ضروری‌ترین نکات SEO برای توسعه‌دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

ضروری‌ترین نکات SEO برای توسعه‌دهندگان

اهمیت بالای SEO بر هیچکس پوشیده نیست و همگان می‌دانند که مهمترین شاخصی که باعث بالا رفتن رتبه یک وبسایت و درآمدزایی آن می‌شود بالا بردن نرخ SEO یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. اما یک نکته اساسی و بسیار مهم وجود دارد و آن این است که سئو بعد از اتمام طراحی وبسایت شروع نمی‌شود، بلکه در پروسه طراحی و توسعه وبسایت نیاز است تا یکسری از مهمترین موضوعات سئو را رعایت کنید.

بخشی اصلی از این موضوع بر عهده توسعه دهندگان و طراحان وبسایت است. به همین دلیل است که توسعه دهندگان نیاز دارند تا با یکسری از قواعد و ضروریات SEO آشنایی داشته باشند.

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با مهمترین و ضروری‌ترین نکاتی از SEO آشنا کنیم که در جریان توسعه و طراحی وبسایت رعایت کردن آن‌ها می‌تواند به بهینه بودن وبسایت کمک بسیار زیادی بکند.

میزان زمان بارگذاری صفحات وب

یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث بالا رفتن امتیاز SEO شما می‌شود میزان سرعت بارگذاری صفحات وب است. هر چقدر سرعت بارگذاری صفحات شما بیشتر باشد کاربران و موتورهای جستجوگر با رضایت بیشتری نسبت به وبسایت شما برخورد می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین افرادی که در این پروسه نیز نقش دارد، طراحان و توسعه دهندگان وبسایت‌ها هستند. بنابراین توسعه دهندگان باید مراقب این باشند که وبسایت را در نهایت کم حجم و بهینه بودن به مخاطب تحویل دهند تا اولین قدم برای سئو وبسایت تکمیل شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، میزان سرعت بارگذاری وبسایت ارتباط مستقیمی با نرخ پرش وبسایت دارد. هر چقدر وبسایت شما سریع‌تر بارگذاری شود کاربران کمتر از آن خارج می‌شوند.

سایت‌مپ یا نقشه سایت

زمانی که یک خزنده از موتورهای جستجوگر وارد وبسایت شما می‌شود بسیار مهم است که بتوانید فرایند ایندکس و شناخت وبسایت را برای آن ساده‌تر کنید. یکی از راه‌ها برای انجام این کار ایجاد یک نقشه سایت یا Sitemap است.

Sitemap در واقع یک فایل عمدتا XML است که تمام عناوین و آدرس‌های مطالب وبسایت را در یک جا به صورت یکپارچه ذخیره می‌‌کند و در نتیجه موتور جستجوگر می‌تواند از یک نقطه به تمام آدرس‌های وبسایت شما دسترسی داشته باشد.

البته که ایجاد نقشه سایت بعدا اتفاق می‌افتد اما توسعه دهندگان نیاز دارند تا در ارتباط با چیستی آن اطلاع کافی داشته باشند. در زیر می‌توانید یک نمونه کد از قالب فایلی sitemap.xml را مشاهده کنید:

نمونه کد

واکنشگرایی وبسایت

واکنشگرا بودن از دو منظر اهمیت بسیار بالایی دارد. یک، اینکه هفتاد درصد کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند از دستگاه موبایل استفاده می‌کنند و در نتیجه وبسایت شما با واکنشگرا بودن می‌تواند در دسترس آن‌ها قرار بگیرد در غیر اینصورت این دسته از افراد یعنی تقریبا ۷۰ درصد کاربران اینترنت از وبسایت شما بی بهره خواهند شد و در نتیجه شما حجم عظیمی از کاربران را از دست خواهید داد.

دوم مسئله مهم این است که گوگل وبسایت شما را براساس پلتفرم Smartphone اعتبارسنجی می‌کند و در نتیجه اگر وبسایت شما با موبایل سازگار نباشد گوگل امتیاز چندانی به وبسایت شما نداده و آن را به عنوان خطا در نظر می‌گیرد.

تصویر زیر بخشی از محیط Google Search Console است. همانطور که مشاهده می‌کنید Primary Crawler در این حالت برابر Smartphone بوده و در نتیجه گوگل با استفاده از دستگاه موبایل وبسایت شما را مشاهده می‌کند. اگر گوگل نتواند به آسانی با وبسایت شما ارتباط برقرار کند، نمی‌تواند به خوبی وبسایت شما را نیز ایندکس کند.

ساختار URL خوانا و کاربر پسند

توسعه دهندگان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که آدرس‌های وبسایت باید کاربر پسند، خوانا و به یاد ماندنی باشند. در این زمینه هم کاربران و هم موتورهای جستجوگر از آدرس‌های خوانا استقبال کرده و آن را به عنوان یک مزیت برای وبسایت می‌دانند. برای اینکه آدرس‌های شما خواناتر باشد نیاز است نکات بسیار زیادی را رعایت کنید. در زیر به چند مورد از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • برای هر بخش از وبسایت‌تان یک زیردامنه خوانا ایجاد کنید. برای مثال اگر وبسایت‌تان دارای یک وبلاگ به عنوان زیر بخش وبسایت‌تان است از زیر دامنه blog استفاده کنید.
  • برای کلمات جداگانه از خط تیره استفاده کنید نه فاصله. برای مثال: SEO-Guide نه SEO Guide.
  • از کلمات کلیدی و عنوان اصلی مطلب در آدرس وبسایت استفاده کنید.
  • از کاراکترهای ناآشنا و غیر حروفی استفاده نکنید. برای مثال علامت = یا تیلدا (~).

امنیت وبسایت

موتورهای جستجوگر اهمیت بسیار زیادی برای ارائه وبسایت‌هایی می‌گذارند که از امنیت بالایی برخوردار هستند. یکی از المان‌های اصلی برای امنیت استفاده کردن از گواهینامه SSL/TLS است.

البته SSL یکی از ده‌ها عاملی‌ست که باعث می‌شود امنیت وبسایت شما رعایت شود. شما باید مدام فایل‌هایی که روی وبسایت آپلود می‌کنید را زیر نظر داشته باشید و مراقب باشید که ویروسی را وارد وبسایت نکنید. بسیاری از موضوعات دیگر در زمینه امنیت وبسایت هستند که نیاز است آن‌ها را به خوبی تحلیل کنید و مدام امنیت وبسایت را زیر نظر داشته باشید.

در پایان

SEO یک علم بسیار گسترده بوده و افرادی هستند که به صورت تخصصی و بسیار عمیق مشغول آن هستند. به همین دلیل شاید هیچ توسعه دهنده‌ای نتواند به صورت متمرکز روی سئو کار بکند و از وی انتظاری نیز نخواهد بود.

اما موضوعاتی که در این مطلب ارائه شد چند نکته اصلی و مهم در زمینه SEO هستند که توسعه دهندگان نیاز دارند تا اطلاعی کلی از آن داشته باشند. البته موضوعات و نکات دیگری نیز هستند که توسعه دهندگان نیاز دارند تا از آن‌ها آگاهی داشته باشند.

در این مطلب از وبسایت راکت ما به صورت کلی به نکاتی پرداختیم که توسعه دهندگان نیاز دارند تا در زمینه بهینه‌سازی صفحات وب راجع به آن‌ها اطلاعات کاملی داشته باشند.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا