جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
برنامه نویسی تابعی را یاد بگیرید و 10 برابر برنامه‌نویس بهتری شوید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

برنامه نویسی تابعی را یاد بگیرید و 10 برابر برنامه‌نویس بهتری شوید

یاد گرفتن برنامه نویسی تابعی باعث شد که من یک توسعه‌دهنده بسیار بهتر نسبت به قبل شوم و باعث پیشرفت 10 برابری من شد. این به من کمک کرد تا یاد بگیرم که چطور  یک کد تمیز، ساده، و مقیاس‌پذیر بنویسم.

این موضوع در حال حاظر که برنامه نویسی بسیار پیچیده شده است اهمیت فراوان پیدا کرده است. دوران ساخت برنامه‌های ساده دیگر به اتمام رسیده است.

به عنوان یک توسعه‌دهنده، انتظارات از شما بالاتر از همیشه است. اکنون تولید، تست، نگهداری و مقیاس‌پذیری برنامه‌های پیچیده‌ای که روزانه میلیون‌ها انسان را تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد، بر دوش ماست. این به خصوص می‌تواند به عنوان یک مبتدی بسیار ترسناک باشد زیرا یک مبتدی کدی می‌نویسد که فقط کار می‌کند، چه برسد به کدی که به آسانی قابل فهم، نوشتن، عیب‌یابی، استفاده مجدد و نگهداری باشد.

این جایی است برنامه نویسی تابعی برای من تفاوت ایجاد کرد. به من کمک کرد تا یاد‌ بگیرم که چطور کدی بنویسم که به آسانی قابلیت درک، نوشتن، عیب‌یابی، استفاده مجدد و نگهداری را داشته باشد. و این باعث شد من نسبت به توانایی برنامه نویسی خود اطمینان بیشتری پیدا کنم.

حتی اگر از یک زبان برنامه نویسی تابعی در کار و یا در پروژه‌های جانبی خود استفاده نمی‌کنید، بدانید که اصول برنامه نویسی تابعی شما را مجهز به مجموعه‌ای قدرتمند از ابزارهایی برای نوشتن کد بهتر می‌کند.

در کتاب جدید، من اصول برنامه نویسی تابعی را به شما آموزش می‌دهم تا تمام دانش اساسی که نیاز دارید در مصاحبه شغلی بعدی خود و یا در پروژه بعدی خود به کار ببرید را داشته باشید.

ادامه مقاله توضیح ساده‌ای از آن چه برنامه نویسی تابعی است به شما می‌دهد، که باید قبل از خواندن کتاب آن‌ها را بدانید.

پس بیاید شروع کنیم!

برنامه نویسی تابعی چیست؟

خوب." برنامه‌نویسی تابعی " دقیقا چیست؟

برنامه‌نویسی تابعی چارچوب یا ابزار نیست، بلکه یک روش نوشتن کد است. ما در برنامه‌نویسی تابعی تاکید زیادی بر روی نوشتن کد با استفاده از توابع به عنوان "بلوک‌های سازنده" داریم.

برنامه شما از یک تابع اصلی ساخته شده است. آن توابع نیز از توابع دیگری ساخته شده است و این روند تا زمانی که در سطح پایین توابع صرفا "اعداد" یا "رشته" هستند ادامه پیدا می‌کند.

برنامه نویسی تابعی را یاد بگیرید و 10 برابر برنامه‌نویس بهتری شوید

اگر شما این مطلب را خواندید و به این فکر کردید که " مگر همه زبان‌ها برای نوشتن کد از توابع استفاده نمی‌کنند؟ " این خوب است. چون شما دارید توجه می‌کنید.

درست است هر زبان برنامه‌نویسی دارای توابع است. اما برنامه‌نویسی تابعی آن را به یک سطح دیگر منتقل کرده است.

برنامه نویسی تابعی را یاد بگیرید و 10 برابر برنامه‌نویس بهتری شوید

برای درک آنچه می‌گویم، بیایید به عقب برگردیم و با اصول اولیه شروع کنیم.

هر برنامه نرم‌افزاری دارای دو چیز است:

  1. رفتار (آنچه که برنامه انجام می‌دهد)
  2. داده‌ها

زمانی که ما در مورد یک پارادایم برنامه‌نویسی مانند برنامه‌نویسی تابعی یاد می‌گیریم اغلب مفید است که چگونگی عملکرد "رفتار و داده‌های" آن پارادایم را بدانیم.

رفتار، در برنامه‌نویسی تابعی به طور خالص با استفاده از توابع در برنامه‌نویسی تابعی اداره می‌شود. توابع عبارتند از: کد‌هایی که هر کدام وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. آن‌ها رابطه بین مجموعه‌ای از ورودی‌ها و مجموعه‌ای از خروجی‌های را تعریف می‌کنند آن‌ها معمولا داده‌ها را می‌گیرند، پردازش می‌کنند، و نتیجه را باز می‌گردانند. هنگامی که یک تابع نوشته می‌شود، می‌تواند بارها و بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد.

داده‌ها در برنامه‌نویسی تابعی تغییر ناپذیر هستند به این معنی که نمی‌توان آن را تغییر داد. در برنامه‌نویسی تابعی، به جای تغییر داده‌ها، داده‌ها را به عنوان ورودی دریافت می‌کنند و مقادیر جدیدی را به عنوان خروجی تولید می‌کنند. همیشه.

توابع و داده‌های تغییر‌ناپذیر تنها دو چیزی هستند که شما نیاز دارید در برنامه‌نویسی تابعی با آن‌ها سروکار داشته باشید. برای ساده‌تر کردن آن، توابع و داده‌ها تفاوتی ندارند.

به عبارت دیگر، توابع در برنامه‌نویسی تابعی را می‌توان به سادگی به صورت داده در نظر گرفت. شما می‌توانید به آن‌ها با ثابت‌ها و متغیرها رجوع کنید، آن‌ها را به عنوان پارامترهایی برای دیگر توابع پاس دهید و آن‌ها را به عنوان نتیجه‌ای از توابع دیگر باز‌گردانید. 

این مهم‌ترین چیزی است که باید هنگام یادگیری برنامه‌نویسی تابعی درک کنید.

برنامه نویسی تابعی را یاد بگیرید و 10 برابر برنامه‌نویس بهتری شوید

با برخورداری از توابع به عنوان چیزی خاص‌تر از یک قطعه داده و تنها با استفاده از داده‌هایی که تغییر‌ناپذیر هستند، از نظر چگونگی استفاده از توابع می‌توانیم آزادی بیشتری به دست آوریم.

یعنی، این به ما این امکان را می‌دهد که توابع کوچک و مستقل ایجاد کنیم که می‌تواند در ترکیب با یکدیگر برای ایجاد منطق پیچیده به طور فزاینده‌ای ترکیب شود. ما می‌توانیم هر مساله پیچیده‌ای را به زیر مشکلات کوچک‌تر تقسیم کنیم، آن‌ها را با استفاده از توابع حل کنیم، و در نهایت آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم تا مساله بزرگ‌تر را حل کنیم.

با توجه به پیچیدگی روزافزون نرم‌افزار‌های کاربردی، این نوع رویکرد "ساخت بلوک" تفاوت زیادی در قابل درک شدن، ماژولاری و نگهداری ساده برنامه ایجاد می‌کند. همچنین به این دلیل است که توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند تا وظایف خود را در حد امکان کلی انجام دهند تا آن‌ها بتوانند با هم ترکیب شوند تا مشکلات بزرگ و پیچیده را حل کنند و زمان توسعه را برای برنامه‌های بعدی تسریع کنند.

برنامه نویسی تابعی را یاد بگیرید و 10 برابر برنامه‌نویس بهتری شوید

درنهایت ، دلیل قدرتمند بودن توابع در برنامه‌نویسی تابعی این است که توابع از اصول اصلی هسته‌ای پیروی می‌کنند.

  • توابع خالص هستند
  • توابع از داده‌های غیرقابل تغییر استفاده می‌کنند
  • توابع شفافیت مرجع را تضمین می‌کنند
  • توابع موجودیت‌های درجه یک هستند

بعد از آن من به طور خلاصه به عملکرد برنامه‌نویسی تابعی می‌پردازم تا شما را ترغیب کند که با دقت در مورد داده‌ها و توابع که با هم تعامل دارند فکر کنید.

در پایان، شما قادر خواهید بود درک کنید که چگونه این رویکرد منجر به نتیجه می‌شود:

  • درک آسان‌تر (یعنی "بیان")
  • استفاده مجدد آسان‌تر
  • تست آسان‌تر
  • نگه‌داری آسان‌تر
  • بازیابی آسان‌تر
  • بهینه‌سازی آسان‌تر
  • استدلال آسان‌تر 

اگر این مقاله برای شما جذاب بود حتما این کتاب الکترونیک را هم مطالعه بفرمایید!

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2 از 1 رای

/@Amiirbazzii
امیرحسین بَزی
طراح رابط کاربری و برنامه نویس فرانت اند

یک طراح گرافیک علاقمند به React JS

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

امیرحسین بَزی

طراح رابط کاربری و برنامه نویس فرانت اند