چگونه می‌توان در سال 2021 مهندس نرم‌افزار بهتری شد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

چگونه می‌توان در سال 2021 مهندس نرم‌افزار بهتری شد

اگر شما یک توسعه دهنده مبتدی هستید یا کمی تجربه کدنویسی دارید اما می‌خواهید پیشرفت کنید و به سطح بالاتری برسید، در این مقاله توصیههای من را به عنوان فردی که بیش از 12 سال در حوزه فناوری زمان صرف کرده جدی بگیرید.

1. بیاموزید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید

ارتباطات هم در محل کار و هم در زندگی شخصی بسیار مهم است. بدون ارتباط حتی نمی‌توانیم زنده بمانیم! اما وقتی نوبت به برقراری ارتباط با افراد دیگر در پروژه‌های کاری می‌رسد، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود، زیرا ما همیشه نمی‌توانیم یکدیگر را رو در رو ببینیم. این روزها همه ما از راه دور کارهای زیادی را از طریق اسلک، اسکایپ یا حتی به سادگی با نوشتن ایمیل انجام می‌دهیم.

این بدان معناست که ارتباطات ما در مقایسه با گفتگوی حضوری کمتر جلوه طبیعی دارد. بنابراین باید تلاش بیشتری کنیم تا ایده‌های خود را ارائه دهیم و دیگران آن را درک کنند.

به همین دلیل است که توضیح واضح برخی چیزها برای هر توسعه دهنده خارج از آن بسیار ضروری است. در غیر این صورت هیچ کس نمی‌تواند هنگام نوشتن کد یا ضبط فیلم، آنها را درک کند. به همین منظور برای بهتر شدن در برقراری ارتباط با افراد آنلاین کارهای زیر را انجام دهید:

  • مقالات مربوط به نوشتن پیامک‌های موثر (مانند Made to Stick) را بخوانید.
  • گفتگوهای کارآفرینان موفق را تماشا کرده و به نحوه توضیح آنها توجه کنید.
  • از ابزارهایی مانند Hemingway یا Grammarly استفاده کنید که با برجسته کردن کلمات دشوار که ممکن است باعث سوءتفاهم شوند، به شما در نوشتن بهتر کمک کنند (این مورد برای خود من بسیار مفید بوده است).
  • سعی کنید از هدفون هنگام ضبط فیلم استفاده کنید. به این ترتیب هنگام مکالمه از طریق میکروفون می‌توانید صدای خود را بهتر کنترل کنید (به علاوه راحت‌تر از صحبت مستقیم با دوربین است).

تمام این نکات کوچک به تنهایی تفاوت چندانی نخواهد داشت، اما اگر به طور منظم استفاده شود در نهایت نتایج خوبی را نشان می‌دهد.

2. یک مربی داشته باشید

"دوستان خود را به من نشان دهید، من به شما خواهم گفت که شما کی هستید."

این نقل قول از آبراهام لینکلن به راحتی می‌تواند در انتخاب مربی استفاده شود. اگر می‌خواهید به بهترین توسعه دهنده شرکت خود تبدیل شوید، کمی وقت بگذارید و کسی را پیدا کنید که از قبل در جایی که می‌خواهید باشید، بوده باشد. از آنها راهنمایی بخواهید که چگونه این کار را انجام داده‌اند و چه اشتباهاتی مرتکب شده‌اند. به این ترتیب شما یک مشاوره ارزشمند شغلی دریافت خواهید کرد و سرمایه اجتماعی خود را افزایش می‌دهید که همیشه در هر محیطی مفید است.

3. مهارت و دانش خود را بهبود ببخشید

دوره‌های آنلاین بسیاری برای توسعه دهندگان (به عنوان مثال در Roocket.ir) وجود دارد که برای یادگیری فناوری‌های جدید و تقویت حرفه شما بسیار مفید هستند. همچنین مطالعه کتاب را فراموش نکنید. هنگامی که من برای اولین بار کدنویسی را یاد گرفتم، کتاب‌ها برای من یک منبع بسیار ارزشمند بودند.

برخی از آموزش‌ها را در یوتیوب نیز دنبال کنید. این به شما کمک می‌کند تا به روش توسعه دهندگان درمورد مسائل مختلف عادت کرده و همزمان انگلیسی خود را نیز بهبود ببخشید. اگر هم زمان خالی زیادی در طول روز دارید، سعی کنید صحبت‌های مربوط به برنامه نویسی را در وب سایت‌های مربوط به کنفرانس تماشا کنید یا حتی به همایش‌هایی بروید که می‌توانید مستقیما از کسانی که می‌دانند چگونه به سوالات شما پاسخ دهند، کمک بگیرید ( بفهمید آیا این چیزی است که شما واقعا از آن استفاده می‌کنید).

4- در پلتفرم‌های آنلاین شرکت کنید

من اخیرا شروع به شرکت در رویدادهای محلی توسعه دهندگان کرده‌ام، و مشخص شد که این کار برای گویندگان و شنوندگان بسیار مفید است. برای خود من نه تنها به یادگیری طرز تفکر دیگران در مورد مسائل خاص کمک می‌کند، بلکه مهارت سخنرانی عمومی‌ام را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین برای افرادی که به چنین رویدادهایی می‌آیند، همیشه گوش دادن به داستان یا صحبت‌های شخص دیگری در مورد برنامه نویسی به طور کلی دوست داشتنی است.

علاوه بر این توانایی شنیدن نظرات و افکار مختلف به آنها کمک می‌کند تا با کار و ایده‌های خود در مورد چگونگی حل مشکلاتی که ممکن است بعدا در طول زندگی با آنها مواجه شوند، تجربه بیشتری کسب کنند. بنابراین اگر در نزدیکی شما چنین رویدادهایی وجود دارد، حتما در آنها شرکت کنید، با این کار به خودتان لطف خواهید کرد.

5. مشارکت! مشارکت! مشارکت!

مهندس نرم‌افزار شدن فقط به معنای داشتن تجربه زیاد نیست. بسیاری از توسعه دهندگان در اطراف ما با تجربه بسیار بیشتر از ما هستند که هنوز هیچ مقام ارشدی در شرکت ندارند، زیرا آنها ارزش کافی برای شغل خود قائل نیستند.

شما باید هر روز کاری مفیدتر از سایر توسعه دهندگان کنید که آنها بدون فکر کردن در مورد آن انجام می‌دهند. نگویید "من دو سال است که اینجا کدنویسی می‌کنم و کاملا مطمئنم که به همه چیز تسلط دارم." این روش کارساز نیست!

توجه داشته باشید:

  • هرگز یادگیری فناوری‌های جدید یا ابزارها و زبان‌های نوین را متوقف نکنید.
  • هرگز تلاش برای بهبود پروژه‌های موجود را متوقف نکنید.
  • هرگز مشارکت در سایر پروژه‌های متن باز را متوقف نکنید. این قطعا نکته‌ای است که شرکت شما را متوجه می‌کند شما چقدر با ارزش هستید - حتی اگر آنها زیاد به پروژه‌های متن باز و موارد دیگراهمیت ندهند.

اگر کسی در آینده تیم یا شرکت شما را ترک کرد، منتظر نمانید تا یکی به شما بگوید چه کاری باید انجام شود. خودتان از این فرصت استفاده کنید و با انجام کارهای هوشمندانه به همه نشان دهید چه ارزشی می‌توانید اضافه کنید.

6. مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرید

همیشه وظایفی در هر شرکتی وجود دارد که افراد می‌توانند انجام دهند، اما هیچ کس آنها را انجام نمی‌دهد زیرا آنها بیش از حد کسل کننده هستند یا به اندازه کافی جذاب نیستند. اگر فکر می‌کنید که این کارها به طور بالقوه می‌تواند به تیم شما کمک کند و در نتیجه سود دهی بیشتری برای شرکت داشته باشد، فقط شروع به انجام آنها کنید. اگر این برای خود شرکت بسیار مهم است، چه در ارتباط با مشتری‌های آن باشد و چه بهبود کد، فقط آن کار را انجام دهید.

من مطمئنم که به زودی از شما سوال می‌شود که آیا می‌خواهید چنین مسئولیت‌هایی را به طور دائمی بر عهده بگیرید و در قبال آن حقوق بگیرید.

7. عضوی از یک انجمن متن باز شوید

این بهترین توصیه‌ای است که من شنیده‌ام. دلایل زیادی وجود دارد که پروژه‌های متن باز برای هر توسعه دهنده ضروری هستند:

  • اولا این باعث می‌شود نمونه کارهای شما قوی‌تر شوند.
  • ثانیا باعث می‌شود که مردم شما را به عنوان یک متخصص باتجربه (که می‌تواند دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند) و نه فقط یک مبتدی، بشناسند.
  • ثالثا اگر کسی کار شما را به اندازه کافی دوست داشت تا از آن در پروژه خود استفاده کند یا آن را به دیگران توصیه کند، قطعا از این طریق ارتباطات جدیدی خواهید داشت.
  • و مورد آخر اینکه بسیار جذاب است.

بنابراین به انجمن‌های توسعه در گیت هاب بپیوندید و هم اکنون مشارکت خود را شروع کنید. تا وقتی که این کار را انجام ندهید و از سایر توسعه دهندگان بازخورد نگیرید، هرگز نخواهید فهمید که آیا در کاری مهارت دارید یا نه. با این روش چیزهای بیشتری فرا خواهید گرفت نسبت به مطالعه کتاب یا تماشای آموزش‌های آنلاین.

8. نمونه کار داشته باشید و مهارت‌های خود را با حل چالش‌های کدنویسی بهبود ببخشید

پس از کسب تخصص، وقت آن است که شروع به ساخت نمونه کار کنید. شما می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید، مثلا:

  • یک وب سایت بسازید.
  • یک اپلیکیشن تلفن همراه ایجاد کنید.
  • پروژه‌ای برای شرکت خود انجام دهید.

اگر به دنبال فرصتی برای کسب درآمد در این زمینه هستید، می‌توانید به راحتی از این راه درآمد کسب کنید. فقط کسی را پیدا کنید که حاضر به پرداخت هزینه پروژه باشد. چرا که این یک معامله برد برد است و در آن هم به شما دستمزد می‌دهند و هم تجربه کسب می‌کنید.

9. به موفقیت خود خوش بین باشید

اگر هنوز احساس خوبی ندارید که می‌توانید یک مهندس نرم‌افزار شوید، نگران نباشید، سکه همیشه دو رو دارد. فقط به یاد داشته باشید که وقتی مردم از دور به شما نگاه می‌کنند، فقط یک طرف آن را می‌بینند و طرف دیگر از آنها پنهان است ( ما نیز خودمان را اینگونه درک می‌کنیم).

بنابراین اگر به آن فکر کنید، بدان معناست که شما استعدادهای پنهانی دارید که ممکن است برای دیگران سخت باشد آنها را مشاهده کنند. اگر هم در مورد اینکه آیا باید یک توسعه دهنده شوید یا نه مطمئن نیستید، توصیه من این است: فقط امتحانش کنید!

اگر واقعا آن را می‌خواهید، هیچ چیز مانع شما نمی‌شود که به یک توسعه دهنده نرم‌افزار خارق العاده تبدیل شوید. پس انتخاب باشماست.

10. هرگز یادگیری را متوقف نکنید

من در مقاله‌های دیگرم در این باره نوشته‌ام، اما دوباره این را می‌گویم زیرا همراهی با تمام تغییرات رخ داده در دنیای برنامه نویسی بسیار مهم است. شما ممکن است اکنون یک توسعه دهنده عالی باشید، اما اگر یادگیری چیزهای جدید را متوقف کنید و ابزارها و فناوری‌های نوین را امتحان نکنید، در نهایت مهارت‌های شما به زودی منسوخ می‌شوند.

توجه داشته باشید اگر به مهارت‌های فعلی خود عادت کنید، فرصت‌هایی را که ممکن است بعدا پیش بیایند از دست خواهید داد. بنابراین هرگز یادگیری را متوقف نکنید.

سخن پایانی

من نظرات خود را در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار بهتر با شما در میان گذاشته‌ام. اگر می‌خواهید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، در صورت تمایل در بخش نظرات زیر سوالات خود را بپرسید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer