10 پیش‌نیازی که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی احتیاجی به آن ندارید    
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

10 پیش‌نیازی که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی احتیاجی به آن ندارید    

آیا می‌دانید که چه چیزهایی نیاز هست تا شما برنامه‌نویس شوید؟!این احتمال وجود دارد که جواب شما بر اساس یک‌سری از تصورات غلط و کلیشه‌های نادرست باشد. این تصورات خوب نیستند چون ممکن است مانع شما بشوند که در این مسیر شغلی قرار بگیرید.

پس بیایید باهم شروع کنیم و 10 موردی که نیازی نیست بدانیم تا برنامه‌نویسی را شروع کنیم را یاد بگیریم.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

10 پیش‌نیازی که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی احتیاجی به آن ندارید    

پیش‌نیازها

این‌ها مواردی هستند که با تصور ما از آنچه که باید بلد باشیم برای شروع برنامه‌نویسی به صورت درست یا غلط در ارتباط هستند. 

این موارد یادگرفتن‌شان خوب هست و می‌تواند برای شما مفید باشد.

توسعه‌‌دهندگان و برنامه‌نویسان علاقمند می‌توانند وقت خود را برای کسب برخی از این مهارت‌ها اختصاص بدهند.

اما هیچ‌کدام از این‌ها برای شروع،یادگیری،پیدا کردن شغل و یا حتی داشتن یک پیشینه خوب در برنامه‌نویسی با کامپوتر نیازی نیست.

1- نابغه باشید-ریاضی‌دان باشید!

این یکی از مهم‌ترین افسانه‌های دروغین موجود است که باید از ذهن خود پاک کنید اصلا چنین چیزی وجود ندارد که باید ذهن شما ویژگی خاصی داشته باشد تا بتوانید برنامه‌نویسی را شروع کنید.

برنامه‌نویسی مهارتی است مثل نواخیتن گیتار، که شما با انجام دادن و تمرین کردن و اختصاص وقت به آن مهارت و یا یادگرفتن از دیگران در این مهارت بهتر می‌شوید. برنامه‌نویسی مهارتی است که هرچه بیش‌تر برای آن وقت بگذارید و بیش‌تر تمرین کنید بیش‌تر رشد خواهید کرد.

اگر شما یک برنامه‌نویسی را می‌بینید که قادر است با کامپیوتر کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد این نتیجه پشتکار و اختصاص وقت و زمان به مهارتش است.این پیشرفت بخاطر استعداد ذاتی خاصی نیست که با آن به دنیا امده باشد یا بخاطر کمک الهی هم نمی‌باشد.

خب بگذارید در مورد ریاضی صحبت کنیم‌ که به عنوان قلب برنامه‌نویسی حساب می‌شود اما شما در کار روزانه خود به آن احتیاجی ندارید. اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی که برای مشاغل امروزه استفاده می‌شوند زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا هستند.این زبان‌ها خیلی شبیه به زبان انسان‌ها هستند تا زبان اعداد، و شما برای یادگرفتن این زبان‌ها نیاز به دانش خاصی از ریاضی ندارید.برنامه‌نویسی بیش‌تر شباهت به نوشتن دارد تا اینکه محاسبات ریاضی انجام دهید. اگر شما در ریاضی خوب باشید این به سرعت شما در حل برخی مسائل خاص کمک می‌کند.

اگر شما هم مثل من هستید و از ریاضی در دوران مدرسه دل خوشی نداشتید و هرگز درس‌های آن را دوره نکردید نگران نباشید، این مانعی برای شروع شما نخواهد بود.

2- جادوگر رایانه باشید!

برنامه‌نویسی به شما نیاز دارد تا برنامه‌هایی را بنویسید که به وسیله کامپیوتر اجرا می‌شوند، شما این کار را به وسیله کامپیوتر که یک واسط در کار شما به حساب می‌آید انجام می‌دهید. اما برای اینکه برنامه‌نویس بشوید نیاز ندارید که کامپیوتر  را از اول خودتان بسازید و یا بدانید اجزای داخل کامپیوتر چگونه کار می‌کنند یا حتی مشکلات کامپیوتری دوستان را حل کنید. بذارید یک مثال بزنم این حرف مثل این‌ است که شما از یک ماشین استفاده می‌کنید تا به مقصدتان برسید اما از نحوه کار آن ماشین لازم نیست چیزی بدانید درست است که هر چی بیش‌تر در ارتباط با آن ابزاری که با آن کار می‌کنید بدانید تسلط شما روی آن ابزار بیش‌تر می‌شود و راحت‌تر مسائل را حل می‌کنید اما شما می‌توانید بدون اینکه بدانید چطور مشکل آنتی‌ویروس‌تان را حل کنید هم برنامه‌نویسی را شروع کنید.

3-داشتن مدرک بالای دانشگاهی یا حتی هر نوع مدرک دانشگاهی

داشتن مدر‌ک دانشگاهی خوبه و به شما تحقیق و بررسی و روش‌شناسی را یاد می‌دهد و به شما در پیدا کردن سبک یادگیری مخصوص به خودتان کمک می‌کند. اگر خوش‌شانس باشید که به دانشگاه دسترسی داشته باشید فارغ‌التحصیل شدن می‌تواند خوب باشد، حتی بهتر می‌شود اگر در رشته‌های علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شوید تا دید عمیق‌تری نسبت به این رشته پیدا کنید و همچنین داشتن مدرک بالا می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای شما ایجاد کند.

اگر چه هیچ‌کدام از موارد بالا ضروری نیست تا شما برنامه‌نویسی را شروع کنید.‌‌ در این رشته برنامه‌نویسان درخشان و موفقی هستند که مدرک تحصیلی پایینی دارند یا اصلا مدرک تحصیلی ندارند.

اگر ذهن خود را روی این موارد متمرکز نگه دارید بدون هیچ‌کدام از این موارد می‌توانید به یک برنامه‌نویس موفق تبدیل شوید.

امروزه راه‌های  مختلفی برای برنامه‌نویس شدن وجود دارد. مسیر دانشگاه سنتی یکی از این راه‌ها است. بوت کمپ‌هایی وجود دارند که می‌توانند در عرض چند ماه کار شدید دانش اساسی و پایه مورد نیاز شما را تامین کنند.

همچنین منابع آنلاین زیادی برای کسانی که می‌خواهند این مسیر را به صورت خودخوان طی کنند وجود دارد.این مورد گزینه بسیار مناسبی هست برای افرادی که می خواهند شغل خود را نگه دارند و از طرفی خود را برای تغییر شغل اماده کنند. همچنین گزینه‌های رایگان زیاد دیگری وجود دارند که می‌توانند موانع اقتصادی موجود در مسیر را تا حد زیادی رفع کنند.

4- داشتن یک کامپیوتر یا نرم‌افزار گران قیمت

این ممکنه احمقانه باشد؛ اما مردمی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که شرایط سخت اقتصادی دارند(مثل خودمان در ایران) این مشکل می‌تواند فاصله بین برداشتن قدم اول و نه گفتن به این مسیر باشد.

من قبلا تصور می‌کردم که برنامه‌نویسان به گران‌ترین کامپیوترها با بالاترین قدرت پردازش نیاز دارند زیرا آن‌ها کسانی هستند که برنامه‌هایی می‌نویسند که کامپیوترها اجرا می‌کنند. من تصور می‌کردم که برای توسعه نرم‌افزارها نیاز به نرم‌افزار گران‌قیمتی دارم که مانند این نرم‌افزارها را افرادی دارند که شغل آن‌ها تدوین فیلم و طراحی می‌باشد.

بنابراین وقتی اولین دوره اموزشی را شروع کردم و همه چیزی که برای ساختن اولین وبسایت به آن نیاز داشتم، نرم‌افزار دفترچه یادداشت خود ویندوز بود، دفترچه یادداشت!!! که کسل‌کننده‌ترین نرم‌افزار هر کامپیوتری به حساب می‌آید.

پس در نتیجه شما می‌توانید کار خود را به عنوان شروع‌کننده و یادگیرنده با هر نوع سیستمی شروع کنید و نیازی به یک سیستم پر زرق وبرق و گران‌قیمت نیست البته وقتی در کار خود حرفه‌ای‌تر شدید به این سیستم هم نیاز پیدا می‌کنید.

5- تسلط به انگلیسی

مانند بسیاری از موارد فوق، مسلط بودن به زبان انگلیسی کمک می کند. زبان‌های برنامه‌نویسی در کشورهای انگلیسی زبان اختراع و رونق گرفته است. بنابراین برای تسلط در این زمینه بهتر یا بدتر بودن زبان انگلیسی مهم است.کلمات استفاده شده در زبان‌های برنامه‌نویسی انگلیسی هستند و اکثر مستندات و آموزش ها، مقالات و منابع مرتبط با این موضوع انگلیسی هستند پس دانستن زبان انگلیسی یک فهم عمیق از مطالب به شما می‌دهد.

 اما این موضوع نباید به مانعی برای شروع برنامه‌نویسی تبدیل شود. شما می‌توانید با یک سطح متوسطی از دانش زبان انگلیسی شروع کنید، بسیاری از مردم فقط با توانایی خواندن و درک مطلب شروع می‌کنند.

10 پیش‌نیازی که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی احتیاجی به آن ندارید    

کلیشه‌ها

کلیشه‌های بسیاری در ارتباط با برنامه‌نویسان در تخیل عمومی وجود دارد. حالا بگذارید واضح باشم‌، من نمی‌گویم این کلیشه‌ها واقعی نیستند، یا اینکه به هر طریقی غلط هستند.فقط به آن‌ها نیازی ندارید تا شروع کنید.

6- درس‌خوان باشید یا بازیگوش 

وقتی شما برای اولین‌بار دنبال شغل هستید، تیمی که در نهایت با آن‌ها شروع به کار می‌کنید یکی از بزرگ‌ترین عامل‌های موفقیت شما به حساب می‌آید. بنابراین پیدا کردن یک تیم پشتیبان کننده خوب با یک جو مثبت و خوب بسیار مهم است.

10 پیش‌نیازی که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی احتیاجی به آن ندارید    

7- دورن‌گرا باشید

مانند مورد بالا هیچ نوع شخصیت خاصی نیست که برای این کار ساخته شده باشد، به دنبال صفات و ویژگی های شخصیتی خاصی نباشید که به شما بگوید برای برنامه‌نویسی مناسب هستید یا نه ؟ نگرش و دید‌گاه شما از همه چیز مهم‌تر است.

توانایی مقابله با ناامیدی و اصرار ورزیدن برای حل مشکلات مهم‌ترین اصل کلیدی می‌باشد و این ویژگی‌ای است که با کسب مهارت به دست می آید و جزیی از شخصیت فردی نمی‌باشد.

8- جوان بودن

شما احتیاجی ندارید که جوان باشید تا بتوانید با تکنولوژی کارکنید و همچنین برای برنامه‌نویس شدن نیازی به جوان بودن نیست، خیلی از افراد از سن بالا شروع به یادگیری کردند و موفق هم بودند،هیچ‌وقت برای شروع یادگیری دیر نیست و هم‌چینین هیچ‌وقت برای عوض کردن مسیر شغلی دیر نیست به‌علاوه شرکتی که فقط می‌خواهد افراد جوان را استخدام کند احتمالا جای خوبی برای کار نیست.

9- مرد بودن

این خیلی واضح است اما در هر صورت باید گفت که برای اینکه کسی برنامه‌نویس شود حتما نباید مرد باشد با اینکه اکثر جامع برنامه‌نویسان را مردان تشکیل می‌دهند و امیدوارم این موضوع دست‌خوش تغییر شود.

هر شرکتی با یک رهبری روشن‌فکر اهمیت بالای تنوع جنسیتی در تیم‌های برنامه‌نویسی را درک کرده است، علاوه بر موضوع مساوات که به نوبه خود دلیل کافی‌ای هم هست، تنوع جنسیتی باعث تصمیم‌گیری‌های بهتری می‌شود.

جنسیت عاملی نیست که بتوانید یک برنامه‌نویس خوب باشید. هیچ کروموزومی یا پیکربندی مغزی وجود ندارد که مناسب‌تر باشد. برنامه‌نویسی بیش‌تر مربوط به حل مسئله است. و ما تا حد‌‌‌ امکان به چنین دیدگاهی نیازداریم تا یک مشکل به بهترین شکل حل شود.

10- ممتاز بودن

یکی از مواردی که وقتی برای اولین‌بار برنامه‌نویسی را شروع کردم دوست داشتم، جامعه بزرگش بود که داخل این رشته کاری وجود داشت.

دنیای برنامه‌نویسان پر از آدم‌های شگفت‌انگیز و فوق‌العاده می‌باشد.آن‌ها وقت خود را به دیگر برنامه‌نویسان اختصاص می‌دهند تا از آن‌ها برنامه‌نویس بهتری بسازند. آن‌ها برای کمک به دیگران منابع و سورس‌کد‌های رایگان می‌سازند و آن‌ها را در اخیار دیگران قرار می‌دهند.

گرایش جنسی شما،طبقه اجتماعی شما، قومیت شما، ناتوانایی‌های شما، چه شما در یک دنیا صنعتی و مدرن و مرفه زندگی کنید چه در یک دنیای فقیر، این‌ها مانعی بر سر راه شروع یادگیری شما نیستند حتی می‌توانند به نفع شما باشند.

هر چه تنوع در تیم‌ها بیش‌تر باشد این می‌تواند به نفع خود تیم‌ها باشد چراکه باعث می‌شود مسائل با دید بازتری حل شود همچنین باعث تغییر دید و نگرش نسبت به این حوزه کاری می‌شود.

10 پیش‌نیازی که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی احتیاجی به آن ندارید    

جمع‌بندی

امیدوارم توانسته باشم با این مقاله موانع و افسانه‌هایی که برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی برای شما تبدیل به مانع شده بودند را از بین برده باشم.اگر شما هیجان زده‌اید و به دنبال تغییر شغل یا انتخاب یک شغل هستید این حرفه را انتخاب کنید.

شک به خودتان که می‌تواند یک مانع بزرگ بر سر راه شما باشد را نادیده بگیرید. برنامه‌نویسی پیچیده است و نیازمند تلاش و کار زیاد است.

اما همه موارد لازم برای برنامه‌نویس شدن را می‌شود از راه پشتکار و تمرین به دست آورد. زندگی می‌تواند سخت باشد و موانع زیادی را بر سر راه ما بگذارد اما مهم این است که ما واکنش درستی نسبت به موانع نشان بدهیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@ali6316k
علی کاظمی
مترجم؛ طراحی قالب

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علی کاظمی

مترجم؛ طراحی قالب