انتخاب فضای میزبانی روی وبسایت تاثیرگذار است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

انتخاب فضای میزبانی روی وبسایت تاثیرگذار است؟

زمانی که برای یک مشتری وبسایتی را طراحی می‌کنید، شما تقریبا مسئول تمام قسمت‌های آن هستید. شما کسی هستید که وبسایت را طراحی کرده، بنابراین باید نگران استراتژی‌های مختلفی که وبسایت پیش می‌برد باشید. با این حال گاهی اوقات یک مشتری قبل از استخدام شما تصمیماتی را گرفته که ممکن است روی نتیجه نهایی شما تاثیر بگذارد.

مهم نیست که به چه صورتی وبسایت‌ را طراحی می‌کنید، فضای میزبانی یکی از مهمترین بخش‌های یک وبسایت است. حال تصور آن را بکنید که مشتری قبل از آنکه با شما تماس گرفته باشد سر خود یک فضای میزبانی را تهیه کند. این موضوع ممکن است در نهایت روی وبسایت که شما طراحی کرده‌اید تاثیر زیادی بگذارد و آن را با مشکلات عمیقی درگیر کند. 

اگر شما در بخشی از جریان انتخاب فضای میزبانی قرار نگرفته‌اید باید بگویم که شانس زیادی برای به مشکل بر خوردن را دارید. اما هنوز هم می‌توانید کاری بکنید. مشخصات فضای میزبانی را به دقت مطالعه کرده و براساس آن طراحی را به جلو ببرید. همچنین با مشتری این موضوع را در میان بگذارید.

حال فارغ از این موضوعات نکات بسیار مهمی وجود دارد که در زمان بررسی یک فضای میزبانی باید در نظر گرفته شوند. در این مطلب قصد داریم راجع به این نکات صحبت کنیم.

آیا فضای میزبانی روی کارکرد یک وبسایت تاثیرگذار است؟ جواب این سوال: بله خیلی زیاد!

فضای میزبانی یکی از فاکتورهایی است که به شما نوع وبسایت را دیکته می‌کند. اگر منابع کمی در اختیار داشته باشید نمی‌توانید وبسایتی بزرگ و یا فروشگاهی را ایجاد کنید. فضای میزبانی می‌تواند تاثیری بسیار عمیق روی کارایی، سرعت، امنیت و حتی SEO وبسایت داشته باشد.

مفاهیم Hosted vs. Self Hosted

زمانی که از طریق یک پلتفرم سازنده وبسایت، قصد ساخت وبسایت‌تان را دارید با دو انتخاب روبرو خواهید بود. یکی از آن پلتفرم‌ها حالتیست که خودش فضای میزبانی را برای شما مدیریت می‌کند و براساس نیازتان به شما سرویس می‌دهد. در این حالت شما نگران کارایی و… نخواهید بود. Wix و Shopify دو مورد از این پلتفرم‌ها هستند. این حالت از میزبانی را Hosted می‌گویند. 

اما زمانی که شما پروژه بزرگی را داشته باشید و بخواهید کنترل وبسایت را در اختیار بگیرید استفاده از چنین حالتی نمی‌تواند مناسب باشد. به همین خاطر باید سراغ فضای میزبانی Self Hosted بروید. این فضا به شما کنترل بسیار بیشتری را می‌دهد، شما می‌توانید اکانت FTP را مدیریت کنید، یک میل سرور راه بیاندازید، فایل .htaccess را ویرایش کنید و… .

در چنین میزبانی شما صاحب داده‌های خودتان هستید و کسی دیگر به آن‌ها دسترسی ندارد. زمانی هم که شما بخواهید از سرویسی به سرویسی دیگر بروید کافی‌ست از داده‌های‌تان یک بک‌آپ یا خروجی بگیرید. چنین قابلیتی در پلتفرم‌های Hosted وجود ندارد.

انواع فضای میزبانی

اگر قصد ساخت یک وبسایت روی پلتفرم Self-Hosted را دارید باید به فکر نوع فضای میزبانی نیز باشید. به صورت کلی ما ۴ نوع فضای میزبانی داریم که در زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

فضای میزبانی اشتراکی یا Shared

در این حالت شما یک مجموعه منابع سخت‌افزاری را در اختیار دارید که بین وبسایت‌های مختلف به اشتراک گذاشته شده است. کارایی و امنیت چنین فضاهایی متوسط است و نمی‌تواند برای وبسایت‌هایی که بازدید بسیار زیادی دارند استفاده شود. استفاده از چنین فضایی برای وبلاگ‌ها و وبسایت‌های نمونه کار مناسب است.

فضای ابری یا Cloud

شما در فضای ابری براساس میزان کارکردی که می‌خواهید منابع در اختیار می‌گیرید. البته این منابع ثابت نیستند. برای مثال وبسایت‌تان در سال‌های اول به ۵ گیگ حجم ذخیره‌سازی نیاز دارد، حال در سال‌های بعدی که این مقدار افزایش پیدا می‌کند، نیازی به تغییر فضای میزبانی نیست، تنها کافی‌ست مقدار پول بیشتری داده و منابع مورد نیازتان را دریافت کنید. استفاده از این مورد می‌تواند برای وبسایت‌هایی با رنج بزرگی متوسط بسیار مناسب باشد.

سرور مجازی یا VPS

اگر فضای میزبانی اشتراکی را مانند یک هاستل در نظر بگیریم، VPS یک اتاق خصوصی در یک هتل خواهد بود. شما هنوز هم به منابع یک سرور دسترسی دارید اما تفاوت آن با فضای اشتراکی این است که تمام منابع در اختیار شماست و کسی دیگر از آن استفاده نمی‌کند. وبسایت‌های بزرگ که منابع زیادی در اختیار دارند معمولا از این نوع فضای میزبانی استفاده می‌کنند.

فضای اختصاصی یا Dedicated

فضای اختصاصی مانند داشتن یک خانه است. بنابراین شما نیاز دارید که هزینه بیشتری پرداخته و کارهای بیشتری برای نگه‌داری و مدیریت آن انجام دهید. وبسایت‌های سازمانی و فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ از این فضا استفاده می‌کنند.

موقعیت سرور

شرکت‌های ارائه دهنده فضای میزبانی همیشه دیتا سنترهای مختلفی را در سرتاسر دنیا ندارند. در حقیقت برخی از آن‌ها در این رابطه بسیار محدود هستند.

برای کسب و کارهای محلی و کوچک این موضوع چندان مهم نیست. اما به عنوان نکته مهم مطمئن شوید که دیتا سنتر در کشور یا منطقه‌ای که مخاطبین زندگی می‌کنند، قرار داشته باشد. برای مثال اگر مخاطبین شما ایرانی هستند موقعیت سرور را در ایران انتخاب کنید.

برای کسب‌ و کارهای جهانی این موضوع بسیار مهم است. چرا که باید بتوانند سرعت و کارایی بالا را همزمان به چندین هزار کاربر در چندین نقطه مختلف از جهان ارائه دهند. برای چنین موضوعی باید مطمئن شوید که شرکت سرویس‌دهنده می‌تواند چنین قابلیتی را تضمین کند.

کارایی و آپ‌تایم

شرکت‌های مختلف سرویس‌دهنده گارانتی‌های مختلفی را از نظر کارایی به مشتریان می‌دهند. یکی از موضوعات مهمی که سرویس‌دهنده‌ها ارائه می‌کنند ۹۹ درصد آپ‌تایم است. این بدان معناست که وبسایت شما ۱ درصد احتمال از کار افتادن دارد. 

فرض کنید که سرور وبسایت شما از کار می‌افتد. در چنین حالتی سرویس‌دهنده باید از یک سرور جایگزین محتوای وبسایت شما را بارگذاری کند. در فضاهای اشتراکی معمولا چنین موضوعی وجود ندارد.

بنابراین در نظر داشته باشید که در زمان خرید یک سرویس حتما تضمین‌های لازم را دریافت کنید.

امنیت

در فضاهای اشتراکی شما سطحی از امنیت را دارید، اما این سطح همان اندازه است که بتواند یک سری حملات کلی را دفع کند. اگر بخواهید که امنیت ویژه‌ای داشته باشید، باید به خوبی فضای میزبانی‌تان را کنترل کنید. برای انجام چنین کاری نیاز است تا از یک فضای مجازی یا اختصاصی استفاده کنید. 

زمانی که شما از کاربران اطلاعاتی جمع می‌کنید، از روش‌های پرداخت منحصر به فردی استفاده می‌کنید و یا آنکه با کوکی‌های مهمی سر و کار دارید، امنیت موضوع مهمی است که باید در نظر بگیرد.

این بدان معناست که باید از سرور، دیتابیس و… به خوبی محافظت کنید.

ارتباط طراحی وب با فضای میزبانی

به عنوان یک طراح وب باید خودتان را برای یک مکالمه در ارتباط با فضای میزبانی با مشتری آماده کنید. اگر چنین کاری را نکنید باید بدانید که در نهایت شما هستید که مسئول اتفاقات خواهید بود. مطمئن شوید که طراحی و کارایی که ایجاد می‌کنید می‌تواند روی فضای میزبانی انتخاب شده قرار بگیرد و فضای میزبانی می‌تواند پاسخگوی نیازهای‌تان باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا