آینده‌ی فریمورک React Native
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آینده‌ی فریمورک React Native

فنّاوری با گام‌های توقف‌ناپذیر، روبه‌جلو پیش می‌رود و رشد انفجاری بازار نرم‌افزارهای موبایل در سال‌های اخیر، یکی از بهترین مثال‌ها از سرعت بیرحم نوآوری است، که این روزها توسعه‌دهندگان با آن سروکار دارند. 

آینده فریمورک React Native

در سال 2015، نرم‌افزارهای جهانی موبایل درآمدی در حدود 69.7 بیلیون دلار کسب کرده‌اند اما آنها برای کسب درآمد 188.9 بیلیونی تا سال 2020 برنامه‌ریزی‌ شده‌اند.

برای همگام شدن با تقاضای روبه رشد تجربیات در زمینهٔ موبایل، توسعه‌دهندگان نیاز به ابزارها و فناوری دارند که به آنها اجازه دهد پایگاه کد وب موجود خودشان را ارائه دهند و بتوانند برای چندین پلتفرم موبایل بدون نیاز به توسعه و پشتیبانی از چندین نرم‌افزار موبایل هدف‌گذاری کنند. 

React Native در سال 2015 به‌عنوان یک راه‌حل جالب برای ساخت نرم‌افزارهای موبایلی ارائه شد که از نرم‌افزارهای توسعه‌یافته با زبان‌های برنامه‌نویسی دارای پلتفرم مشخص، قابل‌تشخیص نبودند. 

این فریمورک جاوااسکریپت از طراحی مشابه React استفاده می‌کند که یک کتابخانه محبوب جاوااسکریپت برای ساخت رابط کاربری است و توسط Facebook با جامعه بزرگ کاربرانش پشتیبانی می‌شود.

در این مقاله از راکت، ما نگاه دقیق‌تری به آینده React Native می‌اندازیم به‌منظور فراهم کردن پاسخ‌های قاطع برای تمام توسعه‌دهندگانی که می‌پرسند آیا React Native برای ماندن ارائه‌ شده است یا مثل سایر فریمورک جاوااسکریپت که پیش‌ از این آمده‌اند، بعد از مدتی بلااستفاده خواهد شد؟

محبوبیت روبه رشد

این کاملاً قابل ‌درک است که توسعه‌دهندگان نمی‌خواهند زمان اندکی را که برای یادگیری دارند، صرف یادگیری فناوری بکنند که ممکن است در آینده نزدیک منسوخ شود؛ اما تنها با نگاه کردن به تِرندهای گوگل، متوجه علاقه‌مندی زیاد به React Native می‌شویم.

آینده فریمورک React Native

React Native توسط 500 شرکت برتر آمریکایی و استارتاپ‌های مشابه شامل: Facebook، Instagram، Bloomberg و سایرین استفاده‌شده است. 

آمارهای مخزن Github نشان می‌دهند که تقریباً 2000 کاربر، 16000 بار در 72 شاخه بیش از 300 بار از آن استفاده کرده‌اند.

طبق نمودار StackOverflow Developer در سال 2018 که سؤال و جواب‌های انجمن توسعه‌دهندگان را در خصوص فناوری‌های موردعلاقه مربوط به تخصص‌های شغلشان نشان داده بود، React کتابخانه‌ای است که توسعه‌دهندگان بیشتر از همه می‌خواهند با آن کار کنند البته اگر تابه‌حال از آن استفاده نکرده باشند؛ بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به React Native هستند.

برنامه ریزی برای تقویت جامعه کاربران React Native

Sophie Alpert مدیر مهندسی React در Facebook می‌گوید: «در کنار جامعه کاربران داخلی Facebook، ما خوشحالیم که تعداد کاربران React Native روبه افزایش است و کاربرانی خارج از محیط Facebook داریم.»

«ما دوست داریم که بیشتر از جامعه کاربران React Native حمایت کنیم با دادن خدمات بهتر به آنان از طریق آسان‌تر کردن استفاده از آن.»

اگرچه Facebook توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند که از ابتدا در توسعه React Native شرکت کنند، اما خود کمپانی هم برنامه‌های بزرگی برای حمایت از کاربرانش دارد و برای شکل‌دهی به آینده React Native آن را تقویت می‌کند.

در ژانویه 2018، Facebook مخازن react-native-releases ایجاد کرد که هرکسی را قادر می‌سازد که با خروجی‌های جدید React Native در فضایی با مشارکت بیشتر همگام شود و مکالمات را پیرامون اینکه چه بخشی از خروجی باید قطعاً ارائه شود، باز می‌گذارد. 

در ماه ژوئن همان سال، Facebook یک مخزن اختصاصی، منحصراً برای مباحث‌ها و پیشنهادات ایجاد کرد، که یک فضای امن برای تمام اعضای انجمن برای به‌وجودآمدن مکالمات جالب مربوط به مخزن اصلی React Native فراهم کرده است.

در ادامه حرکت روبه‌جلو، کاربران React Native مایل به ایجاد مجموعه‌ای از استانداردها برای تمام مخازن هستند که میزبان آن مخزن پروژه Github است.

آینده فریمورک React Native

Lorenzo Sciandra پشتیبان مرکزی و توسعه‌دهنده React گفته است: «در اوایل سال 2019 ما این مجموعه‌های جدید را خواهیم داشت. ما مطمئن هستیم که با اعمال این تغییرات، مشارکت انجمن کاربران بیشتر خواهد شد به‌طوریکه وقتی به ورژن 1.0 دست پیدا کنیم، به تعداد بیشتری نرم‌افزار جالب با بهره‌گیری از این تلاش مشترک خواهیم رسید.»

آینده React Native به Fabric می‌رسد

Alpert می‌گوید: «ما در حال کار کردن بر روی بازسازی React Native در مقیاس بزرگ هستیم برای منعطف‌تر کردن و یکپارچگی بهتر با اصول سنتی در نرم‌افزارهای hybrid/native.»

نام کد این تلاش مستمر، Fabric است و شما می‌توانید در مورد آن در پست وبلاگ state of React Native مطالب بیشتری بخوانید.

Fabric به‌طور ویژه باعث سه تغییر داخلی می‌شود که اثر بزرگی بر آینده React Native خواهد داشت:

  • مدل‌های جدید رشته‌ای: با مدل‌های موجود رشته‌ای، هر به‌روزرسانی نیاز به انجام سه کار روی سه رشته مختلف دارد. یک مدل رشته‌ای جدید این روند را تغییر خواهد داد و فراخوانی هم‌زمان در جاوااسکریپت روی هر رشته را ممکن می‌سازد و باعث می‌شود که پاسخگویی در مدتی که کار کم‌اهمیت‌تر رشته اصلی را متوقف کرده است، همچنان وجود داشته باشد.
  • قابلیت رندرگیری هم‌زمان: برای اینکه بتوان چندین رندرگیری مهم را انجام داد و مدیریت هم‌زمان داده را ساده‌سازی کرد، قابلیت‌های رندرگیری هم‌زمان در React Native وجود دارند.
  • Bridge ساده‌شده: یک bridge ساده‌شده جدید، باعث می‌شود که فراخوانی مستقیم بین native و جاوااسکریپت عملی‌تر شود و ساخت ابزارهای رفع نواقص را آسان‌تر می‌کند.

Alpert می‌گوید: «با این پروژه، ما از هرچه که در این 5 سال اخیر یاد گرفتیم که باعث مدرنتر شدن معماری ما می‌شود، استفاده می‌کنیم.» 

خبر خوب این است که نرم‌افزارهای موجود React Native با عملکرد کامل خود بدون هیچ تغییری و یا تنها با تغییرات کوچک باقی خواهند ماند.

نتیجه‌گیری

همه‌چیز نشان می‌دهد که آینده React Native روشن است، از جامعه روبه رشد آن گرفته تا توانایی آن برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت توسعه‌دهندگان مرکزی. 

از زمان انتشار آن در سال 2015، React Native به قالب کاری برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند نرم‌افزارهای جدید تولید کنند و آن را در این بازار به‌سرعت رشد یافته منتشر کنند، مبدل شده است.

سخن پایانی

در پایان، ما در مورد آینده این فریمورک صحبت کردیم.

خوشحال می‌شویم که شما نیز نظر خود را درباره این مقاله و آینده react native با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر مایل هستید می‌توانید دوره‌ی آموزشی react native را در سایت راکت مشاهده کنید.

منبع

 
 
 
 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer