16 زبان برنامه‌نویسی در سال 2019
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

16 زبان برنامه‌نویسی در سال 2019

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز در آن تغییراتی ایجاد می‌شود و تحولات همواره برپا است. تکنولوژی نیز در این زمینه به صورتی بسیار سریع و باورنکردنی هر روز تغییر می‌کند و در حال رشد است. به دنبال همین تغییرات صنعت آی‌تی ما نیز نیاز دارد که بسیار پویاتر شود. درست به همین دلیل است که نقش زبان‌های برنامه‌نویسی معلوم می‌شود. در سال 2019 موارد بسیار جدید‌تر و پیشرفته‌تری وارد عرصه شده‌اند.

16 زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۸

در سال 2019 می‌توانیم شاهد رشد زیاد تکنولوژی در زمینه‌های اینترنت اشیاء، دستگاه‌های کوچک مانند گدجت‌های پوشیدنی، دستیاران دیجیتالی، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و موارد بسیار دیگری باشیم. تمام این موارد می‌توانند روند زندگی را برای ما بهتر و ساده‌تر کنند.

۱۶ مورد از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2019 

برای پیاده‌سازی این موارد جدید صنعت آی‌تی‌ ما نیاز دارد که برای کارهای خاص از زبان‌های خاص استفاده کند. البته تقریبا با زبان‌های مختلف می‌شود کارهای متفاوتی انجام داد، اما روند ساخت یک وظیفه خاص با استفاده از زبانی که مخصوص آن طراحی شده است بسیار ساده‌تر است و خروجی بهتری دارد. برای مثال برنامه‌نویسی سوکت در زبانی مانند جاوا بسیار ساده‌تر از زبان‌هایی مانند سی و سی‌پلاس‌پلاس پیاده‌سازی می‌شود. اما این در حالی‌ست که سی‌پلاس‌پلاس در نوشتن کارهایی مانند نمایه‌سازی، پیاده ‌سازی الگوریتم‌های ردیفی و موارد مختلف دیگری بسیار بهینه‌تر و بهتر است. 

در این مطلب قصد داریم در رابطه با ۱۶ زبان برنامه‌نویسی که در سال 2019 بیشترین استفاده را خواهند داشت صحبت کنیم:

16 زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۸

جاوا

جاوا یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شئ‌گرا در دنیا است که بیشتر از دو دهه از ساخت آن می‌گذرد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که جاوا یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سطح جهان است و می‌توان حضور بسیار پررنگ آن را در موبایل‌های آندروید نیز مشاهده کرد. جدای از آن این زبان در زمینه توسعه وب، ساخت بازی و مواردی دیگر کاربرد دارد.

جاوا در حال حاضر یکی از بهترین زبان‌ها برای برنامه‌نویسی مبتنی بر شبکه است. یکی از ویژگی‌های آن WORA نام دارد که مفهوم «یکبار بنویس و هرجایی اجرا کن» را بیان می‌کند. برنامه‌های این زبان برنامه‌نویسی روی یک ماشین مجازی قدرتمند و امن به نام JVM اجرا می‌شود. به عنوان یک مبتدی جاوا می‌تواند اولین زبان برای یادگیری شما باشد.

سی

زبان سی توسط دنیس ریچی در لابراتوارهای AT&T ایجاد شد. سی یکی از زبان‌های بسیار قدیمی در عین حال مورد اعتماد است. اولین بار در سال ۱۹۷۲ معرفی عمومی شد و در حال حاضر نیز زبان بسیار مناسبی برای سیستم‌های توزیع شده است. سی یک زبان میانی است و نسبت به جاوا یا پایتون که زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالایی هستند دسترسی بیشتر سخت‌افزاری را به کاربر می‌دهد. 

سی یکی از زبان‌های بسیار محبوب برای ساخت نرم‌افزارهای سیستمی است. شرکت‌هایی که سیستم عامل، کامپایلر، مفسر، اسمبلر، پایگاه داده و مواردی مانند این را ایجاد می‌کنند بیشترین استفاده را از سی می‌برند. سی نیز می‌تواند یکی از دوستان خوب شما برای توسعه اپلیکیشن‌ها باشد.

سی‌پلاس‌پلاس

سی‌پلا‌س‌پلاس یکی از برادران سی به حساب می‌آید که ویژگی شئ‌گرایی در آن پیاده‌سازی شده است. این زبان در سال ۱۹۸۵ توسط بی‌یارنه استراس‌تروپ ایجاد شد. این زبان از مفاهیم بسیار مفهومی استفاده می‌کند. در هر حال سی‌پلاس‌پلاس زبانی بسیار سریع و قابل اعتماد است. گوگل یکی از شرکت‌های مطرح است که برای پردازش داده‌های خود و شاخص‌گذاری از این زبان استفاده می‌کند. 

در حال حاضر سی‌پلاس‌پلاس یکی از زبان‌های بسیار معروف در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، اینترنت چیزها، اپلیکیشن‌هایی با توانایی بالا و مواردی از این دست است. از این زبان برای ساخت اپلیکیشن‌های محلی استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از موتورهای بازی‌سازی مانند Cocos2D و AndEngine از سی‌پلاس‌پلاس استفاده می‌کنند. 

پایتون

پایتون از زبان‌های شئ‌گرا بسیار محبوب است. برای افرادی که به تازگی کار برنامه‌نویسی را شروع می‌کنند، پایتون موردی بسیار مناسب، با قابلیت یادگیری سریع است. پایتون در مقایسه با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار سینتکس کوتاه و مختصری دارد. پایتون زبانی است که کوتاه‌ترین برنامه که قابلیت اجرا شدن در آن را داشته باشد، تنها یک خط است. 

پایتون زبانی پویا است و در سال‌های اخیر به سرعت پیشرفت کرده است، انتظار می‌رود که در سال‌های نزدیک پایتون بتواند جایگاه جاوا را در اختیار بگیرد. تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و آنالیز داده با استفاده از آن ساخته می‌شود. تعداد بسیار زیادی از کتابخانه‌ها برای پایتون پیاده‌سازی شده‌اند که باعث می‌شوند پایتون در همه جا حتی در توسعه وب، اپلیکیشن دسکتاپ و موبایل نیز نقش مهمی داشته باشد. گوگل از شرکت‌هایی است که به صورت دائم از پایتون استفاده می‌کند.

سی‌شارپ

مایکروسافت سی‌شارپ را برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر ویندوز و دسکتاپ ایجاد کرده است. سی‌شارپ زبان شئ‌گرایی است و از جنبه‌های متفاوتی، شباهت بسیاری به جاوا دارد. یک برنامه‌نویس جاوا می‌تواند به سرعت سی‌شارپ را یاد بگیرد. این زبان برنامه‌نویس انجمن بسیار فعالی از توسعه‌دهندگان دارد که از آن استفاده می‌کنند. برای طراحی بازی و ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب استفاده وسیعی از آن می‌شود.

سی‌شارپ زبان بسیاری مناسبی برای کار کردن در محیط‌هایی است که مبتنی بر پلتفرم ویندوز هستند.

پی‌اچ‌پی

پی‌اچ‌پی مخفف پیش‌پردازنده ابر متن است. این زبان برنامه‌نویسی نیز قابلیت شئ‌گرایی دارد و برای ساخت اپلیکیشن‌های وب انتخاب بسیار مناسبی است. ۸۰ درصد از هر ۱۰ میلیون وبسایت از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند. امروزه استارتاپ‌های مختلفی ایجاد شده و همین موضوع باعث شده است که استفاده از پی‌اچ‌پی برای ساخت صفحات وب بسیار رشد داشته باشد. وبسایت‌هایی مانند فیسبوک، واتس‌اپ و ویکی‌پدیا از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند.

پی‌اچ‌پی زبان مناسبی برای افراد مبتدی است و خوشبختانه جوامع پشتیبانی بسیار زیادی دارد. اگر یک فریلنسر هستید و برای این برنامه‌ریزی می‌کنید که تجارت خوبی داشته باشید، این زبان بسیار ایده‌آل است.

ویژوال بیسیک‌دات‌نت

ویژوال بیسیک یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی مایکروسافت است که برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت ویندوز ساخته شده است. مایکروسافت دات‌نت یک زیرساخت است که اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مبتنی بر مایکروسافت براساس آن تعریف و ساخته می‌شوند. ایجاد اپلیکیشن‌های متفاوت ویندوزی با استفاده از این تکنولوژی بسیار سریع است. همچنین باید گفت که ویژوال بیسیک یک زبان شئ‌گرا است. اپلیکیشن‌های مدیریتی، فروشگاهی و موارد دیگری مانند این در محیط ویندوز معمولا با استفاده از ویژوال بیسیک ساخته می‌شوند.

جاوااسکریپت

جاوااسکریپت یک زبان سطح بالا، چند پارادایم، مفسری و پویا است که در اصل و اساس برای اپلیکیشن‌های سمت کاربر ساخته شده است. جاوااسکریپت می‌تواند درخواست‌های کاربران برای سرور را بهینه سازی کند و برگه‌های تعاملی را ایجاد نماید. از زمان عرضه نودجی‌اس نیز این زبان به دنیای سرور نیز آورده شد و در توسعه کامل یک وبسایت چه از نظر Client-Side و چه از نظر Server-Side موردی بسیار معروف شد. برای بازی‌سازی به صورت آنلاین، این زبان موردی بسیار مناسب است. موتور بازی سازی یونیتی از این زبان اسکریپتی برای بازی‌های‌ش استفاده می‌کند.

در کنار پی‌اچ‌پی اگر شما یک فریلنسر هستید همواره به جاوااسکریپت نیز برای وارد شدن به دنیای تجارت فکر کنید. 

روبی

روبی یکی از زبان‌های سطح بالاست و برای بسیاری از جزئیات ماشین، راه‌حل‌هایی را به صورت مختصر بیان می‌کند. کار کردن با روبی بسیار ساده است و تقریبا چیزی شبیه به حرف زدن به زبان انسان است. استایل کدنویسی در این زبان به صورت تابعی است و به شما اجازه نوشتن کدها به صورتی بسیار سریع‌تر را می‌دهد. تعداد خطاهایی که در سینتکس روبی ممکن است اتفاق بیافتد بسیار کمتر از دیگر زبان‌هاست و این موضوع باعث شده که روبی به عنوان یک زبان قدرتمند در دنیا شناخته شود. شرکت‌هایی مانند گیت‌هاب، Airbnb، Hulu و AngelList از روبی استفاده می‌کنند.

Rails یکی از ابزارهای توسعه برای روبی است که توسعه‌دهندگان وب برای ایجاد و توسعه وبسایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. روبی در تجارت‌های استارتاپی موردی بسیار مناسب است. توسعه‌دهندگان روبی در آینده، صنعت موفقی خواهند داشت و به درستی می‌توانند کار پیدا کنند.

اس‌کیو‌ال

SQL مخفف کلمات Structured Query Language یا زبان پرس‌و‌جوی ساختاریافته است. این زبان در میان بسیاری از توسعه دهندگان استفاده می‌شود و موردی مناسب برای مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها در بانک‌های اطلاعاتی به حساب می‌آید. یادگیری و درک این زبان بسیار ساده است و نزدیکی بسیاری با زبان طبیعی انسان‌ها دارد. جامعه بسیار بزرگی از توسعه‌دهندگان آن را پشتیبانی می‌کنند. SQL در کنار زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری برای ذخیره‌سازی داده‌ها در محیط‌های مختلفی مانند وب، دسکتاپ و… استفاده می‌شود. فرایند‌های ورود، ثبت‌نام، خرید‌های اینترنتی و… تماما با استفاده از این زبان انجام می‌شود.

ویژوال‌بیسیک

ویژوال بیسیک زبانی است که توسط مایکروسافت توسعه‌ داده شده، تفاوتی که با ویژوال بیسیک دات نت دارد این است که اپلیکیشن‌های مبتنی بر این زبان روی دات نت اجرا نمی‌شوند. بلکه این زبان به صورت مستقل محیط اجرایی دارد. با استفاده از ویژوال بیسیک می‌توانید روند توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر مایکروسافت ویندوز را بسیار سریع کنید. این زبان از یک مفسر داخلی برای ترجمه کدهای سطح بالا به کدهای سطح پایین استفاده می‌کند. یک از مشکلات اساسی این زبان آن است که از برنامه‌نویسی چند نخی پشتیبانی نمی‌کند. BASIC مخفف کد دستورالعمل سمبولیک همه منظوره برای تازه‌کاران است و هدف اصلی آن ساخت اپلیکیشن‌های آفلاین ویندوز مانند تکست ادیتور، ماشین حساب و... است. 

R

R یک زبان برنامه‌نویسی است که منحصرا و مخصوصا برای عملیات‌های آماری و محاسباتی ساخته شده است. همانطور که تکنولوژی در حال پیشرفت بوده، شرکت‌ها و نهادهایی که با داده‌های مختلفی سر و کار داشته‌اند، بسیار پیچیده شدند. به همین دلیل زبان R را به عنوان یک زبان اصلی برای تصویب کار روی آنالیز داده‌ها تعیین کردند. R زبان بسیار مناسبی برای آنالیز داده، بصری‌سازی و یادگیری ماشین است. R توسط جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود و جدای از هرچیز دیگری یادگیری آن آسان است.

استفاده از زبان R روزبه‌روز در حال پیشرفت است، این موضوع ناشی از بیشتر شدن نیاز به اپلیکیشن‌های یادگیری ماشین و آنالیز داده است. اگر به صورت فردی دنبال یک شغل در زمینه آنالیز داده هستید، پس بدانید که R می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

سوئیفت

به عنوان توسعه‌دهنده اپل، سوئیفت می‌تواند اولین انتخاب شما باشد. این زبان به صورت مخصوص توسط خود اپل برای چنین افرادی طراحی و ساخته شده است. این زبان، زبانی دوست‌ داشتنی و سازگار برای افراد مبتدی است. سوئیفت متن باز است، می‌توانید از آن در لینوکس و آندروید استفاده کنید، این امکان را اپل با ساخت باینری‌های از پیش ساخته شده‌ای برای اوبونتو فراهم ساخته است. برای ساخت اپلیکیشن‌های سمت سرور و مشتری این مورد بسیار مناسب است، همچنین تقاضای شغل و کار در این زبان نیز نرخ بسیار بالایی را دارد. 

سوئیفت همچنین یک کیت 2D Sprite برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده که با استفاده از آن می‌شود بازی‌های دو‌بعدی را برای این پلتفرم ساخت.

پرل

پرل به دلیل توانایی بسیار عالی آن در تجزیه‌ داده‌ها شناخته شده است. این توانایی اجازه تجزیه رشته‌ها و عبارات با قاعده را در کسری از زمان به شما می‌دهد. در اصل این زبان در سال ۱۹۸۷ توسط لری وال ایجاد شد. این زبان براساس زبان برنامه‌نویسی سی عرضه شده است. بیشترین استفاده از پرل را افرادی مانند مدیران سیستم، برنامه‌نویسان شبکه‌، برنامه‌نویسان مالی، بیوانفورماتیک کاران و دیگر اپلیکیشن‌ها مانند رابط های گرافیکی می‌برند. این زبان برنامه‌نویسی پویا است و از زبان‌های سی‌، سی‌پلاس‌پلاس، لیسپ و چند مورد دیگر نشئت گرفته است. آمازون در بخش عظیمی از سرویس‌های خود از پرل استفاده می‌کند. سیستم‌های مدیریت بلیط، رزرواسیون‌های هواپیما و… اغلبا از پرل استفاده می‌کنند. یادگیری پرل بسیار آسان است.

GO

گو یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالاست که توسط گوگل در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است. این زبان از نظمی قدرتمند، ایستا، استنتاجی و ساختارمند بهره برده است. برای ترجمه کدها از سطح بالا و به سطح پایین از یک کامپایلر بهره می‌گیرد. گو بجای استفاده از تکنولوژی‌ نخ‌ها از گروتین‌ها استفاده می‌کند. در مقایسه با نخ‌ها این تکنولوژی بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر برای حافظه است، در واقع تنها زمانی از حافظه استفاده می‌کند که به آن نیاز داشته باشد.

زبان گو با در نظر گرفتن قابلیت همزمانی ساخته شده است. این زبان بجای استفاده از یک ماشین مجازی مستقیما روی سخت افزار اجرا می شود و به همین دلیل است که به عنوان زبانی بسیار سریع نسبت به جاوا و حتی پایتون شناخته می‌شود. به لطف وجود تکنولوژی‌های محاسبات ابری، گو بسیار به سرعت رشد کرده است.

Objective-C

این زبان، زبانی استاندارد، چند منظوره و شئ‌گرا است که در سال ۱۹۸۴ توسط Tom Love و Brad Cox ساخته شده است. این زبان توسط NeXT استفاده شده و با استفاده از آن سیستم عاملی با نام NeXTSTEP ایجاد کرده‌اند. بعدها، Objective-C به زبان اصلی برای شرکت اپل نیز تبدیل شد. اگر قصد ساخت اپلیکیشن برای دستگاه‌های اپل دارید می‌توانید Objective-C را به عنوان یک گزینه مناسب برای یادگیری استفاده کنید. بسیاری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خوش‌ساخت با قابلیت و کارایی بالا که در حال حاضر در سیستم‌عامل‌های اپل وجود دارد توسط این زبان ساخته و طراحی شده اند. 

در پایان

مواردی که بحث شد، زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که به احتمال زیاد در سال 2019 استفاده بالایی داشته باشند. اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف برای کارهای مختلفی ایجاد شده است. به این دلیل که موضوعات دنیای تکنولوژی بسیار متفاوت است. زبان‌هایی مانند سی‌، سی‌پلاس‌پلاس، جاوا، پایتون، پی‌اچ‌پی و SQL به نظر می‌رسد که بیشترین استفاده را در این سال داشته باشند.

ممنون که این مطلب را مطالعه کردید، منتظر نظرات شما در قسمت نظرات وبسایت راکت هستیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا