۷ راه برای بهینه سازی محتوای ویدیویی و بهتر کردن سئو وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۷ راه برای بهینه سازی محتوای ویدیویی و بهتر کردن سئو وبسایت

فکر می کنید که دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان چیست؟ یوتیوب است، که البته آن هم از آن گوگل است. اگر وبسایت شما با مشکل رنکینگ در گوگل همراه است، وقت آن است که شانس خودتان را در یوتیوب نیز امتحان کنید. جدای از آنکه اشتراک گذاری ویدیوها به صورت عمومی یکی از راه های بهتر کردن سئو محتوای ویدیویی است اما فاکتورهای دیگری مانند تولید محتوای مرتبط، تولید براساس احتیاج کاربران و … نیز می توانند تاثیر داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با هفت راه برای بهتر کردن عمل بهینه سازی محتوای ویدیویی درون وبسایت/وبلاگ و یا کانال یوتیوب/آپارات آشنا کنیم:

۱. شروع کار خود را با فکر نکردن به موتورهای جستجوگر انجام دهید

اصلی ترین هدفی که شما در ابتدا باید دنبال کنید، پیدا کردن مخاطب برای ویدیو هایتان است. موتورهای جستجوگر در زمان خودش سر می رسند. پس سعی کنید ویدیوهایی در ابتدا بسازید که بیشتر کاربران را به سمت خود جذب کند. همیشه در فکر این باشید که ویدیوهایی با کیفیت و جالب همراه با یک موضوع عالی را بسازید. می توانید برای انجام این کار تحقیقاتی را انجام دهید، در شبکه های مختلف اجتماعی شروع به حرف زدن با دیگران کنید و یا اینکه در پی جواب سوالات محبوبی بگردید که مردم پرسیده‌اند. 

نکته ای دیگر: حتی اگر نمی توانید کارهای بالا را انجام دهید، گزینه ای دیگر این است که با پرسیدن سوالات خود، مجموعه ای از اطلاعات را جمع آوری کنید. این کار می تواند از طریق یک فرم نظر سنجی اتفاق بیافتد. این راه واقعا می تواند کمک خوبی باشد. ممکن است در این راه وبسایت SurveyMonkey نیز به شما کمک کند.

ویدیوها باید واقعا جذاب باشند، نه خسته کننده. در ویدیوهایتان با گفتن برخی از نکات تعاملی بین خود و کاربر ایجاد کنید. برای مثال به آنها بگویید که قرار است در ویدیوی آینده در رابطه با چه موضوعی حرف بزنید.

۲. یک مربی باشید

مارکتینگ در وبسایت آموزشی یک رویکرد درست است. شما در آنجا نقشه خودتان را می کشید، خط مشی خود را طراحی می کنید و کاربران را به شیوه درستی به سمت خودتان هدایت می کنید،‌ این در حالی است که آموزشگاه نیز در مسیر خود به خوبی حرکت می کند. 

یادتان باشد ساختن یک ویدیو در این حالت، ربطی به شما ندارد. آنها دنبال اینکه چه مدت در یک تجارت حضور داشته‌اید، چه درجه‌ای از تحصیلات دارید و یا اینکه چه مقدار مشتری دارید، فکر نمی کنند. چیزی که مهم است و باید به آن توجه شود این است که محتوا و اطلاعات ویدیو شما چه میزان موثر است و چگونه می تواند برای کاربران اطلاعات مفیدی را تحویل بدهد. تمام چیزهایی که شما به عنوان صلاحیت در اختیار دارید، بعد ها وقتی که مشتری بیشتری پیدا شدند به صورت کاملا بدیهی برای همگان آشکار می شود. 

روی جمعیت و کاربران تمرکز کنید، متوجه شوید که آنها به دنبال چه چیزهایی هستند و بعد از آن شروع به ساختن ویدیو کنید. برای مثال اگر کاربران شما به دنبال پیدا کردن اطلاعاتی راجع به گیاه شناسی هستند، محتوای مناسب را تحویل آنها بدهید. اینگونه می شود، ویدیوهای‌تان را مبتنی بر مخاطب‌تان بسازید.

۳. ارتباط کلید اصلی است

با استفاده از ویدیو، می توانید روی تمام فاکتورهای لازم مرتبط با یک «ارتباط» کنترل داشته باشید. یادمان نرود که موتورهای جستجوگر براساس یک قضیه اصلی ساخته شده اند «کدام صفحه و محتوایی باید برای یک کوئری خاص نمایش داده شود؟» پس باید ارتباط ماجرا را پیدا کنید.

یک بار شما متوجه بازار، مخاطبان و… می شوید و بعد از آن می توانید ارتباط را پیدا کنید. 

۴. بهترین ابزارها را برای کار خود داشته باشید

درست مانند وقتی که می خواهید یک پل بسازید و باید از ابزارهای مناسب برای ساختن آن استفاده کنید، در این حرفه نیز به همین شکل باید برخورد کنید. برای طراحی حرفه‌ای ویدیوهایتان از ابزارهای مناسبی استفاده کنید. مطمئن باشید که این کار می تواند روی کارتان بسیار تاثیر مثبت بگذارد.

شما می توانید در میان ابزارهای مختلف برای ضبط و ویرایش تصویر، نرم افزار مناسب را انتخاب کنید و از آن بهره بگیرید. در این بین برنامه های مختلفی مانند کمتاسیا، وجود دارد که یکی از بهترین ابزارها برای ضبط ویدیو از دسکتاپ/ وبکم و صدا است. جدای از آن درون خود این نرم افزار یک ابزار ساده برای ویرایش ویدیوها تعبیه شده است. 

۵. از کلمه کلیدی مناسبی استفاده کنید

برای یافتن کلمات کلیدی مناسب می توانید در گوگل و یوتیوب به صورت دستی جستجو کنید، همچنین می توانید به کلمات کلیدی مرتبط، عبارات و موضوعات مختلف نگاه کنید. ابزارهای رایگان زیادی نیز برای اینکار وجود دارند در این بین می شود به Ubersuggest و Google AdWords Keyword Planner اشاره داشت.

فراموش نکنید که برای دریافت نتایج بهتر، کانال ها، وبسایت ها و وبلاگ های مشابه با خودتان را مشاهده کنید، کلمات کلیدی آنها را نگاه بیاندازید و از آنها نمونه برداری کنید. 

۶. پیروی از ۱۰ دستور

در این قسمت ۱۰ دستور کوتاه آماده شده که با پیروی از آنها می توانید ویدیوهای خودتان را بیشتر به کاربران نشان دهید و کاربران بیشتری را برای ویدیوهایتان جذب کنید.

  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ویدیوها (از کلمات کلیدی وبسایت تان استفاده کنید)
  • استفاده از امکانات تعاملی (دکمه لایک، به اشتراک گذاری، علاقه، کامنت و…)
  • استفاده از کلمات کلیدی و عنوان ویدیو در متن اصلی ویدیو
  • نشان دادن تعداد بازدیدها
  • اضافه کردن ویدیوها به صورت مرتب
  • فعال کردن استفاده از ویدیوها در وبسایت های دیگر. (با فراهم کردن کد Embed)
  • اضافه کردن تگ به ویدیوها
  • برقراری پیوند در میان ویدیوها
  • استفاده از متون مرتبط با ویدیو در قسمت متن اصلی
  • دسته بندی محتوای ویدیو براساس محبوبترین/ پربازدیدترین و…

۷. مشاهده نتایج

هیچ شرکت آنلاینی (در هر زمینه ای از تجارت) بدون داشتن یک سیستم آنالیز نمی تواند موفق شود. شما باید بدانید که مطالبتان چه مقدار بازدید داشته، چه افرادی آنها را مشاهده کرده‌اند و… . این حالت در یک وبسایت تولید کننده محتوای ویدیویی نیز به همین شکل است. استفاده کردن از ابزارهای موجود مانند گوگل آنالیتیکس می تواند در این راه به شما کمک کند. با دانستن میزان محبوبیت ویدیوها می توانید در بهتر کردن آنها نقش موثری ایفا کنید.

با برقراری این ۷ راهکار ساده می توانید محتوای ویدیویی خودتان را به بهترین شکل بهینه کنید و از این کار بیشترین سود را ببرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا