تمام سوال و جواب‌های پایه‌ای که راجع به جاوا اسکریپت باید بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

تمام سوال و جواب‌های پایه‌ای که راجع به جاوا اسکریپت باید بدانید

اگر دنبال یک راهنمای سریع برای پاسخ‌دهی به تمام سوالات ابتدایی جاوا اسکریپت هستید این مطلب برای شما خواهد بود. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم به سوالات پایه‌ای و ابتدایی پاسخ بدهیم که برای هر تازه‌کاری در زمینه جاوا اسکریپت می‌تواند یک پرسش مهم باشد.

بیایید با اولین سوال و البته مهمترین موضوع یعنی جاوا اسکریپت چیست کارمان را شروع کنیم:

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب و بسیار پر استفاده است که به صورت اصلی در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب استفاده می‌شود. در واقع جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی دنیای وب است و هر کسی که با وبسایت‌های مختلف تعامل برقرار کرده باشد مطمئنا قطعه کدهایی از جاوا اسکریپت را توسط مرورگر خود اجرا کرده است.

برای اینکه بتوانید وبسایتی تعاملی و کاربردی داشته باشید نیاز است که حتما جاوا اسکریپت را یاد بگیرید و در خلال توسعه اپلیکیشن‌های‌تان از آن استفاده بکنید.

کاربرد جاوا اسکریپت در کجاست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی منعطف است و در زمینه‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه سمت کاربر مهمترین وظیفه جاوا اسکریپت است. اما به لطف گسترش و توسعه آن، جاوا اسکریپت حال در توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور، موبایل و دسکتاپ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زمینه توسعه وب جاوا اسکریپت به عنوان یکی از سه المان مهم HTML-CSS-JS شناخته می‌شود و ساختن یک اپلیکیشن مدرن بدون آن تقریبا غیر ممکن است.

چقدر زمان لازم است تا جاوا اسکریپت را یاد گرفت؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی و سطح بالاست. از این جهت می‌توان نتیجه گرفت که یادگیری و استفاده از آن نسبت به دیگر زبان‌های برنامه نویسی آسان بوده و در مدت زمان کوتاهی می‌توان به خوبی آن را یاد گرفت و در توسعه اپلیکیشن‌ها از آن استفاده کرد.

برای شروع نیاز است که با مفاهیم اولیه، سینتکس کلی، متغیرها، توابع، دستورات کنترلی، کلاس‌ها و... آشنا شوید. برای یادگیری کامل و البته کاربردی به شما پیشنهاد می‌کنم که از آموزش «دوره جاوا اسکریپت» استفاده کنید.

فریمورک‌ چیست و فریمورک‌های جاوا اسکریپت کدام‌ها هستند؟

فریمورک یا چهارچوب نرم افزاری به یک بسته نرم افزاری گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید اپلیکیشن‌ها را با سرعت و البته کارایی بهتر توسعه داد. در واقع فریمورک‌ها براساس زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ساخته می‌شوند اما شما را از نوشتن جاوا اسکریپت خام بی نیاز کرده و با پیاده سازی کلاس‌ها و توابع آماده این کمک را به شما می‌کنند تا در زمان کمتری، ویژگی‌های جدیدی را به نرم افزارتان اضافه کنید.

React، Vue و Angular سه مورد از اصلی‌ترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت هستند که به شما در توسعه اپلیکیشن‌ها کمک می‌کنند. هر کدام از این موارد دارای مزایا و معایب خود هستند و برای کاربرد خاصی در شرایطی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تایپ اسکریپت چیست؟

اگر از دنبال کنندگان جاوا اسکریپت باشید به احتمال بسیار زیاد با نام تایپ اسکریپت روبرو شده‌اید و می‌دانید که یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که در بین توسعه دهندگان جاوا اسکریپت بسیار پر طرفدار است تایپ اسکریپت است.

تایپ اسکریپت یک زبان SuperSet برای جاوا اسکریپت است. به این معنا که تایپ اسکریپت براساس خود جاوا اسکریپت ساخته شده با این تفاوت که یکسری ویژگی‌های جدید را به این زبان وارد کرده است. البته در نهایت برای اجرا تایپ اسکریپت در محیط مرورگر همه چیز به جاوا اسکریپت تبدیل می‌شود اما این زبان کمک می‌کند تا برنامه نویس‌های جاوا اسکریپتی که بدنبال ویژگی‌های بیشتری هستند بتوانند در تایپ اسکریپت به دنبال این ویژگی‌ها باشند.

آیا جاوا اسکریپت تنها در مرورگر کار می‌کند؟

اگر به ۱۵ سال پیش باز گردیم در جواب این سوال می‌توانستیم بگوییم که بله. جاوا اسکریپت در آن زمان تنها در مرورگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از زمانی که نودجی‌اس معرفی شد جاوا اسکریپت قابلیت آن را پیدا کرد که در سمت سرور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این موضوع به جاوا اسکریپت امکان آن را داد که نه تنها در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های سمت کاربر بلکه در دنیای اپلیکیشن‌های سمت سرور نیز مورد استفاده قرار گرفته و دامنه استفاده پذیری خود را بسیار افزایش دهد. از این زمان بود که جاوا اسکریپت توانست به یک گزینه عالی و انعطاف پذیر در زمینه توسعه سمت سرور تبدیل شود.

نودجی‌اس چیست؟

نودجی‌اس یا Node.js یک محیط اجرایی برای جاوا اسکریپت است که به جاوا اسکریپت کمک می‌کند تا در بخش سرور اجرا شود و در واقع جاوا اسکریپت را به یک زبان برنامه نویسی سمت سرور یا توسعه Back-End تبدیل کند.

از زمانی که نودجی‌اس منتشر شد فریمورک‌های بسیار زیادی برای جاوا اسکریپت توسعه یافتند تا توسعه دهندگان این امکان را داشته باشند تا اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را به سرعت چه در سمت کاربر و چه در سمت سرور اجرا کنند.

ادیتور مناسب برای کار کردن با جاوا اسکریپت چیست؟

ادیتورها و IDEهای بسیار زیادی وجود دارند که از جاوا اسکریپت به صورت تمام و کمال پشتیبانی می‌کنند اما مطابق با نظرسنجی‌های مختلفی که صورت گرفته است، Visual Studio Code که توسط مایکروسافت توسعه یافته است پر مخاطب‌ترین ادیتوری‌ست که توسط توسعه دهندگان جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که این ویرایشگر نیز با استفاده از جاوا اسکریپت توسعه یافته و از این زبان استفاده می‌کند. همچنین پشتیبانی تمام و کمال از تایپ اسکریپت یکی دیگر از دلایلی‌ست که باعث شده توسعه دهندگان بسیار زیادی سراغ این ویرایشگر بروند.

از طرفی دیگر بیشتر افزونه‌ها و اکستنشن‌هایی که برای ساده‌سازی فرایند توسعه با جاوا اسکریپت ساخته شده‌اند به صورت مخصوص برای در ویرایشگر وی‌اس‌کد توسعه یافته‌اند.

چه دوره‌هایی برای جاوا اسکریپت پیشنهاد می‌دهید؟

شما برای یادگیری جاوا اسکریپت نیاز دارید که ابتدا با مقدمات آن به خوبی آشنایی پیدا کنید. برای این موضوع نیاز است که از دوره آموزش جاوا اسکریپت استفاده کنید. بعد از این مرحله می‌توانید به صورت قدم به قدم از راهنمای یادگیری جاوا اسکریپت به صورت گام به گام استفاده کنید.

در پایان

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی بسیار کاربردی و البته تعاملی‌ست. یادگیری آن مطمئنا می‌تواند روی آینده برنامه نویسی شما تاثیر مثبت بگذارد و شما را به یک توسعه دهنده حرفه‌ای تبدیل کند.

فراموش نکنید که جاوا اسکریپت المان اصلی دنیای وب است و تقریبا هیچ وبسایتی امروزه بدون استفاده از جاوا اسکریپت ساخته نمی‌شود.

ما در مجموعه راکت زمان بسیاری را روی دوره‌های آموزشی جاوا اسکریپت صرف کرده‌ایم و تلاش داشته‌ایم تا بهترین محتوا برای این موضوع را ارائه کنیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا