۶ درس موفقیتی که برای بهبود خود باید بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۶ درس موفقیتی که برای بهبود خود باید بدانید

مسیر عظمت با نگاهی مهم به آینه آغاز می‌شود. این کارآفرینان موفق، بهترین و عملی‌ترین توصیه‌های خود را برای به حداکثر رساندن پتانسیل شما به اشتراک می‌گذارند. 

۱. مراقب بودن را رها کرده و مالکیت را در دست بگیرید

گری وینرچاک، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت "VaynerMedia" (با بیش از ۷۰۰ کارمند و درآمدی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال)، نویسنده پرفروش در نیویورک تایمز و مربی در برنامه "Planet of the Apps":

اول از همه، خوشبختی باورنکردنی، ناشی از یک اعتقاد شخصی است که با نظرات مردم دستخوش تغییر نمی‌شود. بنابراین بسیاری از مردم به دلیل آنچه که دیگران می‌گویند یا فکر می‌کنند، کاری را که دوست دارند، انجام نمی‌دهند. آن‌ها در زندگی خود دچار مشکل شده و کم تحرک می‌شوند. من به عقاید و افکار مردم نسبت به خودم هیچ اهمیتی نمی‌دهم. اینکه من نسبت به خودم چه تصوری دارم برایم بسیار مهم است اما وقتی کسی مرا نمی‌شناسد و می‌خواهد نظراتش را به من تحمیل کند، برایم بسیار سخت و آزاردهنده است. اهمیت ندادن نیازمند شکیبایی زیادی است. 

دوم این است که سعی کنید فرد با اعتباری باشید. من نمی‌توانم در برخورد اولیه خود با افراد، تاثیر خوبی بر روی آن‌ها بگذارم چون در این کار مهارت ندارم. چیزی که آن‌ها از آن بی خبرند این است که من فردی کاملاً متواضع هستم. من یک فرد ریاکار و حیله گر نیستم، من انسان خوبی هستم. من می‌توانم به فردی بزرگ تبدیل شوم چون روز خود را با انرژی و با حس رقابت شروع می‌کنم. با این حال هیچ تغییری نمی‌کنم چون اعتبار همیشه پیروز است.

و در آخر، بزرگترین مانع در رسیدن به موفقیت، عدم وجود خوش بینی در یک فرد است. بنابراین بسیاری از موارد می‌توانند مانع موفقیت شما شوند. کارآفرین بودن کار سختی است به همین دلیل ۹۹ درصد از کسب و کارها شکست می‌خورند. همه تصور می‌کنند این شغل، کاری آسان است اما واقعیت چنین نیست. مهم نیست چه می‌شود، شما باید به راه خود ادامه دهید.

برای زنده ماندن در این بازار کار باید به فردی پوست کلفت تبدیل شوید. اگر جرات رویارویی با سختی‌ها و مشکلات را نداشته باشید موفق نخواهید شد. اگر به خواسته‌ی خود نرسم، این فقط تقصیر من است نه کس دیگری. این طریقه‌ی رسیدن به موفقیت است و هیچ بهانه‌ای نیز در کار نیست.

۲. در رشد شخصی سرمایه گذاری کنید

کریگ هندلی، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت "ListenTrust":

آلبرت انیشتین یک بار گفته است:« رشد فکری باید از بدو تولد آغاز شده و تنها با مرگ فرد متوقف شود.» هنری فورد گفته است:« هر کسی که از یادگیری دست بکشد پیر است. هر کسی که به یادگیری ادامه دهد، جوان باقی می‌ماند.»

برای خود مربیانی داشته باشید. به افراد متفکر ملحق شوید. نقاط ضعف خود را از طریق دیگران جستجو کنید زیرا ما معمولاً نسبت به بدی‌هایمان کور هستیم. به عنوان مثال، به یاد دارم که وقتی من برای اولین بار درآمد کسب کردم، یک ساعت رولکس خریدم و تصور می‌کردم از دیگران باهوش‌تر هستم. این ذهنیت سبب پسرفت من شد. رشد شخصی را به عنوان فرصتی برای بهبود آنچه در شما صدمه دیده است ببینید. شما برای کار کردن بر روی بخش‌هایی از زندگیتان که شما را به عقب می‌کشند نیازی به از دست دادن اعتماد به نفس ندارید.

۳. یاد بگیرید یا اینکه بازنشسته شوید

روبرتو ارکی، تهیه کننده و فیلمنامه نویس فوق العاده هالیوود که فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی وی بیش از ۵ میلیارد دلار در سراسر جهان بدست آورده است:

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که یادگیری تنها مختص مدرسه و دانشگاه است و با خارج شدن از این دو یعنی یادگیری را به طور کامل انجام داده‌ایم؛ اما این حقیقت ندارد. شما باید تا روز مرگتان به دنبال یادگیری و آموزش دیدین باشید. شما باید برنامه‌ای را برای آنچه که قرار است در آینده یاد بگیرید ایجاد کنید. آیا تا به حال این حس را داشته‌اید که می‌خواهید تمام کتاب‌های موجود در یک کتابخانه را مطالعه کنید؟ از این احساس استفاده کنید و موضوعی که در آن کمی مهارت دارید را انتخاب کنید یا چیزی را انتخاب کنید که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از آن هستید و سعی کنید با انجام این کار معلم خودتان باشید.

 تکالیف خود را انجام دهید. می‌دانم به کار بردن کلمه تکلیف ممکن است برای بسیاری از ما خوشایند نباشد اما نه زمانی که ما آن تکالیف را مشخص می‌کنیم. شما همیشه می‌توانید یاد بگیرید. اگر اینطور حس نمی‌کنید یعنی غریزه کنجکاوری شما آسیب دیده است. اگر نسبت به دنیا و تمام ناشناخته‌های در آن هیچ حس کنجکاوی ندارید، امیدوارم شهامت بازنشسته شدن را داشته باشید.

۴. مسئولیت پذیر باشید

مارک بلووم، یک متخصص در زمینه املاک و مستغلات است و از بنیانگذاران "NetWorth Reality" است. او از طریق معاملات مسکونی خود در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار  کسب کرد:

در بازه‌ای از زمان، من حس کردم که باید تغییراتی جدی‌ای را در زندگی خود اعمال کنم و سایر چیزها را یک سطح بالاتر ببرم. بعد از مدت‌ها تفکر، توانستم آن را به یک ایده بسیار ساده تبدیل کنم: اگر می‌خواستم در زندگی به فرد موفق‌تر و مسئولیت پذیرتری تبدیل شوم، باید هر روز تصمیماتی را می‌گرفتم که یک فرد موفق و مسئولیت پذیر می‌گرفت. قدرت بزرگ این طرز فکر، چند روز بعد در موقعیتی خوب به کارم آمد.

تابستانی گرم در تگزاس بود و من با عجله از خانه بیرون رفتم. وقتی سعی داشتم یک لیوان آب یخ بردارم، چند قالب یخ بر روی زمین افتاد. می‌توانستم کاملاً بی تفاوت از کنار این اتفاق رد شوم. چون تکه‌های یخ آب و سپس تبخیر می‌شدند. هیچ عیبی در رها کردن آن‌ها وجود نداشت، درست است؟ خیر، بسیار هم عیب دارد.

افراد موفق و مسئول، اجازه نمی‌دهند تکه یخی بر روی زمین باقی بماند. آن‌ها به کوچکترین چیزها هم اهمیت می‌دهند. نحوه تصمیم گیری‌های کوچک و ناچیز شما بر روی هر تصمیم دیگری در زندگیتان تاثیر می‌گذارد. این مجموعه‌ای ارزشمند است. برای اینکه موفقیت خود را به سطحی دیگر ببرید، باید ارزش‌ها و نحوه تصمیم گیری خود را تجزیه و تحلیل کنید. از مسیر افراد تنبل حرکت نکنید. ۱۰ ثانیه وقت بگذارید و قالب‌های یخ را در زندگیتان بردارید.

۵. مثل یک رهبر فکر کنید اما مانند یک دانش آموز رفتار کنید 

سوئتا پاتل، مشاور بازاریابی استارتاپی و بنیانگذار بازاریابی "Silicon Valley" است و به بیش از ۲۰۰ شرکت نوپا و در حال رشد مشاوره داده است:

شما رئیسِ زندگی خودتان هستید. اما اگر بیش از حد مثل یک رهبر رفتار کنید، نمی‌توانید با سایر افراد به جایی برسید. اینکه بتوانید از اطرافیان خود مسائلی را یاد بگیرید، به این معناست که باید نقش یک دانش آموز را بازی کنید. این نگرش به من کمک کرده است تا اطراف خود را با کارآفرینانی که تغییر ایجاد می‌کنند احاطه کنم. آن‌ها تمایل من به یادگیری، بهبود و مشارکت در جهان را می‌بینند. من به عنوان یک دانش آموز، عاشق گوش دادن به صحبت‌های دیگران هستم حتی اگر صحبت‌هایشان تماماً انتقاد باشد؛ زیرا با گذشت زمان می‌توانم از این انتقادات برای بهبود، تکامل و پایداری استفاده کنم.

وقتی انتقادات ناعادلانه است، به جای اینکه خرد شوم، سعی می کنم تا با خودم مهربان باشم. من در خودم آتشی از جنس مثبت گرایی را روشن می‌کنم. من می‌دانم که در باطن چه کسی هستم. این دانش، مرا از تمام کسانی که قصد دارند به باطن من حمله کنند محافظت می‌کند. هنگامی که این اعتماد به نفس درونی را با یک تحرک غیرقابل توقف همراه کنید، فضایی برای دلسرد شدن و ناامیدی باقی نخواهد ماند.

۶. اجازه دهید زندگی شخصی‌تان شکوفا شود

ای جی ریوِرا، متخصص بازاریابی، مشاور تجاری و مدیرعامل شرکت "PT Freedom" است:

به حداکثر رساندن پتانسیل شما با مراقبت از خودتان شروع می‌شود. این موضوعی ثابت در زندگی‌ام برای یک دهه گذشته بوده است. شاید این به خاطر مربی شخصی من باشد اما هر بار که دست از مراقب از خودم می‌کشم، تجارتم شروع به افت و پسرفت می‌کند. منظور من فقط تغذیه سالم و ورزش مداوم نیست. منظورم مراقبت در تمام بخش‌های زندگی است: ذهنی، عاطفی، اجتماعی، معنوی و جسمی. 

کارهای ساده‌ مثل برنامه‌ای برای بیرون رفتن با همسر خود را انجام دهید، اهداف خود را مرور کنید، هر هفته به مراقبه بروید یا شبی را با دوستان خود به بازی کردن بگذرانید. اینکه به زندگی خود اجازه‌ی شکوفا شدن را بدهید، بدون شک تمرکز و خوش بینی شما را بهبود می‌بخشد و شما را قادر می‌سازد تا از پس هرگونه چالشی برآیید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی