جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

امروزه برنامه‌نویسی یکی از پرطرفدارترین مهارت هاست. طبق indeed "مهندسی نرم‌افزار" پرتقاضا ترین موقعیت شغلی در صنعت است. با درنظرگرفتن تقاضای زیاد برای برنامه‌نویسان ماهر، طبیعی است که جویندگان کار نیز به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی باشند.

برنامه‌نویسی ممکن است برای بسیاری از افراد سخت به‌نظر بیاید. این سختی به‌خاطر این است که روش اشتباهی در یادگیری آن به‌کار می‌گیرند. بعضی افراد بلندپرواز، می‌خواهند برنامه‌های پیچیده بنویسند درحالی که اغلب اصول اولیه برنامه‌نویسی را نمی‌دانند.

این اتفاق برای خود من هم افتاده است؛ بدون اینکه اصول اولیه جاوا را بدانم در یک ورکشاپ اندروید در کالج شرکت کردم. کاملاً قابل تصور است که در آن زمان موضوعات از درک من فراتر رفته باشد. ممکن است افراد زیادی در این موقعیت قرار گرفته باشند و به همین دلیل تصور کنند برنامه‌نویسی کار سختی است. 

امروز وقتی به آن اتفاق فکر می‌کنم می‌بینم که این مشکل برای خیلی‌ها پیش می‌آید. به همین دلیل می‌خواهم یک روش برای یادگیری برنامه‌نویسی معرفی کنم که نه تنها خسته کننده نیست بلکه جذاب هم هست. تمام هدف این مقاله این است که بگویم در پروسه یادگیری برنامه‌نویسی اگر به روش درست اقدام کنید حتی می‌توانید خوش بگذرانید.

چگونه برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟ 

در این مقاله از راکت، می‌بینیم چطور به شیوه درست برنامه‌نویسی را یادبگیریم. این متن برای دانشجویان و جویندگان کار هم می‌تواند مفید باشد. در زیر نقشه یک راه مطمئن درباره نحوه کدنویسی برای شما آورده شده‌است:

با یک زبان برنامه‌نویسی آشنا شوید

اولین قدم رو به جلو در یادگیری برنامه‌نویسی راحت بودن با یک زبان برنامه‌نویسی خاص است. دانشجویان معمولا با ++C ، C ، جاوا یا پایتون شروع می‌کنند. من ++C را پیشنهاد می‌کنم چون نه به اندازه پایتون ساده است و نه به اندازه C از کتابخانه‌های ناکارآمد استفاده می‌کند.

++C سریع است و از کتابخانه‌های زیادی برخوردار است؛ همچنین یک انتخاب خوب برای مسابقات برنامه‌نویسی می‌باشد زیرا سرعت بالایی دارد و از کتابخانه STL یا کتابخانه استاندارد استفاده می‌کند. 

انتخاب اولین زبان کاملاً وابسته به علایق و اهداف شماست؛ ممکن است به فرانت‌اند، بک‌اند، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، توسعه بازی، علوم داده و... علاقه‌مند باشید. اگر هدف اصلی شما پیدا کردن یک شغل است بهتر است به مقاله کدام زبان برنامه‌نویسی برای یافتن شغل مناسب تر است مراجعه کنید. می‌توانید با یادگیری مبانی اولیه‌ای مانند سینتکس، انواع داده، متغیرها، حلقه‌ها، آرایه‌ها و... شروع کنید. سپس سوالاتی ساده و اساسی را حل کنید تا کاملاً این مفاهیم را درک کنید. 

یادگرفتن ساختار و الگوریتم داده‌ها

کار بعدی که باید انجام دهید یادگیری ساختار و الگوریتم داده هاست. این ساختار‌ها به برنامه‌نویس کمک می‌کنند برنامه را به کیفیت مطلوب برساند. داشتن دانش ساختار داده‌ای به شما کمک می‌کند بتوانید ساختار درستی برای مسئله‌ی موردنظرتان پیدا کنید؛ نه هر ساختاری که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. وقتی الگوریتم‌ها را بشناسید توانایی فهم مکانیزم موجود در بسیاری از دستورات کتابخانه‌ها را خواهید داشت.

دوره‌های آنلاین بسیار خوبی وجود دارند که می‌توانند به یادگیری شما کمک کنند. "الگوریتم" و "الگوریتم ۲" برای شروع دوره‌های خوبی هستند. شما باید وقت بگذارید و فکر کنید که نحوه صحیح پیاده سازی این الگوریتم‌ها و ساختارهای داده‌ای چگونه است تا با آنها راحت رو به رو شوید.

 

ممکن است برخی افراد فکر کنند پیاده‌سازی به اندازه‌ای که نحوه استفاده از کتابخانه‌ها اهمیت دارد مهم نیست. این یکی از رایج ترین تفکرات غلطی است که در ذهن مردم وجود دارد. فهم پیاده‌سازی به ارزیابی پیچیدگی زمانی و در مراحل بعدی به بهینه سازی کدتان کمک خواهد کرد. 

visulago یک وبسایت فوق‌العاده برای مجسم کردن ساختار و الگوریتم داده های مختلف به صورت کاملاً واقعی است. 

در مسابقات برنامه‌نویسی شرکت کنید 

وقتی الگوریتم‌ها را یاد گرفتید باید شروع به حل مسائل کنید. وبسایت‌هایی مانند : Codeforces، Topcoder، hacherrank، geeksforgeeks  و... برای این کار وجود دارند. هرچه برای مسائل بیشتری برنامه بنویسید بهتر است. در عین حال سعی کنید مسائل را به ترتیب آسان به سخت، یا براساس تعداد جواب‌های ثبت شده زیاد به کم حل کنید. 

پس از برنامه‌نویسی برای حدود 100 مسئله با سختی متفاوت، از مهارت برنامه‌نویسی خود کمی اعتماد به نفس کسب کرده‌اید. پس از خو گرفتن با حل سوالات و کدنویسی پاسخ‌ها، می‌توانید در رقابت‌های مختلف برنامه‌نویسی آنلاین شرکت کنید. این کار مهارت‌های شما را تقویت می‌کند.

یک پروژه بسازید

حال که مهارت‌های حل مسئله و کدنویسی‌تان را تقویت کرده‌اید، وقت ساخت چند اپلیکیشن پرکاربرد است. می‌توانید یکی از فریمورک‌های توسعه وب محبوب (مانند جانگو، فلسک، روبی آن ریلز و...) را به کار بگیرید و یک پروژه بسازید؛ که به شما حس یک برنامه‌نویس واقعی بودن را نشان می‌دهد. 

وقتی چند پروژه توسعه وب را انجام دادید هم شاید دلتان بخواهد اندروید و ios را هم امتحان کنید. خودتان را محدود نکنید. 

کشف کنید

پس از ساخت چند پروژه باید سراغ زمینه‌های مختلف علوم کامپیوتر بروید و ببینید کدام یک بیشتر شما را جذب می‌کند. علوم کامپیوتر یک رشته بسیار وسیع و غنی است؛ هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، محاسبات ابری، برنامه‌نویسی سیستم، بلاک‌چین، واقعیت مجازی، توسعه وب و توسعه اپلیکیشن موبایل چند رشته محبوب در علوم کامپیوتر هستند. باید سعی کنید تا حد امکان رشته‌های مختلف را امتحان کرده و علایق خود را بیابید. 

امروزه منابع آنلاین زیادی برای مطالعه درباره رشته‌های ذکر شده وجود دارد. اما با درنظر گرفتن منابع در دسترس، برای یک فرد مبتدی سخت است که آموزش مناسبی را از بین این منابع پیدا کند. اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید می‌توانید آموزش‌های آن را از راکت بیابید. 

هم چنین مقالات، تجربیات، پروژه‌ها و تمرین‌هایی هم در سایت وجود دارند. 

وقتی چیزی را مطالعه می‌کنید سعی داشته باشید یک پروژه مرتبط با آن بسازید تا مطالب آموخته شده در ذهن شما ثابت شوند. همچنین پروژه‌ها در رزومه شما تاثیر دارند. 

کلام‌آخر

در این مقاله از راکت روش صحیح یادگیری برنامه‌نویسی را مشاهده کردیم که همان روشی است که خود من با آن یادگرفتم کد بنویسم. امیدوارم در این راه موفق باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer