۷ اپلیکیشن معروف دسکتاپ ساخته شده با فریمورک Electron
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۷ اپلیکیشن معروف دسکتاپ ساخته شده با فریمورک Electron

توسعه و طراحی اپلیکیشن های تحت وب و دسکتاپ کار تقریبا دشواری است. اما با آمدن تکنولوژی های جدید، تغییرات انقلابگونه‌ای در این صنعت بوجود آمد. الکترون یکی از فریمورک های اساسی در شکل گیری این تغییر است. 

الکترون چیست؟

الکترون فریمورکی است که توسط آن با استفاده از تکنولوژی های جاوا اسکریپت، CSS و HTML می توانید اپلیکیشن های محلی تحت دسکتاپ بسازید. الکترون در توسعه اپلیکیشن ها شما را از انجام کارهای سخت مربوط به توسعه اپلیکیشن های تحت دسکتاپ بی‌نیاز می کند و بجای آن می توانید تمام تمرکز خودتان را روی طراحی و اصل برنامه بگذارید.

الکترون مبتنی بر جاوا اسکریپت است و به صورت آزاد و متن باز در اختیار عموم قرار گرفته است. از این فریمورک می توانید در سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز، مک و لینوکس استفاده کنید. این بدان معناست که می توانید برای هر سه سیستم عامل نیز اپلیکیشن درست کنید.

همراه با این، ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از: بروزرسانی خودکار، منو محلی، نوتیفیکیشن، گزارش خطا و … .

به چه دلیلی شرکت های بزرگ از الکترون استفاده می کنند؟

برای بسیاری از توسعه دهندگان معتقدند که الکترون را تنها می شود در انجام یک پروژه درک کرد، برای همین قصد داریم تا در یک لیست به شما بگویم که چرا بسیاری از کمپانی ها از الکترون برای ساخت اپلیکیشن‌شان استفاده کرده‌اند.

۱. WebTorrent

بیاید با واقعیت مواجه شویم، همه ما عاشق تورنت هستیم، حال که آنها را در موبایل و یا کامپیوتر شخصی مان دانلود کنیم. کلاینت های بسیار زیادی تا به حال برای تورنت عرضه شده‌اند اما این مورد تفاوت دارد. در ساخت این اپلیکیشن از الکترون استفاده کرده‌اند. تفاوتی که این کلاینت با دیگر کلاینت ها دارد این است که این کلاینت در محیط مرورگر اجرا می شود. در حقیقت این اولین کلاینتی است که در محیط مرورگر اجرا می شود و کاملا براساس جاوا اسکریپت نوشته شده است. این کلاینت از WebRTC برای انتقال peer-to-peer استفاده می کند.

بدون استفاده از هیچگونه پلاگین و یا افزونه خاصی WebTorrent کاربران مرورگر را قادر می سازد که به صورت غیر متمرکز با هم در ارتباط باشند و تورنت ها را اشتراک (Seed) کنند. 

چرا WebTorrent از الکترون استفاده می کند؟

الکترون WebTorrent را قادر می سازد تا اپلیکیشن سبک، بدون تبلیغات و متن باز (در صورت نیاز) بسازد. WebTorrent به یک فریمورک ساده و توانا برای طراحی یک اپلیکیشن هیبردی مبتنی بر کلاینت احتیاج داشت که الکترون به نظر انتخاب مناسبی می آمد. جدای از این WebTorrent قادر به ارتباط با شبکه ها و دیگر کلاینت های تورنت را داراست.

۲. WordPress

برای سلطان سیستم مدیریت محتوا وردپرس داشتن یک برنامه دسکتاپ که مطمئن و سریع باشد، بسیار ضروری است. با کمک گرفتن از الکترون، وردپرس نیز برنامه‌ای قوی و مطمئن طراحی کرد که با استفاده از آن کاربران می توانستند به محتوای وبسایت وردپرسی خود دسترسی پیدا کنند و بدون وارد شدن به مرورگر محتوای خود را مدیریت کنند. 

مطمئنا بیشتر افرادی که در زمینه وب کار می کنند با وردپرس آشنایی دارند و احتمالا آن را پیاده سازی کرده باشند، اما باید بگویم که نسخه دسکتاپ آن کاملا چیز جدید و جالبی است. تا حدی این اپلیکیشن به کاربران همان تجربیات قبلی در مرورگر را می دهد. 

چرا WordPress از الکترون استفاده می‌کند؟

به صورت کلی باید گفت که وردپرس (دسکتاپ) اپلیکیشنی با زمان لود خوب و استفاده کم از منابع است. وردپرس در نسخه دسکتاپ خود به صورت کامل از الکترون و جاوا اسکریپت در کنار ری‌اکت استفاده کرده و ویژگی هایی که دارد تا حد بسیار زیادی مدیون این تکنولوژی ها است.

۳. Ghost

اگر تا به حال در رابطه با Ghost چیزی نشنیده‌اید اشکالی ندارد به این خاطر که شما تنها نیستید. اساسا، Ghost یک ابزار کاملا متن باز و مدرن است که به کاربران اجازه می دهد تا نشریه آنلاین خود را بسازند. از بلاگ گرفته تا وبسایت و مجله های آنلاین. Ghost به خوبی قابل تغییر است و در آینده دنیای چند رسانه‌ی آنلاین نیز قطعا می تواند تغییراتی ایجاد کند. 

قدرت Ghost در سادگی و تمرکز روی توانایی های نویسندگان است البته در کنار اینها نباید از برنامه دسکتاپ نوشته شده با جاوا اسکریپت و الکترون مربوط به این سرویس نیز غافل شد.

چرا Ghost از الکترون استفاده می‌کند؟

Ghost یک برنامه تحت دسکتاپ است که به نویسندگان اجازه می دهد تا به صورت همزمان چندین وبلاگ را مدیریت کنند و تمرکز بیشتری روی نوشته داشته باشند. اگر تا به حال کار نویسندگی را انجام داده باشید می دانید که استفاده از میانبرهای کیبورد کار سختی است و بسیاری از اوقات پشتیبانی نمی شود. در هر حال Ghost انجام اینکار را ساده و آسان می کند. 

این اپلیکیشن از جاوا اسکریپت و نودجی‌اس استفاده می کند و تجربه بسیار خوبی را به کاربر می دهد.

۴. Beaker Browser

آیا به دنبال یک مرورگر مطمئن Peer-To-Peer می گردید؟

اگر که جواب سوال بله است، پس بدانید که آن را پیدا کرده‌اید. Beaker Browser مرورگری مناسب و مطمئن است که برای دیباگرها و کاربرانی از این دست طراحی شده است. این مرورگر به صورت مخصوصی طراحی شده است و دیباگرها را قادر می سازد تا در فضای این مرورگر از توانایی های خودشان برای وبسایت های متن باز استفاده کنند. این مرورگر قابل تغییر است.

چرا Beaker Browser از الکترون استفاده می‌کند؟

الکترون باعث شده که طراحی این مرورگر بسیار آسان شود. می شود از این مرورگر به عنوان ابزاری برای افرادی که می خواهند مرورگر اختصاصی خودشان را داشته باشند نیز مناسب باشد به این دلیل که متن باز است و قابلیت تغییر زیادی را به کاربران مختلف می دهد. با این مرورگر می شود که کاربران را قادر ساخت مشکلات مربوط به وبسایت ها و پروژه های متن باز مبتنی بر وب را با سهولت و آسانی بیشتر رفع عیب کنند. 

۵. Pexels

برای بسیاری از نویسندگان، طراحان و منتشران Pexels یک نجات دهنده زندگی محسوب می شود. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید به هزاران تصویر رایگان و قانونی که در کارتان می توانید استفاده کنید،  دسترسی داشته باشید. و نکته مهم این اپلیکیشن طراحی براساس الکترون است. 

چرا Pexels از الکترون استفاده می‌کند؟

این اپلیکیشن کار اضافه کردن تصویر مناسب را به کلیپبورد کامپیوتر‌تان بسیار آسان تر می کند. -تنها با یک کلیک- پس از آن به سادگی می توانید در هر جایی که دوست داشتید آن را به قرار دهید، در مقاله‌تان یا اینفوگرافی و یا شبکه اجتماعی. 

احتیاج به دانلود کردن تصاویر و قرار دادن در یک پوشه نیست، تنها کافی است تصویر مورد نظرتان را انتخاب کنید. 

۶. Slack

یکی دیگر از اپلیکیشن های عالی مبتنی بر جاوا اسکریپت اپلیکیشن Slack مبتنی بر MacOs است. این اپلیکیشن مربوط به شبکه اجتماعی Slack می شود جایی که کارهای شما در آن رخ می دهد، می توانید با دوستانتان صحبت کنید و … .

چرا Slack از الکترون استفاده می‌کند؟

این اپلیکیشن با استفاده از الکترون ساخته شده است و مدیریت اکانت شخصی را خیلی بهتر می کند. در حقیقت باید گفت که استفاده از این اپلیکیشن نسبت به استفاده از Slack در مرورگر تجربه بسیار بهتری را دارد. برای تیم هایی که می خواهند روی کارشان دسته بندی و تمرکز بهتری داشته باشند Slack یکی از بهترین انتخاب های آنها است. 

این اپلیکیشن از موتور اجرایی گوگل و نودجی‌اس بهره می گیرد. همچنین به یک سیستم ماژولار مجهز است.

۷. WhatsApp

یکی دیگر از اپلیکیشن های الکترون، محبوبترین اپلیکیشن پیام رسان دنیا یعنی WhatsApp است. 

چرا WhatsApp از الکترون استفاده می‌کند؟

کار کمتر اما بازدهی بیشتر، واتس اپ با بهره‌گیری از الکترون به سادگی توانسته‌ است تا تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشابه با کاربران موبایل را به محیط دسکتاپ بیاورد. در حقیقت این ابزار کار مدیریت پیام ها/ ارسال و دریافت و چیزهایی دیگر را برای کاربران دسکتاپ آسان می کند.

سخن پایان

در نهایت باید گفت که دلایل بسیار زیادی برای استفاده از الکترون وجود دارد. یکی از آنها سرعت اجرا و توانایی پیاده‌سازی بالا برای توسعه دهندگان است تا بتوانند تجربیات خود را بهتر عرضه کنند. با ترکیب بسیار خوب و مناسبی از جاوا اسکریپت و نودجی‌اس طراحی اپلیکیشن های تحت دسکتاپ آسان تر و راحت‌تر شده است. شما میتوانید electron رو از طریق دوره آموزش پروژه محور الکترون از وبسایت راکت مشاهده کنید

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا