جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نحوه‌ی انتخاب کردن پروژه‌های مناسب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نحوه‌ی انتخاب کردن پروژه‌های مناسب

با پیشرفت کار در حرفه طراحی خود، به شما فرصت‌های زیادی در انتخاب پروژه‌ها داده خواهد شد. اما یکی از سخت‌ترین جنبه‌های کار در تجارت، یادگیریِ انتخاب پروژه‌های مناسب برای خودتان است. برای این موضوع چندین دلیل وجود دارد. اول اینکه وقتی دیگران نیازهای خود را به ما می‌گویند، انتظار دارند که ما فرد معتبر و با اعتباری باشیم. دوماً، نه گفتن به دیگران، مثل این می‌ماند که ما در حال مبارزه با غریزه‌ی خود هستیم. واقعاً چه کسی حاضر است چک حقوقی را رد کند؟

و سوم این است که شما نمی‌دانید یک پروژه دقیقا به چه شکل پیش خواهد رفت. پیش بینی کردن آینده، امری مطمئن و اعتباری نیست. هنوز هم مواردی وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها شانس درست بودن خود را افزایش دهید. هدف از تمام این کارها این است که مطمئن شوید از بهترین فرصت‌هایی که به شما داده می‌شود استفاده می‌کنید. بنابراین چگونه می‌دانید که یک پروژه‌ی بالقوه، همان پروژه مناسب برای شماست؟ سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

آیا ایده‌ی مشتری شما، واقع گرایانه به نظر می‌رسد؟

یکی از اولین چیزهایی را که باید قبل از ورود به یک پروژه در نظر بگیرید، واقعیت پذیر بودن مشتری است. شما خواهید دید که بهترین پروژه‌ها معمولاً از طرف کسانی اتفاق می‌افتد که واقع بین هستند. ایده‌ها و اهداف چنین افرادی، هوشمندانه و قابل دستیابی است.

همکاری با چنین مشتریانی سطح تفکر شما را بالاتر می‌برد. آنها حاضرند برای پروژه‌ی خود زمین و آسمان را به یکدیگر بدوزند. چنین طرح‌هایی در نهایت منجر به کسب درآمد زیادی خواهد شد. مطمئناً شما با اهداف عالی هیچ مشکلی ندارید، اما مراقب باشید که فرد جدا از واقعیت را، با فردی جاه طلب اشتباه نگیرید. این افراد از تمام پول‌هایی که قرار است کسب کنند صحبت خواهند کرد، اما قادر نخواهند بود بابت تلاش‌های اولیه شما پول زیادی را پرداخت کنند. در عوض، آن‌ها به شما قول رسیدن به پول‌های زیادی را می‌دهند؛ اما شما زمانی به آن قول خواهید رسید که پروژه به موفقیت رسیده باشد.

به این روش فکر کنید: اگر این فرد در رابطه با پروژه خود جدی باشد، احتمالاً باید بودجه کافی را برای پرداخت به شما داشته باشد. اینکه از شما خواسته شود تا بیایید و اول آرزوهای آن ها را به واقعیت برسانید، خیلی واقع گرایانه به نظر نمی‌آید. بنابراین، کمی بدبین بودن به این قضیه به شما بستگی دارد. شما نباید در چشم مشتری فردی بی ادب و ناامید کننده به نظر بیایید اما باید سوالات سختی را بپرسید. سوالاتی مثل: «پولی که قرار است به من پرداخت کنید، از کجا می‌آید؟»

با این وجود اگر ایده‌های مشتری کمی دست نیافتنی به نظر می‌رسند، بهتر است که مودبانه از همکاری با او دوری کنید. با این کار به احتمال زیاد، خودتان را از ناامیدی‌های زیادی نجات خواهید داد.

چه نوع کارهایی در این ایده دخیل هستند؟

ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد اما گاهی اوقات، نادیده گرفتن کاری که باید انجام شود بسیار آسان است. شما می‌توانید تمام خواسته‌های مشتری را قبول کنید، زیرا این کاری است که شما باید انجامش دهید. در اوایل حرفه شغلی‌ام، احساس می‌کردم که این وظیفه‌ی من است تا تمام خواسته‌های مشتری را برآورده کنم. بنابراین من تمام پروژه‌هایی را که در سر راه من قرار می‌گرفتند قبول می‌کردم. این کار بسیار اشتباه بود و در کوتاه مدت مشکلات زیادی را برایم به ارمغان آورد.

طراحان وب، افرادی حرفه‌ای و خلاق هستند نه یک فروشگاه سخت افزاری. برای رسیدن به موفقیت، باید خودمان را در بهترین موقعیت ممکن قرار دهیم. اینکه تظاهر کنیم در تمام کارها مهارت داریم، با چنین چیزی همخوانی ندارد.

بنابراین اگر شما وارد کردن اطلاعات (دیتا) را دوست ندارید و نمی‌توانید کسی را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد، یعنی این پروژه برای شما مناسب نیست. به همین ترتیب، اگر کسی از شما بخواهد تا با CMSای کار کنید که از آن متنفرید یا اگر از شما بخواهند کارهای فریبنده‌ای انجام دهید که هیچ سودی برای پیشرفت حرفه شما ندارد، آن پروژه یا کار را رها کنید؛ مگر در مواردی که نیاز شدید اقتصادی داشته باشید. شما هیچ مسئولیتی در قبال قبول نکردن پروژه‌ها ندارید.

در عوض شما باید نوع کاری را که قرار است انجام دهید در نظر بگیرید. اگر این کار همان چیزی است که از آن لذت می‌برید، نتایج خوبی را به واسطه‌ی آن بدست خواهید آورد. علاوه بر این، می‌توانید این افتخار و دستاورد را در لیست نمونه کارهای خود به نمایش بگذارید.

 

آینده چه خواهد کرد؟

آیا گفته‌های در مورد پیش بینی آینده را به یاد دارید؟ این موضوع هنوز حتمی نیست. اما می‌توانید به طور منطقی پتانسیل پروژه خود را بدون حضور اتفاقات آینده پیش بینی کنید. سوال اصلی این است که آیا این چیزی است که شما واقعاً می‌خواهید؟

اینکه بدانید می‌توانید از بسته‌های سرویسی ماهانه و سالانه‌ی خود درآمد بدست آورید، واقعا به تجارت شما کمک می‌کند. از این گذشته، اگر از کاری که می‌کنید لذت نبرید، یک مسئولیت خاص در این بین به وجود می‌آید. شاید برقرار کردن یک رابطه‌ی طولانی مدت با مشتری، برای شخص شما کاربرد نداشته باشد.

صرف نظر از اینکه در کجای این ماجرا قرار دارید، مهم است که از جایگاه مشتریان خود اطلاع داشته باشید. این کار ارزش تلاش کردن را دارد تا مطمئن شوید که انتظارات آن‌ها به خوبی بیان شده است یا خیر. هنگامی که متوجه شوید به دنبال چه چیزی هستند، می‌توانید بهتر طبق خواسته‌های آن‌ها عمل کنید.

عاقلانه انتخاب کنید

فریلنسر بودن به شما این آزادی را می‌دهد تا به روش دلخواه خود کار کنید. این بدان معناست که شما می‌توانید تمام آن پروژه‌های پیشنهاد شده را قبول نکنید. در واقع، این قدرت به شما داده شده است تا هرچه را که دوست دارید انتخاب کنید.

بنابراین قبل از بستن قرارداد و گفتگو با مشتریان خود، کمی وقت بگذارید تا واقعاً در مورد پروژه‌ی پیش رو فکر کنید. اگر کاملاً مناسب شماست، دست به کار شوید. اما اگر مناسب شما نیست، همیشه دفعه‌ی بعدی وجود خواهد داشت. در هر صورت، این شما هستید که می‌توانید تصمیم بگیرید در چه پروژه‌هایی فعالیت داشته باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی