۷ نکته ی عملی برای دستیابی به ذهنیت مثبت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۷ نکته ی عملی برای دستیابی به ذهنیت مثبت

"قدرت مثبت فکر کردن" یک مفهوم محبوب است، و گاهی اوقات می‌تواند کلیشه ای نیز شود. اما مزایای فیزیکی و ذهنی تفکر مثبت با مطالعات متعدد علمی نشان داده شده است. یک تفکر مثبت می‌تواند به شما اعتماد بیشتر، خلق و خوی بهتر و حتی می‌تواند احتمال بروز شرایطی مثل فشار خون بالا، افسردگی و سایر اختلالات مرتبط با استرس را کاهش دهد.

همه ی این ها به نظر عالی می‌آید ولی معنی واقعی "قدرت تفکر مثبت" چیست؟

شما می‌توانید تفکر مثبت را با تصورات مثبت، درست صحبت کردن و خوش بین بودن تعریف کنید. اما این ها هنوز هم مفاهیم کلی و مبهمی هستند. اگر می‌خواهید در تفکر، تاثیرگذار تر و مثبت اندیش تر باشید، به نمونه های خاصی نیاز خواهید داشت که به شما در این فرآیند کمک کنند.

۱. روزتان را با حسی مثبت شروع کنید.

طرز شروع کردن روزتان، روی بقیه ی آن روز تاثیر می‌گذارد. آیا تا به حال دیر بیدار شده اید، احساس ترس کرده و حس کرده اید که هیچ چیز خوبی در آن روز اتفاق نیوفتاده است؟

این احتمالا به این دلیل است که شما روزتان را با احساسات منفی و تجربه های بد رویدادهای گذشته شروع کرده اید. به جای اینکه اجازه دهید این مسائل بر شما تسلط پیدا کنند، روزتان را با حسی

 مثبت شروع کنید. ممکن است احمقانه به نظر بیاید اما با خودتان در آینه صحبت کنید، به خودتان بگویید که امروز قرار است روز خوبی باشد و قرار است من امروز آدم بهتری شوم. با این روش از بهتر شدن روزهایتان شگفت زده می‌شوید.

۲. روی چیزهای خوب (هر چقدر هم که کوچک باشند) تمرکز کنید.

تقریبا همیشه در مسیر زندگی، با موانعی روبرو می‌شویم. وقتی با همچین چالش هایی مواجه می‌شوید، روی مزایا تمرکز کنید و بدانید که مهم نیست این مزایا برایتان بی اهمیت، پیش پاافتاده و یا کوچک به نظر بیایند، گاهی اوقات همین مسائل می‌توانند بیشترین تاثیر را در زندگیتان داشته باشند. برای مثال، اگر در ترافیک گیر کرده اید، به این فکر کنید که الان با این وقتی که به دست آورده اید می‌توانید به پادکست مورد علاقه خود گوش کنید. اگر فروشگاهی جنس مورد نیاز شما را ندارد، به فکر امتحان کردن یک چیز هیجانی و جدید باشید.

۳. در موقعیت های بد، شوخ طبع باشید.

به خودتان اجازه دهید تا حس شادی و شوخ طبعی را حتی در تاریک ترین و سخت ترین موقعیت ها حس کنید. به یاد داشته باشید که در آینده این موقعیت سخت قرار است تبدیل به داستانی برای گفتن شود و از درون این موقعیت، شوخی هایی برای خود به وجود آورید. تصور کنید که مسخره ترین روشی که می‌توانید روزتان را با آن بگذرانید چیست یا مثلا خنده دار ترین کاری که می‌توانید به دنبالش باشید چیست.

۴. شکست را تبدیل به درس عبرت کنید.

به یاد داشته باشید که شما بی نقص نیستید. قرار است اشتباهات زیادی کنید و شکست های متعددی را در شغل های مختلف و با افراد متفاوت تجربه کنید. به جای اینکه ذهنتان را مشغول کنید که چگونه شکست خورده اید، به این فکر کنید که قرار است بعدا چه کار کنید.

شکست خود را به درس تبدیل کنید.

این مفهوم را در قوانین خاصی قرار دهید. برای مثال، شما می‌توانید با سه قانون جدید برای مدیریت یک پروژه به نتیجه برسید.

۵. گفتار منفی نسبت به خود را به گفتار مثبت تبدیل کنید.

خودگویی منفی می‌تواند خسته کننده و زننده باشد. ممکن است فکر کنید که در کاری افتضاح هستید یا اصلا از اول نباید این کار را انجام می‌دادید. اما این افکار ممکن است تبدیل به احساسات درونی شود و تصور شما را از فردی که هستید، تغییر دهد. اگر خود را درگیر همچین افکاری دیدید صبر کنید، ذهن خود را آماده و این افکار منفی را با افکاری مثبت جایگزین کنید.

برای مثال تفکر «من در این کار افتضاح هستم» را به «اگر تمرین مناسبی انجام دهم، در این کار پیشرفت می‌کنم» تغییر دهید. مثلا، جمله ی «نباید این را امتحان می‌کردم» را به «این کار طبق برنامه پیش نرفته، دفعه بعدی بیشتر سعی می‌کنم» تبدیل کنید.

۶. روی زمان حال تمرکز کنید.

دارم در مورد حال صحبت می‌کنم، نه امروز، نه این ساعت بلکه همین لحظه. ممکن است غرور شما توسط رئیس تان خورد شود، اما چیزی که در این "لحظه" در حال اتفاق افتادن است، به نظرتان بد است؟

چیزهایی که ۵ دقیقه پیش گفته را فراموش کنید؛ چیزهایی که ممکن است ۵ دقیقه دیگر بگوید را نیز فراموش کنید. روی این لحظه تمرکز کنید. با انجام این کار در بیشتر موارد، با خود می‌گویید که این روش آنقدر هم که تصورش را می‌کردید بد نیست. اکثر منابع منفی در ما، از خاطراتی است که از اتفاقات بد گذشته داشته ایم یا از تخیلاتی است که ممکن است در آینده اتفاق بیوفتد. در زمان حال زندگی کنید.

۷. همکاران، مربیان و دوستانی مثبت پیدا کنید.

هنگامی که اطراف خود را با افراد مثبت پر می‌کنید، چشم اندازهای مثبت، داستان های مثبت و احساسی مثبت را بدست می‌آورید. کلمات مثبت آنها در شما نفوذ می‌کند و بر قدرت تفکر شما تاثیر می‌گذارد، که به مراتب سبب تغییر در گفتار و پیشرفت شما می‌شود.

ممکن است پیدا کردن افراد مثبت کمی دشوار باشد، اما شما باید اول از همه، مسائل منفی را قبل از اینکه شما را درگیر خود کنند از زندگیتان حذف کنید. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا مثبت گرایی دیگران را افزایش دهید و اجازه دهید تا مثبت بودن آنها نیز روی شما تاثیر بگذارد.

تقریبا هر کسی در هر شرایطی می‌تواند این درس ها را در زندگی خود اجرا کند و نگرش مثبت خود را افزایش دهد. همانطور که ممکن است تصور کنید تفکر مثبت سبب بازدهی بهتر می‌شود، پس بیشتر تمرین کردن روی آن هم سبب می‌شود تا به مزایای بیشتری دست پیدا کنید.

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی