۵ سوءتفاهم در دنیای برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۵ سوءتفاهم در دنیای برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی

وقتی که برای اولین بار وارد دنیای برنامه‌نویسی می‌شوید مطمئنا جدای از میزان کنجکاوی دارید با یک ذره ترس هم همراه هستید. این بدان دلیل است که به تازگی وارد دنیایی شده‌اید که بیشتر آن را هنوز کشف نکرده‌ید.

برنامه‌نویسی ممکن است سخت‌تر از چیزی که هست خودش را نشان دهد و وقتی که شما یک مبتدی باشید چنین موضوعی درست‌تر خواهد بود. در صورتی که شما مبتدی باشید و مقدمات برنامه‌نویسی را طی کرده باشید، ممکن است که برنامه‌نویسی برای‌تان خسته‌کننده و تکراری به نظر برسد، چرا که شما حال با تمام نکات اولیه و سینتکس یک زبان آشنایی دارید اما در نهایت همه چیز جذابیت قبل خود را دیگر ندارد. به نظر می‌رسد جذابیت برنامه‌نویسی همیشه بستگی بالایی به میزان چالشی بودن آن دارد. اگر شما همه سینتکس‌های ابتدایی را یاد بگیرید در نهایت اگر به سوی درستی باز حرکت نکنید، همه چیز برای‌تان غیر جذاب باشد. 

همراه با تمام این موارد یکسری سوءتفاهم‌ها و درک‌های اشتباه از برنامه‌نویسی وجود دارد که معمولا افراد مبتدی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم راجع به یکسری از این سوءتفاهمات صحبت کنیم. ممکن است که با خواندن همین مطلب تا حد بسیار زیادی راه درستی را برای پیشرفت نیز انتخاب کنید و بدانید که گاهی اوقات در اشتباه بوده‌اید.

۱. به خاطر سپردن سینتکس

از یک نظر اگر شما بتوانید هر چیزی را بدون کمک گرفتن از یک منبع خارجی (یعنی همه چیز نشئت گرفته از ذهن شما اتفاق بیافتد) بسازید،‌ در نهایت شما یک فرد بسیار حرفه‌ای خواهید بود که توانایی ساخت هر چیزی را از ابتدای کار دارد. اما در حقیقت شما این استرس را نیاز ندارید که همه چیز را به خاطر بسپرید و تمام سینتکس‌ها را در حافظه‌تان ضبط کنید. اگر برخی از برنامه‌ها را بارها و بارها بنویسید مطمئنا می‌توانید بخش قابل توجهی از سینتکس اصلی را به خاطر بسپرید اما مهم آن است که بدانید بخاطر سپردن تمام سینتکس‌ها کاری کاملا غیر ضروری است. 

۲. شما باید در ریاضیات عالی باشید

یک پیچیدگی معنایی که همیشه وجود دارد ارتباط بین برنامه‌نویسی و ریاضیات است. البته باید گفت که ریاضیات و برنامه‌نویسی به صورت مستقیم به همدیگر ارتباط دارند. اما برای اینکه آیا شما همیشه به درک کاملی از ریاضیات نیاز دارید یا نه باید بگویم که «این کاملا بستگی دارد، اما همیشه صادق نیست». به عنوان یک برنامه‌نویس ما بیشتر اوقات سرگرم کار کردن با کدها هستیم و کمتر سراغی از عبارات ریاضیاتی می‌گیریم. همچنین داشتن دانش ریاضی نمی‌تواند مستقیما تاثیر کاملا مثبتی روی توانایی برنامه‌نویسی‌تان داشته باشد. 

منظور این است که هر ریاضی‌دانی نمی‌تواند خیلی ساده به یک برنامه‌نویس تبدیل شود و هر برنامه‌نویسی نیز به ریاضیات نیازی ندارد.

اما با این وجود هم باید گفت که واقعا یکسری از مفاهیم اساسی ریاضی ضروری هستند. برای مثال درک کردن جبر به صورتی بسیار مقدماتی می‌تواند کمک بسیار زیادی بکند. انجام عملیات‌های ساده ریاضی نیز از طرفی مهم است. سیستم متغیرها و توابع در برنامه‌نویسی تا حد زیادی براساس ریاضیات کار می‌کنند. همچنین درک برخی از الگوریتم‌ها به ریاضیات نیاز دارد.

۳. تمام زبان‌های برنامه‌نویسی شبیه همدیگر هستند

وقتی شما تصمیم می‌گیرید که یک زبان برنامه‌نویسی را برای یادگیری انتخاب کنید، ممکن است فکر کنید که همزمان زبان‌های دیگر را نیز یاد گرفته‌اید و به خوبی می‌توانید در آن‌ها نیز کدنویسی بکنید. درست است که برخی از مفاهیم مقدماتی در همه آن‌ها وجود دارد اما باید گفت که زبان‌های برنامه‌نویسی از حالات مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال شما پایتون و جاوااسکریپت را در نظر بگیرید، آن‌ها کاملا متفاوت از یکدیگرند.

یک اشتباه دیگر که معمولا برخی از افراد مبتدی با آن همراه خواهند بود این است که یک زبان برنامه‌نویسی خاص از همه زبان‌ها بهتر است و اگر مردم با این زبان کار نکنند وقت‌شان را تلف کرده‌اند. هیچ موقع چنین چیزی وجود ندارد. هیچ زبان برنامه نویسی بهترین زبان نیست. 

۴. در کدنویسی خلاقیت وجود ندارد

کدنویسی درست مانند نویسندگی و نقاش بودن خلاقانه است. درست مانند اینکه شما نیاز به خلاقیت بالایی برای شعر نوشتن و یا داستان کوتاه نوشتن دارید، برنامه‌نویسی نیز به همین صورت است. شما نیاز است که کدهای کوتاهی بنویسید که کاربرد بالایی داشته باشند. میزان خلاقیت موجود در برنامه‌نویسی و کدنویسی بسیار بالا است. 

برخی از برنامه‌نویسان می‌گویند که برای داشتن خلاقیت بالاتر ما یک ابزار داریم و آن کد نام دارد. ما از طریق آن خلاقیت‌مان را پیاده‌سازی می‌کنیم. پس شما ابزار را در اختیار دارید. تنها چیزی که شما را محدود می‌کند میزان تصورات و توانایی ذهنی شماست.

۵. شما باید توانایی بالایی در استفاده از کامپیوتر داشته باشید تا بتوانید برنامه‌نویس باشید

آی‌تی و برنامه‌نویسی با همدیگر فرق می‌کنند. یک برنامه‌نویس کسی نیست که وقتی شبکه شما مشکل دارد، یا اینکه وقتی پرینتر به شبکه محلی متصل نمی‌شود و… باید سراغ وی بروید. البته برخی از افراد این کارها را به صورت فان انجام می‌دهند اما لازم و ضروری برای یک برنامه‌نویس نیست. 

در نظر داشته باشید که چنین سوءتفاهم‌هایی اگر رفع نشوند می‌توانند شما را از پیشرفت کردن باز بدارند. به همین دلیل نیاز است که آن‌ها را پیش خودتان رفع بکنید. سعی کنید همه چیز را ساده نگه‌دارید و به سادگی جلو بروید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا