افشای اسرار برترین مهندسین نرم ‌افزار
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

افشای اسرار برترین مهندسین نرم ‌افزار

یکی از بزرگترین باورهای نادرست در زمینه رسیدن به موفقیت در مهندسی نرم افزار این است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند با سخت کار کردن می‌توانند به موفقیت رسیده و شناخت مختص آن را دریافت کنند. آن‌ها از اصل ماجرا مطلع نیستند.

صلاحیت فنی و بهره‌وری برای موفقیت به عنوان یک مهندس نرم افزار بسیار مهم است، اما اکثر مهندسان چگونگی درک همکاران خود را دست کم می‌گیرند. شما باید به مرور زمان تصویر خودتان را در ذهن همکاران بهبود ببخشید. منبع زیادی برای مورد اول وجود دارد، اما افراد کمی درباره‌ی مورد دوم صحبت می‌کنند.

بسیاری از مهندسان هنگام شروع به کار کردن می‌خواهند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند تا مجبور نشوند دائماً از خودشان دفاع کنند. این دقیقاً کاری است که من هم مانند بقیه انجام داده‌ام. ممکن است این حس عذاب‌آور باشد اما اگر با ساختار، دانش و ثبات انجام شود، هیچ لزومی به نگرانی نخواهد بود.

دفاع از خود زمانی واقعی و موثر خواهد بود که شما بتوانید آن را با ساختار، دانش و ثبات انجام دهید. در ادامه نکاتی را برای شما بیان می‌کنم که کمتر کسی به شما خواهد گفت و آرزو داشتم خودم هم در زمان شروع کار از این نکات اطلاع داشتم. امیدوارم این توصیه‌ها بتواند به شما کمک کند تا مجبور نباشید از اشتباهات خود درس بگیرید.

 

انتظارات را به خوبی مدیریت کنید

یکی از مربیان من گفته است که رمز موفقیت یک مدیرعامل در تنظیم دقیق و رسیدن به انتظارات است. همین اصل در مورد مهندسان نرم افزار نیز صدق می‌کند: موفق‌ترین‌ها در تعیین محدوده‌های کاری همیشه بهترین عملکرد را خواهند داشت.

وقتی بحث تعیین محدوده کاری می‌شود، موفق‌ترین مهندسان نرم افزار بهترین انتظارات را مدیریت می‌کنند.

طبق محدوده کار کنید و بسته به تعداد ناشناخته‌ها تخمین زمان را در ۲ یا ۳ ضرب کنید. عادت کردن به این کار می‌تواند کمی زمانگیر باشد یا ممکن است حس کنید که کارفرمایان خود را فریب می‌دهید، اما در واقع به آن‌ها لطف می‌کنید. اگر آن‌ها به شما فشار وارد می‌کنند، محکم و استوار سر جای خود بایستید.

مدیران محصولات با استفاده از تخمین‌های زمانی شما، تاریخ تحویل را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند. آن‌ها برای خوب جلوه دادن خودشان به شما وابسته هستند. متعهد شدن به یک مهلت زمانی کم و نرسیدن به آن نه تنها شما را بد جلوه می‌دهد، بلکه باعث ناراحتی مدیران محصول نیز می‌شود زیرا شما با این کار آن‌ها را نیز زیر سوال برده‌اید.

کارفرمایان می‌توانند درک کاملاً متفاوتی نسبت به مهلت‌های زمانی داشته باشند. من یکبار تکمیل پروژه‌ای را یک هفته تخمین زدم اما به کارفرمایان گفتم که ۲ هفته طول خواهد کشید. سپس آن پروژه را در عرض ۸ روز انجام داده و برای آن‌ها ارسال کردم. آن‌ها از توانایی من در متعهد ماندن به این مهلت زمانی بسیار تعریف کردند.

بیشتر اوقات کارفرمایان با تخمین‌های زمانی شما مشکلی نخواهند داشت. اگر آن‌ها می‌خواهند محصولی را زودتر دریافت کنند، جلسه‌ای را برگزار کرده و به آن‌ها بگویید که در بازه زمانی مد نظر آن‌ها قادر به تحویل چه مقدار از کار خواهید بود. تحت هیچ شرایطی برای خوشحال کردن آن‌ها تخمین‌های خود را بهم نریزید. مدیران محصول ترجیح می‌دهند یک پروژه را قبل از مهلت تعیین شده ارائه دهند. این کار آن‌ها و همچنین شما را خوب جلوه خواهد داد.

خیلی سخت کار نکنید

شاید به نظر شما این کار درست نباشد اما موفق‌ترین مهندسان همان افرادی هستند که به مقدار کافی و متوسط کار می‌کنند. برای این موضوع دلیل بسیار خوبی وجود دارد. وقتی یک کار را زودتر از موعد معین به پایان می‌رسانید، از زمان باقیمانده جهت استراحت کردن استفاده کنید. خیلی سخت کار نکنید.

این کار شما را قادر می‌سازد تا بتوانید از پس شرایط اضطراری برآیید، به افراد در انجام پروژه کمک کنید و یا اینکه به دنبال انجام کارهایی بروید که شما را خوشحال و مشتاق‌تر می‌کند. وقتی شما از کارهای خود می‌زنید تا به همکاران خود کمک کنید، آن‌ها این موضوع را به یاد خواهند داشت. وقتی برای تحویل پروژه‌ی خود زمان زیادی را تحت فشار بوده‌اید، نباید این کار را انجام دهید.

سخت کار نکردن این توانایی را به شما می‌دهد تا بتوانید شرایط اضطراری را مدیریت کرده، به مردم کمک کرده و یا روحیه‌ی خوبی را حفظ کنید.

مهندسانی که به طور دائم در شبانه روز کار می‌کنند، اکثر دچار استرس مزمن شده، برقراری ارتباط با آن‌ها سخت بوده و جایی برای انعطاف‌پذیر بودن نخواهند داشت. تصور می‌شود که آن‌ها نمی‌توانند زمان خود را عاقلانه یا کارآمد مدیریت کنند. کسانی که کمترین کار را انجام می‌دهند، به عنوان افرادی تنبل یا بی‌کفایت شناخته می‌شوند. این‌ها کسانی می‌باشند که قادر به انجام کارها در مدت زمانی معقول نیستند.

وقتی به دیگران کمک می‌کنید، به نوعی توجه آن‌ها را نسبت به خودتان جلب می‌کنید. آن‌ها متوجه خواهند شد که شما کارهای خود را زودتر از موعد انجام داده و زمان اضافی را صرف کمک به افراد نیازمند می‌کنید. شاید بیشتر از بقیه افراد موثر نباشید، اما آن‌ها شما را به عنوان یک فرد سازنده‌تر، تواناتر، مفیدتر و دوست‌داشتنی‌تر تلقی می‌کنند.

برخی از مردم معتقدند که اگر به همکاران خود کمک کرده و همکاری بیشتری با آن‌ها داشته باشید، در حالت کلی برای کل گروه موثر بوده‌اید. قطعاً مدیران این کار شما را مد نظر خواهند داشت.

کار و دستاوردهای خود را پیگیری کنید

پس از اینکه یک مقاله در مورد نحوه ورود به فناوری و مهندسی ارشد نوشتم، بسیاری از مردم با من تماس می‌گرفتند و در مورد اهمیت پیگیری و میزان مفید بودن آن سوال می‌پرسیدند. بگذارید این موضوع را کوتاه و مختصر جواب دهم: بله کاملاً ضروری است. شما نمی‌توانید چیزی که پیگیری نمی‌کنید را بهبود ببخشید.

اولین جنبه در پیگیری کارهایتان می‌تواند مربوط به درک میزان کارآیی شما در مدت زمانی خاص باشد. چقدر مشغول تغییر زمینه بوده‌اید؟ چقدر از زمان خود را به جلسات، ارسال ایمیل و سایر کارها اختصاص می‌دهید؟ پروژه‌ی قبلی خود را در مدت زمان کمی به پایان رسانده‌اید؟ زمان زیادی طول کشیده است؟ شما باید به طور کلی بتوانید به تمام این سوالات پاسخ داده و در طول روز آن‌ها را ثبت کنید.

جنبه دوم پیگیری شامل ایجاد سابقه‌ای از دستاوردهای شما در طول زمان است. به یاد آوردن کارهایی که دیروز یا هفته پیش انجام داده‌اید به اندازه کافی دشوار است، حالا تصور کنید که باید جزئیات تمام کارهایی که در طول یک ماه، یک فصل و یا حتی یک سال انجام داده‌اید را به مدیران خود تحویل دهید. چه مواردی را فراموش خواهید کرد؟ کنار گذاشتن دستاوردهای مهم بدین معناست که شانس خود را برای رشد و ارتقا افزایش نمی‌دهید.

ابزارهای زیادی برای کمک به شما در ردیابی زمان و ثبت دستاوردهایتان وجود ندارد. من سرانجام این کار را با استفاده از Google Doc انجام دادم، اما همه چیز با گذشت زمان نامنظم و غیرقابل کنترل شد. چند دقیقه زمان گذاشتن برای انجام این کار واقعاً ارزشش را داشت.

هر هفته از خودتان تعریف کنید (خودتان را دست‌کم نگیرید)

من برای معرفی شدن بیش از حد به دیگران تکیه کردم و این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتاد. اگر هم رخ می‌داد، هرگز در حدی نبود که احساس کنم شایسته من است. برای ایجاد اعتبار و شهرت شخصی به دیگران اعتماد نکنید. باید خودتان این کار را انجام دهید و انجام این کار کاملاً خوب است.

دفاع کردن از خودتان سخت است. اگر فرد برون‌گرایی باشید، تعریف کردن از کارهایتان می‌تواند گستاخی تلقی شود. برای کسانی که بیشتر درونگرا هستند، معرفی کردن خودتان به دیگران نیازمند تلاش‌های بیشتری خواهد بود. خوشبختانه می‌توانید با در پیش گرفتن یک روش دقیق و محکم، مدیر خود را از تمام مسائل مهمی که انجام داده‌اید مطلع سازید.

اگر با مدیر خود جلساتی هفتگی برگزار می‌کنید، باید علاوه بر آن هر هفته نامه‌ای را نیز به او بفرستید. در این نامه باید در مورد انتظارت، دستاوردهای فعلی، مشکلات پیش آمده و یا حتی نگرش‌های مفید صحبت کنید. از لحنی موثر و دقیق استفاده کنید. در مورد موضوعاتی که گزارش می‌دهید، مختصر و واضح صحبت کنید. اگر صحبت‌های شما مبالغه‌آمیز یا نامناسب باشند، می‌تواند غیرعادی به نظر برسد. همچنین اگر ایمیل شما طولانی باشد، مدیرتان آن را نخواهد خواند.

ارسال ایمیل‌های هفتگی و مطلع ساختن مدیر، شما را فردی پاسخگو و درست نشان می‌دهد. با وجود پاندمی و دور کاری کردن بیشتر مهندسان نرم افزار، اهمیت این موضوع مشخص می‌شود. دیگر مدیران مانند سابق در محل کار حاضر نیستند تا وضوح در کارهای کارمندان خود را مشاهده کنند، بنابراین انجام این کار می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. آن‌ها می‌دانند که شما هر هفته به طور دائم سازنده و درست عمل کرده‌اید و همین موضوع می‌تواند سبب ترفیع و رشد شما شود.

همه چیز را جمع و جور کنید

تلاش برای رسیدن به موفقیت در محیط کار تقریباً با تلاش در انجام کارهای واقعی شما برابری می‌کند، اما ضروری است و موفق‌ترین مهندسان این کار را به خوبی انجام می‌دهند. خودتان را از این جنبه شغلی دور نکنید. با این موضوع مثل کارهایی که باید خارج از ساعات کاری انجام شود رفتار نکنید. ۸۰ درصد از ساعات کاری خود را به کار و ۲۰ درصد دیگر را به دفاع از خود اختصاص دهید.

هیچ مدیر یا دوستی چنین توصیه‌هایی را به من نکرده، چون انگیزه‌ای برای این کار نداشته است. بیشتر مردم هنگام ورود به نیروی کار، بدون داشتن هیچگونه راهنمایی در مورد نحوه انجام تاکتیک‌ها و رسیدن به موفقیت مجبور به کار کردن می‌شوند. من به تنهایی این مسائل را کشف کردم، اما امیدوارم که این مقاله به شما نگرش و نکات عملی موثری را در مورد بخش مبهم حرفه شما ارائه داده باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی