهایی خودداری کنید؟ این بسته به نوع مشتری و پروژه شما می‌تواند متفاوت باشد.

به طور کلی، بهتر است از جنبه‌های بسیار فنی (مثل نحوه‌ی ساخت یک ویژگی و طرحی خاص) دوری کنید. اکثر مشتری‌ها نگران نیستند که چطور به طرح ایده آل آن‌ها دست پیدا می‌کنید. کار خود را با اصول اولیه شروع کنید و در صورت لزوم، توضیحات کامل و مختصری را در رابطه با نگرانی‌های مشتری ارائه دهید.

لطفا خودتان را معرفی کنید

در پایان، هدف از نوشتن فرآیندهای فکریِ خود در طراحی، ایجاد یک محیط مشترک‌تر بین مشتری و طراح است. به یاد داشته باشید که وقتی نوبت به طراحی می‌رسد، شما متخصص هستید. وقتی شما اطلاعات درستی از خودتان را در اختیار مشتری می‌گذارید، آن‌ها می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ تری بگیرند.

علاوه بر این آن‌ها به احتمال زیاد می‌توانند تغییراتی را طبق چارچوبی که شما برای آن‌ها مشخص کرده‌اید، اعمال کنند. ممکن است این تغییرات، تغییر فونت یا رنگ باشد اما مطمئناً از بین بردن کل طراحی نخواهد بود. بنابراین در مورد پروژه بعدی، سعی کنید به تصمیمات طراحی خود در طول مسیر اشاره کنید. با اینکه نمی‌توان تضمین کرد مشتری خواستار تغییر در طرح نباشد، اما هر دوی شما باید در موقعیتی باشید که با حوادثی که ممکن است اتفاق بیوفتد مقابله کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات