تکنیک‌های جستجو در گوگل برای پیدا کردن دقیق چیزی که می‌خواهید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

تکنیک‌های جستجو در گوگل برای پیدا کردن دقیق چیزی که می‌خواهید

این روزها تقریبا پاسخ تمام پرسش‌ها و اطلاعاتی که ما به عنوان یک برنامه نویس می خواهیم را می‌توانیم در دنیای اینترنت با چند جستجوی ساده پیدا کنیم. گوگل همواره اصلی‌ترین موتور جستجوگر بیشتر ما بوده و تقریبا ٩٢ درصد افراد از آن برای پیدا کردن داده‌های جستجوی‌شان استفاده می‌کنند.

با وجود آنکه به نظر می‌رسد استفاده از گوگل بسیار آسان بوده و تنها کافی‌ست مورد درخواستی خود را در فیلد جستجوی آن بنویسید اما تکنیک‌های بسیار زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها گوگل به ما اجازه می‌دهد تا چیزی که می‌خواهیم را به صورت دقیق‌تر بدست بیاوریم.

در حقیقت جستجو کردن در گوگل و تسلط پیدا کردن روی تکنیک‌های مختلف آن خود یک هنر است که دانستن آن مطمئنا می‌تواند کاربردی و مفید باشد.

دلیل اینکه عنوان این قسمت مخصوصا برای توسعه دهندگان نوشته شده است این است که مثال‌های موجود  در این مقاله برای توسعه دهندگان است اما برای هر کاربر دیگری نیز این مقاله می‌تواند کاربردی و مفید باشد.

تکنیک اول: استفاده از دابل کوتیشن

زمانی که می‌خواهید دقیقا در نتیجه جستجوهای‌تان یک عبارت خاص وجود داشته باشد می‌توانید از علامت دابل کوتیشن استفاده کنید.

به صورت عادی زمانی که ما یک جستجو را در گوگل انجام می‌دهیم ممکن است دقیقا همان متنی که ما می‌خواهیم در نتایج جستجو وجود نداشته باشد اما وقتی که بخواهیم دقیقا همان عبارات را هدف قرار دهیم باید از دابل کوتیشن استفاده کنیم.

بیشترین کاربرد این مسئله برای زمانی‌ست که به یک خطای مشخص در کامپایلر یا هر جای دیگر برخورد کرده‌اید. وقتی که عبارت مربوطه را در دابل کوتیشن قرار دهید تنها وبسایت‌هایی به شما نشان داده خواهد شد که دقیقا همان عبارات را در خود استفاده کرده باشد.

برای مثال در تصویر زیر ما خطای Cannot read property ‘map’ of undefined را در داخل دابل کوتیشن قرار داده‌ایم و همانطور که مشاهده می‌کنید فقط وبسایت‌هایی در نتایج وجود دارند که این عبارت را در خود دارند.

 

img1تکنیک دوم: استفاده از عبارت site:

زمانی که قصد دارید عبارت جستجو شده شما تنها در یک وبسایت نتایج را دنبال کند می‌توانید قبل از موضوع مورد نظرتان عبارت site: website address را وارد کنید. منظور از website address همان آدرس وبسایتی است که قصد دارید در آن جستجو کنید.

برخی از وبسایت‌ها به صورت داخلی از گزینه جستجو مناسبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند به خوبی داخل وبسایت را کاوش کنند، در چنین حالتی بهترین راهکار برای جستجو یک عبارت درون وبسایت استفاده از این تکنیک در گوگل است.

در تصویر زیر من نام خودم را «ارسطو عباسی» در وبسایت Roocket.ir جستجو کرده‌ام و می‌توانم تمام لینک‌های مربوط به عبارت «ارسطو عباسی» و حتی تصاویر را مشاهده کنم.

تکنیک سوم: استفاده از علامت – (منفی)

اگر قصد دارید تمام نتایج شما شامل عبارت جستجو شده باشد بغیر از یکسری عبارات خاص می‌توانید با استفاده از علامت – این عبارات را حذف کنید. در این صورت در نتایج جستجو تنها وبسایت‌هایی به شما نمایش داده خواهد شد که عبارت اصلی شما را نشان داده و اگر شامل عبارات بعد از – باشد آن‌ را نمایش نمی‌دهد.

برای مثال اگر شما در مثال قبلی عبارت « site:roocket.ir ارسطو  -عباسی» را سرچ کنید، تنها با «ارسطو‌»هایی روبرو خواهید بود که در آن‌ها خبری از عبارت «عباسی» نیست!

تکنیک چهارم: استفاده از عبارت imagesize:

اگر به دنبال تصویر خاص با یک اندازه مشخص هستید می‌توانید از عبارت imagesize و مقدار دهی آن براساس واحد پیکسل استفاده کنید. برای مثال می‌توانید عبارت «dog image size: 500x500» را سرچ کنید که در این صورت تنها تصویر سگ‌هایی برای شما نمایش داده می‌شود که عرض و طول تصاویر برابر با ۵۰۰ پیکسل هستند.

تکنیک پنجم: استفاده از عبارت filetype:

اگر در جستجوهای‌تان به دنبال یک نوع داده‌ای خاص مانند pdf و یا ppt هستید می‌توانید بعد از عبارت جستجویی از عبارت filetype: pdf استفاده کنید. در این صورت تنها محتوایی که دریافت خواهید کرد فایل‌هایی خواهند بود که قالب داده‌ای‌شان پی‌دی‌اف است. به مثال زیر توجه کنید:

img5

تکنیک ششم: استفاده از علامت *

زمانی که بخشی از عبارت مورد نظرتان را از یاد می‌برید به راحتی می‌توانید به جای آن عبارت یا کلمه از علامت (ستاره) استفاده کنید. برای مثال اگر عبارت the * of money را سرچ کنید، گوگل به صورت خودکار نتایجی را به شما پیشنهاد می‌دهد که حاوی کلمات the of money هست اما برای کمک به شما به جای (ستاره) از کلمات مربوط مانند the exchange of money || the use of money || the role of money و... استفاده می‌کند.

در تصویر زیر می‌توانید این مثال را به درستی مشاهده بکنید:

img6

تکنیک هفتم: ترکیب جستجوها با استفاده از عبارات OR و AND

اگر با برنامه نویسی آشنایی داشته باشید مطمئنا با عبارات منطقی OR و AND ‌آشنایی دارید. حال در قسمت جستجو گوگل نیز می‌توانید از این موضوع استفاده کنید.

برای مثال وقتی که بخواهید در نتایج جستجو‌تان حتما دو عبارت React و Angular وجود داشته باشد می‌توانید عبارت and را در بین آن‌ها به کار بگیرید. به مثال زیر نگاه کنید.

img7

اگر قصد دارید حداقل یکی از عبارات درخواستی در نتیجه جستجوی‌تان باشد می‌توانید از عبارت OR استفاده کنید.

تکنیک هشتم: استفاده از عبارت cache:

گوگل همواره برای ارائه سریع جستجوها، از وبسایت‌های مختلف یک نسخه کش شده را ذخیره می‌کند. حال برای دسترسی پیدا کردن به این نسخه‌های کش شده گوگل به شما از طریق عبارت cache: این امکان را می‌دهد.

کافی‌ست در فیلد جستجو مربوط به گوگل cache:roocket.ir را بنویسید تا با آخرین نسخه کش شده راکت مواجه شوید.

تکنیک نهم: استفاده از عبارت related:

اگر قصد یافتن وبسایت‌های مشابه با یک وبسایت دیگر را دارید می‌توانید از عبارت related استفاده کنید. در این حالت تمام وبسایت‌هایی که کارکرد مشابهی با وبسایت مورد نظر شما را دارند در نتایج پیدا می‌شوند. به مثال زیر دقت کنید.

img9

در پایان

همه ما در طول روز استفاده از گوگل و جستجو کردن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارهای خودمان انجام می‌دهیم و در این حالت بسیار برای‌مان مهم است که دقیقا چیزی که می‌خواهیم را بدست بیاوریم. گوگل موتور جستجو بسیار هوشمندی است و در بیشتر حالت‌ها به ما کمک می‌کند تا به بهترین نتیجه برسیم اما در برخی از حالت‌ها نیاز است که ما با گوگل ارتباط دقیق‌تری داشته باشیم. به همین دلیل است که تکنیک‌های این مقاله را بهتر است در نظر داشته باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا