۵ تکنیک و میانبر کاربردی جاوا اسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

۵ تکنیک و میانبر کاربردی جاوا اسکریپت

دنیای توسعه وب را بدون جاوا اسکریپت نمی‌توان تصور کرد. به همین دلیل است که اهمیت جاوا اسکریپت بسیار زیاد بوده و توسعه دهندگان بسیار زیادی نیز به یادگیری کامل آن تمایل پیدا کرده‌اند. از آنجایی که این زبان برنامه‌نویسی یکی از اصلی‌ترین زبان‌های دنیای وب است، تقریبا هر شرکتی که در حوزه اینترنت و نرم افزار کار می‌کند، مطمئنا به یک یا چند توسعه دهنده جاوا اسکریپت نیاز خواهد داشت. به همین دلیل است که بیشترین فرصت‌های شغلی کنونی در دنیای برنامه نویسی مرتبط با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است.

از طرفی دیگر، توسعه دهندگان اصلی جاوا اسکریپت در سال‌های گذشته بروزرسانی‌های بسیار زیادی برای این زبان ایجاد کرده‌اند و تکنیک‌های بسیاری را برای توسعه دهندگان پیاده‌سازی نموده‌اند. به همین دلیل یادگیری کامل جاوا اسکریپت کمی دشوار است. ما در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با ۵ تکنیک کاربردی در دنیا جاوا اسکریپت آشنا کنیم که مطمئنا کار کردن با آن‌ها در بخش‌های مختلفی از اپلیکیشن‌تان می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

تکنیک اول: جا به جا کردن مقدار متغیرها

به صورت کلی و مرسوم، زمانی که ما قصد جابجا کردن مقدار دو متغیر را داریم، از یک متغیر سوم استفاده می‌کنیم. این یکی از موضوعات مبانی برنامه‌نویسی بوده و در بسیاری از زبان‌ها نیاز است که چنین کاری را انجام دهید. اما در جاوا اسکریپت یک میانبر پیاده‌سازی شده است که در مرحله توسعه نرم افزار باعث می‌شود شما سریع‌تر این کار را انجام دهید. در این حالت بجای تعریف یک متغیر سوم، کافی‌ست متغیرها را به صورت لیست، برابر لیست معکوس همان متغیرها قرار دهید. به قطعه کد زیر توجه کنید:

var a = 6;
var b = 7;

[a, b] = [b, a];

console.log(a, b); // 7 6

تکنیک دوم: مرتب‌سازی بر اساس حروف الفبا

مرتب‌سازی یک لیست یا آرایه یکی از مسائل مهمی‌ست که بسیاری از برنامه‌نویسان در ابتدای شروع یادگیری با آن به صورت یک چالش روبرو هستند. بعد از اینکه شما با مبانی مرتب سازی به خوبی آشنایی پیدا کردید، دیگر نیازی نیست که در مرحله توسعه نرم افزار نیز از روش‌های پیچیده و طولانی استفاده کنید. در جاوا اسکریپت یک میانبر ساده برای مرتب سازی آرایه و لیست‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا براساس حروف الفبا، آرایه یا لیست خودتان را مرتب سازی کنید:

function alphabetSort(arr)
{
    return arr.sort((a, b) => a.localeCompare(b));
}

let array  = ["d", "c", "b", "a"]
console.log(alphabetSort(array))
// ["a", "b", "c", "d"]

تکنیک سوم: تولید اعداد

تصور کنید که قصد تولید اعداد در یک محدوده عددی را دارید. اولین حالتی که برای پیاده‌سازی چنین چالشی به ذهن همه ما می‌رسد استفاده کردن از حلقه‌هاست. اما تکنیکی که امروز قصد داریم با آن آشنا شویم، کارتان را بسیار سریع‌تر راه می‌اندازد و نیاز به نوشتن کدهای طولانی نیز ندارد. به قطعه کد زیر نگاه کنید تا متوجه منظورم شوید:

let Start = 1000, End = 1500;
//Generating
[...new Array(End + 1).keys()].slice(Start);
Array.from({length: End - Start + 1}, (_,i) => Start + i)
// [1000, 1001, ..........., 1500]

تکنیک چهارم: کوتاه کردن console.log

نوشتن دستور console.log در یک پروژه طولانی آن هم برای صد بار بسیار کار سخت و طاقت فرسایی‌ست. با استفاده از این تکنیک می‌توانید این دستور را بسیار کوتاه‌تر بنویسید. برای اینکار تنها کافی‌ست تا دستور console را داخل یک متغیر ذخیره کنید. به قطعه کد زیر نگاه کنید:

var c = console.log.bind(document);

c("Hello World!") // Hello World!

تکنیک پنجم: کوتاه کردن آرایه

یکی از بهترین نکات و تکنیک‌هایی که می‌توانیم در این مطلب به شما معرفی کنیم، تکنیکی برای کوتاه کردن آرایه است. برای انجام اینکار تنها کاری که نیاز است انجام دهید استفاده کردن از متد length است. به قطعه کد زیر نگاه کنید:

let array = ["A", "B", "C", "D", "E", "F"];

array.length = 2;
console.log(array); // ["A", "B"]

در پایان

تکنیک‌ها و نکاتی که در این مطلب گفته شدند در واقع میانبرهایی هستند که در جاوا اسکریپت پیاده‌سازی شده‌اند. این موارد با وجود آنکه فرایند توسعه را سرعت می‌بخشد اما ممکن است در زمان اجرا کمی کندتر از حالت‌های عادی و بهینه‌سازی شده عمل کند. در نتیجه در استفاده از آن‌ها دقت لازم را به خرج دهید و سعی کنید به صورت منطقی از آن‌ها استفاده کنید.

ما در مجموعه راکت زمان بسیاری را روی دوره‌های آموزشی جاوا اسکریپت صرف کرده‌ایم و تلاش داشته‌ایم تا بهترین محتوا برای این موضوع را ارائه کنیم. اگر به یادگیری عمیق جاوا اسکریپت نیاز دارید می‌توانید از دوره آموزش جاوا اسکریپت استفاده کنید. بعد از این مرحله می‌توانید به صورت قدم به قدم از آموزش جاوا اسکریپت به صورت گام به گام استفاده کنید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا