آشنایی با ابزارهای Google Analytics
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

آشنایی با ابزارهای Google Analytics

گوگل به تازگی بروزرسانی‌های بسیار کاربردی را برای ابزار گوگل آنالیتیکس در نظر گرفته است. بروزرسانی‌هایی مانند سازگاری با یادگیری ماشین و تحلیل داده، هوش مصنوعی و... . تمام این موارد دست به دست هم داده اند تا ما بیشتر به استفاده از گوگل آنالیتیکس روی بیاوریم. در حقیقت به نظر می‌رسد که استفاده از گوگل آنالیتیکس برای تمام شرکت‌ها یک امر تقریبا ضروری است، به این دلیل که شما از طریق آن می‌توانید بهتر کاربران خود را بشناسید و از تجربیات آن‌ها خبر دار شوید. اینگونه رفتار‌های آنان را بهتر تحلیل خواهید کرد و در نهایت خروجی مناسب‌تری را به آن‌ها عرضه می‌کنید.

در ابزار گوگل آنالیتیکس ابزارهای مختلفی وجود دارد که همه آن‌ها به نحوی به شما در آنالیز و بهره‌وری بیشتر کمک می‌کنند. در واقع پروسه تحلیل داده شما را به سطح جدیدی می‌برند. در این مطلب قصد داریم ۱۶ مورد از این ابزارها را به شما معرفی بکنیم.

۱. گزارشگیری کاربر محور

داشبورد استاندارد مربوط به گزارشگیری تغییراتی داشته است، حال به شما این اجازه داده شده که براساس فاکتورهای کاربر محور گزارش‌هایی را تهیه کنید. نرخ‌های تبدیلات را به دست بیاورید و کارهای بسیار دیگری که مستقیما به کاربران مربوط می‌شوند. برای فعال کردن این ابزار کافی‌ست به صورت زیر اقدام نمایید. 

Admin > Property Settings > Enable Users in Reporting

۲. مخاطبین در گزارشگیری

حال ما توانایی کافی را برای ایجاد مخاطبین و منتشر کردن آن‌ها در گزارش‌های‌مان را داریم. این کار به شما قابلیت لازم را در جهت کاوش در کارهای مخاطبین و تحلیل رفتارهای آنان می‌دهد. می‌توانید نتایج را در بخش‌های متفاوتی براساس رویکردهای مختلفی مشاهده کنید.

قبلا شما تنها قادر به فعال کردن مخاطبین و منتشر کردن لیست آن‌ها در ابزارهایی مانند AdWords و DoubleClick بودید. اما قابلیت‌هایی که حال در اختیار شما قرار گذاشته شده است، به شما گزارش‌ها بسیار دقیق‌تری می‌دهد. می‌توانید این قابلیت را از طریق آدرس زیر فعال کنید:

Demographics and Interests > Create Audiences > Publish

۳. فاکتورهای میزان ماندن در وبسایت

قابلیت Lifetime Metrics and Dimensions به صاحبان وبسایت این قابلیت را می‌دهد که رفتارهای کاربری را سطح سِشن بررسی کنند. در حقیقت این قسمت می‌گوید که هر کاربر چه مدت زمانی را در وبسایت سپری کرده است. همچنین همراه با این مورد، می‌شود ساعت بازدید و دستگاهی که با آن به وبسایت مراجعه شده است را نیز مشاهده نمود.

با استفاده از این روش حال می‌توانید میزان رضایت از وبسایت‌تان و میزان نرخ پرش و بسیاری از فاکتورهای مؤثر دیگر مخصوصا در تجربه کاربری را بدست بیاورید.

۴. جمعیت شناسی

همزمان که می‌توانید درک بهتر همراه با جزئیات بیشتری را از کاربرانی که وبسایت را مشاهده می‌کنند پیدا کنید، حال می‌توانید با فعال کردن Demographics and Interests Reports حتی اطلاعات بسیار بیشتری بدست بیاورید. این کار به شما قابلیت بسیار بهتری برای درک علایق در یک محدوده سنی، جنسیتی و حتی کشوری خاص را می‌دهد که کاربر در آن فعالیت می‌کند. می‌توانید این قابلیت را از طریق آدرس زیر فعال کنید:

Audience > Demographics

۵. جریانات رفتاری

می‌توانید در گزارش Behaviour Flow شیوه برخورد کاربران با وبسایت را مشاهده و مطالعه بکنید. این کار را می‌توانید با مشاهده گزارشی که در آن مسیرهای کاربری به صورت بصری تولید شده‌اند، انجام دهید. این کار باعث می‌شود، بهتر محتوایی که کاربران را به خود جذب می‌کند، دریافت کنید. برای این کار به آدرس زیر مراجعه نمایید:

Behaviour > Behaviour Flow

۶. نوسانات زمانی و بازدید

با استفاده از این ویژگی می‌توانید تعداد دفعاتی که یک کاربر به وبسایت‌تان مراجعه کرده‌ است را همراه با بازه‌ زمانی بین آن‌ها برای مشاهده وبسایت به دست بیاورید. استفاده از این اطلاعات برای زمانی که می‌خواهید کمپین تبلیغاتی و بازاریابی خودتان را ایجاد کنید بسیار مناسب است. اگر بتوانید این داده‌ها را با داده‌های بخش تبدیلات ترکیب کنید، می‌توانید به خروجی دست پیدا کنید که در آن به شما می‌گوید کاربر بعد از چند بار بازدید مشترک وبسایت‌تان می‌شود. می‌توانید به الگوهایی دست پیدا کنید که با در نظر گرفتن آن‌ها بازاریابی بهتری انجام خواهید داد. برای این موضوع به آدرس زیر مراجعه کنید:

Audience > Behavior > Frequency & Recency

۷. داده‌های بلادرنگ

از آنجایی که می‌توانید به صورت بلادرنگ داده‌های مربوط به کاربران‌تان را دریافت کنید، بنابراین باید بگویم که ویژگی‌های Real-Time Data در گوگل آنالیتیکس بسیار ارزشمند و مناسب است. این موضوع زمانی که یک وبسایت، اپلیکیشن، طراحی و یا صفحه فرود جدیدی را ایجاد می‌کنید بسیار کاربردی است. برای استفاده از این ابزار به قسمت Real-Time در داشبورد گوگل آنالیتیکس بروید.

۸. بازدیدکنندگان جدید و قدیمی

در جهت بالا بردن نرخ مشارکت کاربران و بالا بردن رضایت آن‌ها، نیاز است که محتوای مورد نظر کاربران و چیزهایی که دوست دارند را تولید کنید. اگر نرخ بازگشت به وبسایت در کاربران شما بالا باشد در نتیجه میزان نرخ تبدیلات شما بسیار افزایش خواهد یافت.

برای استفاده از این ابزار به آدرس زیر مراجعه کنید:

Audience > Behavior > New vs Returning

۹. ایندکس اولیه Google’s Mobile

نسخه موبایلی وبسایت شما در حال حاضر پایه‌ای اصلی و بسیار مهم برای این است که گوگل وبسایت شما را بهتر ایندکس بکند. برای اینکه بهتر نرخ مشارکت کاربران در حالت موبایلی را درک کنید و بتوانید تاثیر آنان روی ایندکس خودتان را مشاهده نمایید می‌توانید به آدرس زیر مراجعه بکنید:

Audience > Mobile

۱۰. اهداف تبدیلات

درک کردن بخش بازدیدکننده‌های وبسایت بسیار قسمت مهم و قدرتمندی است. اگر شما مکانیزم خوبی برای مدیریت این بخش را نداشته باشید و نتوانید مسائل مربوط به بازدیدکنندگان را مدیریت کنید، در نهایت پلتفرم کمپین و بازاریابی شما با مشکل مواجه می‌شود. برای دسترسی به این ابزار می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

Conversions > Goals

۱۱. مدل‌های ارجاعی

با استفاده از ابزار Model Comparison شما می‌توانید روند یا مسیر مربوط به تبدیل یک کاربر عادی به یک مشترک را دنبال کنید. تاثیر مدل‌های ارجاعی مختلفی روی همدیگر را بررسی کنید و شیوه ارتباط برقرار کردن آن‌ها با همدیگر را مشاهده نمایید. برای این کار کافی‌ست به آدرس زیر بروید:

Conversions > Attribution > Model Comparison Tool

۱۲. احتمال تبدیلات

به نظر من این مورد یکی از بهترین بروزرسانی‌هایی است که گوگل در ابزار آنالیتیکس خود ارائه داده است. این مورد شانس و یا احتمال نرخ تبدیلات وبسایت شما را محاسبه می‌کند و آن را به دست می‌آورد. این مورد از قدرت یادگیری ماشین بهره می‌برد.

برای دسترسی پیدا کردن به این ابزار می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

Audience > Behaviour > Conversion Probability

۱۳. سرعت وبسایت

زمانی که برای بارگذاری وبسایت‌تان لازم است، نه تنها روی تجربه کاربران‌تان تاثیر گذار است بلکه روی استفاده‌پذیری وبسایت‌تان نیز مستقیما تاثیر می‌گذارد. بهتر است که همواره وبسایت‌تان را با استفاده از ابزارهای تست سرعت کنترل کنید. آنالیتیکس یک ابزار با نام PageSpeed ارائه کرده است که می‌تواند بسیار مناسب عمل کند. برای دسترسی به این ابزار می‌توانید از آدرس زیر استفاده بکنید:

Behaviour > Site Speed

۱۴. بهره‌گیری از Search Console 

با پیکربندی درست Search Console در محیط گوگل آنالیتیکس، شما قابلیت این را خواهید داشت که بتوانید داده‌های کاربری‌تان را با همدیگر ترکیب کنید. این کار احتمال بالا بردن ترافیک وبسایت‌تان را افزایش می‌دهد. 

۱۵. بنجمارک علیه رُقبای‌تان

در بروزرسانی جدید گوگل آنالیتیکس قابلیت بسیار تکنیکی و مناسبی برای بنچمارک پروژه‌تان علیه رقبا وجود دارد. در نهایت خروجی این بنچمارک یک گزارش خواهد بود که وبسایت‌ها را براساس فاکتورهای متفاوتی بررسی می‌کند. برای دسترسی داشتن به این ابزار می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

Audience > Benchmarking

۱۶. بهینه‌سازی گوگل

یک راه بسیار مناسب‌تر برای درک کردن کاربران‌تان از طریق تست کارایی است. Google Optimize ابزاری است که روی گوگل آنالیتیکس پیاده‌سازی شده و به شما قابلیت‌های بسیاری را برای تست وبسایت و اپلیکیشن می‌دهد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا