چگونه می‌توان در هنگام رخداد یک فاجعه به طراحی کردن ادامه داد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

چگونه می‌توان در هنگام رخداد یک فاجعه به طراحی کردن ادامه داد

فاجعه ناگهان اتفاق می‌افتد و از نظر عاطفی و اقتصادی نیز ویران‌کننده است. این فاجعه می‌تواند یک تصادف با موتورسیکلت و بستری طولانی مدت در بیمارستان، اخراج شدن یا عزل رتبه از سمتی طولانی مدت باشد. سایر فاجعه‌ها می‌توانند مثل بدهکاری یک مشتری ورشکسته به شما، یک طلاق، یک کودک بیمار و نیازمند به درمان، والدینی در حال مرگ و یا بدهکاری کلانی باشد که سبب می‌شوند شما افکار بدی را در ذهن خود پرورش دهید.

همه‌ی ما در زندگی شخصی خود با فجایعی مواجه می‌شویم. گاهی‌اوقات آن مصیبت‌ها فراتر از مرزهای تحمل ما می‌باشد و این دقیقا همان زمانی است که شما با برخی از احساسات بسیار اساسی و عاطفی روبرو می‌شوید. برای بعضی از مردم این‌ها به معنای مشکلاتی است که باید بر آن غلبه کرد. اما برای سایر افراد این‌ها مانند افکاری آزاردهنده هستند. متاسفانه اغلب مردم درگیر بخش منفی این احساسات می‌شوند.

من تمام این فجایع را پشت سر گذاشته‌ و نه تنها زنده ماندم، بلکه پیشرفت نیز کرده‌ام. وقتی با یک فاجعه‌ی ترسناک روبرو می‌شوید، باید از آنچه در اختیار دارید استفاده کنید تا آن را در اسرع وقت برطرف کنید. شاید برای شما عجیب باشد اما تمرکز کردن بر روی برنامه‌هایتان سبب می‌شود تا افکارتان از آن فاجعه دور بماند. شما دیر یا زود با این موارد روبرو خواهید شد، در اینجا به شما خواهم گفت که چگونه می‌توانید از پس فجایع شخصی برآیید.

تاثیر فوری فاجعه

اگر یک فریلنسر هستید، حتی یک سرماخوردگی ساده نیز می‌تواند شما را برای یک هفته از کار بیاندازد. اکثر مردم نمی‌توانند آن درآمد از دست رفته و فشار اقتصادی را جبران کنند. تصادف من با موتورسیکلت به دلیل شکستگی در ناحیه انگشتان و بازو سبب شد تا نتوانم برای چندین ماه کار کنم. در آن زمان من به‌عنوان یک تصویرپرداز مشغول به کار بودم. طبیعتاً با آن همه شکستگی قادر به کار کردن نبودم، اما فیش‌های بیمارستانی مدام برای من فرستاده می‌شدند و پرداخت آن‌ها اصلاً کار آسانی نبود.

یک رویداد عاطفی مثل طلاق یا داشتن فرزندی بیمار که مدت‌هاست در بیمارستان بستری شده، می‌تواند به راحتی باعث افسردگی شما شود. فشارهای مالی فقط مشکلات را بیشتر می‌کنند. اخراج شدن یا عدم دریافت حقوق می‌تواند شما را شوکه کرده و سبب ایجاد استرس در شما و خانواده‌تان شود. این مشکلات به هر حال رخ می‌دهند، اما تنها افراد کمی هستند که متوجه آمدن آن‌ها می‌شوند.

گاهی‌اوقات تماسی از طرف خانواده با شما گرفته می‌شود و باید آن را جواب دهید. از دست دادن یک عضو از اقوام، والدین یا خواهر و برادر باعث افسردگی خواهد شد. در این لحظه برگشتن به محل کار آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید. گاهی‌اوقات این شوک‌های روانی می‌تواند برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه پیدا کند.

اخیراً یکی از دوستان در فیسبوک طلاق ناگهانی خود را اعلام کرده است. من مطمئنم که زندگی او در این بازه زمانی تغییر خواهد کرد. او دائماً گریه می‌کند و می‌گوید که دیگر کسی نیست که در زندگی از او حمایت کند. همچنین در مورد پیدا کردن شغلی تمام وقت احساس ناامیدی می‌کند. او در دامی افتاده است که بسیاری از ما در زندگی درگیر آن بوده‌ایم. او برای مدت‌ها نگران یافتن شغل، پرداخت اجاره و بیمه درمانی بود. او نیز مانند تمام انسان‌ها برای کمک گرفتن و خلاص شدن از این اوضاع به دوستان و روابط خود روی آورد.

هنگامی که از نظر مالی در تنگنا قرار گرفتید، این موارد را باید انجام دهید. در اینجا مواردی ذکر شده است که به شما کمک می‌کند از پس مشکلات برآیید:

۱. به شبکه‌ی خود دسترسی پیدا کنید

الان زمان خجالتی بودن یا خجالت کشیدن نیست. مطمئناً شما کسی را پیدا خواهید کرد که می‌توانید روی او حساب کنید.

 ابتدا اطمینان حاصل کنید که رزومه‌ی شما بروز است. رزومه‌ی شما باید شامل جدیدترین قوانین و تمام اطلاعات مهم باشد. به شبکه‌ی خود دسترسی پیدا کنید و سپس رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید. شما می‌توانید از دوستان، خانواده، روابط خود در سایت‌های تجاری، افراد هم مدرسه‌ای و یا هر شخص دیگری کمک بگیرید. الان زمان خجالتی بودن یا خجالت کشیدن نیست. همه در مقطعی از زمان درگیر مشکلاتی می‌شوند و به کمک احتیاج پیدا می‌کنند. مطمئناً شما کسی را پیدا خواهید کرد که می‌توانید روی او حساب کنید.

۲. درآمد و هزینه‌های خود را فهرست کنید

برای جایگزین کردن درآمد خود به چقدر زمان نیاز دارید؟ باید چه مقدار از هزینه‌های خود را کم کنید تا بتوانید به زندگی ادامه دهید؟ کشور شما برای شهروندان بیکار چه شبکه‌های تامین اجتماعی دارد؟ چه کسی به شما پول قرض می‌دهد؟

به نظر استفاده کردن از کارت‌های اعتباری برای پیشبرد زندگی ایده‌ی خوب و آسانی است اما بدانید که این یک تله است. بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید، جبران کردن پول خرج شده می‌تواند مدت‌ها طول بکشد. اغلب استفاده نکردن از کارت‌های اعتباری ناممکن است، پس عاقلانه از آن استفاده کنید. مطمئنا اگر نتوانید برای تولد دوستان خود کادوهای بزرگ بخرید، آن‌ها شما را درک خواهند کرد. گاهی حذف کردن مخارج کوچک می‌تواند منجر به پس‌اندازهایی بزرگ شود.

۳. با هر روشی که می‌توانید پول به دست آورید

قطعا با خودتان می‌پرسید که منظور من از «با هر روشی» چیست. خب الان زمان آن رسیده تا غرور خود را کنار بگذارید. به دست آوردن کارهای پاره‌وقت آسان است. اما اینگونه مشاغل پردرآمد نبوده و ربطی به طراحی ندارند. من مستخدم، آشپز و حتی راننده کامیون بودم. من املاک شخصی خود را فروختم تا بتوانم پول به دست آورم. من از اقوام و دوستان پول قرض گرفتم. بعد از تمام این ماجراها، حالا من دوستان واقعی خود را شناخته‌ام. یکی از مزیت‌های کمک خواستن همین است. در اینجا چند راه حل برای درآمدزایی فوری آورده شده است:

Ebay: مطمئناً شما هم مثل من اسباب بازی‌های بسیاری دارید. زمان آن رسیده تا انتخاب‌های سختی کنید و برخی از آن اسباب بازی‌ها را به فروش بگذارید. با اینکه دلم برای برخی از آن‌ها تنگ شده، اما توانستم با فروش آن‌ها قبض‌های زیادی را پرداخت کنم.(مثل شیپور و دیوار) 

شبکه‌های تامین اجتماعی: بسیاری از کشورهای روشنفکر، برنامه‌هایی برای کمک به بیکاران دارند. بانک های‌غذایی وجود دارند و برخی سازمان‌ها به افراد کمک‌های مالی ارائه می‌دهند. اگرچه استفاده از آن‌ها شرم‌آور است اما غذا خوردن بهتر از گرسنگی کشیدن و حفظ غرور است. در گوگل به دنبال «بانک‌های غذایی» و «کمک‌های مالی» بگردید تا موارد متناسب با منطقه خود را پیدا کنید. سازمان‌های مذهبی نیز روش خوبی برای یافتن کمک‌های مالی و بانک‌های مواد غذایی هستند.

کارهای قراردادی: من در مواقع سخت با یک نمایندگی که در زمینه‌های طراحی تخصص داشت، همکاری می‌کردم. نقش من در آنجا کارگردان و طراح هنری بود. درآمد قابل قبولی داشت. من می‌توانستم با آن درآمد تا ماه‌ها زندگی کنم. این کار سبب شد تا بتوانم شبکه‌ی روابط خود را گسترش دهم. این یکی از بهترین روش‌ها برای کسب درآمد بود.

مسابقات طراحی: مسابقات طراحی به اندازه‌ی زیر بار قرض رفتن نفرت‌انگیز نیستند. با نام جعلی ثبت‌نام کنید و در این مسابقات شرکت کنید. حداقل با برنده شدن می‌توانید مقداری پول به دست آورید.

تقاضای کارهای فریلنسری: از دوستان خود بپرسید که آیا نیازی به کارهای فریلنسری دارند یا خیر. ببینید آیا کسی می‌تواند برای شما شغلی در شرکت خود ردیف کند یا خیر. بسته به اقتصاد و قوانین استخدام، گاهی‌اوقات این روش عملی می‌شود. تنها کاری که شما باید انجام دهید، سوال پرسیدن است.

۴. از استعدادهای دیگر خود استفاده کنید

با اینکه تصویرپردازی منبع درآمد اصلی من بود، اما بعد از شکستگی‌های سه انگشت و بازوی سمت راستم نتوانستم آن را ادامه دهم. از آنجا که هنوز می‌توانستم از انگشت شصت و اشاره‌ی خود استفاده کنم، فهمیدم که می‌توانم طراحی‌هایی با سایز تمبر را انجام دهم. آن طراحی‌ها به نظر عالی می‌آمدند. هنگامی که در دستگاه سایز آن‌ها را افزایش دادم، کیفیت خطوط جالب و مشخص بود. این همان کاری بود که من می‌توانستم با آن همه جراحت انجام دهم. مشتریان با کمال میل ظاهر جدید کارهایم را پذیرفتند و من نیز مشتریان جدیدی را جذب کردم.

اگر قرار است خارج از تخصص خود کاری را انجام دهید، بهتر است از انجام دادن آن لذت ببرید. بعد از آن حادثه من هرگز به طور کامل بهبود پیدا نکردم. حال روزهای سرد مرا به یاد تمام تصادف‌هایم می‌اندازد. مشکلات و جراحت‌های موجود در دست راستم، طراحی کردن را برایم دشوار کرده بود. اما شکر می‌کنم که کامپیوتر پا به عرصه گذاشت، زیرا توانستم به خوبی با موس سازگار شوم. تبدیل شدن از یک طراح به یک مدیر هنری و سپس یک مدیر خلاق بهترین حرکتی بود که تا به حال مجبور به انجامش شدم. 

کارفرمای سابق من دو سوم از نیروی کار خلاق خود را رها کرد. مردم از خودشان می‌پرسیدند که حالا قرار است چگونه زندگی خود را بگذرانند. من به بسیاری از آن‌ها گفتم که خلاق بودن در بسیاری از مشاغل اعمال می‌شود. تفکر خلاقانه برای هر محصول و یا ابتکار عملی اهمیت دارد. من آن‌ها را تشویق کردم تا به منظور کسب درآمد به فکر راه‌های دیگری برای استفاده از خلاقیت خود باشند.

۱۰ سال از آن ماجرا می‌گذرد، حالا همکاران سابق من نقاش، تصویرپرداز، مجسمه‌ساز، جواهرساز، راننده کامیون، بازرگان، نویسنده، تعمیرکار خودروهای کلاسیک و راننده‌ی اوبر هستند. برخی دیگر نیز در زمینه‌های خلاق و فریلنسری مشغول به کار هستند. حتی کسانی که در کارهای خود خلاق نبودند، حالا خلاقیت را جزو سرگرمی‌های خود قرار داده‌اند. این خلاقیت برای همیشه باقی نمی‌ماند، مگر اینکه شما بخواهید. بنابراین اگر قرار است خارج از تخصص خود کاری را انجام دهید، بهتر است از انجام دادن آن لذت ببرید.

۵. عاقل بمانید

شما در رویارویی با هر مشکلی دچار اضطراب، افسردگی، عصبانیت و چند حالت عاطفی دیگر خواهید شد. این موضوع کاملاً طبیعی است، پس به خاطر آن خجالت نکشید. روش‌های مختلفی برای عاقل ماندن وجود دارد. این می‌تواند ورزش کردن، تماشای فیلم، جمع شدن با دوستان و خانواده باشد. هر چیزی که باعث شادی شما شود، می‌تواند در این راه به شما کمک کند. مهم‌تر از همه... بخندید! برای خندیدن هر کاری انجام دهید زیرا خنده بهترین دارو است.

همچنین راه‌هایی برای گرفتن مشاوره‌های رایگان وجود دارد. در گوگل به دنبال «مشاوره‌ی رایگان» و «گروه‌های پشتیبان» بگردید. این گروه‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با افرادی صحبت کنید که از احساسات مشابه شما رنج می‌برند.

من در یک مقطع زمانی شروع به دیدن یک مشاور و درمانگر کردم و این واقعاً به من کمک کرد. یکی از موفقیت‌های روانی من زمانی بود که یک درمانگر از من پرسید آیا رویاهای تکراری دارم یا خیر. من یک رویای تکراری داشتم که همیشه در تمام خواب‌هایم وجود داشت. مهم نبود که در آن خواب چه اتفاقی در حال رخ دادن بود، من به طور ناخودآگاه نگران این موضوع می‌شدم که به گربه‌ی خود دو سال غذا نداده‌ام. من در آن خواب‌ها آرزو می‌کردم زودتر به خانه بروم تا بتوانم به آن گربه‌ی بیچاره غذا بدهم. این موضوع برای همیشه تبدیل به کانون رویاهای من شد. در زندگی واقعی، گربه‌ی من سال‌ها پیش درگذشت. درمانگر لبخندی زد و گفت:« آن گربه خود تو هستی. تو باید خودت را تغذیه کنی.»

بعد از آن من دیگر هرگز آن رویا را نداشتم. من یک گربه‌ی جدید گرفتم و فهمیدم اهمیتی ندارد که چقدر چیزهای بدی در زندگی رخ می‌دهد. ما برای اینکه سالم بمانیم باید سلامت عقلی خود را حفظ کنیم. این پایه و اساس وجود یک شخص است.

نتیجه‌گیری

همیشه راهی برای بیرون آمدن از یک چاله وجود دارد. اگر شما روابط مفیدی با دیگران داشته باشید، رها شدن از این چاله‌ها بسیار آسانتر خواهد شد. همانطور که قبلاً گفته‌ام، شبکه‌ی شما بهترین کمک برای شما می‌باشد. خوشبختانه من در طی دوران حرفه‌ای خود به اشخاص زیادی محبت کردم، بنابراین وقتی درخواست کمک کردم افراد بسیاری دستم را گرفتند. البته برخی نیز واکنشی نشان ندادند، اینگونه می‌توان دوستان حقیقی را تشخیص داد. گاهی اوقات همان پا پیش گذاشتن برای کمک کردن به شما بیشتر از هر چیز دیگری ارزش دارد. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی