بهترین پلاگین‌های Markdown برای WordPress
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

بهترین پلاگین‌های Markdown برای WordPress

Markdown یک روش سریع و کارآمد به منظور نوشتن محتوا برای وب است. نوشتن آن آسان است، خواندن آن هم آسان است و به راحتی به HTML تبدیل می‌شود. همچنین نویسندگان و وبلاگ‌نویسان را قادر می‌سازد تا بدون استفاده از کدهای پیچیده و خسته‌کننده مطالب‌شان را بنویسند.

این سینتکس توسط جان گروبر در سال 2004 ایجاد شد و در وبلاگ‌ها و انجمن‌ها به محبوبیت بالایی رسید. به علاوه در Reddit، Trello، GitHub، Stack Overflow، SourceForge و Stack Exchange استفاده می‌شود و به احتمال زیاد قبلا با آن آشنا هستید.

Markdown چندین مزیت را برای نویسندگان و وبلاگ‌نویسان ارائه می‌دهد، اما به طور پیش فرض وردپرس از آن پشتیبانی نمی‌کند و قبل از اضافه کردن آن به وردپرس باید Markdown خود را به HTML تبدیل کنید یا از یک پلاگین کمک بگیرید.

در این مقاله پنج مورد از بهترین پلاگین‌های Markdown برای وردپرس را معرفی خواهیم کرد. فقط برای روشن کردن موضوع در ابتدا بهتر است از داشتن بیش از یک مورد فعال به صورت همزمان خودداری کنید و تنها با استفاده از ویرایشگر متن به جای ویرایشگر بصری از بروز هرگونه مشکل در قالب‌بندی خود جلوگیری نمایید.

حال بیایید وارد بحث اصلی شویم.

پلاگین‌های Markdown برای WordPress

در اینجا پنج پلاگین Markdown وجود دارد که به طور فعال توسعه یافته و با نسخه‌های جدید وردپرس کار می‌کنند.

1. WP Githuber MD

WP Githuber MD یک پلاگین Markdown همه کاره است که از GitHub Flavored Markdown استفاده می‌کند. این در حال توسعه فعال است و قابلیت‌هایی مثل برجسته‌سازی سینتکس، پیش نمایش لایو صفحه، بررسی املایی، چسباندن تصویر و تبدیل HTML به Markdown را پشتیبانی می‌کند. به علاوه Markdown را می‌توان به صورت جداگانه برای هر پست فعال یا غیرفعال کرد.

وقتی فعال باشد، پست‌های شما برای سهولت ویرایش در Markdown ذخیره می‌شوند. این پلاگین Markdown را به HTML تجزیه کرده و نتایج را در wp-posts.post_content ذخیره می‌نماید. همچنین تضمین می‌کند که پست‌ها به درستی نمایش داده می‌شوند، حتی اگر پلاگین غیرفعال باشد.

علاوه بر این یک نوار ابزار در بالای ویرایشگر ارائه شده که شامل آیکون‌هایی برای قالب‌بندی، هدرها، لیست‌ها، لینک‌ها، تصاویر و موارد دیگر است. وقتی پلاگین را تست کردم، متوجه شدم که لیست‌ها به طور خودکار با فشار دادن اینتر ادامه نمی‌یابند و یک عدد، خط فاصله یا ستاره جدید باید در هر خط تایپ شود.

این پلاگین دارای امتیاز بالایی است و به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود. همچنین بهترین ویرایشگر Markdown وردپرس است که من از آن مطلع هستم.

2. Jetpack

Jetpack یک پلاگین شناخته شده توسط Automattic است و به میزبان وردپرس خود همان ویژگی‌هایی را می‌دهد که در WordPress.com پیدا می‌کنید که شامل Markdown هم می‌شود. این پلاگین در حال حاضر از سینتکس CommonMark پیروی کرده و از جداول، فوترها و موارد دیگر نیز پشتیبانی می‌نماید.

ویرایش Markdown باید به صورت دستی از تنظیمات Jetpack فعال شود و LaTeX می‌تواند به طور جداگانه برای نوشتن معادلات و فرمول‌های ریاضی فعال گردد. سپس می‌توانید با استفاده از Block Editor یا Classic Editor پست‌ها را در Markdown ایجاد و ویرایش کنید. متأسفانه برجسته‌سازی سینتکس و پیش‌نمایش Markdown در آن ارائه نشده‌است.

اگر از Block Editor استفاده می‌کنید، یک بلوک Markdown جدید در دسترس خواهد بود. اگر هم از Classic Editor بهره می‌گیرید، بهترین نتایج را در ویرایشگر متن خواهید داشت. چرا که ویرایشگر بصری می‌تواند نتایج غیرمنتظره‌ای تولید کند.

نسخه Markdown پست شما برای ویرایش بعدی حفظ می‌شود و پست منتشر شده به صورت خودکار در HTML ذخیره می‌گردد تا سایت شما حتی در صورت غیرفعال شدن پلاگین نیز همچنان خوب به نظر برسد. کامنت‌های Markdown هم توسط آن پشتیبانی می‌شوند.

3. WP Editor.md

WP Editor.md یک ویرایشگر Markdown وردپرس همراه با برجسته‌سازی سینتکس و پیش‌نمایش صفحه است، اما متأسفانه مستندات بسیار کمی برای آن وجود دارد. این شبیه رابط WP Githuber MD عمل می‌کند و از ماژول Markdown در Jetpack برای تجزیه و ذخیره محتوا بهره می‌گیرد. وقتی پلاگین را تست کردم، لیست‌ها در قسمت پیش‌نمایش با فاصله دو برابر ظاهر می‌شدند، اما هنگام انتشار خوب به نظر می‌رسند.

با این حال زمانی که پست‌ها را به HTML تبدیل می‌کند، به نظر می‌رسد که در همان قالب ذخیره می‌شود. این موضوع یکی از کاربرانی که قبلا از Jetpack استفاده کرده بود را ناامید کرد. او از اینکه فهمید همه پست‌ها دیگر در Markdown نیستند، بسیار متعجب شد.

4. Import Markdown

این پلاگین نوعی تقلب محسوب می‌شود. چرا که Import Markdown یک ویرایشگر Markdown نیست، بلکه فایل‌های Markdown که در جای دیگری ایجاد کرده‌اید را به وردپرس ایمپورت می‌کند.

Markdown تجزیه شده و به عنوان HTML ذخیره می‌شود. همچنین انواع مختلف Markdown نیز پشتیبانی می‌گردد. برای این کار فقط کافی است یکی از پنج تجزیه‌کننده (Parser) موجود را انتخاب کنید.

5. Iceberg

Iceberg یک ویرایشگر نوشتاری منحصر به فرد و انعطاف‌پذیر برای ایجاد پست در Markdown به همراه Block Editor وردپرس است. این به شما امکان می‌دهد در ویرایشگر وردپرس به روشی بنویسید که بسیار طبیعی‌تر از کار با بلوک‌ها است. همانطور که خودش اذعان دارد:

«هدف ما حذف بلوک‌ها نیست، بلکه تاکید بر آنها و هر عنصر غیرضروری در ویرایشگر برای ترویج تمرکز بر نوشتن است.»

این پلاگین با قیمت 49 دلار ارائه می‌شود.

متأسفانه لیست پلاگین‌های Markdown وردپرس در دسترس به طرز شگفت‌آوری اندک است. و تا حد زیادی به این دلیل است که بسیاری از توصیه‌های قبلی ما حفظ نشده‌اند و دیگر با نسخه‌های جدید وردپرس کار نمی‌کنند.

همچنین ممکن است هنگام بررسی‌ها و مطالب قدیمی‌تر با آنها برخورد کنید، بنابراین من آن‌ها را در اینجا فهرست می‌کنم تا وقت خود را تلف نکنید.

  • PrettyPress در سال 2018 بسته شد و دیگر برای دانلود در دسترس نیست.
  • Typewriter هشت سال است که به روز نشده و ممکن است مشکلات سازگاری با نسخه‌های جدید وردپرس داشته باشد.
  • Markdown QuickTags در سال 2018 بسته شد و دیگر برای دانلود در دسترس نیست.
  • Easy Markdown پنج سال است که به روز نشده و دیگر در وب‌سایت توسعه‌دهنده وجود ندارد.

همچنین یک پلاگین توسعه یافته فعال دیگر هم وجود دارد که استفاده از آن را توصیه نمی‌کنم. WP-Markdown یک پلاگین تجاری است که آینده‌دار به نظر می‌رسد اما در بیشتر بررسی‌های سال گذشته تنها یک ستاره دریافت کرده‌است.

این پلاگین جذاب به نظر می‌رسد و دارای ویژگی‌های غنی است اما نمی‌توانم در مورد اثربخشی آن نظر بدهم، زیرا نسخه رایگانش از کار افتاده‌است. و فقط حالت تاریک را در وردپرس فعال می‌کند و هیچ ویژگی Markdown را ارائه نمی‌دهد.

نسخه پولی آن همچنان به بازار عرضه می‌شود و برای استفاده از ویرایشگر Markdown باید 15/52 دلار در سال یا 95/89 دلار برای استفاده نامحدود بپردازید.

بهترین پلاگین Markdown وردپرس کدام است؟

بسیاری از پلاگین‌های Markdown که در گذشته توصیه می‌شدند کنار گذاشته شده و سال‌هاست که به روز نشده‌اند. ویژگی‌های جدید هم دیگر اضافه نمی‌شوند، باگ‌ها هرگز برطرف نخواهند شد و با نسخه‌های جدید وردپرس کار نمی‌کنند.

اما پنج پلاگینی که در بالا توصیه شده اینطور نیستند.

اگر به دنبال پلاگینی هستید که فقط Markdown را ارائه دهد، استفاده از WP Githuber MD را توصیه می‌کنم. این پلاگین غنی‌ترین ابزار در جمع‌بندی ماست که دارای امتیاز بالا و همچنین در حال توسعه فعال است. به علاوه پست‌های شما را با فرمت Markdown برای ویرایش آسان آماده کرده و نسخه منتشر شده را در HTML ذخیره می‌کند تا سایتتان به درستی نمایش داده شود حتی اگر پلاگین غیرفعال باشد.

Jetpack یک گزینه خوب دیگر است، اما اگر فقط به یک پلاگین Markdown نیاز دارید ممکن است کارایی اضافه‌تری داشته باشد. همچنین امنیت، بکاپ‌گیری، آنتی‌ویروس و موارد دیگر را هم ارائه می‌دهد. اگر این‌ها ویژگی‌هایی هستند که به دنبالش هستید، حتما از این پلاگین بهره بگیرید. این به شما امکان می‌دهد Markdown را نیز تایپ کنید، اما توجه داشته باشید که برجسته‌سازی سینتکس یا پیش‌نمایش صفحه ندارد.

Iceberg نیز یک پلاگین بسیار کاربردی و به راحتی در Block Editor وردپرس موجود است. حس طبیعی دارد و کار کردن با آن بسیار لذت‌بخش است. در حال حاضر این پلاگین ترجیحی برای ویرایشگران SitePoint به حساب می‌آید. اگر مایل به پرداخت هزینه برای استفاده از آن هستید، قطعا ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer