جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
10 ابزار برای توسعه سریع‌تر اپلیکیشن‌ها در فریمورک React
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

10 ابزار برای توسعه سریع‌تر اپلیکیشن‌ها در فریمورک React

ری‌اکت پر استفاده‌ترین و کاربردی‌ترین فریمورک جاوا اسکریپتی است که در دنیای توسعه اپلیکیشن‌های مدرن تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌های امروزی چه در ایران و چه در جهان از این فریمورک استفاده کرده و از کاربردهای آن بهره می‌گیرند. React توسط شرکت فیسبوک توسعه یافت و به صورت متن باز و رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. React محبوب‌ترین فریمورک توسعه رابط کاربری و اپلیکیشن‌های SPA است که از زبان جاوا اسکریپت قدرت می‌گیرد بنابراین بعد از یادگیری جاوا اسکریپت می‌توانید به سادگی این فریمورک و ابزارهای مختلف آن را یاد بگیرید.

اما نکته جالب توجه این است که مجموعه‌ای ابزار مختلف نیز حول محور React ایجاد شده که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد تا فرایند توسعه سریع‌تری را داشته باشید. مهم است بدانید که تمام این ابزارها در خدمت فریمورک React بوده و موارد جداگانه‌ای نیستند. به همین منظور قصد داریم 10 ابزار برتر توسعه ری‌اکت را معرفی کنیم و به بررسی آن‌ها همراه با جزییات بپردازیم.

اگر به یادگیری React علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم مسیر یادگیری React را مطالعه کنید. 

معرفی 10 ابزار توسعه React

  1. Reactide
  2. Storybook
  3. React Cosmos
  4. React Sight
  5. Evergreen
  6. Create React App
  7. React Bootstrap
  8. React Proto
  9. React Styleguidist
  10. Bit

بررسی ابزارها

اکنون می‌خواهیم این ابزارهای محبوب را با جزئیات بررسی کنیم:

Reactide

این ابزار یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) کراس پلتفرم برای ایجاد برنامه‌های وب است و قابلیت‌های مفید و کاربردی دارد. به عنوان مثال یک فایل JSX واحد در مرورگر باز می‌شود و به طور خودکار کل پروژه را رندر می‌کند، همچنین شبیه‌ساز مرورگر آن به همراه Node Server یکپارچه شده‌اند تا نیاز شما به پیکربندی‌های سرور و نرم‌افزارهای تعبیه شده در سرور را از بین ببرد.

Reactide امکانات دیگری را هم از طریق نمایش زنده برای معماری پروژه ارائه می‌دهد و با ویژگی‌های رابط کاربری خود هنگام استفاده از شبیه‌سازی مرورگر به راحتی می‌توان داده‌ها را وارد کرد.

نصب و راه‌اندازی Reactide:

git checkout 3.0-release

npm install
npm run webpack-production
npm run electron-packager

ویژگی‌های Reactide:

  • محیط توسعه‌پذیر با یک کلیک
  • تنظیمات ساده
  • کامپوننت‌های گرافیکی
  • بارگیری مجدد ماژول‌ها

Storybook

این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا حالت‌های مختلف کامپوننت برنامه خود را شبیه‌سازی و تست کنید و رابط کاربری بهتری را ارائه دهید.

هدف اصلی ساختن استوری‌هایی است که از طریق آن می‌توان ویژگی‌های هر کامپوننت را به صورت ویژوال منعکس کرد. از آنجایی که این شبیه‌سازی و تست در یک محیط مجزا انجام می‌شود، امکان ندارد هر گونه تغییر چیزی را خراب کند.

نصب و راه‌اندازی StoryBook:

npx sb init

ویژگیهای StoryBook:

  • متن باز بودن
  • بهبود سرعت برنامه
  • بدون راه‌اندازی اولیه
  • دارای فیلترهای داخلی

React Cosmos

این ابزار برای بهبود کامپوننت‌های توسعه ری‌اکت در هر اندازه و مقیاسی ساخته شده است و یک طرح دقیق برای ایجاد کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد ارائه می‌دهد. همچنین از ویژگی جستجوی آن می‌توان برای یافتن کامپوننت‌هایی با اعمال فیلتر زمان انتشار، وضعیت و عناصر موجود در هر ترکیب استفاده کرد.

React Cosmos این امکان را فراهم می‌کند که ببینیم برنامه‌ها چگونه در طول زمان و در تعامل با نمونه‌های در حال اجرا توسعه می‌یابند. به علاوه عیب‌یابی و پیش‌بینی‌پذیری را نیز در رابط‌های کاربری در نظر می‌گیرد که در نهایت به طراحی کامپوننت‌های دارای وابستگی به سطح کمک زیادی می‌کند.

نصب و راه‌اندازی React Cosmos:

# Using npm
npm i --D react-cosmos
# or Yarn
yarn add --dev react-cosmos

ویژگی‌های React Cosmos:

  • کتابخانه کامپوننت
  • توسعه تست محور (TDD) ویژوال
  • کراس پلتفرم
  • فوکوس لیزری

React Sight

این ابزار یکی از برجسته‌ترین ابزارهای توسعه ری‌اکت به حساب می‌آید که برنامه شما را در ساختار نمودار جریان وارد کرده و در عین حال سلسله مراتب کامپوننت‌ها را به‌صورت بلادرنگ (Real-Time) نمایش می‌دهد.

همچنین به راحتی می‌توان آن را در هر پروژه‌ای گنجاند. از جمله پروژه‌هایی که از Redux، React Router و React Fiber استفاده می‌کنند. به علاوه وقتی روی نودها (گره‌ها) قرار می‌گیرید، می‌توانید لینک‌هایی ببینید که مستقیما شما را به صفحه کامپوننت‌ها هدایت می‌کند.

نصب از طریق Chrome Store

  1. مطمئن شوید که React Dev Tools را روی مرورگر کروم خود دارید. 
  2. React Sight را از فروشگاه وب کروم نصب کنید.
  3. اگر از URLهای لوکال (محلی) استفاده می‌کنید، «Allow access to file URLS» را در تنظیمات برای React Dev Tools و React Sight 4 فعال کنید.
  4. برنامه ری‌اکت خود را اجرا کنید، یا هر وب سایتی که از ری‌اکت پشتیبانی می‌کند را باز کنید.
  5. در نهایت Chrome Developer Tools خود را باز کرده و وارد React Sight panel شوید.

نصب بر روی Firefox

این روش نیز همانند کروم است، با این تفاوت که از افزونه‌های فایرفاکس استفاده می‌شود.

  1. ابزار React Dev را باز کنید.
  2. React Sight را از وب‌سایت افزونه‌های فایرفاکس نصب نمایید.

ساختن نسخه مورد نظر خودتان

اگر می‌خواهید نسخه شخصی‌سازی شده React Sight خود را از روی کد منبع بسازید، این مراحل را دنبال کنید:

  1. ریپازیتوری را کلون کنید و دستور yarn install یا npm install را برای نصب وابستگی‌ها اجرا نمایید.
  2. از دستور yarn build برای تولید بیلد استفاده کنید.

ویژگی‌های React Sight:

  • متن باز
  • بهبود سرعت برنامه
  • بدون نیاز به راه‌اندازی اولیه
  • دارای فیلترهای داخلی

Evergreen

از آنجایی که جاوا اسکریپت تنظیمات پیکربندی ندارد، Evergreen می‌تواند از کد منبع جاوا اسکریپت برای ساخت فریمورک‌هایی استفاده کند که هم نیازهای طراحی فعلی و هم آینده را برآورده می‌سازد.

این ابزار توسط Segment توسعه داده و نگهداری می‌شود. علاوه بر اصلاح کامپوننت‌های ری‌اکت، قابلیت ترکیب‌بندی را با کامپوننت‌های ساخته شده توسط React UI Primitive نیز فراهم می‌کند که برای ایجاد برنامه‌های مدرن یک گزینه عالی است.

نصب و راه‌اندازی Evergreen:

$ yarn add evergreen-ui
$ npm install --save evergreen-ui

ویژگی‌های Evergreen:

  • Out-of-the-box
  • انعطافپذیر و ترکیبپذیر
  • سهولت در پیاده‌سازی
  • دارای مستندات عالی

Create React App

این ابزار به شما کمک میکند تا کل برنامه ری‌اکت خود را تنها با استفاده از یک دستور بسازید. از این طریق دیگر لازم نیست نگران باشید که بهترین ساختار برای پروژه شما چیست یا ماژول‌های مناسب برای آن شامل چه مواردی هستند، چرا که به طور خودکار همه آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

راه‌اندازی سریع برنامه React:

npx create-react-app my-app
cd my-app
npm start

ویژگی‌های Create React App:

  • پشتیبانی از هوک‌های ری‌اکت (React Hooks)
  • پشتیبانی از لینتینگ (Linting) برای TypeScript
  • پشتیبانی از لیست مرورگرها

React Bootstrap

فریمورکهای CSS زیادی وجود دارد، اما بوت استرپ رایج‌ترین فریمورکی است که می‌توانید پیدا کنید. این ابزار بسیاری از کلاس‌های CSS و توابع جاوا اسکریپت را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد رابط‌های کاربری عالی بهره بگیرید.

به منظور اطمینان از سازگاری با ری‌اکت، توسعه دهندگان اکنون کدهای جاوا اسکریپت را بازنویسی کرده‌اند. بنابراین می‌توانید از کامپوننت‌های آن‌ها دقیقا مانند کامپوننت‌های ری‌اکت استفاده کنید.

نصب و راه‌اندازی React Bootstrap:

npm install react-bootstrap bootstrap@5.1.3

ویژگی‌های React Bootstrap:

  • به صورت پیش فرض قابل دسترسی است
  • به کارگیری بوت استرپ در هسته آن
  • بازسازی شده با ری‌اکت

React Proto

این ابزار توسط ری‌اکت توسعه یافته و برای ساده‌سازی مراحل ساخت در اپلیکیشن‌های سمت کلاینت طراحی شده است. ایده کلی ری‌اکت این بود که ساخت نمونه‌های اولیه (Prototype) را آسان‌تر کند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد کامپوننت‌ها را بسازید، طراحی کنید و اندازه آن‌ها را تغییر دهید تا یک نمای گرافیکی از برنامه خود داشته باشید. React Proto با ری‌اکت و الکترون توسعه داده شده است.

نصب و راه‌اندازی React Proto:

cd react-proto
yarn install
yarn start

ویژگی‌های React Proto:

  • نمونه‌سازی سریع
  • ساخت، طراحی و تغییر سریع کامپوننت‌ها
  • تعریف سلسله مراتب کامپوننت‌ها
  • اکسپورت فایل‌ها

React Styleguidist

این ابزار تنظیماتی را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای تمرکز بر ایجاد یک کامپوننت ری‌اکت کمک بگیرید و سپس با بارگذاری مجدد تغییرات آن‌ها را مشاهده کنید.

به این صورت تیم‌ها می‌توانند به راحتی کامپوننت‌ها را به اشتراک بگذارند و آن‌ها را در یک مکان مجزا برای مراجعات بعدی سازمان‌دهی کنند. ابزارها از طریق Build React کاملا به صورت out-of-the-box اجرا می‌شوند و شامل ES6، Flow و TypeScript هستند.

نصب و راه‌اندازی React Styleguidist:

npm i react-styleguidist

ویژگی‌های React Styleguidist:

  • پیکربندی آسان Webpack
  • پیکربندی Style Guide

 

Bit

این یک ابزار ری‌اکت است که وابستگی‌ها و کامپوننت‌ها را به صورت real-time مدیریت می‌کند و در عین حال ماژولار بودن را حفظ می‌نماید.

رویکرد ماژولار برای توسعه نرم افزار مزایای زیادی دارد از جمله توسعه سریع‌تر، تست ساده‌تر، نگهداری آسان‌تر و همکاری بهتر. اینها ویژگی‌هایی است که ابزار بیت ارائه می‌دهد.

این پروژه متن باز به صورت مشترک و توسط یک تیم با پشتوانه سرمایه گذاری بالا توسعه داده شده است که به تیم‌ها کمک می‌کند تا کامپوننت‌ها را در کل پروژه‌های خود مدیریت کنند و همکاری مشترک را آسان می‌نماید. همچنین با بهره‌گیری از این ابزار می‌توانید از طریق کامپوننت هاب (hub) آن با استفاده از yarn و npm از کامپوننت‌های جداگانه پروژه‌های خود به صورت مجدد استفاده نمایید، تعمیر و نگهداری را ساده‌تر کرده و در نهایت چرخه‌های توسعه سریع‌تر را تضمین کنید.

نصب و راه‌اندازی Bit:

نصب بیت

bvm install

نصب ورژن منجر بیت

npm i -g @teambit/bvm

yarn global add @teambit/bvm

 

ویژگیهای Bit:

  • یافتن و مدیریت سریع‌تر کامپوننت‌ها
  • سهولت در انتخاب کامپوننت‌ها
  • توسعه و ادغام بهتر کامپوننت‌ها
  • آسان برای یادگیری
  • عدم وابستگی به زبان

جمع‌بندی

ری‌اکت یک فناوری بسیار قوی است و در مدت زمان بسیار کوتاهی توانست محبوبیت زیادی در بازار به دست آورد. ابزارهای ذکر شده در بالا باعث انعطاف‌پذیری و شهرت بیشتر ری‌اکت در بین توسعه دهندگان شده است. بنابراین سعی کنید از آن‌ها کمک بگیرید و برای سادگی کار در برنامه‌های خود استفاده نمایید.

برای یادگیری بیشتر و ارتقای مهارت خود در ری‌اکت نیز می‌توانید این دوره مفید و ارزشمند را در وب سایت راکت دنبال کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا