۴ افزونه برای سازگار کردن وبسایت وردپرسی برای چاپ کردن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۴ افزونه برای سازگار کردن وبسایت وردپرسی برای چاپ کردن

اگر وبسایتی را به تازگی راه انداخته اید باید بگویم که قرار دادن محتوا و مقالات مهم و ارزشمند روی وبسایت همیشه کاربر را به این وا می‌دارد که از صفحه وبسایت شما یک پرینت بگیرد. البته این تمام ماجرا نیست. داشتن صفحاتی که با پرینت شدن سازگاری دارند باعث می شود استفاده پذیری وبسایت شما بالاتر رود و قابلیت دسترسی به وبسایت افزایش پیدا کند. 

مشکل در این حالت این است که تمام برگه‌های وردپرسی همیشه با پرینت شدن سازگاری ندارند. 

خوشبختانه برای این مسئله تعدادی افزونه رایگان وجود دارد که به ما کمک می کند تا محتوای وبسایت را برای پرینت شدن بهینه کنیم. با در نظر گرفتن این موضوع ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با چهار مورد از این افزونه ها آشنا کنیم تا بتوانید صفحات سازگارتری داشته باشید. قبل از اینکه شروع به معرفی افزونه ها بکنیم بیاید ببینیم که چرا داشتن وبسایت سازگار با پرینت انقدر مهم است.

وبسایت‌های سازگار با پرینت چیستند و چرا شما به یکی از آن‌ها نیاز دارید؟

داشتن یک وبسایت واکنشگرا فقط به این معنی نیست که ظاهر آن روی تمام دستگاه ها خوب باشد. بلکه جدای از آن به این معنی است که وبسایت شما با رسانه های مختلف مانند پرینتر سازگاری و مطابقت داشته باشد. 

سازگار کردن صفحات برای پرینت شدن به این معناست که المان‌های غیر ضروری صفحه وبسایت‌تان را در برگه‌ای که قرار است چاپ شود حذف نمایید. 

در حال حاضر تعدادی از المان‌های هر صفحه وبی اهمیت بالایی دارد و برای داشتن تجربه کاربری خوب لازم است. اما نکته اینجاست که این موارد برای حضور در وب ضروری هستند، نه در صفحه پرینت شده! برای مثال چند مورد از این المان‌ها شامل موارد زیر می شود:

  • منوهای ناوبری
  • تبلیغات
  • ابرلینک‌ها
  • آیکون‌ها و دکمه‌های به اشتراک گذاری
  • فرم تماس
  • سایدبار و ابزارک‌ها
  • جعبه جستجو
  • و …

در بین این المان‌ها مواردی نیز ممکن است وجود داشته باشد که شما دوست داشته باشید آن‌ها را نگه داری کنید، برای مثال المنت برندینگ، کپی‌رایت، آدرس مطلب و مواردی از این دست.

اما این موارد تنها بخشی از ماجرا هستند. در حقیقت طراحی وب و طراحی برای چاپ شدن درست دو چیز کاملا متفاوت از همدیگر هستند. برای مثال ممکن است تایپوگرافی که برای صفحات وب استفاده کرده‌اید، برای صفحات پرینت شده مناسب نباشند. از طرفی دیگر صفحات پرینت شده استاندارد معمولا از دو رنگ سفید (پس زمینه) و رنگ سیاه (قلم) بهره می برد این در حالی است که صفحات وب اغلب از طرح رنگی منحصر به فردی استفاده می کند. تمام این موارد گفته شده می خواهد یک نتیجه را برساند و آن این است که هرچیزی در صفحات وب خوب به نظر رسید دلیل بر آن نمی شود که در حال پرینت شده نیز خوب به نظر برسد.

همانطور که گفته شد خبر خوب این است که برای وبسایت های وردپرسی افزونه هایی وجود دارد که برگه‌ها و نوشته های شما را برای پرینت شدن بهینه می کند.

1- PRINT, PDF, EMAIL BY PRINTFRIENDLY

PRINT, PDF, EMAIL BY PRINTFRIENDLY افزونه‌ای است که وردپرس شما را با سرویس PrintFriendly ادغام می کند و به کاربران این دسترسی را می دهد تا بتوانند به خوبی برگه مورد نظرشان را برای چاپ کردن سفارشی سازی نمایند. 

بعد از آنکه شما افزونه را نصب و فعال کردید، خوانندگان وبسایت شما می توانند دکمه های مربوطه را در محیط فرانت اند مشاهده کنند. با کلیک روی دکمه یک پنجره محاوره‌ای باز می شود که به کاربر اجازه انجام تنظیمات و پیشنمایش نسخه پرینت شدنی را می‌دهد.

ویژگی‌های کلیدی:

  • اجازه دادن به کاربران برای تغییر اندازه متن و تصاویر در برگه چاپ شدنی
  • اجازه دادن به کاربران برای دانلود و به اشتراک گذاری مطالب در قالب پی‌دی‌اف و یا ایمیل
  • قابلیت ویرایش دستی صفحه قبل از چاپ کردن

۲- WP-PRINT

WP-PRINT یکی از افزونه های قدرتمند وردپرس است که به شما اجازه می دهد تا از طریق پنل وردپرسی برگه‌ها و مطالب‌تان را برای پرینت شدن پیکربندی کنید. از موارد مثبتی که باید در رابطه با این افزونه گفت این است که این افزونه قابلیت پیکربندی قسمت‌های مختلف وبسایت و گزینه‌های مختلف برای پرینت شدن را به شما می‌دهد، یعنی برای مثال کاربر می تواند تعیین کند چه المان‌هایی در صفحه قرار بگیرند و چه المان‌هایی نه!

در کنار این موارد می توانید حقوق کپی رایت و موارد سفارشی دیگری را به برگه اضافه کنید.

ویژگی های کلیدی:

  • اضافه شدن قابلیت چاپ به صورت خودکار در پایین هر صفحه
  • پشتیبانی از پیکربندی از طریق صفحه پیشخوان وردپرسی
  • حذف خودکار منوهای ناوبری روی برگه

۳- PRINT-O-MATIC

Print-o-Matic یک افزونه قدرتمند است که به شما اجازه می دهد تا گزینه پرینت و چاپ صفحات را به هر صفحه یا نوشته‌ای از طریق شورت کد [print-me] اضافه نمایید. بعد از آنکه افزونه را فعال کردید، می توانید ظاهر کلی صفحه ای که قرار است چاپ شود را با استفاده از خاصیت‌های سی‌اس‌اس تعیین کنید.

یکی از نکات مثبت این افزونه وجود مستندات بسیاری است که همراه با این افزونه ارائه شده، پس اگر در هر قسمت از کار مشکلی داشتید، اطلاعات بسیاری وجود دارد که برای رفع مشکل می توانید از آن ها بهره بگیرید.

برای افرادی که توسعه دهنده نیستند ممکن است استفاده از این افزونه کمی دشوار باشد به این دلیل که برای استایل‌دهی به صفحه برای چاپ نیاز دارید که دانش سی‌اس‌اس را داشته باشید.

ویژگی‌های کلیدی

  • پنج آیکون مختلف که می‌توانید انتخاب کنید.
  • اجازه دادن به کاربر برای سفارشی سازی برگه های پرینت با استفاده از سی‌اس‌اس
  • گزینه‌ای برای افزودن متن سفارشی به ابتدا و یا انتهای برگه

۴- PRINT POST AND PAGE

بعد از اینکه افزونه Print Post and Page را فعال کردید، این افزونه به صورت خودکار به تمام صفحات و نوشته‌های شما آیکون پرینت را اضافه می کند. برای حذف آیکون پرینت روی هر صفحه‌ای می توانید در قسمت تنظیمات برگه/نوشته آن را تعیین کنید. ویژگی مهم این افزونه این است که استفاده از آن بسیار ساده است و هر کسی حتی بدون داشتن دانش خاصی از کدنویسی می تواند از آن استفاده کند.

ویژگی‌های کلیدی

  • پشتیبانی برای پیکربندی آیکون‌ها
  • حذف خودکار تمام استایل‌های مربوط به نوشته‌ها و برگه‌ها
  • نگه داری از فایل‌های سی‌اس‌اس برای شورت کد محتوا‌ها

در پایان

حتی اگر کاربران شما ترجیح دهند تا محتوای وبسایت را روی کامپیوتر و موبایل شخصی‌شان مطالعه کنند، داشتن یک قالب آماده برای چاپ کردن مطالب بسیار امری مهم و ضروری است. 

موارد مهمی که برای داشتن چنین حالتی نیاز دارید عبارت است از:

  • پاک کردن تمام المان‌های غیر لازم. المان‌هایی که برای صفحات چاپ شده لازم نیستند را پاک کنید، المان‌هایی مانند منوهای ناوبری، دکمه‌ها، فرم جستجو و … .
  • مطمئن شوید که فونت‌های  استفاده شده با صفحات پرینت شده سازگاری دارند. تایپوگرافی محتوای‌تان وب‌تان را با طوری تنظیم کنید که روی صفحات به خوبی نمایش داده شود. 
  • از طرح رنگی سیاه و سفید استفاده کنید. برای چاپ صفحات متنی بهترین طرح رنگی، طرح رنگی سیاه و سفید است، از طرح‌های رنگی که رنگ‌های دیگری دارد خودداری کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا