جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
هوش مصنوعی و تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

هوش مصنوعی و تجربه کاربری

هوش مصنوعی یا AI در سال‌های اخیر جهش ها و پیشرفت‌های بسیاری را داشته است. هدف اصلی این جریان این است که بتواند کنش‌ها و کارهای ماشین را شبیه به کارهای انسانی بکنیم. درست شبیه به دیگر پیشرفت‌های تکنولوژی هوش مصنوعی نیز در حال پیشرفت است، به این دلیل که جریانات عادی زندگی را ساده‌تر می کند و به انسان کمک می کند تا روی دیگر جنبه‌های مهم زندگی و دنیا تمرکز بیشتری داشته باشد.

برای مثال دستگاه‌های کامپیوتری را در نظر بگیرید، آن‌ها برای رفع کردن مشکلات ما معرفی شدند، اما این موضوع نیز همواره به یک عمل نیاز داشت تا بعد از کدنویسی آن را مشاهده کند. این یک چالش بسیار بزرگ است، اما نبود چنین هوش و ذکاوت در حال حاضر به آرامی توسط هوش مصنوعی در حال پر شدن است. در این مطلب به راه‌های نگاه می اندازیم که هوش مصنوعی به صورت موفقیت آمیزی توانسته که ذکاوت و هوش را به ماشین و اپلیکیشن‌های وب بیاورد.

افزایش استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی استفاده از یک وبسایت یا اپلیکیشن را برای کاربران ساده می کند. حتی بدون اینکه لزوما کاربر متوجه آن‌ها بشود چنین اتفاقی رخ می‌دهد. فیسبوک یک نمونه کاملا واضح عملی است که برای دریافت محتوای خاص به کاربران آن‌ها را ایجاب نمی کند که یکسری داده را وارد نمایند. چند لایک و به اشتراک گذاری برای فیسبوک کافی است تا بتواند پروفایلی را ایجاد کند و محتوایی که کاربر به دنبال آن‌ها هست را در خوراک آن‌ها قرار دهد. برای بهتر فهمیدن این موضوع لازم است بگویم که هوش مصنوعی در پس زمینه در حال کار کردن است. این الگوریتم هوشمند، آینده تجربه کاربری برای نمایش تبلیغات مربوطه را سازمان دهی می کند.

بیاید به چند مورد که احتمالا تا به حال آن‌ها را تجربه کرده‌اید نگاهی بیاندازیم.

سیری

سیری یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های دستیار صوتی در حال حاضر است. این سرویس برای سیستم عامل‌های آی‌او‌اس و مک‌او‌اس عرضه شده و کاربر را در انجام کارهای عادی روزمره، از جمله جستجو کردن، کمک گرفتن از نقشه، تماس گرفتن، پیام فرستادن، قرار دادن یادآوری و رویداد‌ها، اجرای اپلیکیشن و موارد دیگری کمک می کند.

این دستیار از تکنولوژی یادگیری ماشین برای بهتر کردن حالت کمک کردن با بهتر شناختن کاربر در هر بار استفاده، استفاده می کند. 

حالت خودران یا Autopilot در ماشین‌های تسلا

تسلا یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت ماشین‌هایی است که قابلیت خودران دارند. اضافه بر این، این حالت از یادگیری ماشین قدرت می‌گیرد که به ماشین اجازه می دهد تا بتواند توان رانندگی خود را درست شبیه به تجربه‌های انسان، بهبود دهد و تقویت کند. 

موبایل فایر آمازون: جستجوی بصری

موبایل‌های فایر آمازون از یک اپلیکیشن جستجوی بصری برخوردار هستند که می تواند تجربه کاربران در استفاده را ساده کند، این حالت به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند از محصولی که می‌خواهند عکس بگیرند و در سراسر اینترنت برای آن جستجو نمایند تا متوجه شوند که آیا چنین چیزی وجود دارد یا خیر. هوش مصنوعی در این حالت به کاربران اجازه داده است تا بدون هیچ زحمتی محصولی را جستجو نمایند.

براساس همین موضوع – یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ -علی‌بابا- یک سرویس تطابق تصویر را برای یکی از خط‌های لباس خود راه اندازی کرده است. در این حالت مشتریان تصویر خودشان را آپلود می‌کنند و سرویس همخوان ترین مورد نسبت به تصویر آن‌ها را به آن‌ها نشان می‌دهد. این حالت به گونه‌ای صورت می‌گیرد که هیچ اسم یا حتی کلمه کلیدی بین کاربر و سرویس رد و بدل نمی‌شود. در همین هنگام سرویس شناسایی تصویر فیسبوک را نیز از یاد نبرید، با آن می‌توانید به صورت خودکار در تصاویری که آپلود می‌کنید، دوستان‌تان را تگ نمایید.

روزنامه‌نگاری مصنوعی

هوش مصنوعی برای چندین سال تا به کنون برای نوشتن خبرها بدون استفاده از یک نویسنده اختصاصی به شرکت‌های مختلف کمک کرده است. سرویس‌های Yahoo و Fox نمونه‌هایی هستند که برای تولید داستان‌های خبری به گونه‌ای که طبیعی باشند از قدرت هوش مصنوعی و «موتور ساخت زبان طبیعی» بهره می‌برند. این اخبار می‌توانند مواردی در حوضه مالی، ورزشی و… باشند.

هوش مصنوعی و تجربه کاربری

هوش مصنوعی ماشین‌ها را قادر می‌سازند تا بتوانند همانند انسان‌ها قضاوت و پیش‌بینی کنند – ترکیب کردن چنین مواردی با یادگیری ماشین می‌تواند نتیجه خیره کننده‌ای داشته باشد. 

برای مثال بیاید بگویم که شما در دفتر کارتان کار می کنید و ساعت ۱۸:۳۰ به خانه‌تان برمی‌گردید، این در حالی‌ست که همسر شما در خانه همراه با یک فنجان چایی برای شما منتظر است. این یک رفتار هوشمندانه است، در کنار این حالتی بسیار مراقب‌ت آمیز و پر از محبت را نیز دارد.

اما اگر همسر شما خانه نباشد چه؟ یا اینکه شما مجرد باشید و باز هم ساعت ۱۸:۳۰ به خانه باز گردید؟ در چنین حالتی یک کتری الکتریکی که از قدرت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برخوردار است می‌تواند تمام نیازهای شما را برطرف کند.

این حالت می‌تواند مانند یک دستگاه نیز عمل کند و بتواند تغییرات ورود به خانه را بررسی کند، موقعیت مکانی شما را بررسی کند، و درست شبیه به یک انسان فنجانی از چایی را برای شما بسازد. شما در چنین حالتی به یک زمان‌بندی یا اطلاع رسانی و یا یک ماشین ناظر نیازی ندارید.

در همین حالت، طراحی وب سنتی می‌تواند از منطق استفاده کند و حالتی که کاربر می‌خواهد را تحویل وی دهد. 

بهبود وضعیت تجربه کاربری

با پیاده‌سازی هوش مصنوعی، یک فروشگاه آنلاین می‌تواند بهتر نیازهای مختلف کاربران‌ش را قضاوت و پیش‌بینی کند. این مورد می‌تواند وضعیت‌های داده شده را درک کند و با آنالیز شناختی کارها بیشتر در رابطه با علایق مشتریان اطلاعات جمع‌آوری کند. این مورد می‌تواند زمان استفاده شده کاربر روی یک صفحه را محاسبه کند، لحظاتی که کاربر تصمیم می‌گیرد و خرید را انجام می‌دهد و حتی دلایلی که کاربر از خرید اجتناب کرده را پیش‌بینی نماید. 

آمازون در حال رفتن به سوی تجربه خرید پیشرفته‌تر است، این کار با قرار دادن یادگیری ماشین و هوش مصنوعی انجام می‌شود. «حمل و نقل پیش‌بینی‌ شده» سیستمی است که محصولات را هر زمان که مشتریان بخواهند به آن‌ها تحویل می‌دهند. 

تجربه چت‌کردن شبیه به انسان

اضافه کردن یک چت زنده به فروشگاه‌ آنلاین‌تان یکی از بهترین ابزارهاست، اما در بیشتر حالت ها این مورد نیازمند استخدام یک فرد برای جوابگوی به سوالات است. فروشگاه‌های آنلاین اغلب این هزینه‌ها را با جایگزینی یک چت بات آنلاین بجای یک فرد اوپراتو انجام می‌دهند. البته این موضوع می‌تواند به تجربه کاربری نیز آسیب برساند، به این دلیل که جواب‌ها ربات گونه  و از زبان طبیعی تا حدی دور هستند.

برای بهبود این مدل اپلیکیشن‌های چت هوش مصنوعی از تکنولوژی پردازش زبان طبیعی یا NLP بهره می‌گیرند که پاسخ‌ها را طبیعی‌تر و هوشمندانه‌تر انتخاب می‌کند. «Conversational UI» زمینه جدیدی برای طراحان تجربه کاربری است، اما این موضوع بسیار بزرگی است، خصوصا در زمینه تجارت الکترونیکی.

آینده تجارت الکترونیکی

Gartner در یک تحقیق به این نتیجه رسیده است که تا سال ۲۰۲۵، ۸۵ درصد درخواست‌های کاربران و مشتریان را مدیریت می‌کند. علاوه بر این تکنولوژی پردازش زبان طبیعی به اپلیکیشن‌های چت بات این کمک را می کند تا بتوانند با تعاملات مشتریان بهترین پاسخگویی را داشته باشند.

در پایان

هوش مصنوعی در حال حاضر تلاش می‌کند تا به کاربران مهارت بسیار بالایی برای پیدا کردن محصولات و شرکت‌های مورد نظرشان بدهد. این موضوع در حال گسترش در بین تمام دستگاه‌ها و رسانه‌هاست. دستیارهای مجازی مانند Amazon Echo تلاش می‌کنند تا کارهای بسیاری را که دستیاران شخصی انجام‌ می‌دهند را انجام دهند. در یک حالت کلی: هوش مصنوعی در حال حاضر بخش بسیار بزرگی از زندگی ما را به خود اختصاص داده است و این موضوع با زمان در حال رشد کردن است. 

در رابطه با تغییراتی که هوش مصنوعی در دنیای طراحی وب ایجاد می‌کند چه نظری دارید؟ به نظرتان چه ابزارهایی در حال از دست رفتن هستند و اینکه پتانسیل های بزرگ کجا هستند؟ می توانید نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا