3 چیزی که احتمالا درمورد نحوه تفکر طراحی (Design Thinking) نمی‌دانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

3 چیزی که احتمالا درمورد نحوه تفکر طراحی (Design Thinking) نمی‌دانید

تفکر طراحی چیست؟ یک فرآیند نوآوری متمرکز بر روی انسان‌ها است که بر روی تحقیقات قوم‌نگارانه، تكرار و آناليز همزمان كسب و كار تاکید می‌کند (Kulko، 2015؛ Cooper، Junginger و Lockwood، 2010). اين يك متدي است كه توسط تعدادي از شركت‌ها و كارورز‌هاي طراحي و ايجاد شده است اما توسط آژانس طراحي IDEO به محبوبيت رسيده است و جهت بهبود خلاقيت، تجربه مشتري و سوددهي استفاده مي‌شود.در 15 سال اخير مي‌توان توليد محصولات جديد و خلاقانه (3 ميليون)، مختل كردن صنايع (Airbnd) و منقلب كردن فرهنگ سازمان‌دهي (Proctor & Gamble) را تماما به تاثير تفكر طراحي ارتباط دهيم.

خب...چه چيزي اين تفكر را تا اين اندازه متغير مي‌سازد؟ در اينجا سه چيزي كه احتمالا درمورد تفكر طراحي نمي‌دانستيد و دليل اهميت آن‌ها براي كسب و كار را ذكر خواهيم كرد.

۱. در حقيقت متدي بسيار قديمي است

تفكر طراحي موفق است چرا كه پديده‌اي جديد نيست. هرچند در ابتداي 2000 توسط Tim Brown و Roger Martin گسترش یافت، تفکر واگرا و همگرا برای صدها سال همیشه در مرکز ریاضیات، علوم و نظریات اقتصاد قرار داشته است. لئوناردو داوینچی مفاهیم نمونه‌سازي سريع و "شكست سريع" جهت آزمودن مفاهيم و ايده‌هاي خود استفاده مي‌كرد. همين مساله درمورد اعمال معاصر تفكر طراحي نيز صدق مي‌كند، فرآيند را با  نوشتن تعداد زيادي ايده تسريع ببخشيد. سپس شما مي‌توانيد ارزيابي كنيد كه آيا پايدار، امكان پذير و مطلوب هستند يا خير.

بازآفريني نقاشي‌هاي داوينچي

چرا اين امر براي تجارت با اهميت است؟

تشويق به ارائه ايده‌هاي زياد در ابتداي طراحي منجر مي‌‌شود بهترين نتايج به ‌دست بيايد. با ايجاد امكان بيان و شنيدن تمام ايده‌ها، شما توانايي تفكر جانبي تيم خود را بهبود مي‌دهيد. در حالتي كه راه‌‌حل‌ها ارائه مي‌شوند، خلاقيت و نوآوري به همراه مي‌آيد. با ايده‌هاي گسترده شروع كنيد، و با تعداد محدودي كار را به پايان برسانيد.

۲. شكست را تشويق مي‌كند

چه چيزي درمورد شكست خوب است؟

پنج عامل  Porter بر روي شيوه‌هايي جهت كسب برتري‌هاي رقابتي متمركز است. محصولات جديد روشي براي پيشرو ماندن و نتيجه نوآوري افراد هستند...و نوآوري تنها از طريق شكست به دست مي‌ايد.

به خريد كاغذ ديواري‌هاي پلاستيكي ضخيم علاقمنديد؟ خير؟ اينگونه كه به نظر مي‌آيد تنها شما اينطور نيستيد. در دهه 50، Alfred Fielding زماني كه نوآوري خود، يك كاغذ ديواري ترق و تروقي، را نمي‌توانست به فروش برساند، تقريبا كل سرمايه زندگي‌اش را از دست داد. طراحان دكوراسيون داخلي اين كاغذ ديواري را براي محيط‌هاي خانگي بسيار عجيب و نامتعارف مي‌دانستند. او به جاي تسليم شدن و قبول شكست آزمايش پليمري خود، سعي كرد محصول خود را به صنايع مختلف معرفي كند. در نهايت، توسط صنايع حمل و نقل جذب شد و آن را به عنوان محصولي براي حمل و نقل به  IBM تحت عنوان پلاستيك حبابدار يا Bubble Wrap فروخت.

چرا اين امر براي تجارت با اهميت است؟

نوآوري ناگهاني رخ نمي‌دهد. پذيرش شكست مي‌تواند به تيم قدرت دهد و امكان آزمايش كردن ايده را نيز فراهم مي‌كند. تفكر طراحي آزمايش كردن و ساخت نمونه اوليه را تشويق مي‌كند. آزمودن كار در جريان پيشرفت با مشتري‌ها منجر به گردآوري بازخوردهاي اوليه شده و امكان بهبود نسخه‌هاي اوليه را فراهم مي‌كند. اين‌ها "مجراهاي نوآوري"، فرصت‌‌هايي جهت درك و بازگويي ايده، هستند.

۳. شكسپير است.

شكسپير مي‌دانست كه مردم تنها مي‌توانند با تعداد محدودي تراژدي كنار بيايند. او مخاطبين خود را به لبه ظرفيت احساسات خود مي‌كشاند و سپس سكانس‌هاي دراماتيك را با كمدي در هم مي‌شكست. دقيقا به‌همين‌ صورت يك تفكر طراحي خوب شما را بايد به خنده وا دارد، حس آرامش به شما دهد و الهام بخش شما باشد، در عين حال مسير راهبري واضح و روشني نيز ارائه دهد. تفكر طراحي گاهي مي‌تواند آزاردهنده باشد، و معمولا شامل به چالش كشيدن كل سيستم‌ها و راه‌هاي سنتي انجام كار مي‌باشد. به‌منظور اجراي تغييرات معنادار، گاهي به تراژدي انساني نياز است.

چرا اين امر براي تجارت با اهميت است؟

زماني كه مردم كاملا خود را غرق يك تجربه كرده باشند، آن‌ها كار در دشواري‌ها را نيز سپري كرده و تبديل به مرجعي براي راه‌حل‌ها مي‌شوند. با ادغام دپارتمان‌هاي سيلويي و مستقل تجارت با فرآيند تفكر طراحي، شركت‌كنندگان تبديل به حامي شده و به همراه هم راه‌ حلي را ارائه مي‌دهند. همه ما مي‌دانيم كه رياست كليد اين اتخاذ براي هركسي كه در اين زمينه كار كرده است، مي‌باشد.

و پذيرفتن كاربران كليد يك تجارت خوب است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@sorryimzhino57
ژینو عباسی
مترجم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید