ویژگی‌های HTML5 و CSS3 که به عنوان یک توسعه دهنده به شما کمک می‌کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

ویژگی‌های HTML5 و CSS3 که به عنوان یک توسعه دهنده به شما کمک می‌کنند

آیا فکر می‌کنید HMTL و CSS به راحتی قابل یادگیری هستند و برای کد زنی به زمان زیادی احتیاج ندارند؟ به عنوان یک توسعه دهنده ارشد، بسیار آسان است که تصور کنید HTML و CSS مسئله مهمی نیستند و یا شما نباید بیش از حد نگران آن باشید زیرا آن‌ها اصلا زبان برنامه نویسی نیستند.

در این مقاله، نکاتی را در اختیار شما قرار می‌دهم که کمک می‌کند مهارت خود را ارتقا دهید و متوجه شوید که این فناوری‌ها در حرفه شما بسیار مهم هستند. اگر می‌خواهید به یک توسعه دهنده نرم‌افزار خوب تبدیل شوید، داشتن درک عمیق از HTML5 و CSS3 بسیار مهم و ضروری است.

HTML5 چیست؟

HTML5 آخرین نسخه از زبان نشانه گذاری Hypertext است که به شما کمک می‌کند با افزودن عناصر معنایی به نشانه‌گذاری وبسایت‌ها برای خوانایی بیشتر در مرورگرها، برنامه‌های وب خود را طرح‌بندی کنید.

ویژگی‌های HTML5 و CSS3 که به عنوان یک توسعه دهنده به شما کمک می‌کنند

مهم است که به خاطر داشته باشید حتی اگر HTML5 زبان برنامه نویسی نباشد، خوب است بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. نقطه قوت HTML5 این است که تگ‌های معنایی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا طرح شما بهتر و تمیزتر به نظر برسد.

بسیاری از مشخصات جدید در HTML5 وجود دارد و ما مهمترین مواردی را که می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌هایتان به عنوان یک توسعه دهنده کمک کند، بیان خواهیم کرد.

چند عنصر جدید وجود دارد مانند:

  • <mark>
  • <figure>
  • <figcaption>
  • <data>
  • <time>
  • <output>
  • <progress>
  • <meter>
  • <main>

اینها تگ‌های جدیدی هستند که در HTML5 ارائه می‌شوند و به ما کمک می‌کنند تا یک طرح معنایی‌تر و تمیزتر ایجاد کنیم.

هنگامی که شروع به کد نویسی HTML و ایجاد طرح‌بندی برای برنامه‌های وب خود کردم، برای همه از تگ div استفاده می‌کردم و این یک عادت بدی است که به دلیل ویژگی‌های مشخص شده در HTML5، شما باید از تگ‌های معنایی بیشتری استفاده کنید. بنابراین شما را تشویق می‌کنم این‌ها را در طرح بعدی خود امتحان کنید.

همچنین شامل تگ‌های جدید برای انواع فرم‌ها می‌شود:

  • <datetime>
  • <datetime-local>
  • <date>
  • <month>
  • <week>
  • <time>
  • <number>
  • <range>
  • <email>
  • <url>

به خاطر سپردن این تگ‌های جدید دشوار به نظر نمی‌رسد، درست است؟ من می‌دانم به چه چیزی فکر می‌کنید، HTML فقط راهی را برای راه‌اندازی وبسایت با استفاده از تگ‌های معنایی که در کنار هم یک طرح کامل را ایجاد می‌کنند، فراهم می‌کند. این درست است اما آیا در مورد SEO چیزی شنیده‌اید؟

سئو روشی است که با افزایش رتبه در صفحه نتایج جستجو در مرورگر شما، برای افزایش تعداد بازدید به وبسایت شما استفاده می‌شود.

معنی آن چیست؟ اگر می‌خواهید وبسایت شما بازدید کننده بیشتری داشته باشد، باید تکنیک‌ها و تاکتیک‌های خاصی را دنبال کنید. این تکنیک‌ها بخشی از سئو (بهینه سازی موتور جستجو) هستند.

برای این کار شما باید تغییرات خاصی در طراحی وبسایت و محتوای آن ایجاد کنید تا برای موتورهای جستجو جذابیت بیشتری داشته باشد، اما عوامل مختلفی در رتبه‌بندی شما در مرورگر تأثیر دارند و یکی از آن‌ها HTML شما در وبسایت است. حال بیایید بحث کنیم که این چگونه بر رتبه شما تأثیر می‌گذارد و چگونه می‌توانید بهترین HTML را برای رتبه‌بندی بهتر در مرورگر به دست آورید.

برای اندازه‌گیری رتبه‌بندی خود بر اساس HTML، برخی از عوامل می‌توانند به شما در بهبود رتبه‌بندی کمک کنند.

  • Title: عنوان در وبسایت شما بسیار مهم است زیرا به موتورهای جستجو می‌گوید صفحه شما درباره چه چیزی است.
  • Meta Description: توضیحات متا به شما کمک می‌کند تا در مورد محتوای وبسایت خود بیشتر به موتورهای جستجو بگویید.
  • Sub-headings: عناوین فرعی هم به شما کمک می‌کند تا در مورد محتوای خاص صفحه خود و نحوه توزیع آن بیشتر به موتور جستجو بگویید.
  • ALT tags on images: تگ alt بر روی تصاویر به شما کمک می‌کند تا هنگام جستجوی عباراتی خاص، به موتورهای جستجو بگویید که چگونه تصاویر خود را فهرست‌بندی کرده و رتبه‌بهتری داشته باشند.
  • Semantic tags: تگ‌های معنایی یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها است، زیرا به وبسایت شما کمک می‌کند تا نظم بیشتری داشته باشد و به موتور جستجو بگویید که چگونه اطلاعات وبسایت شما توزیع می‌شود و درباره چه چیزی است.

دلیل مهم این است که شما اهمیت HTML و قدرت آن را درک می‌کنید و می‌توانید نکات بیشتری برای بهبود رتبه خود در اینجا دریافت کنید.

اکنون که این نکته مهم را درک کردیم، بیایید در مورد CSS صحبت کنیم.

CSS3 چیست؟

در هر برنامه وب که توسعه می‌دهید، لازم است که به عناصر و HTML که وبسایت شما را برای کاربران زیبا و جذاب نشان می‌دهد، استایل اضافه کنید. CSS3 یک صفحه استایل آبشاری است که به شما کمک می‌کند استایل‌هایی را به برنامه وب خود اضافه کنید. بدون CSS یک وبسایت زشت و مسطح به نظر می‌رسد.

دانستن ویژگی‌ها و اضافات جدیدی که CSS برای ما به همراه دارد، مهم است.

CSS3 ابزاری قدرتمند است که توسعه دهندگان می‌توانند از آن برای ایجاد صفحات وب استفاده کنند. با آن برنامه‌ها کاملا خوب و حرفه‌ای به نظر می‌رسند. در اینجا مهم‌ترین ویژگی‌های جدید در CSS3 را با شما به اشتراک می‌گذارم.

چند ویژگی مفید وجود دارد که می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های CSS کمک کند:

Animations

این یک ویژگی عالی در CSS است و در همه مرورگرهای اصلی وجود دارد. می‌توانید از ویژگی‌های Transition and Transform استفاده کنید که به شما کمک می‌کند با CSS خالص انیمیشن‌های عالی و پیچیده‌ای ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از قانون KeyFrame برای ساخت انیمیشن‌های پیچیده‌تر بهره بگیرید.

Calc

این یکی دیگر از ویژگی‌های عالی در CSS است که به شما امکان می‌دهد عملیات محاسبه خصوصیات عناصر در CSS را انجام دهید. شما می‌توانید از آن در همه جا استفاده کنید و این انعطاف‌پذیر است که به شما امکان می‌دهد از پیکسل، درصد یا واحدهای دیگر استفاده کنید. با این کار می‌توانید وبسایت‌های عالی ایجاد کنید.

Multiple Backgrounds

بله، اکنون می‌توانید بیش از یک پس زمینه برای عناصر خود تنظیم کنید که بسیار مفید است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید طرح‌های پیچیده‌تر و جلوه‌های جالبی را ایجاد کنید.

.nav {
  margin: 10px;
  padding: 4px 8px;
  background-image: url(someurl),url(anotherurl);
  background-repeat: no-repeat, no-repeat;
  background-position: bottom right,left right;
}

Pseudo Elements

این یک ویژگی عالی است که CSS فراهم می‌کند تا به توسعه دهندگان اجازه دهد بدون نیاز به ایجاد HTML بیشتر، محتوای عناصر شما را ایجاد کنند. این همچنین به شما کمک می‌کند تا طراحی‌های پیچیده‌تری انجام دهید.

.navbar-container .navbar a::after {
  display: block;
  position: absolute;
  left: 0;
  bottom: -30px;
  width: 0;
  height: 8px;
  background: #747fe0;
  content: "";
  transition: width 0.15s;
}

Grid CSS

من این ویژگی را در CSS دوست دارم، اکنون CSS به شما امکان می‌دهد یک طرح واکنش‌گرا را به راحتی تنظیم کنید. این یک شبکه را برای شما فراهم می‌کند که تنظیم آن آسان است و همچنین بسیار قدرتمند است.

.about-info {
  display: grid;
  grid-gap: 30px;
  grid-template-areas:
   'bioimage bio bio'
   'job1 job2 job3';
  grid-template-columns: repeat(3, 1fr);
}

در اینجا درباره Grid در CSS بیشتر بدانید.

آیا هنوز فکر می‌کنید CSS و HTML مسئله مهمی نیستند؟

من می‌خواهم شما تصور کنید که این فناوری‌ها چقدر قدرتمند هستند وقتی آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهید و با استفاده صحیح از آن‌ها بهترین نتیجه را می‌گیرید.

در بخش زیر به ما اطلاع دهید در مورد این فناوری‌های عالی چه نظری دارید، اگر مقاله را دوست داشتید آن را به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer