بیان 65 نکته ارزشمند در دانش برنامه‌نویسی 
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

بیان 65 نکته ارزشمند در دانش برنامه‌نویسی 

در این مقاله از سایت راکت من نکات ارزشمندی را درباره برنامه‌نویسی به شما می‌گویم که با استفاده از این نکات می‌توانید به موفقت برسید.

  1. کمی غرور شما را به سرعت در مسیرتان پیش می‌برد، اما غرور زیاد آن‌را نابود می‌کند. در اِبراز مهارت‌های خود اغراق نکنید اما آن‌ها را دست‌کم نیز نگیرید. 
  2. نادیده‌گرفتن جرم نیست. با اعتماد به نفس و اشتیاق به یادگیری، بیشتر مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهید تا این‌که خود را بیخیال نشان بدهید. یکی از بهترین توسعه‌دهندگانی که با آن‌ها کار کرده‌ام، زمانی‌که نمی‌دانست چگونه کاری را انجام دهد به سادگی به ناتوانی خود اعتراف می‌کرد. که این کار اصلاً خوب نیست.
  3. برای نفس کشیدن به ‌شما اضافه حقوق نمی‌دهند. باید با افزایش توانایی‌های‌تان آن را به‌دست آورید. 
  4. توانایی‌های‌تان را به نمایش بگذارید وگرنه در معرض اخراج شدن قرار می‌گیرید.
  5. اگر بعد از چندسال چیز جدیدی یاد نگرفته‌اید، وقت آن رسیده که فعالیت‌های کنونی‌تان را تغییر دهید. 
  6. سعی کنید در یک شرکت کاری پیدا کنید. برداشتن یک قدم در مسیر شغلی می‌تواند به سرعت مهارت‌های شما را تکمیل کند.
  7. سعی کنید حداقل یک بار در یک استارتاپ‌ شرکت کنید. عطش خلق کردن به شما کمک خواهد کرد؛ فرهنگ توسعه‌دهنده بودن نیز دومین چیزی است که در پی این‌کار یاد خواهیدگرفت. 
  8. کار کردن در شرکت‌های بزرگ را امتحان کنید. این ‌شرکت‌ها شانس و فضای عالی برای پیشرفت دارند. 
  9. سعی کنید یک‌بار برای خودتان کار کنید. این‌گونه یاد می‌گیرید که فروشندگان برای تبلیغ محصول شما چه کارهایی انجام می‌دهند.
  10. مشکلی را در تیم‌تان پیدا کرده و در مسیر حل این مشکل قدم بردارید.
  11. ارزش مهارت‌های کوچک را دست‌کم نگیرید. داشتن هنر سخنرانی در جمع برای فردی که عضو انجمن توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است یک گنج محسوب می‌شود. این مهارت در کنار دانش کافی باعث پیشرفت زیادی می‌شود.
  12. یاد بگیرید از کلیدهای ترکیبی کیبورد استفاده کنید.
  13. راهی برای اتوماتیک انجام شدن کارهای‌تان پیدا کنید. یکی از بهترین توسعه‌دهندگانی که میشناسم حتی قبل از اینکه توسعه‌دهنده باشد کار خود را درحد فشردن یک دکمه‌ی ساده آسان کرده‌بود. 
  14. برنامه‌نویسی تیمی کار سختی است ولی ارزش امتحان کردن را دارد. این کار باعث می‌شود حس کنید ممکن است دست‌کم گرفته شوید و مغز شما را سریع‌تر از تنها کار کردن خسته می‌کند. اما کیفیت کارتان را از حد و مرزی که به تنهایی می‌توانستید دست یابید فراتر خواهد‌برد. 
  15. همه گاهی اوقات احساس می‌کنند تحت فشار هستند. بهتر است در صورتی‌که این احساس را دارید به راحتی درباره‌ی آن با دیگران صحبت کنید.
  16. من تا مدت زمان طولانی بعد از این‌که متخصص شده بودم خود را یک توسعه‌دهنده‌ی تازه‌کار می‌دانستم.
  17. افسانه‌ی توسعه‌دهنده‌ی راک‌استار را باور نکنید. همه می‌خواهند معروف باشند اما این کلمه مفهوم دوپهلو دارد؛ اکسل رز نیز معروف است اما همکاری با او کار سختی است.
  18. آموزش دهید، مربی‌گری کنید، مشاوره دهید. اگر مهارتی دارید آن را به اشتراک بگذارید؛ توانایی‌های‌تان را در گاوصندوق ذخیره نکنید. زیرا با آموزش دادن آن به دیگران، بیشتر از هر کار دیگری می‌توانید در کار خودتان پیشرفت کنید.
  19. به کاربر احترام بگذارید. ممکن است نظرشان فنی نباشد اما از نظر خود شما قابل‌اطمینان‌تر است؛ زیرا آن‌ها بهتر می‌دانند چه مشکلی در محصول شما باید حل شود، حتی اگر همیشه نتوانند آن‌را به وضوح بیان‌کنند.
  20. کاربران خود را بشناسید. گاهی آن‌ها چیزهایی را طلب می‌کنند که درواقع نیازی به آن ندارند. کار شما این‌است که به آن‌ها نشان دهید در تقاضاهای خود ارزش بالاتری را در نظر بگیرند.
  21. به قوانین خود احترام بگذارید؛ اما زمانی که باید آن‌ها را کنار بگذارید این کار را انجام دهید. من به TDD باور دارم، اما یادگرفتم که انجام دادن آن در رویداد یک روزه‌یhackathone  مقدمه‌ای بر شکست است.
  22. جبهه‌گیری نکنید. به محض اینکه به کلمات "ما" و "آن‌ها" فکر کنید، فراموش کرده‌اید که شما نیز دچار ضعف هستید. هم‌دلی به اندازه‌ی مهارت‌های فنی در توسعه تأثیر دارد. 
  23. من اغلب از کیفیت کد دیگران عصبی می‌شدم زیرا می‌فهمیدم این همان کدی است که من 6 ماه پیش نوشته‌ام. برای تواضع داشتن راه‌هایی بهتر از بیخیال به‌نظر‌رسیدن وجود دارد.
  24. به دنبال نتیجه‌گیری سریع نباشید. وقتی جواب یک مسأله را می‌دانیم سخت است که آن را نیمه‌کاره رها کنیم؛ اما قبل از آن‌که اثر بدی روی پروژه‌تان بگذارید مطمئن شوید پاسخ شما درست است.
  25. کشف کنید که چگونه بهتر یاد می‌گیرید. بعضی افراد دوست دارند مطالعه کنند، بشنوند، تماشا کنند یا خودشان آن کار را انجام‌دهند. روش موردعلاقه خود را پیدا کنید و از آن استفاده ‌کنید.
  26. بهترین کاری که در جهت ارتقاء شغلی انجام دادم، اختصاص دادن بخشی از حقوقم به یادگیری از بهترین تیمی که می‌توانستم پیدا کنم بود.
  27. اگر آن‌قدر خوش‌شانس هستید که به شما پیشنهاد داده‌شده در محل‌ کار آموزش ببینید این فرصت را از دست ندهید. مگر چند شرکت برای آموزش‌دیدن به کسی حقوق می‌دهند؟!
  28. فراموش نکنید که شما روزها کارمند هستید. در هر دوره‌ی آموزشی‌ای ثبت‌نام نکنید. آن‌هایی را که لازم دارید انتخاب کنید و به خودتان زمان بدهید تا بتوانید مهارت‌های جدیدتان را تمرین کنید.
  29. نه گفتن را یاد بگیرید. زمان شما ارزشمند است و در بیشتر شرکت‌های بزرگ به میتینگ‌های زیادی دعوت می‌شوید که نیازی نیست در همه آن‌ها حضور داشته‌باشید.
  30. گاهی‌اوقات به‌خاطر اشتیاق داشتن به انجام کاری که از شما خواسته‌اند می‌خواهید آن کار را قبول کنید. با این‌حال زمان شما در طول روز محدود است؛ کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را عاقلانه انتخاب کنید.
  31. به ساعات طولانی که صرف کارکردن می‌کنید افتخار نکنید. اگر هرهفته باید بیش‌ازحد مشغول باشید یک‌ جای کار می‌لنگد؛ هوشمندانه کار کنید، نه سخت!
  32. مطالب جدید را تا زمانی‌که هنوز جدید هستند یاد بگیرید. اجازه ندهید همه از شما جلو بیفتند.
  33. هرچیز جدیدی را یاد نگیرید. اگر هم‌اکنون ابزار مناسب برای پیش‌بردن کارتان را دارید باید بدانید استفاده از ابزارهای جدید برای انجام‌ کار یکسان، به اندازه‌ای که فکر‌می‌کنید مفید نیست.
  34. گاهی‌اوقات تا زمانی‌که از ابزار جدیدی استفاده نکرده‌اید نمی‌فهمید ابزار کنونی‌تان از کارافتاده‌اند یا نه.
  35. بحث کردن درباره‌ی برتری پلتفرم‌ها و زبان‌های مختلف را متوقف کنید. همه‌ی آن‌ها ارزشمند هستند؛ درضمن هیچ‌کس تحت‌تاثیر دلیلی که شما بخاطر آن خود را وقف یک زبان کرده‌اید قرار نخواهد ‌گرفت.
  36. اصطلاحات و عبارات عادی را یاد بگیرید. این عبارات زندگی شما را راحت‌تر می‌کنند.
  37. حتی اگر یک هفته طول می‌کشد تا محیط کارتان را به‌صورتی که دوست دارید بچینید این کار را انجام دهید؛ زیرا قرار است سال‌ها اینگونه کار کنید. چینش صحیح را انجام دهید و از شر هرچیزی که شما را عصبی می‌کند خلاص شوید.
  38. حتی وقتی به‌دنبال کار نمی‌گردید، رزومه‌ی خود را به‌روز نگه‌دارید؛ فرصت‌های جدید از قبل خبر نمی‌دهند.
  39. یک نامه از طرف خود شما برای یک شرکت بسیار اثربخش‌تر از معرفی‌نامه‌ی یک آژانس کاریابی است. به‌یاد داشته‌باشید که شرکت‌ها برای استخدام نیروی جدید به این آژانس‌ها پورسانت پرداخت می‌کنند. پس برای آن‌ها بهتر است شما را از راه دیگری استخدام کنند.
  40. وقتی مانعی سر راه خود می‌بینید متوقف نشوید. به سمت آن بروید و بررسی‌اش کنید. شاید برداشتن موانع به‌آسانی برداشتن یک کاغذ باشد. به هرحال، تلاش برای فائق آمدن بر موانع از آن‌چه فکر‌ می‌کنید آسان‌تر است.
  41. کارکردن در منزل به نظم زیادی نیاز دارد. پیش از آن‌که تصمیم بگیرید به‌جای اداره در خانه کار کنید صادقانه با خود فکر کنید.
  42. سعی کنید همیشه به تناسب در محلی که در آن کار می‌کنید لباس بپوشید. این بدان معنا نیست که باید با لباس خاص به محل کار بروید؛‌ فقط این‌که پوشیدن پیراهن هم هیچ مشکلی ندارد. من در محل‌کار یک کت می‌پوشم تا مردم، حتی اگر نام مرا نمی‌دانند همیشه مرا به‌یاد داشته‌باشند. برند شخصی خود را داشته‌باشید.
  43. از قوانین سریع و سخت مطلع باشید. تجربه‌ی من نشان ‌می‌دهد کسانی‌که درست فکر می‌کنند نمی‌توانند درک کنند چرا قوانین وجود دارند. اگر شما باهوش باشید، به سرعت می‌توانید راه‌های فرار را پیدا کنید.
  44. گاهی آن‌قدر عرصه تنگ می‌شود که شکایت شما را برمی‌انگیزد. اما سعی‌کنید نقاط مثبت شغل خود را به‌یاد بیاورید؛‌ و اگر فراموش کردید، آن‌ها را بنویسید. همه به اندازه‌ی شما خوش‌شانس نیستند که در شرکتی بزرگ کار کنند.
  45. اگر حس کردید نیاز به شکایت کردن دارید سعی کنید در پی آن تغییر مؤثری ایجاد کنید؛‌ زیرا از غرغر کردن بسیار سالم‌تر و اثرگذارتر است.
  46. ارتباطات فعلی و کلامی خود را تقویت کنید. این‌ها مهارت‌های مهمی هستند که شما را از بقیه جدا می‌کنند.
  47. توسعه‌ی تست‌محور تنها یک ایده‌ که از آسمان افتاده باشد نیست. درواقع افراد ابتدا تست هارا می‌نویسند و سپس قسمت‌های خوب آن را انتخاب می‌کنند. بسیاری از افراد را دیده‌ام که هیچ‌گاه به‌دنبال نوشتن کد آزمایشی نیستند، چون این کار را بی فایده می‌دانند.
  48. نقص در تست‌های خودکار، به صورت خطی توانایی شما را در رسیدگی به پروژه کاهش می‌دهد؛‌ مراقب باشید در این تله نیفتید.
  49. تست کردن کد کار سختی است. به‌خاطر این‌که اغلب باید کد خود را Refactor کنید تا تست کردن آن ممکن شود. ویرایش کد بدون ریفکتور آن کار ریسک‌پذیری است. پس دوباره می‌گویم: (TDD (Test Driven Developement را یاد بگیرید.
  50. همه‌ی فرصت‌های خوب حقوق پرداختی بالایی ندارند و همه‌ی کارهایی که حقوق خوبی دارند فرصت‌های خوبی نیستند.
  51. مشکلی ندارد اگر با دیدن کسانی‌که باهوش‌تر از شما به‌نظر می‌رسند احساس خطر کنید؛ اما به‌یاد داشته‌باشید بیشتر افراد فقط آن‌چه دوست‌دارند ببینید را به شما نشان می‌دهند. ممکن است در باطن آن‌ها نیز با دیدن شما احساس خطر کرده‌باشند.
  52. افراد باهوش را پیدا کنید و آن‌ها را در دایره‌ی دوستان‌تان نگه‌دارید.
  53. افرادی که رفتار دوستانه دارند را پیدا کنید و آن‌ها را رها نکنید.
  54. اگر افراد باهوشی که رفتار دوستانه‌ای نیز دارند را پیدا کردید، به هیچ وجه دوستی با آن‌ها را از دست ندهید.
  55. مراقب سلامتی خود باشید. سعی کنید روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی کنید.
  56. هرشب که به خانه می‌روید مشغول کدنویسی نشوید. هرازچندگاهی یک شب به خود استراحت دهید، به گردش بروید، تمام زندگی‌تان را با نگاه کردن به یک صفحه‌نمایش نگذرانید.
  57. در اتوبوس یا قطار سرتان را از موبایل بالا بیاورید و ارتباط چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید. 
  58. سعی کنید نام افرادی که به‌ندرت ملاقات می‌کنید را نیز به‌خاطر بسپارید. مردم دوست دارند نام خود را از زبان دیگران بشنوند.
  59. اگر مشکلی که فردی در دوساعت حل می‌کند را می‌توانید در ۵ دقیقه حل کنید این کار را برای او انجام‌دهید. زمان دیگران نیز ارزشمند است و ممکن است شما نیز روزی به آن‌ها نیاز پیدا کنید.
  60. اگر به کمک فردی نیاز دارید مطمئن شوید تلاش خود را کرده‌اید. اگر ابتدا خودتان پیش‌قدم شده‌باشید بیشتر یاد خواهیدگرفت.
  61. اگر می‌توانید از دیگران کمک بخواهید خود را اسیر یک مسأله نکنید. وقتی شکست می‌خورید آن را قبول کنید.
  62. ممکن است حرفه خود را دوست داشته‌باشید، اما اگر از شغل خود متنفر هستید یکی دیگر پیدا کنید. زندگی کوتاه‌تر از آن است که نیمی از آن را ناخشنود بگذرانید.
  63. پرداخت پول به یک بیمه را تا لحظه‌ی آخر به تأخیر نیندازید. زیرا یک روز به آن نیاز پیدا خواهیدکرد.
  64. شروع کنید و اپلیکیشن خود را تا جایی‌که ممکن است، کاربرپسند طراحی کنید. این‌گونه از این‌که دارید کارتان را درست انجام‌ می‌دهید مطمئن‌تر خواهیدشد.
  65. در مصاحبه‌ی شغلی خود صادق باشید. مصاحبه گیرندگان در پاسخ به سوال‌های‌شان جواب‌های یکسانی دریافت می‌کنند. مانند همه‌ی حرف‌های بی‌معنایی که در پاسخ به سوال :« چرا می‌خواهید در این شرکت کار کنید؟» گفته‌می‌شود. اگر از من بپرسند می‌گویم: « چرا جذب این موقعیت شغلی شدم؟ به‌خاطر حقوق بالا و تکنولوژی خوب آن»

کلام آخر

این نکات در اینجا به پایان نمی‌رسد، اگر نکته‌ای جامانده است و شما آن‌را می‌دانید، حتما در قسمت نظرات این مقاله با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer