روبرو شدن با بخش‌های کم یا بدون سود تجارت طراحی فریلنس شما
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

روبرو شدن با بخش‌های کم یا بدون سود تجارت طراحی فریلنس شما

شروع یک تجارت طراحی فریلنس، یک آزمایش است. شما انواع ایده‌ها را ارائه می‌دهید و می‌بینید که کدامشان کار می‌کند و به مرور زمان، شما می‌توانید نتایج را یاد بگیرید.

هنگامی که آن نتایج به دست آیند، همه‌ی ایده‌ها برنده نمی‌شوند. برخی از خدماتی که شما ارائه می‌دهید ممکن است نتیجه‌اش کسب درآمدی کم ارزش باشد. در شرایط غیرعادی، ممکن است که حتی درﺁمد خود را از دست بدهید.

ممکن است که پاک کردن این نوع خدمات از فهرست شما وسوسه‌کننده باشد. اما همیشه به این سادگی‌ها هم نیست، ممکن است که مشتری‌ها برای این موارد به شما وابسته باشند. لازم نیست به شما بگویم که ممکن است تا مدتی به انجام این کارها ادامه دهید. حتی کارهایی برای انجام دادن وجود دارد که ارزش نقدی برای شما ندارد.

بیایید کمی به این موضوع بپردازیم. در ابتدا، بررسی خواهیم کرد که چگونه بخش‌های تجاری‌تان را که از نظر مالی برای شما چندان مفید نیستند را شناسایی کنیم.

نگاهی به حاشیه‌های سود بیندازید

امیدوارم خدمات اصلی که به مشتریان ارائه می‌دهید به خوبی انجام شود (اگر نشود که بحث آن جداست). این موارد معمولا بخش‌های تجاری هستند که طراحان باید بیشتر وقت خود را صرف انجام این کار کنند.

در اغلب اوقات، محصولات یا خدمات آن حوزه‌ی تجاری مشکل‌ساز می‌شوند. چیزهایی که در آن زمان ایده‌های خوبی به نظر می‌رسیدند، ممکن است که هرگز مطابق انتظارات نباشند.

بعلاوه، این خیلی به نیچ و نحوه‌ی تکاملش در طول زمان بستگی دارد. اگر در سال‌های اخیر مسیر تجارت شما تغییر کرده باشد، ممکن است پیشنهاداتی وجود داشته باشد که دیگر به شما مربوط نشود.

برای اینکه بهتر متوجه شوید، خودم را مثال میزنم. در سال‌های ابتدایی تجارتم، سعی کردم خدمات مختلفی را ورای طراحی وب ارائه دهم که عبارتند از: هاستینگ، سئو، تبلیغات دیجیتالی، رسانه‌های اجتماعی و غیره.

با گذشت سال‌ها فهمیدم که برخی از آن موارد بالا برایم کسب درآمد نمی‌کنند و ارزش وقت گذاشتن را ندارند. البته این به این معنا نیست که هرکدام از آن‌ها پتانسیل لازم برای کسب حداقل سود ناچیز را نداشته باشند. فقط اینکه، با توجه به تمرکز و منابعی که در اختیار داشتم، آن موارد برای شرایط خاص من عالی نبودند.

هر تجارتی برای خودش منحصربه‌فرد است، بنابراین احتمالا پاسخ‌های شما متفاوت از مال من خواهد بود. اما نکته همین است، به آنچه انجام می‌دهید نگاهی بیندازید و ببینید که کدام خدمات نیازی به سنگ تمام گذاشتن ندارند.

تعیین سرنوشت یک سرویس

فراتر از ارزش پولی، ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که این سوال را در ذهن شما مطرح می‌کند، آیا یک سرویس ارزش نگهداری دارد یا خیر؟!

رابطه

اگر چیزی سرویس اصلی شما را تعریف کند، بدین معناست که هنوز هم می‌تواند بخشی از لیست شما باشد. اما مشکل اینجاست که چرا سودآور نبوده است. شاید شما طبق زمانی که برنامه‌ریزی کرده بودید پیش نرفتید یا روشی ناقص را در پیش گرفتید.

از طرف دیگر، حتی یک سرویس مربوطه هم می‌تواند یک منبع قابل دسترس باشد. اگر انجام این کار از شما وقت زیادی می‌گیرد اما پول مناسبی برای شما در نمی‌آورد بدین معناست که کار از کار گذشته و ادامه دادنش اشتباه است.

به همین ترتیب، سرویسی که دیگر با استراتژی تجاری شما مطابقت نداشته باشد، احتمالا باید چیزی را جایگزین آن کنید.

روابط مشتری

در برخی مواقع، چیزهای کوچک برای مشتری‌ها معنای زیادی دارد. اهمیت دادن به این مشکلات ناچیز (مانند تجدید دامنه) ممکن است برای ما دردﺁور باشد. با این حال، باعث می‌شود که اراده‌ی ما بهتر و قوی‌تر شود.

اگر احساس کنید که مشتری‌ها از این خدمات بهره‌مند می‌شوند، می‌تواند ارزش ادامه دادن را داشته باشد. با این حال، این کار را باید با دقت در مقابل زمان و مسئولیت‌هایی که با چنین مزایایی همراه است، بسنجید.

حذف یک سرویس از پیشنهادات شما

اگر مشخص کرده‌اید که یک سرویس دیگر دوام ندارد، زمانش رسیده که آن را کنار بگذارید. همانطور که قبلا ذکر شد، این کار لزوما کار آسانی نیست.

هرچه مشتری‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند بیشتر باشد، حذف آن هم سخت‌تر می‌شود. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که شما موظف به ارائه‌ی خدمات تا یک تاریخ خاص باشید. بنابراین، شما نمی‌توانید پشت آن همه مشتری را به صورت ناگهانی خالی کنید.

علی‌رغم این، اولین قدم در این فرآیند، آگاهی رساندن به مشتری‌ها در مورد تغییر قریب الوقوع است. در حالت ایده‌آل، شما حداقل یک ماه قبل از حذف سرویس می‌توانید به آن‌ها اطلاع دهید. نامه‌ای (الکترونیکی یا موارد دیگر) برای آن‌ها ارسال کنید که دارای جزئیات قطع آن سرویس باشد و همچنین هرگونه اقدامی که ممکن است لازم باشد را انجام دهید.

در برخی موارد، می‌توانید یک سرویس جایگزین را به آن‌ها پیشنهاد دهید. به عنوان مثال، اگر دیگر ارائه‌دهنده‌ی هاستینگ وبسایت‌ها نیستید، می‌توانید لیستی از سایر ارائه‌دهندگان را به آن‌ها توصیه کنید. از آنجا که تغییرات می‌تواند زندگی را برای مشتری دشوارتر کند، مهم است که فشار وارده به آن‌ها را کم کنید.

همچنین در برنامه‌ریزی‌های خود کمی انعطاف‌پذیر باشید. اگر برای تغییر دادن زندگی‌تان مهلت‌های سختی تعیین کنید، ممکن است عاقلانه به نظر برسد. اما اغلب، زندگی ایده‌های دیگری برای ما دارد.

ﺁماده باشید که یک یا دو استثنای موقتی در راه حذف یک سرویس ایجاد کنید.

تمام تجارت‌ها تغییر می‌کنند

هر چه زمان تجارت طراحی وب فریلنس شما طولانی‌تر شود، احتمال ﺁن بیشتر است که شما تغییرات بزرگی را تجربه کنید. نه تنها ابزارها و فناوری‌ها تکامل می‌یابند، بلکه خدماتی که شما ارائه می‌دهید با گذشت زمان تغییر می‌کنند.

و علی‌رغم نیت‌های خوبی که دارید، هر خدمتی که ارائه می‌دهید باعث درآمدزایی نمی‌شود. بنابراین، شناسایی چیزهایی که کار می‌کنند و چیزهایی که کار نمی‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا به بعد باید برای اطمینان از شکل‌گیری یا از بین رفتن آن پیشنهادات اقدام کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید