نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

رنگ بر همه چیز تاثیر می‌گذارد. از نحوه‌ی احساس یک کاربر هنگام تعامل با طرح گرفته تا نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها از آن طرح. رنگ‌ها سبب می‌شوند تا کاربران بتوانند طرح را به طور کامل درک کنند. به سادگی می‌توان گفت که نقش رنگ‌ها در طرح، چیزی بیشتر از یک ابزار تزئینی است. رنگ، نقشی اصلی در تجربه کاربری ایفا می‌کند.

بیایید با یک مثال رایج و معمول شروع کنیم: فرض کنید که شما به تازگی طراحی یک وب سایت را برای شخصی به پایان رسانده‌اید. رنگ‌ها، شکل و کارکردی مشابه با یک wireframe دارند. همه‌ی افراد در تیم طراحی، این طرح را پسندیده‌اند اما مشتری از آن متنفر است و دلیل این تنفر را نمی‌داند.

ممکن است در این شرایط، رنگ مقصر باشد. رنگ‌های مختلف می‌توانند چنان احساسات نیرومندی را برانگیزند که افراد نسبت به آن‌ها واکنش‌های تندی از خود نشان دهند. بخشی از این موضوع در مورد ترجیحاتی است که فرد می‌دهد، بخشی از آن روانی و گاهاً با بخش‌هایی از هنجارهای اجتماعی همراه است. درک این گرایش‌ها و ترجیحات یک کاربر، می‌تواند تا حد زیادی بر تجربه کاربر تاثیر بگذارد.

در اینجا مطالبی را که باید بدانید، توضیح داده ایم:

انتظارات و ترجیحات کاربر

تجربه کاربری، با نوع کاربری که وب سایت یا برنامه برای آن طراحی شده شروع می‌شود. آمار دموگرافیک اساسی مانند جنسیت یا منطقه‌ای که کاربر در آن زندگی می‌کند، می‌تواند بر درک آن‌ها از طراحی شما بر اساس رنگ تاثیر بگذارد. یکی از جالب ترین تاثیرات رنگ بر روی تجربه کاربری، مربوط به جنسیت است. مطالعات نشان داده است که زنان و مردان نسبت به بعضی رنگ‌ها از خود علاقه نشان می‌دهند و برعکس.

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

مردان، بیشتر تمایل به تعامل با وب سایت‌هایی را دارند که دارای طراحی و ظاهری تیره هستند. درست مانند طراحی استودیوی VLNC که می‌تواند تصویر آن را در بالا مشاهده کنید.

زنان، بیشتر تمایل به تعامل با وب سایت‌هایی را دارند که دارای ظاهری روشن‌تر با پالت‌هایی خاموش‌تر هستند. درست مانند Tally که می‌توانید طراحی آن را در پایین مشاهده کنید.

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

برخی از مردان، نسبت به سایت‌هایی که از رنگ‌های کاملاً زنانه مانند صورتی، بنفش و زرد استفاده می‌کنند، واکنش تندی از خود نشان می‌دهند. بیشتر خانم‌ها تمایل به رد کردن وب سایت‌هایی با پس زمینه مشکی و تاریک را دارند. پالت‌های معمولی، برای همه‌ی افراد جذاب و زیبا می‌باشد.

ارتباطات و معانی رنگ‌ها

اگرچه این موضوع یک علم دقیق نیست اما رنگ‌ها دارای روابط عاطفی کاملاً مشخصی هستند. توجه داشته باشید که بعضی از رنگ‌ها می‌توانند در رده‌های افراطی قرار بگیرند. این ارتباطات تمایل دارند که برای ایجاد یک احساس کلی، با دیگر عناصر طراحی همکاری داشته باشند. وقتی کاربر رنگ خاصی یا ترکیبی از رنگ‌ها را می‌بیند، واکنشی فوری در مغز او رخ می‌دهد.

قرمز: قدرت، خطر، عشق، اشتیاق و عطش

زرد: انرژی، خوشبختی، روشنایی و گرما

نارنجی: خلاقیت، عزم، تحریک و تشویق

سبز: طبیعت، رشد و هماهنگی و طراوت

آبی: اعتماد به نفس، اعتماد، آسایش و آرامش

بنفش: جادو، برتری، جاه طلبی و استقلال

ایجاد یک شناخت از برند

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

شما انتظار دارید که عناصر طراحی در کوکاکولا قرمز باشند. رنگ آنقدر با نام تجاری در هم آمیخته می‌شود که گاهی مردم از رنگی به نام "قرمز کوکاکولایی" استفاده می‌کنند. اگر در این شرایط رنگ را تغییر دهید، برند گیج کننده به نظر خواهد آمد. شما نمی‌توانید فورا آن برند را تشخیص دهید. کاربر طبق انتظارات و دانسته‌های گذشته، از خود رفتاری معمول نشان نمی‌دهد. حتی ممکن است نوشیدنی، طعمی متفاوت دهد. تمام این احساسات ناشی از تغییر رنگ است. ممکن است با دیدن مارک سبز کوکاکولا با خودتان گفته باشید:« این دیگر چیست؟»

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

اگر این تغییر رنگ ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست بر روی تجربه کاربریِ یک فرد تاثیر بگذارد. رنگ عنصر مهمی در برندسازی است زیرا باعث ایجاد ارتباطی متمایز بین کاربر و یک طرح می‌شود. رنگ به کاربران می‌گوید که مارک چیست. رنگ به کاربران در مورد چیزی که قرار است با آن ارتباط برقرار کنند اطلاع می‌دهد.

 اگر آن رنگ را تغییر دهید یا از یک مارک تجاری متفاوت‌تر استفاده کنید، در تجربه کاربری با مشکل مواجه می‌شوید چون بازدیدکنندگان ناگهان گیج می‌شوند و مطمئن نخواهند بود که آیا این همان مارک و برندی است که می‌شناختند یا خیر.

الگوهای کاربری به رنگ متصل می‌شود

آیا متوجه شده‌اید که چند وب سایت از دکمه‌های قرمز یا نارنجی استفاده می‌کنند؟ تنها یک دلیل برای آن وجود دارد. دکمه‌های رنگیِ روشنی که در تضاد با پس زمینه‌ی وب سایت است. رنگ‌های قرمز و نارنجی اغلب در پس زمینه‌های روشن یا تیره استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها با پس زمینه مناسب سبب می‌شوند کاربر بخواهد بر روی دکمه کلیک کرده و بیشتر در مورد محصول یا هر چیز دیگری بداند. 

بخش اصلی تجربه کاربر، فراهم کردن فرصت‌های آسان برای کاربران است تا بتوانند لذت ببرند و با عناصر سایت راحت‌تر تعامل برقرار کنند. 

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

"Cruise" از دکمه‌ای به سبک شبح با متن و شکلی قرمز استفاده می‌کند. این نوع دکمه، شکلی متفاوت‌تر از دکمه‌های قدیمی دارد اما سوالاتی در مورد چگونگی استفاده کردن از آن وجود دارد. رنگ، توجه کاربران را به سمت دکمه جلب میکند.

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

"Net Bluez" برای مهمترین عنصر موجود در فهرست جهت یابی خود از دکمه‌ای با رنگ نارنجی روشن استفاده می‌کند. می‌توانید ببینید که آن دکمه چگونه از صفحه نمایش با شما صحبت می‌کند و می‌خواهد تا بر روی آن کلیک کنید؟

افزایش نرخ تبدیل

خودتان را در فرآیند طراحی، با تست رنگ A/B به چالش بکشید. احتمالاً خواهید فهمید که یک رنگ، نرخ تبدیل کاملاً بالاتری نسبت به رنگ‌های دیگر دارد. نرخ تبدیل، هنگامی که رنگ دکمه‌ها یا لینک‌ها در تضاد کامل با بقیه اجزای طراحی باشد افزایش می‌یابد. بنابراین، در حالی که شما می‌خواهید از یک پالت مارک استفاده کنید، پیدا کردن رنگی متضاد، نقشی کلیدی در تجربه کاربری خواهد داشت.

برای یک دقیقه به وب سایت نگاه کنید. کدام دکمه‌ی رنگی بیشتر نظر شما را به خودش جلب کرده است؟(رنگ اصلی در این دکمه آبی است.)

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

فراهم کردن امکان دسترسی برای تمام کاربران

سرانجام، رنگ به شکلی بر روی تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد که چندان عاطفی یا روانشناسانه نیست. این تاثیر، بیشتر جنبه عملی دارد. رنگ بر تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد چون می‌تواند یک طراحی را در دسترس قرار داده و برعکس. 

برای اینکه تمام کاربرها بتوانند طراحی را درک کرده و درگیر محتوای آن شوند، باید بتوانند آن را به آسانی مشاهده و مطالعه کنند. با استفاده از پالت‌های رنگی و نسبت‌های درست کنتراست، مطابق با دستورالعمل‌های دسترسی به محتوا در وب (WCAG)، می‌توان مطمئن بود که هر کاربر می‌تواند انتخاب‌های رنگی شما را درک کند.

برای کمک به شبیه سازی آنچه ممکن است سایر کاربران هنگام مشاهده وب سایت آن را ببینند، از یک فیلتر کور رنگی مانند موارد زیر استفاده کنید. چگونه این فیلترها می‌توانند بر روی قابلیت استفاده تاثیر بگذارند؟

  نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

نتیجه گیری

از رنگ به عنوان ابزاری برای کمک به کاربران در تعامل بهتر و تجربه محتوای وب سایت خود استفاده کنید. این بر تجربه کاربر در سطح احساس و قابلیت استفاده تاثیر می‌گذارد. برای تشخیص اینکه آیا رنگ به روش درست تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار داده است یا نه، کاربران خود را مورد آزمایش قرار دهید. تست‌های رنگی A/B می‌توانند ابزاری ارزشمند باشند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی