یه لقمه نون و لاراول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

یه لقمه نون و لاراول

در این مقاله کوتاه میخواهم در مورد برخی از موضوعاتی در لاراول صحبت کنم که واقعا کسانی که خواهان کار با لاراول هستند باید این موارد را بدانند . بارها و بارها در کانال های تلگرامی مختلف دیدم که بر سر امنیت لاراول ، کارایی لاراول یا حتی سرعت لاراول بحث های مختلفی شده ، کسانی بودن که گفتن لاراول اصلا بدرد کار نمیخورد یا بلعکس تمام کارها را باید با لاراول انجام داد . در اینجا قصد دارم کمی به این موضوعات بپردازم . 

امنیت در لاراول 

بارها و بارها دیده ام کسانی که با لاراول حتی یک خط کد هم ننوشته اند ، نظر داده اند که این فریمورک اصلا امنیت ندارد ، نمی دانم خصلت ما ایرانیان این است که بدونه دلیل یک چیز را بد بدانیم یا نه همه ای مردم دنیا اینطورن . ببینید بگذارید کمی در مورد امنیت پی اچ پی توضیح دهم تا بعد به امنیت لاراول برسم . پی اچ پی ساختار مجبور کننده ای ندارد و این یعنی چی ؟ یعنی اینکه شما را مجبور نمی کند حتما به یک روش برنامه خود را ایجاد کنید و همین موضوع باعث میشود کاربر با یادگیری Syntax پی اچ پی به هر طریقی بتواند برنامه خود را ایجاد کند . حالا مشکل اینجاست کسانی که با پی اچ پی آشنا میشوند سریع پروژه ای را اجرا میکنند بدونه اینکه در مورد امنیت در پی اچ پی چیزی را مطالعه کرده باشند و در جاهای کسانی باگ های را در اپلیکیشن انها پیدا میکنند و میتوانند به آن نفوذ کنند . خوب می توانم بگویم در 99 درصد موارد وبسایت های که هک میشنوند یا به باگ های سرور مرتبط هستن یا به اشکالات برنامه نویسان آن اپلیکیشن ، یعنی پی اچ پی به خودی خود 99.99% ایمن است و این اشتباهات برنامه نویسان است که باعث ایجاد باگهای برای نفوذ میشوند .

بگذارید یک مثال بزنم الان برنامه نویسان php برای ارتباط با دیتابیس باید از کلاس PDO استفاده کنند چون خیلی از اشتباهات کابران با استفاده از این کلاس رفع میشود و کمتر مشکلی براشان پیش می آید اما دیده میشود در مواردی تازه کارها هنوز با توابع mysql با دیتابیس mysql خود ارتباط برقرار میکنند و این موارد باعث مشکل برای آنها میشود . 

حالا لاراول هم با پی اچ پی نوشته شده و اشتباه برنامه نویسی در آن هم ممکنه است وجود داشته باشد ، اما نه مشکلی که باعث این شود که بگوییم لاراول امنیت ندارد یکی از نکات مثبت لاراول ، اپن سورس بودن آن است و این یعنی هسته ای لاراول قابل دسترس توسط همه ای افراد است و همین موضوع باعث میشود که اگر باگی در آن وجود داشته باشد به سرعت برطرف شود . از نسخه 4 لاراول تا الان یعنی نسخه 5.3 آن در حال کار با لاراول هستم و هنوز پروژه ای ندیدم که بخاطر باگ لاراول دچار مشکل شود . فقط اینکه همیشه سعی کنید آخرین نسخه لاراول را در پروژه های خود استفاده کنید و اصلا هم نگران امنیت خود لاراول نباشید البته باید بگویم اشتباهات برنامه نویسی در لاراول هم وجود دارد پس خودتان را همیشه به روز نگه دارید تا دچار چنین مشکلاتی از طرف خودتان نشوید .

سرعت در لاراول

همین ابتدای این عنوان بگویم ، لاراول قابلیت همه کار را دارد . از پروژه های کوچک تا پروژه های واقعا بزرگ در حد یک میلیون بازدید در روز . حالا با استفاده از چه شواهدی چنین حرفی را میگویم . ببینید یکی از وبسایت های که با لاراول نوشته شده و تقریبا برای همه توسعه دهندگان لاراول آشناست لاراکست است که یک وبسایت آموزش لاراول محسوب میشد با دارا بودن حجم زیادی از کاربران هر روزه تعداد فوق العاده زیادی بازدید کننده دارد و شما هیچ وقت نده اید که بدلیل ضعف لاراول این وبسایت کارش متوقف شود یا خود من کارهای متفاوتی با لاراول انجام داده ام و هیچ وقت سرعت پایینی از لاراول ندیده ام و تا انجای که میدانم بسیار فریمورک مناسب و خوبی برای انجام کارهای مختلف است . آن دسته از افرادی که میگویند ، لاراول سرعتش پایین است واقعا پروژه ای را با آن انجام نداده اند .

ولی شما ابزاری که برای ساخت یک پروژه انتخاب میکنید باید متناسب با ویژگی های که در آن نیاز دارید باشد . برای مثال در وبسایت Netflix که یک وبسایت Stream ای محسوب میشود بنظر استفاده از لاراول عاقلانه نمی آید نه بخاطر سرعت پایین نه اصلا . بخاطر اینکه ابزارهای متفاوتی برای بهتر کار کردن با Stream data وجود دارد مانند Nodejs . پس باید دید که در چه پروژه ای از چه ابزاری باید استفاده کرد ولی نه اینکه در همان ابتدای کار بگویید من در اینده 2 میلیون بازدید خواهم داشت به همین خاطر لاراول بدرد کار من نمیخورد . اصلا چنین گفته ای اشتباه است . ممکن است تا 2 سال دیگر به 200 هزار باید در روز هم حتی نرسید پس سعی نکنید همان ابتدای کار فوق العاده کامل عمل کنید . چون دلیلی ندارد . و خیلی اوقات همین خواستن کامل بودن باعث این میشود که در کارها شکست بخورید . 

کدنویسی راحت

توسعه دهندگان لاراول طوری این فریمورک را ایجاد کرده اند که تمام پیچیدگی های آن در پشت سیستم مخفی بماند و توسعه دهنده بتواند در ساده ترین حالت با چند خط دستور به هدف خود برسد خیلی ها عاشق همین موضوع لاراول هستن که میتواند خیلی سریع برنامه های خود را بنویسند اما بعضی ها هم برعکس میگونید برنامه نویس باید خودش دست به کد باشد و با پیچیدگی ها سر و کار داشته باشد . واقعا این مورد خنده دار و مضحک است . اگر میخواهید  برنامه نویسی واقعی را احساس کنید بشینید و اسمبلی کار کنید . زبان های برنامه نویسی باید راحت تر و توسعه پذیرتر و کاربردی تر شوند همه این سه مورد در کنار هم . البته این نظر شخصی من است . 

در کل لاراول یکی از بهترین فریمورک های php محسوب میشود همونطور که شنیدید گفته ام یکی . پس فریم ورک های خوب دیگری هم وجود دارند که میتوانید با مواردی که در مورد لاراول گفتم خیلی ساده فریمورک مورد نظر خودتان را انتخاب کنید . امیدوارم این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد من قصد نداشتم حرف تازه ای در این مقاله بزنم فقط قصدم از این مقاله این بود که نکاتی را روشن کنم که مشکل خیلی از افراد است و حتما منتظر شندین نظرات شما خواهم بود . اگر نکته ای دیگری وجود دارد که باید گفته شود هم در بخش نظرات بیان کنید . 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس