مشکلات متداول فریلنسرها و روش حل آن‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

مشکلات متداول فریلنسرها و روش حل آن‌ها

همه‌ی ما بر اساس گذشته خود، توانایی تطبیق، سازگاری و بسیاری از عوامل دیگر که شخصیت ما را می‌سازند، نسبت به موقعیت‌ها و سناریوهای جدید واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهیم. جا به جا شدن از کارِ تمام وقت به کار فریلنس، یکی از همان موقعیت‌ها در زندگی افراد حرفه‌ای است. ما احساس می‌کنیم که در انتهای یک استخر عمیق انداخته شده‌ایم و نقشه‌ای برای خارج شدن از آن در دست نداریم. صادقانه بگویم، این سوالی است که تمام تازه‌واردان در عرصه فریلنسری و یا متخصصان در مشاغل خود از خودشان می‌پرسند. قبل از تصمیم‌گیری در فریلنسینگ، باید تصمیم بگیرید که اگر قصد ایجاد تغییر را دارید، به عنوان یک فریلنسر باید چه انتظاری از خودتان داشته باشید.

برای کمک به این موضوع، چندین سناریوی متداول وجود دارد که ممکن است خود را به عنوان فریلنسری حرفه‌ای درگیر یکی از آن‌ها ببینید. در این سناریوها قادر خواهید بود تا درک کنید که چگونه می‌توانید یک موقعیت و سناریوی منفی را اصلاح کرده و در مواقع ضروری از آن کمک بگیرید.

بخش‌های زمانیِ کار

« مشتری‌های من همیشه در بخش‌های  کاملاً مختلف زمانی وجود دارند، چگونه می‌توانم این را مدیریت کنم؟»

همانطور که این مسئله جزوی از طبیعت فریلنسری است، فرصت‌های زیادی نیز برای ارتباط برقرار کردن با کارفرمایان از همه گوشه‌های جهان وجود دارد. این بدان معناست که شما تجربه‌های فوق العاده، معاملاتی با مشتریان و فرهنگی کاملا متفاوت با فرهنگ خود را خواهید داشت. با این حال این بدان معناست که برای انجام دادن این کار، باید در بخش‌های مختلف زمانی که مخصوص شما نیست، با مشتریان سر و کله بزنید. روشی که اکثر فریلنسرها برای مقابله با این مشکل از آن استفاده می‌کنند، برنامه ریزی با ذهنی هوشیار و منطقی است.

سازش

اینکه ۳ صبح بیدار شوید و درباره‌ی پروژه با مشتری صحبت کنید، هیچ فایده‌ای ندارد. شما و مشتری باید در زمان مناسب بر روی پروژه صحبت و گفتگو داشته باشید. در بازه‌های زمانی کارآمد با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. سازش و سازگاری متقابل درمدیریت بخش‌های زمانی در این سناریو، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. اما اگر انجام دادن این کارها برایتان به نظر سخت می‌باشد، ممکن است متمرکز کردن تلاش‌های بازاریابی شما در بازه‌های زمانی مفید، یکی دیگر از روش‌های کارآمد در این زمینه باشد.

با سرویس‌دهی و خدمات رسانی به کشورهایی که بیشتر مشتریانتان از آنجا می‌آیند، نه تنها کار کردن برایتان آسانتر شده بلکه به دلیل آشنایی مشتریانتان با دستاوردهای قبلی شما به کسب و کارتان رونق بخشیده و برای تجارتتان مفید واقع می‌شود. اگر احساس می‌کنید که قصد کسب تجربه دارید، یا تصمیم دارید یک پایگاه اطلاعاتی از مشتریان نیمه محلی خود داشته باشید، من این گزینه را به شما توصیه می‌کنم.

ارزهای مختلف

« من دائما مشغول روبرویی با ارزهای متفاوت هستم و این مسائل را چالش برانگیز می‌دانم.»

از آنجا که قرار است با چندین نوع مشتری سر و کار داشته باشید، ممکن است حس کنید که مجبور هستید با چندین نوع ارز سر و کله بزنید، درست است؟ اما این کار اصلا ضروری نیست. در دنیای فریلنسری، دلار ایالات متحده به طور گسترده‌ای به عنوان ارز ثابت برای مبادله از طرف بسیاری از مشتریان پذیرفته شده است و بسته به مکانی که در آن مستقر هستید، می‌توانید از مزیت‌های آن استفاده کنید.

با این وجود باید مراقب نرخ ارز باشید، زیرا در حال حاضر عدم ثبات مالی قابل توجهی در بین بسیاری از کشورها وجود دارد و شما باید بررسی کنید که دلار امریکا در محل شما به چه نوع ارزی تبدیل خواهد شد. بعضی اوقات ممکن است یک واریانس حداکثر ۱۰٪ را مشاهده کنید، این رقم در پروژه‌های بزرگتر می‌تواند واقعا آسیب رسان باشد.

 موضوع را روشن و واضح کنید. 

برای مقابله با این مشکل، من قراردادهایی را دیده‌ام که رویکردهای متفاوتی دارند. در مرحله اول، شما به سادگی تعریف می‌کنید که فقط با ارز محلی خود معامله می‌کنید و سپس ارزش پروژه را هم به ارز محلی مشتری و هم به دلار مشخص می‌کنید. در مرحله دوم، من قراردادهایی را دیده‌ام که در آن شروطی ذکر شده است. در این قراردادها ارزش پروژه را بر اساس نزدیک‌ترین ارز به مبلغ تعیین شده به دلار یا ارز محلی مشخص می‌کنند. می‌توان مشاهده کرد که این گزینه‌های پرداختی به دلیل عدم اطمینان از پرداخت در بین فریلنسرها، در حال رواج پیدا کردن می‌باشد.

مدیریت مالی

« من در حال حاضر کلی پول بدست آورده‌ام، بیایید خرجش کنیم.»

فریلنسری هم مانند مشاغل کوچک، درگیر پستی‌ها و بلندی‌هایی است. بعضی اوقات برایتان دلار از آسمان می‌بارد و گاهی اوقات هم اگر افت درآمد نداشته باشید شانس آورده‌اید. اما زمانی که درآمد خوبی دارید، فورا به خرید نروید و پولتان را خرج خرید ساعت و جواهرات نکنید. بیشتر فریلنسرهای فصلی توصیه می‌کنند که این ایده ی خوبی است که مقداری پول را به عنوان پول پشتیبانی در حسابی برای خود ذخیره داشته باشید تا اگر روزی در تنگنا قرار گرفتید یا مشکلات افزایش پیدا کردند بتوانید از آن استفاده کنید. اگر فرصت همچین کاری را بدست آوردید حتی اگر چند هزار دلار بود، معطل نکنید و دست به کار شوید چون همین چند هزار دلار می‌تواند در زمان‌های سخت به کمکتان بیاید. 

کاملا صادقانه بگویم، تقریبا همه‌ی فریلنسرها این مسئله را جدا از مدت زمانی که در تجارت گذرانده‌اند تجربه خواهند کرد. 

جریان پول را مشاهده کنید

با اطمینان از اینکه مراقب پول دریافتی خود هستید و هر بار که بدستش آوردید برای خرج کردنش وسوسه نمی‌شوید، می‌توانید پیشرفت کرده و به فرد بهتری تبدیل شوید. منظورم این نیست که  شما هرگز نباید آن‌ها را خرج کنید، اما پیشنهاد می‌کنم که تنها چندین بار در سال درآمدتان را خرج کنید تا از این اطمینان داشته باشید که اگر مشکلی برایتان اتفاق افتاد، پول پشتیبانی را برای محافظت و تامین خودتان در دست دارید.  

واقعیت تاسف آور ساعت‌ها و جواهرات این است که آن‌ها بسیار عالی به نظر می‌رسند، احساس خوبی دارند و چیزهایی هستند که شما سعی می‌کنید با استفاده از آن‌ها به خود پاداش دهید، اما واقعیت اینجاست که این مسائل برایتان نان و آب نمی‌شوند. بنابراین منطقی عمل کنید، سعی کنید درآمد خود را در زمینه‌های سودآور سرمایه گذاری کنید و با این کار اوضاعتان روبراه خواهد شد.

ساختن یک رئیس

 « من عاشق این هستم که رئیس خودم باشم اما این می‌تواند خسته کننده باشد.»

اینکه رئیس خودتان باشید برای بسیاری از فریلنسرها یکی از قانع کننده‌ترین دلایل تبدیل کار به فریلنسری است. هرچند ممکن است خسته کننده باشد یا اینکه شما را از تخصصتان دور کند. تخصص داشتن در وهله‌ی اول یکی از دلایل فریلنسر بودن است. اینکه رئیس خودتان باشید، شما را وادار می‌کند تا تصمیمات سختی را برای تجارت خود بگیرید. اگر شما فردی هستید که دارای جزئیاتی خاص است، این یک چیز عالی برای شماست. با این حال، اگر از این قدرت به نفع خود استفاده نکنید، می‌تواند یک افت بزرگ نیز باشد. به عنوان مثال، اگر شما فردی هستید که می‌خواهید بهترین نتایج را تحویل مشتریان خود بدهید، این فوق‌العاده است. با این حال، اگر فردی هستید که نمی‌توانید بدون سختی کشیدن و سود بردن نتایج را تحویل مشتری بدهید، این می‌تواند مشکل ساز شود.

به عنوان یک فریلنسر باید بتوانید کارهای درجه یک، مدیریت مالی، بازاریابی و تعامل با مشتری را انجام دهید و حتما باید این کارها را به صورتی کارآمد انجام دهید. بهترین روش برای تبدیل شدن به یک رئیس آزاد و مستقل این است که نگاهی درست به نقاط قوت، شغل و فعالیت‌های خود داشته باشید و بفهمید با این زمانی که در دست دارید می‌توانید به چه چیزی برسید.

از آنجا که شما به احتمال زیاد با دوستان و خانواده خود تعهداتی دارید، باید واقع بین باشید که فریلنسری لزوماً شغل یک نفر نیست. با شبکه حرفه‌ای خود ارتباط برقرار کنید و به صورت فریلنس در امور فرعی همکاری داشته باشید تا بتوانید برای پروژه‌های بزرگتر انرژی کسب کنید. یک فریلنسر با مهارت‌های بازاریابی را استخدام کنید و وقت خود را برای تمرکز بر ارائه محصولی عالی به مشتریان خالی بگذارید. 

ممکن است بدست آوردن تعادل مناسب در این کار کمی طول بکشد، اما شما نباید دلسرد شوید. در عوض باید سعی کنید تا در این مدت زمان، خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهید. 

من تعادل زندگی و کار خود را از دست داده‌ام

اینکه فریلنسرها تعادل را در زندگیشان از دست می‌دهند امری کاملا طبیعی است. آن‌ها خیلی سخت کار کرده و فراموش می‌کنند که باید بالانس و تعادل را نیز در زندگی خود حفظ کنند. اگر شما اینگونه هستید، نگران نباشید، فقط باید به طور مداوم از کاری که می‌کنید آگاهی داشته باشید و چند مرحله ساده را برای رفع مشکلات رد کنید. به عنوان مثال اگر شما در خانه مشغول به کار هستید، با کار کردن در محیطی همکار، کتابخانه‌های عمومی و یا کافی شاپ‌های مناسب، محل کار خود را تغییر دهید. اگر دوست دارید که با همراهی کسی کار کنید، محل کار خود را در نزدیکی محل کار یکی از دوستانتان قرار دهید تا بتوانید ناهار را با یکدیگر میل کنید. صبح‌ها قبل از اینکه مشغول به کار شوید، بیرون بروید و شروع به دویدن کنید، در خانه برای خود ناهاری عالی درس کنید یا برای استراحت کردن پیاده به یکی از کافی شاپ‌های محل زندگی خود بروید.

برای کسب و کار خود، ارتباطاتی با دنیای واقعی برقرار کنید

به عنوان یک فریلنسر، باید به طور جدی آگاه باشید که باید به هدف خود برسید. اگرچه فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای فریلنسرها  به صورت آنلاین وجود دارد، شما باید تعادلی را بین این مسائل و تعاملات دنیای واقعی برقرار کنید. با صرف وقت برای ایجاد تعادل در زندگی خود، احتمالا با مشتریان جدیدی ملاقات خواهید کرد. یک زیر مجموعه کاملا جدید از دوستانتان را توسعه داده و افق‌های خود را به صورتی حقیقی گسترش دهید. اکثر فریلنسرها فرصت خارق‌العاده‌ای را که از طریق انعطاف پذیریشان بدست می‌آورند درک نمی‌کنند، بنابراین این فرصت را بدست آورید تا واقعا کار کنید.

نتیجه گیری

فریلنسری یک راه عالی برای دنبال کردن علایق و درآمدزایی است، اما بین فریلنسری تمام وقت و کار کردن در شرکت‌های خصوصی تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. خبر خوب این است که قبل از شما انسان‌های زیادی این مسیر را طی کرده‌اند و به همین خاطر اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه وجود دارد که با مطالعه آن‌ها می‌توانید بفهمید که چگونه می‌توان یک فریلنسر موفق بود. با آن اطلاعات قادرخواهید بود تا از تمام پتانسیل خود استفاده کنید.

با شناختن مناطقی که فریلنسرها را به چالش می‌کشد و راه حل‌هایی که کمک می‌کند تا از موانع سر راه عبور کنید، واقعا به خودتان کمک خواهید کرد تا به عنوان یک فریلنسر حرفه‌ای به درون استخری پر از خطر شیرجه زده و موفق از آن بیرون بیایید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی