چرا استفاده از داده‌های ساختار یافته به سئوی وبسایت شما کمک می‌کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

چرا استفاده از داده‌های ساختار یافته به سئوی وبسایت شما کمک می‌کند

جذب اولین مشتری برای توسعه‌دهندگان جدید بسیار هیجان‌انگیز است. تصور اینکه باید دانش کدنویسی خود را برای تکمیل پروژه به کار بگیرید می‌تواند بسیار خوشحال‌کننده باشد. اگر مشتریان شما دارای تجارتی کوچک هستند که با مردم (مثل رستوران، نونوایی و غیره) سر و کار دارند، نکته‌ای وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید. آن نکته این است که احتمالاً مشتری به CSS، HTML یا جاوااسکریپت اهمیتی نمی‌دهد. مسائلی که برای آن‌ها مهم می‌باشد، عملکرد درست وبسایت در جستجو و جذب مشتریان به تجارتشان است.

این بدان معناست که شما برای ساخت وبسایت، باید بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را مد نظر قرار دهید. یکی از پیشرفت‌های اخیر در زمینه سئو، مربوط به افزایش استفاده‌ی روز افزون گوگل از «داده‌های ساختار یافته» در آنالیز کردن وبسایت‌ها است. این رویکرد باعث شد تا تصمیم بگیریم این مقاله را در مورد استفاده از داده‌های ساختاریافته در پروژه‌های مختلف وب خود بنویسم.

من می‌خواهم این بحث را به ۴ بخش تقسیم کنم. قسمت‌هایی که قصد بررسی آن‌ها را دارم، شامل موارد زیر است:

۱. داده‌های ساختار یافته چیست و چرا گوگل به آن اهمیت می‌دهد؟

۲. نحوه‌ی استفاده از داده‌های ساختار یافته در وبسایت

۳. نحوه‌ی آزمایش کردن داده‌های ساختار یافته و نظارت بر خطاها بعد از راه‌اندازی سایت

۴. نیاز به بروزرسانی داده‌های ساختار یافته پس از راه‌اندازی وبسایت

من متوجه شدم که بسیاری از افرادی که خود را توسعه‌دهنده وب خطاب می‌کنند، چیز زیادی در مورد سئو نمی‌دانند. همچنین فهمیدم کسانی که تصور می‌کنند در سئو مهارت دارند، چیز زیادی از توسعه‌ی وب نمی‌دانند و اغلب به سختی می‌توانند کدنویسی کنند.

در واقع کسی که توانایی کدنویسی دارد و دقیقا می‌داند که موتورهای جستجو به دنبال چه چیزی هستند، می‌تواند موارد ارزشمند زیادی را برای مشتریان خود فراهم کند. این ارزش‌ها به نوبه‌ی خود به شما کمک می‌کنند تا بتوانید درآمد بیشتری را به عنوان یک توسعه‌دهنده کسب کنید. به عبارت دیگر اگر دانش سئو را با مهارت‌های جدید توسعه‌ی وب همگام کنید، می‌توانید از این فرد:

چرا استفاده از داده‌های ساختار یافته به سئوی وبسایت شما کمک می‌کند

به این شخص تبدیل شوید:

چرا استفاده از داده‌های ساختار یافته به سئوی وبسایت شما کمک می‌کند

بنابراین بیایید به این موضوع بپردازیم و ببینیم که چرا داده‌های ساختار یافته برای سئوی وبسایت اهمیت دارند.

داده‌های ساختار یافته چیست و چرا گوگل به آن اهمیت می‌دهد؟

داده‌های ساختار یافته یک نوع نشانه‌گذاری است که شما می‌توانید بر روی محتوای وبسایت خود اعمال کنید. این نشانه‌گذاری شما را قادر می‌سازد تا اطلاعات مربوط به صفحات وب و محتوای آن‌ها را به موتورهای جستجو ارائه دهید. این نشانه‌گذاری‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا موتورهای جستجو علاوه بر بهتر شدن در درک زبان طبیعی، ممکن است در فهم جمله‌بندی یا سایر مطالب موجود در صفحه وب نیز با مشکل روبرو شوند. 

به عنوان مثال اگر کاربری موضوع «یک حرفه‌ای برای کمک در سرمایه‌گذاری» را جستجو کند، ممکن است موتورهای جستجو در تمایز بین سایت‌هایی که متعلق به مدیران سرمایه‌گذاری و سایت‌هایی که درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب یک مدیر سرمایه‌گذاری است با مشکل روبرو شوند. (این یک مثال بسیار کلی است.)

با استفاده از داده‌های ساختاریافته می‌توانید به گوگل کمک کنید تا بفهمد که وبسایت شما در مورد مدیر سرمایه‌گذاری است.

هدف دیگر داده‌های ساختار یافته این است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ماهیت مسائل را مشخص کنند. به عنوان مثال فرض کنید که در حال ساخت وبسایت برای یک کاندیدای سیاسی هستید. این کاندیدا برای کمپین خود علاوه بر یک وبسایت رسمی، صفحه‌ای رسمی نیز در فیسبوک دارد. شاید برخی از افراد در فیسبوک صفحاتی تقلبی در مورد آن کاندیدا باز کنند. با لحاظ کردن داده‌های ساختار یافته و خاص، می‌توانید رابطی بین صفحه رسمی فیسبوک و وبسایت کمپین ایجاد کنید. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدانند که کدام صفحه فیسبوک قانونی و کدام یک تقلبی است. گوگل تقریباً یک دهه در تلاش است تا اینگونه شناسایی‌ها را در وب انجام دهد. آن‌ها کار خود را با شبکه‌ی اجتماعی Google+ شروع کردند.

در اوایل دهه‌ی گذشته اگر وبسایتی دارای لینکی به پروفایل Google+ بود و آن لینک دارای ویژگی «rell=author» بود، این لینک به گوگل می‌فهماند که این وبسایت متعلق به دارنده‌ی پروفایل Google+ است. گوگل این رویکرد را به خاطر مشکلات Google+ در آگوست ۲۰۱۴ رها کرد. از آن زمان به بعد گوگل از داده‌های ساختار یافته به عنوان روشی برای دریافت اطلاعات در نتایج جستجو استفاده می‌کند. بنابراین داده‌های ساختاریافته چیزی است که شما باید برای ارزش بخشیدن به وبسایت‌های مشتریان خود از آن استفاده کنید.

نحوه‌ی استفاده از داده‌های ساختار یافته در وبسایت

داده‌های ساختار یافته به چند روش قابل استفاده هستند. شما می‌توانید از آنان برای شناسایی شخص یا نهادهای عملیاتی سایت استفاده کنید، همچنین می‌توانید با استفاده از آن به گوگل کمک کنید تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کند. به عنوان مثال اگر برای یک نانوایی وبسایت ساخته‌اید، می‌توانید از انواع مختلفی از نشانه‌گذاری برای برجسته کردن مزایای خوب تجارت، رویدادهای پیش رو و غیره استفاده کنید. این نشانه‌گذاری‌ها می‌توانند منجر به برجسته شدن نتایج جستجو شوند، این به نوبه‌ی خود مشتریان شما را خوشحال خواهد کرد.

بیایید با یک مثال شروع کنیم. من به تازگی وبسایتی را برای یک تجارت املاک ساخته‌ام، بنابراین می‌توانیم با کمک آن بفهمیم که این موضوعات در زندگی واقعی به چه صورت می‌باشند. شخصی که وبسایت را برایش ساختم، بیشتر روی معامله کردن با سرمایه‌گذاران تمرکز دارد. این وبسایت شامل داده‌های ساختاریافته‌ای است که به گوگل می‌فهماند این سایت متعلق به یک فروشنده املاک واقعی است. هنگامی که من عبارت «Dayton realtor for investors» را در گوگل جستجو می‌کنم، ۳ نتیجه‌ی برتر بدست آمده در تصویر نشان داده شده است:

چرا استفاده از داده‌های ساختار یافته به سئوی وبسایت شما کمک می‌کند

نتیجه‌ی اول همان وبسایتی است که من ساخته‌ام. با اینکه من در جستجوی خودم ذکر کردم که به دنبال چه چیزی هستم، اما دو نتیجه‌ی بعدی وبسایت‌هایی نیستند که من به دنبالشان می‌گشتم. من نمی‌گویم که علت این موضوع کاملاً به داده‌های ساختار یافته برمی‌گردد، اما مطمئناً به شما کمک خواهد کرد.

نشانه‌گذاری بکار گرفته شده در داده‌های ساختار یافته توسط Schema.org ایجاد و اداره می شود. هنگامی که یک سایت، رویداد، صفحه شخصی و یا یک محصول را نشانه‌گذاری می‌کنید، دقت داشته باشید که استفاده هر چه بیشتر از نشانه‌گذاری مناسب و منطقی بسیار اهمیت دارد، زیرا سبب فراهم آوردن اطلاعات مرتبط برای موتورهای جستجو می‌شود.

وبسایت Schema.org اغلب با نمونه‌هایش به شما نشان می‌دهد که نشانه‌گذاری‌هایتان باید به چه شکل باشند. نشانه‌گذاری استفاده شده در سایت املاکی که من ساختم، شامل اطلاع‌رسانی به گوگل مبنی بر تعلق سایت به یک مشاور املاک بود. من این کار را با قرار دادن مورد زیر در <div> انجام دادم:

<itemscope itemtype=http://schema.org/RealEstateAgent>

این به موتورهای جستجو می‌فهماند که من برای شناسایی و توصیف سایت به نشانه‌گذاریِ اسکما متکی هستم. من همچنین توانستم از داده‌های ساختار یافته استفاده کنم تا به گوگل بگویم که این مشاور املاک سوابق آنلاین خوبی دارد. تلاش‌های من ثمربخش بود و حالا شما می‌توانید جایگاه آن وبسایت را در نتایج جستجو مشاهده کنید. 

به عنوان مثال اگر آپارتمان‌های فروشی Dayton را جستجو کنید، این سایت در نتایج جستجو رتبه‌ی اول را دارد. شاید دوست داشته باشید کدهای سایت را بررسی کنید، من در اینجا لینک وبسایت را قرار می‌دهم.

آیا به این واقعیت دقت کرده‌اید که نتایج جستجو نشان می‌دهند که این یک وبسایت املاک ۵ ستاره است؟ به عبارت دیگر داده‌های ساختار یافته به سایت کمک می‌کنند تا در نتایج جستجو بیشتر نشان داده شوند. این اطلاعات با نشانه‌گذاری زیر به سایت اضافه شده است:

چرا استفاده از داده‌های ساختار یافته به سئوی وبسایت شما کمک می‌کند

اینکه در یک سایت یا صفحه‌ی خاص از چه داده‌های ساختاریافته‌ای استفاده کنیم، می‌تواند دشوار باشد. خوشبختانه گوگل برای کمک کردن به شما چند ابزار را ارائه داده است. بیایید در بخش بعدی مقاله به این ابزارها نگاهی بیاندازیم.

آزمایش کردن داده‌های ساختار یافته و نظارت بر آن بعد از راه‌اندازی سایت

اولین قدم برای اضافه کردن داده‌های ساختار یافته به محتوا، تشخیص دادن نوع طبقه‌بندی آن است. شما می‌توانید این کار را با تحقیق در وبسایت Schema.org، بررسی کردن داده‌های وبسایت‌های دیگر و یا غیره انجام دهید. با پی بردن به نوع طبقه‌بندی، سایر موارد بسیار ساده می‌باشد. بیایید دوباره از مثال مشاور املاک بالا استفاده کنیم.

اولین قدم، اضافه کردن نشانه‌گذاری املاک از به سایت از اسکما است. سپس URL خود را وارد ابزار تست داده‌های ساختار یافته گوگل کنید. این ابزار به شما در مورد داده‌های ساختار یافته پیدا شده در سایت، خطاهای احتمالی و داده‌های ساختار یافته پیشنهادی می‌گوید. پس از استفاده کردن از این ابزار خواهید فهمید که پی بردن به اطلاعات درست در وبسایت نسبتاً ساده می‌باشد.

من به نمونه‌هایی که اسکما برای دسته‌بندی‌ها و انواع داده ارائه می‌دهد بسیار متکی هستم. استفاده کردن از ابزار تست گوگل می‌تواند به شما کمک کند تا از همان ابتدا مطمئن شوید که اطلاعات صحیحی در وبسایت شما وجود دارد. ابزار مهم دیگری که در نظارت بر خطاها کاربرد دارد، "Google Search Console" است. 

این یکی دیگر از ابزارهای توسعه دهنده توسط گوگل است که به شما نشان می‌دهد چه خطاهای احتمالی پس از راه‌اندازی سایت رخ خواهند داد. این یک ابزار فوق‌العاده مفید است. اگر شما بعد از راه‌اندازی وبسایت مشتریان خود همچنان از آن‌ها پشتیبانی می‌کنید، باید از این ابزار برای نظارت بر موارد استفاده کنید.

نیاز به بروز نگه داشتن داده‌های ساختار یافته پس از راه‌اندازی وبسایت

شاید مدتی پس از راه‌اندازی سایت خود مجبور شوید به عقب برگشته و داده‌های خود را از نو ویرایش کنید. این بدین خاطر است که معیارهای داده‌های ساختار یافته با گذشت زمان تغییر می‌کنند. به عنوان نمونه من وبسایت‌هایی را برای موسسات حقوقی ایجاد و نگهداری می‌کنم. بر اساس استانداردهای داده‌های ساختاریافته قبلی، این وبسایت‌ها با موارد زیر مشخص شده‌اند:

<itemscope itemtype=http://schema.org/Attorney

با این وجود در بازنگری‌های بعدی در استانداردهای داده‌های ساختار یافته، دسته‌بندی "Attorney" حذف و به "LegalService" تغییر پیدا کرد. به همین خاطر من مجبور شدم نشانه‌گذاری‌های موجود در تمام وبسایت‌های در دسترس خود را تغییر دهم. من این موضوع را به شما گفته‌ام زیرا درک کردن این مسئله اهمیت دارد. استانداردها تا حدودی تغییر می‌کنند، بنابراین باید از آن تغییرات پیروی کنید.

نتیجه‌گیری

نتایج وب به طور چشم‌گیری در حال باارزش شدن هستند، زیرا آن‌ها چیزی بیشتر از یک لینک به وبسایت را ارائه می‌دهند. آن‌ها حاوی اطلاعات ارزشمندی از وبسایت شما هستند. برای مشتریان شما مهم است که صفحات خود را مطابق با آن‌ها نشانه‌گذاری کنید. انجام دادن این کار برای سئو و ارائه دادن خدماتی خوب به مشتریان اهمیت دارد. به همین دلیل است که باید داده‌های ساختار یافته را در پروژه‌های خود جای دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات