جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
تفاوت بین CI و CD در DevOps
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

تفاوت بین CI و CD در DevOps

چرخه توسعه نرم‌افزار دارای بسیاری از قطعات متحرک است. یک مشکلی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دارند، حفظ یک روند استقرار ثابت است. مراحل نوشتاری گاهی اوقات رد می‌شوند. استقرارهای دستی مستعد خطا هستند و اسکریپت‌ها نیز معمولاً توسط کسی که آن‌ها را نوشته است قابل درک است. شرکت‌هایی مانندNetflix ، Etsy و Amazon باید اطمینان حاصل کنند که چرخه استقرار نرم و روان بوده و در اولین فرصت ممکن خطاها گرفته می‌شوند.

وقتی برای رسیدن به تولیدات با مشتری دائما مشکل دارید، شرکت شما اعتماد و اطمینان کاربران را از دست می‌دهد. اینجاست که DevOps وارد عمل می‌شود.

DevOps چیست؟

DevOps نوعی تغییر در نحوه کار شرکت برای روند استقرار خود است. در بسیاری از سازمان‌ها، کد توسط توسعه دهندگان و استقرار توسط تیم عملیاتی اداره می‌شود. مشکل اساسی که DevOps حل می‌کند، زمان کند چرخه برای رفع اشکالات و انتشار ویژگی‌های جدید است.

چرخه آبشار هنوز هم معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد و بزرگترین اشکال آن این است که چه مدت طول می‌کشد تا از توسعه به استقرار برسد. در فرهنگ DevOps، توسعه دهندگان كنترل برخی از برنامه‌ها برای تولید را دارند. این باعث می‌شود تغییرات سریعتر، مداوم‌تر و با خطاهای کمتری که تجربه کاربر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، انجام شود.

در DevOps، متوجه خواهید شد که همه چیز مشابه چرخه آبشار است اما جریان آن بیشتر و اتوماتیک است.

چرخه DevOps

بخش‌های مختلفی در چرخه DevOps وجود دارد: کنترل نسخه، یکپارچه سازی مداوم، تحویل مداوم و استقرار مداوم. کنترل نسخه چیزی است که توسعه دهندگان همیشه در قالب Git و ابزارهای دیگری مانند GitHub یا BitBucket با آن کار می‌کنند.

CI چیست؟

ادغام مداوم یکی از اولین مواردی است که توسعه دهندگان در زنجیره DevOps با آن آشنا م‌ شوند. این بخشی است که کد شما تدوین، بررسی و تست می‌شود. با فرض اینکه می‌خواهیم یک برنامه وب را برای تولید مستقر کنیم، از طریق خط لوله CI / CD معمولی پیش خواهیم رفت.

بیشتر خطوط لوله DevOps از یک فشار به یک شاخه یا برخی از شرایط دیگر در اطراف تعهدات تحریک می‌شوند. این مرحله ساخت را آغاز می‌کند که شروع خطوط لوله است.

در مرحله ساخت، تمام کد شما برای ساخت مصنوعاتی که در نهایت مستقر می‌شوند، کامپایل می‌شود. درست بعد از ساخت برنامه، اولین دور تست شروع می‌شود.

این معمولا زمانی است که آزمایشات واحد شما اجرا می‌شود و هر یک از اشکالات ساده کد را از بین می‌برد. اگر هرگونه آزمایشی در اینجا انجام نشود، یک اعلان برای توسعه دهنده یا تیمی که روی این تغییرات کار کرده‌اند ارسال می‌شود.

نکته مهم تمام این بررسی‌ها در مراحل اولیه این است که مطمئن شوید مشکلات در اسرع وقت برطرف می‌شوند. شما نمی‌خواهید یک محصول ساخته شده تا مرحله استقرار به دست آورید و دریابید که شما در تولید فرم پیکربندی اشتباهی دارید زیرا هر کسی به جای سه مقایسه از دو مقایسه استفاده کرده است.

به طور کلی این یکی از اهداف بزرگ با DevOps است. تشخیص و رفع اشکالات و مشکلات امنیتی در اسرع وقت هنگام انجام تغییرات چندین بار در هفته یا حتی یک روز مهم است. با جلوگیری از اجرای بقیه خطوط لوله هنگام بروز مشکل، در وقت شما صرفه جویی می‌شود. همچنین شما برای دریافت بازخورد از توسعه دهندگان تا پایان منتظر نیستید.

پس از پایان تست واحد، به احتمال زیاد محصول شما در یک محیط تضمین کیفیت قرار می‌گیرد.

CD چیست؟

بخش CD در واقع دو مرحله در جریان DevOps را نشان می دهد: تحویل مداوم و استقرار مداوم. تحویل مداوم اتوماسیون پشت برنامه‌های کاربردی به محیط‌های مختلف است.

در اینجا معمولا تست‌های ادغام نیز اجرا می‌شوند. بسیاری از اوقات این استقرار به موازات سایر کارها انجام می‌شود. همچنین ممکن است حافظه پنهان را برای سرورهایی که در آن مستقر هستید پاک کنید یا پیکربندی‌ها را بر اساس محیطی که در آن مستقر هستید، تنظیم کنید.

این همچنین زمانی است که برنامه شما شروع به هدایت سرویس مناسب می‌کند، مانند سرویس پایگاه داده یا وب سرور. تحویل مداوم مانند اجرای آزمایشی برای استقرار در یک محیط تولید مانند قبل از اعمال تغییرات در سرورهای کلاینت است. هنگامی که چند تست آخر ادغام را انجام دادید، همچنین تست Q / A و تست امنیتی را پشت سر گذاشتید، یک کد معتبر در اختیار دارید که برای تولید آماده است.

استقرار مداوم هدف کلی است که DevOps در تلاش است. این زمانی است که سرانجام تغییرات کد شما به تولید رسیده و به دست مشتریان می‌رسد. دلیل اصلی نیاز به CD در DevOps حذف کلیه مراحل دستی در طی عملیات است. وقتی یک سری مراحل دارید که مردم باید انجام دهند، همیشه کارهای کوچکی وجود دارد که در این میان فراموش شده و از بین می‌روند.

چه این کار به سادگی به روز نکردن متغیر محیطی باشد یا چیزی شبیه به محصولی خالی که برای تولید مستقر می‌شود، استقرار مداوم یکی از راه‌های حل این مشکل است.

مزایای CI / CD

  • استفاده از تغییرات کد خطر کمتری دارد.
  • مراحل استقرار دستی را حذف می‌کند.
  • سرعت حمل و نقل سریعتر
  • افزایش پوشش کد

معایب CI / CD

  • برای راه‌اندازی خط لوله CI / CD سرمایه‌گذاری زیادی لازم است.
  • بسیاری از تست‌های خودکار باید نوشته شوند.
  • برای کار DevOps باید یک تغییر فرهنگی در آن شرکت ایجاد شود.
  • سیستم‌های قدیمی معمولا از CI / CD پشتیبانی نمی‌کنند.

ملاحظات قبل از شروع CI / CD

اگر از خود می‌پرسید که آیا باید سعی کنید خط لوله CI / CD را برای پروژه خود پیاده کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنید.

  • آیا مراحل دستی زیادی در روند استقرار شما وجود دارد؟
  • آیا اشکالات به طور منظم و مکرر به تولید می‌رسند؟
  • آیا شما باید چندین سرویس و پایگاه کد را هماهنگ کنید؟
  • آیا فقط یک نفر در تیم وجود دارد که از کل مراحل استقرار آگاه باشد؟
  • آیا شما مجبور هستید که به روزرسانی زیادی در پایگاه کد انجام دهید؟
  • برای شروع می‌توانید از قسمت‌های دیگر شرکت پشتیبانی دریافت کنید؟
  • هر چند وقت یک‌بار میتوانید آزمایشات امنیتی را با روند فعلی خود انجام دهید؟
  • آیا میتوانید به طور مداوم و مطمئن تغییرات کمی در تولید ایجاد کنید؟
  • آیا این کار به کاهش تعداد تیکت‌های پشتیبانی تیم شما کمک می‌کند؟

ابزارها

برای ساخت خطوط لوله CI / CD تعدادی ابزار متن‌باز و سطح سازمانی در دسترس است. برخی از این موارد برای پرداختن به نتایج مناسب برای برنامه شما هزینه خواهد داشت.

  • CircleCI
  • TravisCI
  • Jenkins
  • Azure Pipelines
  • Conducto
  • Bamboo
  • GitLab
  • Semaphore

دیدگاه‌های دیگر

هنگام ساخت خط لوله CI / CD تعدادی از استراتژی‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید. بیشتر به این بستگی دارد که سعی کنید به کاربران دسترسی پیدا کنید. اگر سرویس‌های ریز خدمات و شخص ثالث زیادی دارید، ممکن است به نوعی استراتژی ارکستراسیون را بررسی کنید. اگر یک برنامه پویای موجود دارید، ممکن است بخواهید روی مرحله آزمایش خط لوله تمرکز کنید.

اجرای حتی یک خط لوله اصلی CI / CD احتمالا باعث صرفه‌جویی در ساعت‌ها زمان عیب‌یابی و هموارتر شدن استقرارها می‌شود. این کمک می‌کند که در وقت خود صرفه‌جویی کنید و به دنبال بهترین ابزار برای پروژه خود بگردید. انتخاب چیزی که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و هم از ویژگی‌های مورد نیاز شما برخوردار باشد، یک توازن است، اما رضایت مشتری که ایجاد خواهید کرد ارزش آن را خواهد داشت.

اگر نمی‌دانید ابتدا باید کدام ابزار را بررسی کنید، برای خط لوله CI / CD خود Conducto را امتحان کنید. نصب کردن و اجرای آن بسیار آسان است و عیب‌یابی با آن در حین اجرای زنده نیز آسان‌تر است.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود. نظرات خود را در بخش زیر با ما در میان بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات