دو برابر سخت‌تر از سایر مهندسان کار کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

دو برابر سخت‌تر از سایر مهندسان کار کنید

برخی از مردم می‌گویند که باید به جای سخت کار کردن، هوشمندانه عمل کرد. اما من فکر می‌کنم که باید هر دو مورد را مد نظر قرار داد.

Ryan Dahl خالق فریمورک Node.js گفته است:«همه چیز را درک کنید. اما باید به خودتان فشار وارد کنید تا بتوانید سیستم را بفهمید.»

حالا که اولین یا دومین شغل خود را بدست آورید، زمان آن رسیده تا مشغول انجام دادن یک کار اصلی شوید. اگر تصور می‌کنید که بدست آوردن شغل اول آخرین کار شماست، سخت در اشتباه هستید. من هم در گذشته همچین فکری می‌کردم. اما سپس متوجه شدم که این تنها شروع یک جهان بزرگ‌تر است.

شما در طول مصاحبه نهایت تلاش خود را کردید. تمام آنچه که بلد بودید را در امتحان ذکر کردید و حالا همه‌ی تلاش‌هایتان نتیجه داده است. بلاخره می‌توانید استراحت کرده و از زندگی لذت ببرید.

بدست آوردن اولین شغل توسعه بدین معناست که سطح خود را بالا برده‌اید. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، سطح بالاتر یعنی باید آماده‌ی رویارویی با چالش‌های بیشتری باشید. این چالش‌ها از موارد قبلی دشوارتر خواهند بود. ما انتظار داریم تا تمام آن‌ها را پشت سر گذاشته و همچنان به مسیر خود ادامه دهیم. با این کار می‌توانیم به مراحل بالاتر برویم.

منظورم فقط در مورد مسائل فنی نیست، بلکه تعهد، روابط، عادات خوب و سختکوشی شما نیز در اینجا اهمیت دارد. سخت تلاش کردن در اولین سال‌های فعالیت به عنوان یک توسعه‌دهنده بسیار مهم می‌باشد.

هیچ دکمه‌‌ای برای متوقف کردن آن وجود ندارد. نمی‌توانیم از آن بخواهیم تا صبر کند چون این یک پروسه‌ی در حال حرکت است. این موضوع به طور دائم در حال اتفاق افتادن است و ما باید تمام کارهای خود را انجام دهیم تا بتوانیم به تعهدات خود نسبت به مشتری پایبند بمانیم.

به گفته‌های خود عمل کنید

مطمئناً کار کردن در کنار سایر مهندسان با تجربه می‌تواند بسیار سخت باشد. آن‌ها کسانی هستند که سال‌ها قبل مدرک علوم کامپیوتر خود را دریافت کرده‌اند. ما باید در کنار آنان کار کنیم . این موضوع می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

بدیهی است که ما در مقایسه با آن‌ها باید هنوز چیزهای زیادی را یاد بگیریم. من در اولین شغل توسعه‌دهندگی خود این مسئله را تجربه کردم. تمام کارهای خود را انجام می‌دادم تا بتوانم از پس فشارها برآیم و واقعاً خجالت آور بود اگر نمی‌توانستم بهترین عملکرد را داشته باشم. مگر نه؟

به گفته‌ها و وعده‌های خود عمل کنید

حالا زمان آن رسیده تا به گفته‌ها و قول‌های خود در مصاحبه‌ها عمل کنید. ممکن است برخی از مردم شما را دست کم بگیرند یا به شما شک داشته باشند. در واقع برای اکثر آن‌ها مهم نیست که شما از کجا آمده‌اید. تا زمانی که کارآمد باشید و به وظایف خود عمل کنید، اوضاع مساعد و مطلوبی خواهید داشت.

قدرت سختکوشی

شاید طی چند سال اول فعالیت خود در این عرصه نتوانیم به اندازه بقیه مهندسان رقابت کنیم اما آن‌ها باید شاهد تلاش‌های ما باشند. بدست آوردن اولین شغل تمام اشتیاق من برای رسیدن به موفقیت در این زمینه بود. من با تعهد و سختکوشی طی ۶ ماه توانستم به اولین شغل خود دست پیدا کنم.

رئیسم می‌دید که همیشه آنلاین هستم یا حتی اواخر شب هم کار می‌کنم. من همیشه دوره‌ها، رفع اشکال، تمرین، کد خوانی و مستندات را انجام می‌دادم. اکثر همکارانم دقیقاً ۹ ساعت در روز کار می‌کردند و سپس می‌رفتند. اما من هنوز مشغول به کار بودم و سرگرم جاوا اسکریپت و توسعه‌ی موبایل می‌شدم. ما ساعات کاری انعطاف‌پذیری داریم، اما خودم را به یک برنامه ۷ تا ۴ بعد از ظهری متعهد کردم.

همیشه کارهای خود را ساعت ۷ صبح شروع می‌کنم و ساعت ۱۲ یا ۱ صبح دست از کار کردن می‌کشم. سپس روز بعد دوباره همین برنامه را تکرار می‌کنم.

شخصی یک سال پیش از من در مورد برنامه‌ی روزمره و فعالیت‌هایم سوال پرسید. به او گفتم که وقتی توسعه‌ی وب را شروع کردم، زندگی‌ام ساده شده است. وقتی پای لپتاپ نباشم، احتمالاً می‌خوابم یا یک بار در هفته فوتبال بازی می‌کنم. این زندگیِ دو سال پیش من بود.

۵ سال گذشت و حالا همه چیز در حال بازدهی می‌باشد. انعطاف‌پذیری در زمان و محل کار، همان مزایا و آزادی بود که همیشه آرزویش را داشته‌ام. این مرحله تنها شروعی برای رفتن به فصل بعدی سفرم بود. وقتی می‌توانیم هر دو را داشته باشیم، چرا باید بین کار کردن و لذت بردن از زندگی یکی را انتخاب کنیم؟ این سوال مرا متقاعد کرد تا اولین گام را به سوی توسعه‌ی وب بردارم. آن گام همان خرید لپتاپ بود.

اثر مرکب

به گفته‌ی آلبرت انیشتین، این یکی از قدرتمندترین نیروهای جهان است. دو برابر بیشتر کار کردن نسبت به دیگران با استفاده از اثر مرکب واقعاً امکان‌پذیر و شدنی است. بگذارید یک مثال خوب را برای شما بیان کنم. بعد از اینکه یک شب تصمیم گرفتم رویای غیرممکن تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده خودآموز را دنبال کنم، لیستی طولانی را برای ۱۲ ماه آینده خود ساختم و به خودم قول دادم که در این ۱۲ ماه فقط سخت تلاش کنم.

آن زمان هنوز مشغول کار غیرفنی خود بودم، بنابراین هر دقیقه از روز برای من اهمیت داشت. زمان تنها منبع من در آن دوران بود. برای من بوت‌کمپ‌های گران، دوره‌های آموزشی و ماشین‌ها هنوز کمی با واقعیت فاصله داشتند. می‌دانم که هزار مایل دویدن به نظر غیرممکن می‌رسد اما وقتی می‌توانیم قدم بزنیم، چه نیازی به دویدن داریم!؟

به آرامی می‌توانیم به آن برسیم. احتمالاً به کمی زمان برای استراحت کردن نیاز داریم و این موضوع هیچ ایرادی ندارد. فردا می‌توانیم دوباره به حرکت خود ادامه دهیم. تنها دلیل شکست خوردن ما، متوقف شدن است. این انتخاب همیشه به عهده شما خواهد بود.

 من کارهای خود را ابتدا با ۴ ساعت تمرین در توسعه‌ی وب شروع کردم. از HTML به CSS و سپس Javascript رفتم. به مسیر خود ادامه دادم تا بلاخره دیتابیس و PHP را شروع کردم. سپس همه چیز طبق روال پیش رفت. اثر مرکب مثل این است که ما مجبوریم یک چیز را شروع کنیم. پس از گذشت چند ماه آن کار برای ما عادی خواهد شد.

با رسیدن به چیزهای متوالی، یک شتاب در زندگی خود ایجاد می‌کنیم. این شتاب تنها مختص یک زمینه نیست، بلکه هر چیزی را در زندگی ما به حرکت در می‌آورد. من کار خود را با ۴ ساعت شروع کردم. سپس آن ۴ ساعت به ۸ ساعت تبدیل شد و ناگهان دیدم که تمام آخرهفته و تعطیلات را مشغول رفع اشکال و خواندن مستندات هستم.

بر اثر ایمپاستر غلبه کنید

در این سفر یاد گرفتم که اگر می‌خواهم بر سندروم ایمپاستر یا تردید نسبت به خودم غلبه کنم، بهترین راه سخت کار کردن است. بگذارید کسانی که به شما شک دارند حرف‌هایشان را بزنند، شما فقط باید روی هدف خود تمرکز کنید.

در واقع هرچه بیشتر به خودشان فشار بیاورید بیشتر به جلو می‌روید و هرچه بیشتر به جلو بروید، کمتر صدای آن‌ها را خواهید شنید. بنابراین آنقدر به جلو بروید که دیگر نتوانید صدای آن‌ها را بشنوید. کارهای غیرضروری را کنار بگذارید و فقط روی کارهای ضروری تمرکز کنید. شاید بعضی از آن‌ها را دوست نداشته باشیم اما چاره‌ای نیست. همیشه برای رسیدن به خواسته‌های خود باید چیزهای دیگری را قربانی کنیم.

هر چیزی بهایی دارد و اگر فکر می‌کنید که توسعه‌ی وب ارزش امتحان کردن را دارد، باید دست به کار شوید. برای خودم این یکی از بهترین تصمیماتی است که گرفته‌ام. تک تک اشک‌ها و فداکاری‌هایم قطعاً ارزشش را داشت.

دستیابی به چیزهایی که می‌خواهید، موشک هوا کردن نیست؛ بلکه یک مجموعه از سختکوشی می‌باشد. هرچه قدم‌های بیشتری را بردارید، به مقصد دلخواه خود نزدیکتر می‌شوید. شاید از ۰ به ۱۰۰ رسیدن غیرممکن به نظر برسد، اما تکرار ۰ به ۱۰ رسیدن قطعاً شدنی است بنابراین آن‌ها را تقسیم کنید تا عملی شوند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

3 سال پیش
/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی