یادگیری PHP چقدر زمان‌بر است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

یادگیری PHP چقدر زمان‌بر است؟

بنابر آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۱ زبان برنامه‌نویسی PHP جزو پنج مورد اول از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی و در زمینه توسعه وب پر استفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی است. این موضوع نشان دهنده میزان اهمیت PHP و البته یک دلیل خوب برای یادگیری آن است. تقریبا ۷۰ درصد تمام دنیای اینترنت با استفاده از این زبان و تکنولوژی‌های وابسته به آن توسعه داده شده است.

حال به عنوان یک فرد که قصد یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور را دارید شاید از خودتان بپرسید که چقدر زمان نیاز است تا بتوانید PHP را بخوبی یاد بگیرید و بتوانید پروژه‌های مختلفی را با استفاده از این زبان برنامه نویسی دوست داشتنی ایجاد کنید؟

هدف ما در این مقاله آشنا کردن شما با PHP و ارائه دلایلی برای یادگیری آن است. همچنین ما مسیر یادگیری مناسبی برای یادگیری PHP را در اختیار شما قرار خواهیم داد. اگر براساس این مسیر پیش بروید می‌توانید در بازه زمانی سه ماهه PHP را همراه با یکی از فریمورک‌های قدرتمند آن یعنی لاراول یاد بگیرید.

PHP چیست؟

https://concatenate.io/wp-content/uploads/2021/07/php-language.jpeg

PHP مخفف کلمات Hypertext Preprocessor بوده و در سال 1994 توسعه داده شد. PHP یک زبان سمت سرور یا Back-End است و به شما این قابلیت را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های فول-استک سمت سرور را ایجاد کنید.

کدهای PHP در قسمت سرور اجرا شده و به همین دلیل کاربران نمی‌توانند آن را به صورت مستقیم مشاهده بکنند. کارهایی که PHP در سمت سرور انجام می‌دهد عبارت است از پردازش داده و درخواست‌ها، مدیریت بانک اطلاعاتی، برقراری امنیت و... .

در حال حاضر PHP در زمینه‌های بسیار زیادی می‌تواند به توسعه‌دهندگان وب کمک بکند. وبسایت‌های وبلاگ محور، فروشگاهی، آموزشگاهی، مدیریتی و... همه از جمله وبسایت‌هایی هستند که توانایی توسعه با استفاده از PHP را دارند.

یادگیری PHP چقدر سخت است؟

PHP یکی از آسان‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری است. این موضوع نیز دلایل مختلفی دارد. در زیر می‌توانید دو دلیل اصلی برای این موضوع را پیدا کنید:

  • سینتکس کوتاه و مختصر: دستورات PHP بسیار کوتاه بوده و برای ایجاد اپلیکیشن‌های بزرگ نیازی نیست که کدهای زیادی را بنویسید. به همین دلیل PHP در مقایسه با زبان‌هایی مانند جاوا و سی‌شارپ فرایند یادگیری آسان‌تری دارد.
  • وجود منابع بسیار زیاد: PHP سال‌های بسیار زیادی‌ست که در دنیای توسعه‌ نرم‌افزار حضور داشته و به همین دلیل منابع آموزشی بسیار زیادی برای آن ایجاد شده و در نتیجه دست شما در یادگیری بخش‌های مختلف آن بسیار باز است.

چرا باید PHP را یاد گرفت؟

https://www.goacad.com/wp-content/uploads/2021/08/pros-and-cons-of-php-programming-language-that-every-developer-must-know-860x440.png

PHP یک زبان برنامه‌نویسی ساده و برای یادگیری آسان است. اما این بدان معنی نیست که PHP را نمی‌توان در ساخت پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار داد. وجود تکنولوژی‌های مختلف که با استفاده از PHP ساخته شده‌اند شما را قادر می‌سازد تا بواسطه این زبان، از چنین تکنولوژی‌هایی نیز بهره بگیرید.

یکی از این تکنولوژی‌ها فریمورک لاراول است. لاراول یک فریمورک توانمند و همه فن حریف است که برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی شما را قادر به ایجاد اپلیکیشن‌های Enterprise کند.

یکی از دلایل اصلی که پس از یادگیری کامل PHP نیاز دارید که فرایند شروع یادگیری فریمورکی مانند لاراول را شروع کنید این است که استفاده از PHP خام در ساخت پروژه‌های بزرگ می‌تواند دردسر آفرین باشد. شما به تنها باید مدیریت دیتابیس، برقراری امنیت، مدیریت کاربران و... را انجام دهید.

این موارد نیازمند زمان و انرژی بسیار زیاد است که از توان یک نفر خارج بوده و به همین دلیل باید ابزاری کمکی را برای پیاده‌سازی آنچه که نیاز دارید فراخوانی کنید.

لاراول تنها یک نمونه از این تکنولوژی‌هاست. PHP از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی‌ست که ده‌ها فریمورک کاربردی و منحصر به فرد برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور را داراست.

سیمفونی، زند، اسلیم، فالکون و فوئل تنها نمونه‌هایی از ده‌ها فریمورکی است که برای زبان PHP موجود بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از دلایل اصلی یادگیری و آموزش PHP نیز همین تعدد ابزارهای مختلف برای امر توسعه است. در این شرایط زمانی که شما PHP را یاد گرفتید، برای هر کاری قادر خواهید بود که از ابزار مناسب آن کار استفاده کرده و در نتیجه سریع‌تر عمل کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوا

https://ithemes.com/wp-content/uploads/2020/10/what-is-content-management-system-1024x576.png

یکی دیگر از دلایل یادگیری PHP وجود سیستم‌های مدیریت محتوا است. وردپرس، دروپال و جوملا از جمله سیستم‌های مدیریت محتوایی هستند که با استفاده از زبان PHP توسعه یافته‌اند. یک سیستم مدیریت محتوا شما را قادر می‌سازند تا بتوانید بدون کدنویسی و وبسایت مورد نظرتان را توسعه دهید.

اما برای اغلب افرادی که قصد توسعه این دسته از سیستم‌های مدیریت محتوا را دارند یادگیری PHP الزامی خواهد بود چرا که اصل و اساس این سیستم‌های مدیریت محتوا با استفاده از PHP نوشته شده است.

در نتیجه زمانی که شما قصد توسعه یک پلاگین یا ویژگی جدید برای این سیستم‌ها را داشته باشید نیاز است که روی زبان‌ برنامه‌نویسی PHP تسلط داشته و بتوانید به خوبی آن را مدیریت کنید.

بازار کار بسیار خوب

PHP جزو زبان‌های برنامه‌نویسی است که توسعه‌دهندگان آن هیچگاه بیکار نخواهند بود و همیشه می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسبی را پیدا کنند. شرکت‌های بسیار زیادی در دنیا ترجیح‌شان اغلب روی توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور با استفاده از PHP است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع وجود توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بسیار زیاد برای این زبان برنامه‌نویسی است. در نتیجه اگر شما بتوانید PHP را خوب یاد بگیرید و در زمینه توسعه اپلیکیشن با استفاده از این زبان حرفه‌ای شوید می‌توانید به آسانی کار پیدا کنید.

فرایند یادگیری PHP به چه صورت است؟

https://media.geeksforgeeks.org/wp-content/cdn-uploads/20200114192751/How-to-Learn-Programming.png

فرایند آموزش و یادگیری PHP بسیار مستقیم و واضح است. به همین دلیل می‌توانید در مدت نسبتا کوتاهی با این زبان و محبوب‌ترین تکنولوژی آن آشنا شده و با آن کار کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت قدم به قدم شما را با این فرایند آشنا کنیم.

قدم اول: یادگیری پیش‌نیازهای لازم

قبل از اینکه وارد دنیای توسعه سمت سرور شوید نیاز است که یکسری نکات اولیه را طی کنید. اولین موضوعی که باید آن را یاد بگیرید آشنایی پیدا کردن با مباحث اولیه دنیای اینترنت و چگونگی کار کردن اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب است. زمانی که با این کارکرد آشنا شدید می‌توانید قدم‌های اول توسعه وبسایت را شروع کنید.

دومین پیش‌نیازی که لازم دارید یادگیری HTML بعنوان اولین سنگ بنای تمام صفحات اینترنت است. یادگیری این زبان به شما کمک می‌کند تا با بینش بهتری به دنیای توسعه وب نگاه کرده و بهتر متوجه شوید که قرار است چه کارهایی را انجام دهید.

یادگیری HTML زمان‌بر نخواهد بود و می‌توانید تنها در یک هفته با آن آشنایی پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید دوره آموزشی «آموزش رایگان HTML» را مشاهده کنید. در بخش‌های اول این دوره آموزشی با نکات اولیه و بسیار پر ارزش آشنا خواهید شد که به شما در طی کردن ادامه مسیرتان کمک می‌کند.

قدم دوم: شروع یادگیری PHP

در قدم دوم بعد از طی کردن پیش‌نیازهای لازم آموزش HTML شما قادر خواهید بود که فرایند یادگیری PHP را شروع کنید. برای این موضوع شما در ابتدا نیاز دارید که با دستورات ابتدایی و مقدماتی PHP آشنا شوید. متغیرها، شروط، حلقه‌ها، توابع، کوکی‌ها، ارتباط با دیتابیس و... از جمله مواردی هستند که در این قدم نیاز است تا آن‌ها را یاد بگیرید. دوره رایگان «آموزش PHP» شما را قادر می‌سازد تا این فرایند را پیش رفته و به خوبی قدم‌های اول یادگیری PHP را طی کنید.

قدم سوم: یادگیری سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی MySQL

معمولا هر زبان برنامه‌نویسی همراه با یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی پیشنهادی ارائه می‌شود. زبان برنامه‌نویسی PHP به صورت رسمی از بانک اطلاعاتی MySQL پشتیبانی می‌کند. MySQL یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی رایگان است که در اختیار همگان قرار گرفته و قابلیت توسعه بانک‌های اطلاعاتی را به شما می‌دهد. PHP نیز از طریق APIهای رسمی که دارد شما را قادر می‌سازد که به سادگی به این سیستم متصل شده و فرایند توسعه مدل‌های‌تان را پیش ببرید. در قدم سوم بسیار کاربردی خواهد بود که شما بتوانید این ابزار را یاد گرفته و با آن کار کنید. برای یادگیری این بانک اطلاعاتی می‌توانید از دوره آموزشی «آموزش MySQL» بهره بگیرید.

قدم چهارم: یادگیری شئ‌گرایی در PHP

یکی از نکاتی که نشان دهنده برنامه‌نویس حرفه‌ای بودن است داشتن درک درست و جامع از ساختار برنامه‌نویسی شئ‌گرا است. PHP از این پارادایم یا شیوه برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌توانید به خوبی قابلیت‌های برنامه‌نویسی شئ‌گرا را در این زبان پیاده‌سازی کنید. در دوره آموزشی «آموزش شئ‌گرایی درPHP» شما قابلیت آن را پیدا خواهید کرد که با این اصول آشنا شده و با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP آن را پیاده‌سازی کنید.

قدم پنجم: شروع یادگیری فریمورک لاراول

پس از یادگیری نکات اولیه برای آموزش PHP نوبت آن است که سراغ یادگیری یک فریمورک از مجموعه فریمورک‌های PHP بروید. لاراول در حال حاضر محبوب‌ترین فریمورکی‌ست که در جامعه کاربری توسعه‌دهندگان PHP حضور داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای شروع فرایند یادگیری لاراول می‌توانید از دوره آموزشی «آموزش فریمورک لاراول» استفاده کنید.

قدم ششم: پروژه نویسی با لاراول

در مرحله بعدی نیاز است که شما با استفاده از دانشی که تا به اینجا یاد گرفته‌اید شروع به درست کردن پروژه‌های عملی کنید. برای این موضوع ما دوره آموزشی «آموزش پروژه محور لاراول» را برای شما در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند در این زمینه کمک‌تان کند.

قدم‌های بعدی

فرایند آموزش PHP به صورتی‌ست که می‌تواند به صورت مداوم ادامه داشته باشد. به همین دلیل جدای از این موارد شما می‌توانید موضوعات بسیار بیشتر دیگری را نیز یاد بگیرید. برای مشاهده آموزش‌های بیشتر در این زمینه می‌توانید به صفحه «یادگیری PHP» رفته و دوره‌های آموزشی مختلف را مشاهده کنید.

در پایان

PHP را می‌توان بعنوان یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های دنیای برنامه نویسی دانست و به همین دلیل یادگیری آن می‌تواند امری منطقی باشد. تمام موارد لازم برای یادگیری کامل PHP را می‌توانید از طریق وبسایت آموزشی راکت مشاهده کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 8 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا