جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
6 ابزار برای بهبود روند توسعه فرانت-اند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

6 ابزار برای بهبود روند توسعه فرانت-اند

امروزه توسعه فرانت-اند آن چیزی نیست که قبلا بود. چرا که با وجودReact ، کامپوننت‌های سرور و ابزارهای مدرن این حوزه واقعا دگرگون شده است.

همچنین روز به روز روند توسعه وب و برنامه‌های بومی ماژولار سازمان یافته‌تر می‌شود، زیرا تمرکز کمتری باید روی نحوه پیاده سازی و پیکربندی‌ها گذاشته شود و بیشتر روی ایجاد و ترکیب برنامه‌ها باشد.

در این لیست ابزارهای پیشرفته جدیدی را که ممکن است هنوز در مورد آنها نشنیده‌اید، معرفی می‌کنم و مطمئنم قطعا زندگی روزمره شما را تغییر می‌دهد. این ابزارها آنقدر قدرتمند هستند که به سرعت بخشیدن در روند توسعه فرانت-اند و همچنین صرفه‌جویی در زمان کمک زیادی می‌کنند. پس در نظر داشته باشید بهره‌گیری از آنها شما را به توسعه‌دهنده بهتری تبدیل می‌کند.

1. GatsbyJS و NextJS

GatsbyJS و NextJS دو فریمورک برجسته مخصوص سایتهای استاتیک برای JAMStack هستند. استفاده از یکی از این دو گزینه می‌تواند به دلیل قالب‌های فراوان و مجموعه‌ای از ابزارهای بهینه سازی، سرعت توسعه وب سایت‌ها را بسیار افزایش دهد.

GatsbyJS یک فریمورک رایگان، متن باز و مبتنی بر ری‌اکت است که برای توسعه‌دهندگان در ایجاد وب سایت‌ها و برنامه‌های کارآمد طراحی شده است. به بیان ساده GatsbyJS یک تولید کننده سایت استاتیک است که از ری‌اکت استفاده می‌کند. این در واقع به شما امکان می‌دهد صفحات استاتیک (شامل واکشی داده‌ها در زمان کامپایل) را در برنامه‌های ری‌اکت مستقر کنید. همچنین به مرور زمان برای افزایش عملکرد، سرعت و تجربه توسعه بهینه سازی شده است.

Next.js هم یک فریمورک وب متن باز مبتنی بر ری‌اکت است که توسط Vercel ایجاد شده و عملکردهایی مانند رندرینگ سمت سرور و تولید وب سایت‌های استاتیک را ارائه می‌دهد. این فریمورک اغلب به عنوان روشی قوی‌تر و انعطاف پذیرتر برای ایجاد سایت یا حتی برنامه در نظر گرفته می‌شود.

هر دو فریمورک با داشتن هزاران افزونه و بهینه سازی‌های فراوان، راه حل بسیار خوبی برای راه اندازی و اجرای سریع وب سایت‌ها هستند (البته به صورت استاتیک).

بنابراین کدام را باید انتخاب کرد؟ توجه داشته باشید که این کاملا بستگی به نیازهای پروژه شما دارد. هیچ یک از آنها برای ساخت برنامه‌ای کامل طراحی نشده‌اند، اما هر دو برخی از قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند که محدودیت سایت‌های استاتیک JAMStack را از بین خواهد برد.

در زیر توضیحات بسیار خوبی در مورد تفاوت‌های Gatsby و Next ذکر شده است. در واقع این همان چیزی است که شما برای انتخاب قاطع به آن نیاز دارید.

  • Gatsby مناسب برای یک وب سایت استاتیک شامل چندین صفحه که برخی از صفحات گاها آپدیت می‌شوند و برخی دیگر مرتبا آپدیت نمی‌شوند. همچنین از سئو پشتیبانی می‌کند و محتوای یکسانی به تمامی کاربران ارائه می‌دهد.
  • Next مناسب برای یک وب سایت عمومی که محتوا بر اساس اینکه هر کاربری لاگین کرده و با توجه به علایق آنها نمایش داده می‌شود.
  • هر دو مناسب برای وب سایت‌هایی که در سمت کلاینت رندر می‌شوند (شامل برنامه‌های تک صفحه‌ای یا همان SPA و صفحه محصولات).

2. Netlify و Vercel

Vercel و Netlify دو پلتفرمی هستند که از جهات مختلف کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

هر دو روش ساده‌ای را برای توسعه‌دهندگان فرانت-اند به منظور استقرار سایت‌های استاتیک ارائه می‌دهند. همچنین دردسر کار کردن با سرورها و سرویس‌های کوچک برای استقرار وب سایت‌ها را از بین می‌برند.

Netlify ریپازیتوری مخصوص خود را دارد که خروجی کد را هم به گیت هاب و هم به میکروسرویس‌های خود push می‌کند. سپس محتوا را در یک CDN وسیع اجرا و توزیع کرده تا وب سایت‌های استاتیک از پیش ساخته شده را ارائه دهد.

Vercel یک پلتفرم استقرار برای توسعه‌دهندگان فرانت-اند است که آنها را قادر می‌سازد تا وب سایت‌ها و سرویس‌های وب را که بلافاصله مستقر شده و به طور خودکار مقیاس بندی می‌شوند، بدون هیچ پیکربندی پیچیده در سرور میزبانی کنند.

هر دو پلتفرم راه حل‌هایی برای ساخت، استقرار و میزبانی ارائه می‌دهند. همچنین گردش کار یکپارچه با گیت هاب و ویژگی‌های جالب مانند پشتیبانی از عملکردهای serverless و APIهای مختلف را به همراه دارند. با اینکه تجربه توسعه توسط Netlify بسیار جذاب بوده، اما مزیت بزرگ Vercel رندرینگ در سمت سرور است که به شما امکان می‌دهد به راحتی یک برنامه کامل را در عرض چند دقیقه مستقر کنید.

 3. Ripple CI

Ripple با اینکه هنوز در نسخه بتا (آزمایشی) قرار دارد، اما بدون شک یک راه حل مناسب برای وب در نظر گرفته می‌شود. این اولین ابزار CI است که به تنهایی نمی‌تواند برنامه‌ای کامل را بسازد، ولی به ساده‌تر شدن روند توسعه کمک می‌نماید.

در واقع این فقط با کامپوننت‌ها سر و کار دارد. به طور دقیق‌تر، همه کامپوننت‌های وابسته را در همه جا مدیریت می‌کند. به این صورت که وقتی شروع به تغییر یک کامپوننت می‌کنید، بیت تشخیص می‌دهد چه کامپوننت‌هایی به آن وابسته هستند و سپس تغییرات را در همه آنها در برنامه‌های مختلف، اعمال می‌کند.

فرض کنید تغییری را روی یک button به وجود می‌آورید. بعد می‌بینید که Ripple این تغییر را در همه برنامه‌هایی که از کامپوننت button شما استفاده می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

از آنجا که هر کامپوننت به طور مستقل و جداگانه ساخته شده، بنابراین می‌توانید به راحتی بفهمید که کدام تغییر، کدام کامپوننت را در کجا تغییر داده است.

به دلیل اینکه Ripple چیزی جز کامپوننت‌ها نمی‌سازد، در زمان ساخت برنامه صرفه‌جویی زیادی می‌کند. برخی از تیم‌هایی که از نسخه بتای Ripple استفاده می‌کنند، می‌گویند زمان ساخت آنها تا 90 درصد کاهش می‌یابد.

4. Stencil و Svelte

کامپوننت‌های سفارشی و ویجت‌هایی که بر اساس استانداردهای کامپوننت وب ساخته می‌شوند، در مرورگرهای مدرن به خوبی کار می‌کنند و می‌توانند با هر کتابخانه یا فریمورک جاوااسکریپت استفاده شوند.

Stencil یک کامپایلر وب مخصوص ساخت سریع کامپوننت‌های رابط کاربری، قابل استفاده مجدد و برنامه‌های وب پیشرفته است. همچنین ازTypeScript ، JSX، DOM مجازی، اتصال داده‌های یک طرفه کارآمد، خط لوله رندر ناهمزمان و بارگیری تنبل (Lazy Loading) برای تولید کامپوننت‌های وب استاندارد استفاده می‌کند.

به علاوه قابلیت‌هایی مانند رندرینگ سمت سرور بدون نیاز به اجرای مرورگر، Pre-rendering و Objects As Properties ارائه می‌دهد. ضمنا ایجاد کامپوننت‌ها توسط آن آسان است، زیرا کلاس‌های ES6/TypeScript را به همراه Decorator Metadata پشتیبانی می‌کند.

Svelte یک کامپایلر است که کامپوننت‌های ساخته شده را می‌گیرد و به جاوااسکریپت کارآمد تبدیل می‌کند. همچنین هنگام تغییر state برنامه منجر به بروزرسانی DOM می‌شود. به این معنی که می‌توانید با استفاده ازCSS ، HTML و JS کامپوننت‌های مستقل بسازید و سپس Svelte آن را به جاوااسکریپت کوچک و سبک با واکنش پذیری داخلی تبدیل می‌کند.

کار با آن به نظر ساده می‌آید، درست است؟ یکی دیگر از قابلیتهای مفیدی که دارد پشتیبانی داخلی از هرگونه فریمورک CSS در کتابخانه JS است.

5. Jest و Cypress

Cypress یک ابزار متن باز (در حال حاضر یک پلتفرم تجاری) برای تست خودکار فرانت-اند در وب مدرن است. این بر اساس یک معماری نوین ساخته شده و در یک حلقه اجرای برنامه مورد تست اجرا می‌شود. در نتیجه برای هر چیزی که در مرورگر اجرا شده یک تست بهتر، سریعتر و مطمئن‌تری ارائه می‌دهد. Cypress روی هر فریمورک یا وب سایت فرانت-اندی کار می‌کند.

Jest یک فریمورک تست جاوااسکریپت شگفت انگیز است که رویکردی ساده دارد و از ویژگی‌های آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: توسط فریمورک تست Jasmine ساخته شده است، به طور خودکار ماژول‌های CommonJS برگردانده شده توسط required() را تست می‌کند، اکثر کدهای موجود را می‌توان با آن تست کرد و یک حلقه بازخورد کوتاه دارد، APIهای DOM مورد تست قرار می‌گیرند و به صورت موازی از طریق ابزار خط فرمان node.js اجرا می‌شوند.

تفاوت اصلی آنها در این است که Cypress اغلب برای تست‌های end-to-end اما Jest برای تست‌های unit استفاده می‌شود. به هر حال می‌توانید این را خودتان تغییر دهید و از هرکدام برای موارد مخالف استفاده کنید (این یک قرارداد رایج است).

6. Sentry

Sentry.io یک سیستم بررسی خطای متن باز Full-Stack است که از طیف گسترده سرورها، مرورگرها، زبان‌های دسکتاپ و تلفن همراه و نیز فریمورک‌ها پشتیبانی می‌کند. اما چرا Sentry در لیست ابزارهای توسعه فرانت-اند قرار دارد؟

از آنجایی که به نوعی برای توسعه وب طراحی شده است، به توسعه‌دهندگان فرانت-اند و فول-استک یک تجربه عالی برای رفع مشکلات، جلوگیری از خطا در تولید و نظارت بر عملکرد از طریق یک SDK ساده که با 2 خط کد نصب می‌شود، ارائه می‌دهد.

با استفاده از Sentry می‌توانید خطاهای پیش روی ایجاد شده در پس زمینه را ردیابی کرده و به شما یک رویکرد تمام عیار برای نظارت بر توسعه وب و رفع خطاها می‌دهد. همچنین در مورد وضعیت برنامه اطلاعاتی دریافت می‌کنید تا بتوانید مشکلات خاص را به سادگی بیابید. علاوه بر این، همه استثنائات کنترل نشده به طور خودکار ثبت می‌شوند و دیگر منجر به بروز خطاهای بزرگتر نمی‌گردد.

در این لینک یک دمو وجود دارد که Sentry را در یک محیط ساختگی شبیه سازی می‌کند.

یک مورد اضافی

گاهی اوقات کامپوننت‌ها بدون هیچ دلیلی به نوعی آزاردهنده رندر می‌شوند. "why did you render" ابزاری است که به ما کمک می‌کند تا علت رندر نشدن کامپوننت‌ها را بررسی کنیم. این در زمان توسعه بسیار صرفه‌جویی کرده و دردسرهایمان را کاهش می‌دهد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

3 سال پیش
/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer