جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
تجربه کاربری - حس خوب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

تجربه کاربری - حس خوب

تجربه کاربری واقعا چیه ؟ به چه کاری میاد ؟ چرا باید محصولاتی ایجاد کنیم که دارای تجربه کاربری عالی باشن ، چه لزومی داره ! بزارید این مسئله رو براتون روشن کنم ! تجربه کاربری مهمترین بخش هر چیزه البته این نظره منه و نمی دونم بقیه در موردش چی فکر میکنن ! اما تو عصر مدرن تمام چیزها متصل میشه به تجربه کاربری ! 

تمام تجربه کاربری در مورد یه چیزه و اونم فقط حسه ! بله حس ! اره کلمه حس ! جالبه نه ؟ بزارید مثال بزنم شما موبایلی رو میخرید که بهتون حس خوبی بده ، شما از هدفونی استفاده میکنید که بهتون حس خوبی بده شما ساعت های زیادی رو پشت صندلی میشنید که بهتون حس خوبی بده اصلا شما تو آشپزخونه اتون با چاقویی کار میکنید که حس خوبی بهتون بده مردمی که به اپل علاقه دارن به نظر شما بخاطره چیه ؟ به خاطر محصولاتشون ؟ میتونم 5 تا شرکت مثال بزنم که حتی محصولاتشون از پل هم بهتره ، به نظر من دلیلش یک چیزه و اون حسیه که استفاده از محصولات اپل بهشون میده .

حالا در طراحی وب اگر شما با یک وبسایت حس خوبی داشته باشین هر روز ، هر دو روز یا در یه بازه زمانی کوتاه حتما دوباره بهش بر میگردید ! مطمئن باشین ! حالا این حس چطوری ایجاد میشه ! فقط با طراحی ؟ ممممم این مهمه ولی فقط این نیست . 

طراحی ، یکی از بخش های یک پازله ، اسمشو میزارم پازل حس ! شما زمانی میتونید پازل حس رو تکیمل کنید ، که تمام قطعات اون رو کنار هم بزارید . این قطعه ها چی هستن ؟ برای هر وبسایت بر اساس کارش متفاوته . مثلا یک وبسایت فروشگاهی فروش موبایل ! طراحی وبسایت ، نحوه ناوبری کاربرها ، سرعت لود وبسایت ، خدمات قبل از فروش ، خدمات پس از فروش ، اطلاعات در مورد موبایل ها ، قیمت روز موبایل ها و هزارتا چیز دیگه ، که همشون برای اینکه یک کاربر حس خوبی داشته باشه بهم متصلن .

حالا بیاین دوتا فروشگاه رو مثال بزنیم ، هر دو فروشگاه موبایل هستند و یک نفر از هر دوشون خریدی رو انجام میده ! بیاین فرض کنیم اونی که خریدی انجام میده بدشانس ترین آدم دنیاست . خریدی که از فروشگاه شماره 1 انجام میده با تاخیر بدستش میرسه برای همین هم فروشگاهی که از این تاخییر با خبر شده زنگ میزنن و بابت تاخیر معذرت خواهی میکنن و بخاطرش چند امتیاز به پنل کاربری اون خریدار اضافه میکنن بعد از چند روز استفاده از اون موبایل خریدار به مشکل بر میخوره و به پشتیبانی فروشگاه 1 زنگ میزنه اونها هم با دریافت دلیل های منطقی از خریدار میخوان موبایل رو براشون پست کنن و اون رو با یه موبایل دیگه سریعن جایگزین و دوباره برای خریدار میفرستن . کل این پروسه شاید در یک هفته اتفاق بیفته . 

خب اگه شما جای خریدار بودید دوباره از فروشگاه شماره 1 خرید میکردید ؟ حستون در مورد فروشگاه شماره یک چی بود ؟ 

حالا همون فرد از یک فروشگاه دیگه به اسم فروشگاه شماره 2 خریدی انجام میده اما خرید بعد از 2 روز تاخیر به دستش نمیرسه زنگ میزنه به پشتیبانی و این موضوع رو مطرح میکنه اما اونا جواب سربالا میدن و محصول بعد از 4 روز تاخیر به دستشون میرسه ، متاسفانه بر اساسه اینکه فرض کردیم این آدم بدشانس ترین فرد دنیاست این محصول هم بعد از 2 روز دچار مشکل میشه و زنگ میزنه به پشتیبانی و مسئله رو مطرح میکنه و حالا اونا چی جواب میدن ؟ جواب های بی ربط بعد از 2 هفته بالا پایین کردن تازه میگن محصولتون رو بفرستید بعد از 2 ماه چک کردن محصولتون رو با هزار دردسر تعویض نه ، تعمیر میکنن و براتون میفرستن .

حالا اگه شما جای خریدار باشید دوباره از فروشگاه شماره 2 خرید میکردید ؟ حستون در مورد فروشگاه شماره دو چیه ؟ 

دیدید تنها با ایجاد کردن حس خوب در کاربرهای نهایتون میتونید کاری کنید که اونها شما رو به دیگران ترجیح بدن . من تو این نوشته سعی ندارم بگم چیزهای کاملی ارائه کنید چون هیچ چیز هیچ وقت کامل نیست من سعی دارم بگم سعی کنید اون چیزی که در حال ارائه دادنش هستید حس خوبی رو در کاربرهاتون ایجاد کنه . چون میتونه کلید موفقیت شما همین موضوع باشه . 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است