در هنگام کارآموزی به این نکات توجه کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

در هنگام کارآموزی به این نکات توجه کنید

کارآموزی یکی از نقاط شروع کسب و کار و وارد شدن به دنیای عملی برنامه نویسی و کار در شرکت‌هاست. اغلب افرادی که فرایند استاندارد یادگیری برنامه نویسی را پیش می‌گیرند و بعد دنبال کسب و کار می‌روند با این نقطه کاری مواجه می‌شوند و می‌دانند که قبل از تبدیل شدن به یک برنامه نویس تمام وقت نیاز است تا دوره‌ای را به عنوان یک کار آموز نیز کار کنند.

تجربیاتی که بنده به عنوان یک کار آموز داشته‌ام بسیار زیاد بوده و به همین دلیل تصمیم گرفتم ۶ مورد از مهمترین نکات مربوط به این موضوع را با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم از دوره کارآموزی خود نهایت استفاده را برده و به بهترین شکل ممکن از آن لذت ببرید.

نکته اول: تا می‌تونید سوال بپرسید

شما به عنوان یک توسعه دهنده سنیور در یک شرکت استخدام نشده‌اید بنابراین کسی از شما این انتظار را ندارد که همه چیز را بدانید و اصلا سوالی نپرسید. کارآموزی نقطه‌ای از کار حرفه‌ای شماست که در آن باید تا جایی که می‌توانید چیزهای جدیدی را یاد بگیرید. یکی از روش‌های مهم و کارساز برای یادگیری موضوعات جدید نیز سوال پرسیدن از چگونگی کار کردن آن‌هاست.

زمانی که می‌گوییم «تا می‌تونید سوال بپرسید» منظور این است که هر شکل سوالی که بخواهید می‌توانید بپرسید. برای مثال وقتی یک برنامه‌ای که خودتان نوشته‌اید و کار نمی‌کند یا با خطای خاصی مواجه شده‌ است می‌توانید به راحتی از دیگران (مدیر گروه، برنامه نویس ارشد و...) بپرسید که مشکل از کجاست!

در یک شرکت معقول و استاندارد شما را به عنوان کسی مشاهده می‌کنند که طالب یادگیری بوده و هنوز یک برنامه نویس کامل و همه فن حریف نیست از این جهت مشکلات شما را درک می‌کنند و در مسیر حل کردن این مشکلات یاری می‌دهند.

البته یک موضوع دیگر را نیز در نظر بگیرید و آن این است که وقت افراد دیگر نیز ارزشمند است. بسیاری از اوقات شما با مشکلاتی مواجه خواهید شد که می‌توانید با چند جستجوی ساده در گوگل و انجمن‌های برنامه نویسی، راهکار آن‌ها را پیدا کنید. در نتیجه در قدم اول بهتر است سعی اولیه‌ای برای حل مسئله به تنهایی در نظر داشته باشید.

کارآموزی و نکات مهم آن

نکته دوم: با همه صحبت بکنید

به صورت کلی زمانی که وارد فرایند کارآموزی می‌شوید بیشتر اوقات خود را مشغول صحبت کردن با مدیر و مربی خواهید بود. اما بهتر است این جریان را تغییر دهید و با افراد دیگری که در حوزه کاری شما هستند نیز ارتباط داشته باشید. اگر با تیم‌های دیگر صحبت کنید می‌توانید تصویر بزرگ‌تر و بهتری از کلیت ماجرا بدست بیاورید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که تمام این افراد مشغول به کار خودشان بوده و تنها در زمان‌های اضافی باید با آن‌ها ارتباط داشته باشید.

ارتباط برقرار کردن با دیگران در بستر مناسب می‌تواند از شما فردی بهتر ایجاد کند. مطمئنا مدیر و مربی‌های‌تان نیز این رخداد را با این تفسیر نگاه می‌کنند که شما می‌توانید به خوبی ارتباط برقرار کنید و در نتیجه فرد موثری خواهید بود.

نکته سوم: تصویر بزرگ‌تر را درک کنید

زمانی که به عنوان یک کارآموز وارد یک شرکت می‌شوید بسیار مهم است که اکوسیستم آن شرکت را بشناسید و با کارهای کلی که انجام می‌دهد نیز آشنا شوید. سوالات اساسی نیز وجود دارد که باید در پی پاسخ دادن آن‌ها برای شخص خودتان باشید.

برای مثال نرم افزاری که روی آن کار می‌کنم چه کمکی به کلیت سیستم این شرکت می‌کند؟ مشتریان چرا این نرم افزار را خریداری می‌کنند؟ چه نیازی وجود دارد که ما مشغول توسعه چنین نرم افزاری هستیم؟ و سوالات مهم دیگری که باید در فرایند توسعه ابزارهای‌تان با آن‌ها روبرو شوید.

زمانی که پاسخ چنین پرسش‌هایی را دریافت کردید این بار می‌توانید به صورت دقیق‌تری در فرایند تکمیل کردن پروژه مشارکت داشته باشید و بدانید که دقیقا نیازمند چه کارهایی هستید که باید انجام دهید. این موضوع می‌تواند انگیزه کاری شما را نیز افزایش دهد.

نکته چهارم: روی جزئیات تمرکز داشته باشید

تصویر بزرگی که در نکته سوم به آن اشاره کردیم یک موضوع مهم است اما این تصویر بزرگ تنها با اهداف کوچکتر و جزئی‌تر پیاده سازی خواهد شد. از این جهت بسیار مهم است که به جزئیات کاری نیز دقت کنید. برای مثال مسیر رسیدن به اهداف بزرگ را دنبال کنید و ببینید که چه چیزهایی در کنار همدیگر ایجاد می‌شوند که توانایی ایجاد یک اپلیکیشن بزرگ را دارند.

نکته پنجم: یادداشت برداری کنید

به عنوان یک کارآموز در روزهای کاری اطلاعات جدید بسیار زیادی شما را احاطه خواهد کرد. برای به یاد آوردن تمام این موارد بسیار نیاز است که امر یادداشت برداری را فراموش نکنید. دلیل این موضوع نیز واضح است. هیچ شخص منتور یا مربی دوست ندارد که بیشتر از یک بار یا دو بار سوال تکراری را جواب بدهد. این موضوع همچنین کم استعداد بودن‌تان را نشان می‌دهد. اگر بتوانید از مشکلات روزمره‌تان یادداشت برداری کنید می‌توانید به صورت همیشگی فرایند کاری را جلو ببرید.

همچنین روزمره نویسی یک نکته مهم دیگر است. در آخر روزها حتما کارهایی که انجام شده، رفتارهایی که صورت گرفته، پرسش‌ها و پاسخ‌هایی که دریافت شده را به یاد آورده و با ثبت تاریخ آن‌ها را برای خودتان بنویسید. اینگونه حتی می‌توانید فرایند پیشرفت خود را در نظر بگیرید.

نکته ششم: هر چه سریع‌تر کارها را ارائه دهید

مشارکت اولیه یک کارآموز معمولا چندان به چشم نخواهد آمد و به همین دلیل نیز بسیار مهم است که در اوایل کار از هر فرصتی برای نشان دادن خود به روشی مثبت استفاده کنید. تحویل دادن سریع آنچه که به شما واگذار شده است از شما یک فرد بسیار مفید ایجاد خواهد کرد. در نتیجه سعی کنید به بهترین شکل این نکته را به یاد بسپارید.

به حجم کار توجهی نکنید برای مثال اگر یک باگ کوچک به شما داده شده و گفته‌اند که این مورد را حل کن، بجای توجه به کوچک بودن مشکل به هر چه سریع‌تر حل کردن آن و تحویل دادن‌ش باشید.

در پایان

دوران کارآموزی یکی از دوره‌های زمانی بسیار مهم برای اغلب ما برنامه نویس هاست به همین دلیل باید این دوره زمانی را با رعایت هر چه بهتر موضوعات مختلف به اتمام برسانید. در این مقاله ما ۶ نکته کلیدی و اساسی را مطرح کردیم که همه آن‌ها براساس تجربیات شخصی نوشته شده است. اگر شما نیز نکته اضافی در ارتباط با این موضوع در نظر دارید خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا