نحوه دریافت نرخ دلخواه از مشتری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نحوه دریافت نرخ دلخواه از مشتری

آیا می‌دانید که قیمت‌های فعلی در بازار برای طراحی کاملا بی ربط است؟ این مسئله درست است و موضوع بعدی این است که شما مجبور نیستید ازآن‌ها پیروی کنید. در واقع شما می‌توانید روی طرح‌های خود هر قیمتی که دلتان می‌خواهد را بگذارید اما به شرط اینکه در روند طراحی خود چند تغییر ایجاد کنید. ممکن است بپرسید این غیر اخلاقی نیست؟ به هیچ عنوان. من دقیقا به شما نشان خواهم داد که چگونه می‌توانید از نظر اخلاقی و عادلانه، هر مبلغی را که می‌خواهید به طراحی‌هایتان نسبت دهید. اگر علاقه‌مند هستید ادامه دهیم...

هر چیزی که شما بخواهید؟

بگذارید اول منظورم را به طور واضح در مورد اینکه هر قیمتی(شارژ) که دلتان بخواهد را توضیح دهم. طراحان به صورتی آموزش داده شده‌اند تا باور کنند که باید از یک محدوده قیمت استاندارد پیروی کنند زیرا این همان چیزی است که  در بازار وجود دارد. اما بگذارید یک چیزی را به شما بگویم: چیزی به اسم بازار وجود ندارد. این‌ها همه تخیلات افرادی است که می‌خواهند نیازهایشان برطرف شود. به عنوان مثال، شما به یک مشتری خدماتی را ارائه می‌دهید و آن مشتری مایل است بابت آن ۱۰۰ دلار بپردازد، حال یک مشتری با پتانسیل بیشتر ممکن است بابت همان خدمات ۱۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ دلار بپردازد. تمام این مسائل به این بستگی دارد که شما خودتان را در چه جایگاهی قرار داده و چه کار با کیفیتی را برای مردم فراهم می‌کنید.

برای یک دقیقه با من تجسم کنید که ما به یک رستوران جدید و مد روز در شهر می‌رویم. شما و دوستانتان گرسنه هستید و با هیجان به رستوران می‌روید. پیشخدمت شما را می‌نشاند و منوها را به شما می‌دهد. شما در منو چیزی را با نام  "Poule et I’Orange Supreme de Chef" را می‌بینید. دقیقا مطمئن نیستید که این چه نوع غذایی است اما به نظر خوشمزه می‌آید. شما به قیمت نگاه می‌کنید اما در نام غذا کلمه Supreme(به معنای عالی) به کار برده شده بنابراین قیمت گران آن را نادیده می‌گیرید.

(اگر فرانسوی صحبت نمی‌کنید، اسم غذایی که در بالا نام برده شد "مرغ با برش‌های پرتغالی سرآشپز"  است. می‌بینید این چیزها چقدر قدرتمند هستند؟)

تجربه‌ای بی نظیر ارائه دهید

بیایید به سراغ یک مثال دیگر برویم. اگر تا به حال از دیزنی لند بازدید کرده باشید، می‌دانید که همه چیز آنجا به طرز دیوانه کننده‌ای گران است. دیزنی چگونه قادر است تا از پس قیمت چنین چیزهایی برآید؟ بخشی از این راز در مارک تجاری دیزنی نهفته است. اما بخش دیگر این است که در دنیای دیزنی، شما انتظار تجربه‌های خاصی را دارید. شما با ورود به دنیای دیزنی به معنای واقعی کلمه، وارد یک دنیای دیگر می‌شوید و در این دنیا پرداخت ۱۲ دلار برای یک بطری آب به نظر قابل قبول می‌آید.

تجربه را بالا ببرید

به عنوان یک طراح شما می‌توانید خدمات خود را تحت شرایط دلخواه‌تان قیمت گذاری کنید. اگر طرح‌ها و مفاهیم اساسی را در نظر بگیرید و آن‌ها را خودتان بسازید، مردم هیچ بحثی در رابطه با مبلغی که باید بپردازند نمی‌کنند. همه چیز در مورد تجربه باید متفاوت‌تر از حد معمول احساس شود. اگر بتوانید کاری کنید تا مشتریانتان در حین کار کردن با شما احساس متفاوتی داشته باشند می‌توانید بیشتر از رقبای خود کسب درآمد کنید. یک تجربه‌ی عالی ارائه دهید، مشتریانتان را به بازی در دنیای خود دعوت کنید و گول مسائل ظاهری را نخورید.

تنظیمش کن و فراموشش کن

جی آبراهام، مربی بلند پایه تجارت به طور مداوم تاکید می‌کند که این مهم است که کسانی را که محصولات و خدمات شما را خریداری می‌کنند به عنوان "مشتری" ببینید نه به عنوان "خریدار" و "کاربر"، حتی اگر این ۳ از لحاظ فنی یکی باشند.

 چرا؟ خب، در موردش فکر کنید. وقتی از این زاویه به موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید که شما تنها محصول خود را به آنها تحویل نمی‌دهید تا جیبشان را خالی کنید؛ بلکه در حال برقراری یک رابطه با آن‌ها هستید و می‌خواهید ببینید آیا تا زمانی که با شما همکاری می‌کنند، بهترین خدمات ممکن را دریافت می‌کنند یا خیر. 

همین مسئله باید در مواقعی خاص نیز صادق باشد. مواقعی که در آن مشتریانتان یا رو در رو با شما ملاقات کرده یا صرفا کاربرانی هستند که روی وب سایتی که شما طراحی کرده‌اید کلیک می‌کنند. با این حال این وظیفه شماست تا مطمئن شوید که آیا آن‌ها همه‌ی چیزهای لازم برای تبدیل شدن به یک کاربر موفق را در اختیار دارند یا نه. حتی اگر آن‌ها هرگز شما را به صورت رو در رو ملاقات نکنند، باز هم باید مراقبت و توجه شما را احساس کنند. آن‌ها باید بدانند که فردی وجود دارد که علایق و نیازهایشان را در نظر می‌گیرد و به آن‌ها اهمیت می‌دهد.

 کارهای خود را بشناسید و دانش خود را نشان دهید

مطمئنا برای اینکه بتوانید یک قیمت درست را انتخاب کنید، باید به درستی از کاری که انجام می‌دهید آگاهی داشته باشید. اما از اینکه تخصص خود را نشان دهید نترسید و همیشه سعی کنید جواب سوال‌هایی را که ممکن است مشتریان بپرسند آماده کنید؛ حتی اگر آن موضوع به طور جدی با پروژه مورد نظر مرتبط نباشد. مشتریانتان دوست دارند به آن‌ها جوابی دهید که با استفاده از آن بتوانند پول بیشتری بدست آورند. توصیه‌های استرتژیکی را ارائه دهید که تصور می‌کنید از آنچه که مشتری درخواست می‌کند بهتر است. در اینجا متخصص شمایید نه آن‌ها. پس طبق چیزی که قبلا گفته‌ام، این وظیفه و مسئولیت شماست تا مطمئن شوید که مشتری اطلاعات کافی در مورد خدمات شما داشته و می‌تواند بدون حضور شما به طور کامل و درست از آن خدمات‌ استفاده کند.

به دنبال ماهی بزرگ بروید

در بالاترین سطح، مشتریان حاضرند هزینه بسیار خوبی را برای بهترین محصولات و خدمات بپردازند؛ شاید حتی بیشتر از آنچه که فکرش را کنید. بعد از سال‌ها سر و کله زدن با مشتریان برای حقوق ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دلاری، ممکن است با دیدن حقوق ۵ یا ۶ رقمی خود حیرت زده شوید. این نوع مشتری‌ها مانند مشتریانی نیستند که در گذشته داشته‌اید. آن‌ها بودجه زیادی را در دست دارند و علاقه‌ای به بحث کردن سر حقوق طراح ندارند. واقعا چرا باید اصلا بحثی داشته باشند؟ جدا از تمام این مسائل، در آخر شما به عنوان یک مشتری، به اندازه مبلغ پرداختی خود کار تحویل می‌گیرید. مشتریان بزرگ از درون مهارت‌ها و توانایی‌هایتان، فرضیه‌هایی را برای برطرف کردن نیازهایشان بدست می‌آورند. همچنین آن‌ها برخلاف مشتریان رده پایین‌تر، تمایل دارند تا شما را بیشتر برای کار کردن روی طرح خود تنها بگذارند. مسئله‌ی واضح و روشن اینجاست که هرچه مشتری میل کمتری به پرداخت هزینه داشته باشد، بیشتر مزاحم تمرکز و فعالیت‌های شما می‌شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات