آموزش برنامه نویسی برای نوجوانان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آموزش برنامه نویسی برای نوجوانان

آیا این قضیه را قبول دارید که نوجوانان بسیار زیادی هستند که در قرن ۲۱ بسیار بهتر از والدین‌شان می‌دانند چگونه از ابزارهای مختلف تکنولوژیکی استفاده کنند؟ خب مطمئنا این موضوع را نیز می‌توان درک کرد که بیشتر نوجوانان به صورت منفعل از اینترنت، موبایل و یا لپ تاپ استفاده می‌کنند.

منظور از منفعل بودن همان استفاده‌های روزمره است. شبکه‌های اجتماعی، بازی کردن، کاوش در فضای اینترنت، انجام خریدهای اینترنتی و... . اما با توجه به فعال بودن بیش از حد ذهن آن‌ها و آماده بودن‌شان برای یادگیری چیزهای جدید، به نظرتان نمی‌توان از این فرصت استفاده کرد و موضوعات جدیدتری را به آن‌ها یاد داد؟ موضوعاتی که در همان حوزه تکنولوژی هستند و می‌توانند خلاقانه باشند؟

اشاره مستقیم ما در این زمینه برنامه نویسی است. هنری که با استفاده از آن شما نه فقط یک مصرف کننده بلکه یک تولید کننده خواهید بود و چیزهای جدیدی را برای دنیا ایجاد می‌کنید.

در این مقاله از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم به شما نشان دهیم که چرا نوجوانان و رده‌های سنی مرتبط با آن‌ها باید سراغ یادگیری برنامه نویسی بروند و این موضوع تنها به بازار کار و آینده‌شان مربوط نمی‌شود بلکه بحث حجمی از توانایی و پتانسیل بالاست که با یادگیری برنامه نویسی می‌توانند از آن استفاده کرده و نگذارند به هدر برود.

چرا برنامه نویسی برای نوجوانان می‌تواند مهم باشد؟

یکی از دلایل اصلی این بحث آینده دار بودن بحث برنامه نویسی است. اگر به مشاغل کنونی دقت کنید دیگر کسی دنبال استخدام شدن در یک شغل عادی نیست. همگان دوست دارند شغلی داشته باشند که در نهایت بتوانند به خوبی از پس هزینه‌های اصلی و فرعی‌شان بر بیایند. با ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار زیادی که حوزه تکنولوژی و کامپیوتر به ارمغان آورده است حال هر فردی می‌تواند وارد این زمینه شده و به عنوان بخشی از این دنیای بزرگ کسب درآمد کند.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت لیست این موارد را مطرح کنیم می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • یادگیری برنامه نویسی می‌تواند آینده‌ای تضمین شده را به لحاظ شغلی و مالی ایجاد کند.
  • برنامه نویسی جزو شغل‌هایی است که محدودیت مکانی نداشته و اگر کسی قصد کار کردن را داشته باشد می‌تواند از خانه هم کارها را انجام دهد و لزوما نیازی به مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر وجود ندارد.
  • از آنجایی که شرایط دورکاری به خوبی مهیاست افراد بسیار زیادی می‌توانند با پروژه‌های خارج از کشور درآمد دلاری ثابتی داشته باشند.

نوجوانان از آنجایی که بسترهای ذهنی بسیار مناسبی برای یادگیری را در اختیار دارند توانایی یادگیری سریع برنامه نویسی را داشته و می‌توانند در کمترین زمان ممکن به افراد نخبه‌ای در این زمینه تبدیل شوند.

تنها با داشتن یک نقشه مناسب شما می‌توانید نوجوانان را به کدنویسان برتر آینده تبدیل کنید. نقشه راه‌های یادگیری برنامه نویسی بسیار زیاد بوده و در هر زمینه افراد می‌توانند مسیر یادگیری خودشان را پیدا کنند. برای مثال ما در وبسایت راکت مجموعه‌ای از مسیرهای یادگیری را طراحی کرده‌ایم که با در نظر گرفتن هر کدام شما می‌توانید یک بخش از برنامه نویسی را یاد گرفته و در آن زمینه مشغول کار باشید.

کدنویسی چه کمک‌هایی می‌تواند بکند؟

همانطور که گفته شد نوجوانان بستر ذهنی بسیار فعالی برای یادگیری چیزهای مختلف را دارند. این موضوع نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دغدغه بسیار کمتر به نسبت ما بزرگ‌ترها، داشتن انرژی کافی برای حل کردن مسائل، جوان بودن جسمی و... .

به همین دلایل یکی از اصلی‌ترین کمک‌هایی که برنامه نویسی می‌تواند به این دسته از افراد بکند این است که ذهن‌شان را جوان نگه داشته و منعطف می‌سازد. درست مانند آنکه آن‌ها را در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کرده باشید با این تفاوت که در این حالت آن‌ها ذهن‌شان را شاداب نگه داری می‌کنند.

آماده شدن برای آینده‌ای بسیار جذاب یکی دیگر از کمک‌هایی است که کدنویسی می‌تواند روی نوجوانان اعمال کند. از آنجایی که هم اکنون بیشتر کارهای ما از طریق اینترنت و موبایل انجام می‌شود آینده قطعا دو برابر چنین سهمی را خواهد داشت. به همین دلیل اگر به این قضیه فکر کنید متوجه خواهید شد که یادگیری برنامه نویسی در حال حاضر می‌تواند چه کمک بزرگی به کودکان و نوجوانان بکند.

بهبود اعتماد به نفس از طریق آموزش و یادگیری برنامه نویسی یکی دیگر از موهبت‌هایی است که با یادگیری برنامه نویسی نسیب نوجوانان خواهد شد. داشتن دانش اضافی در ارتباط با یک معقوله همواره می‌تواند در جمع دوستان و هم کلاسی‌ها شما را یک پله بالاتر نشان داده و در نتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود.

چه سنی برای شروع برنامه نویسی مناسب است؟

برای گروه‌های سنی مختلف برنامه‌های آموزش برنامه نویسی در نظر گرفته شده است. اما به صورت عمومی نوجوانانی به تازگی وارد ۱۲ سالگی شده‌اند به خوبی می‌توانند فرایند یادگیری برنامه نویسی را به صورت مستقیم شروع کنند. از این منظر اگر نگاه بکنیم متوجه خواهید شد که در چنین سنی شروع یادگیری برنامه نویسی می‌تواند تاثیرات مثبت بسیار زیادی را روی آینده نوجوانان داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در چند سال اخیر به صورت مرتب در ارتباط با اهمیت یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در وبسایت راکت صحبت کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که تا به اکنون نیز توانسته‌ایم تاثیر گذار عمل کنیم. نوجوانان در ادامه مسیر زندگی‌شان به خوبی می‌توانند با دوره های آموزشی مختلفی که وجود دارد مسیر یادگیری بسیار هموار و لذت بخشی داشته باشند.

ما قبلا به صورت کامل در ارتباط با اهمیت یادگیری برنامه نویسی برای سنین کم و امکان پذیری آن صحبت کرده‌ایم که می‌توانید آن را در مقاله «آیا آموزش برنامه‌نویسی به کودکان عملی است؟» مطالعه کنید.  

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا