10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصین IT
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصین IT

هر حوزه‌ای ابزارهای مخصوص به خود را دارد و توسعه نرم‌افزار نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک برنامه نویس خوب بیشتر از سایر برنامه نویس‌ها به ابزارهای مهم تسلط دارد و همچنین به ابزارهای قدرتمند‌تر و پیشرفته‌تری نیز دسترسی دارد. ابزارهای خاصی نیز وجود دارد که از هر برنامه‌ نویسی انتظار می‌رود بر آن‌ها مسلط باشد. در این مقاله قصد دارم تا 10 مورد از ابزارهایی را معرفی کنم که معتقدم هر برنامه‌ نویس یا توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید آن‌ها را به خوبی بشناسد و بر آن‌ها مسلط باشد.

10 ابزاری که هر برنامه نویسی باید استفاده از آن را بلد باشد

بعضی از شما ممکن است فکر کنید که یاد گرفتن این 10 ابزار کمک خاصی به شما نمی‌کند اما حقیقتا اگر برنامه نویسی این موارد را به خوبی بشناسد و یاد بگیرد، می‌تواند کارهای زیادی را انجام دهد. حالا که از اهمییت این ابزارها مطمئن شدید، بدون اتلاف وقت به سراغ ادامه مقاله و بررسی آن‌ها می‌رویم.

۱. گیت و گیت هاب

اطلاعات کافی از سیستم‌های کنترل منبع و کنترل نسخه برای هر برنامه‌ نویس یا توسعه‌دهنده نرم‌افزاری واجب است؛ زیرا شما هر روز باید کدهای خود را چک کنید و موارد جدیدی را به آن‌ها اضافه کنید.

برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده بهتر، باید مفاهیم پیشرفته‌ای همچون branching و merging را بلد باشید.

امروزه Git و Github اصلی‌ترین ابزارهای کنترل منبع و کنترل نسخه هستند.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

اگر یک برنامه نویس مبتدی هستید که می‌خواهید Git را به صورت حرفه‌ای و اصولی یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنم از دوره رایگان آموزش گیت و گیت هاب یا از دوره مدیریت پروژه های متن‌باز با گیت و گیت هاب استفاده کنید.

۲. SQL

SQL یکی دیگر از ابزارهای مهم یا زبان‌های برنامه نویسی است که هر برنامه نویس باید بیاموزد. SQL در واقع یک زبان استاندارد دسترسی و تغییر اطلاعات در پایگاه‌های داده است. با استفاده از SQL می‌توانید داده‌ها را از جداول بخوانید، بروز کنید و یا حذف کنید.

از آن‌ جایی که ما از پایگاه داده در همه جای دنیا استفاده می‌کنیم، یک برنامه نویس باید درک خوبی از SQL داشته باشد.

یک برنامه نویس جدا از دانستن دستورات اساسی و اولیه مانند Select، Insert، Update و Delete، باید بلد باشد که چگونه می‌توان کوئری‌های پیچیده‌ای را با استفاده از joins، توابع تجمعی aggregate functions)، subqueries)ها و سایر توابع پیچیده، نوشت.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

اگر در SQL مبتدی هستید و می‌خواهید مهارت‌های خود را در این زمینه بهبود ببخشید، مقاله‌های سایت راکت در این حوزه، می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

۳. پایتون

شاید تعجب کنید که به عنوان یک توسعه دهنده جاوا، چرا به همه برنامه نویسان پیشنهاد می‌کنم پایتون را یاد بگیرند؟ خوب، دلیل مهمی برای آن وجود دارد. پایتون یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و سطح بالا است که بسیار متنوع است.

شما در پایتون نه تنها می توانید برنامه‌های بزرگی مانند برنامه‌‌های نوشته شده در جاوا بنویسید، بلکه می توانید از پایتون جهت ایجاد اسکریپت‌های مفید برای خودکار‌سازی موارد نیز استفاده کنید.

همچنین پایتون دارای ماژول های بی‌شماری است که تقریباً هر کاری را ممکن می‌سازند؛ از دسترسی به سیستم فایل و توسعه برنامه‌های وب گرفته تا یادگیری ماشین (Machine Learning) 

من نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم اما این تصویر را به شما نشان می‌دهم که به وضوح توضیح می‌دهد چرا هر برنامه نویسی باید پایتون یاد بگیرد.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

همچنین پایتون دارای سینتکس بسیار ساده‌ای است و این ویژگی باعث شده است تا به یکی از بهترین زبان‌ها برای افرادی تبدیل شود که به تازگی قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند. 

۴. اکسل یا هر نرم‌افزار صفحه گسترده (SpreadSheet) دیگری

Excel یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است. اکسل را با صرفا یک برنامه صفحه گسترده در نظر نگیرید. اکسل بسیار بیشتر از آنچه تصورش را می‌کنید، کاربردی و قدرتمند است.

اصلی‌ترین دلیل یادگیری اکسل این است که آن را در همه جا می‌بینید. همه از آن استفاده می‌کنند. از کسب و کار گرفته تا مدیران پروژه همگی از آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از اکسل برای تولید گزارش به صورت خودکار، انجام مسائل و محاسبات مالی و... استفاده کنید.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

بنابراین در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای بهتر است که کار با این نرم افزار کاربردی را نیز فرا بگیرید. در طول پروسه یادگیری می‌توانید از مقالات مرتبط با اکسل که در سایت راکت منتشر شده‌اند، استفاده کنید.

۵. ورد یا نرم افزارهای مشابه آن

مایکروسافت ورد به اندازه مایکروسافت اکسل محبوب نیست اما هنوز یکی از ابزارهای اساسی برای برنامه نویسان و مهندسان نرم‌افزار به شمار می‌رود.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده، شما نیاز به ایجاد فایل‌های متنی مختلف خواهید داشت؛ به‌عنوان مثال اسناد طراحی نرم افزار و غیره و ورد بهترین ابزار برای این کار است.

ورد با داشتن قابلیت‌های پیشرفته‌‌ی قالب‌بندی، به شما این امکان را می‌دهد تا اسناد متنی بسیار حرفه‌ای طراحی کنید.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

۶. پاورپوینت

PowerPoint در کنار Excel و Word، سه ابزار اصلی آفیس را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل برای مهندسین نرم‌افزار و متخصصان IT از جمله توسعه‌دهندگان و مدیران پروژه ضروری است.

پاورپوینت محبوب‌ترین ابزار برای ساخت فایل ارائه است و به‌عنوان یک برنامه نویس، بسیاری از اوقات شما نیاز به ارائه‌ی ایده‌های خود یا ارائه برنامه‌های خود به مدیران خواهید داشت پس نمی‌توانید پاورپوینت را نادیده بگیرید.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

۷. ویرایشگرهای متنی (Sublime)

هر برنامه نویسی باید یک ویرایشگر متن را به خوبی بشناسد. توسعه‌دهنده نرم‌افزار کارهای متنی زیادی انجام می‌دهد و توانایی کار با ویرایشگرهای متن همیشه به شما کمک می‌کند.

به غیر از notepad، که یک ویرایشگر متن اصلی بسیار خوب و همه کاره است، من برنامه نویسان را ترغیب می‌کنم که برخی ویرایشگرهای متن پیشرفته را بیاموزند. به‌عنوان مثال Sublime یا NotePad ++

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

ویرایشگرهای متنی به شما امکاناتی نظیر جستجوی regular expressionها را ارائه می‌دهند و در کارهای روزانه کمک بسیاری به شما می‌کنند.

۸. دستورات لینوکس

درست مانند SQL، دستورات لینوکس یکی دیگر از ابزارهای مهم برنامه نویسان است. هر برنامه نویس مجبور است بعضی وقت‌ها روی UNIX کار کند و بسیاری از ما بیشتر روز خود را صرف یک دستگاه لینوکسی می‌کنیم.

تسلط کافی بر دستورات لینوکس به این معنی است که می‌توانید آنچه را که می‌خواهید، بیابید، می‌توانید بدانید که دستگاه لینوکسی شما در حال حاضر چه کاری را انجام می‌دهد و همچنین می‌توانید هر مشکلی را در لینوکس عیب یابی کنید.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

تسلط بر لینوکس، یک مهارت لازم برای هر برنامه نویس است. بنابراین اگر با دستورات لینوکس راحت نیستید، باید مدتی را صرف یادگیری آن‌ها کنید. به خصوص اگر تصمیم دارید تا در دنیای لینوکس فعالیت کنید.

۹. SVN

باوجود اینکه گیت به‌عنوان یک سیستم کنترل نسخه تقریبا 70 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است، اما هنوز هم پروژه‌هایی وجود دارند که با SVN انجام می‌شوند. SVN در برنامه‌های open source نیز کاربرد دارد و به همین دلیل یادگیری آن برای برنامه نویسان مفید است.

من 12 سال پیش با SVN شروع کردم و این ابزار هنوز هم رایج است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

۱۰. Powershell یا Cygwin 

وقتی با لینوکس کار کنید، هنگام کار با وینوز احساس محدودیت خواهید کرد زیرا هیچ چیزی مانند دستورات لینوکس در ویندوز و پاورشل آن وجود ندارد که بتواند یک مشکل را برای همیشه حل کند.

Windows PowerShell پوسته‌ای است که توسط مایکروسافت به منظور اتوماسیون کار و مدیریت پیکربندی ساخته شده است.

این پوسته قدرتمند بر اساس چارچوب .NET ساخته شده است و شامل یک خط فرمان و یک زبان اسکریپت نویسی است به گونه‌ای که می‌توانید موارد خود را به صورت خودکار انجام دهید و مانند لینوکس، اقدام به ساخت اسکریپت کنید.

10 ابزار و کتابخانه مفید برای برنامه‌نویسان و متخصصان IT

یادگیری تمامی ابزارهایی که در این مقاله ذکر شد، ضروری است. آن‌ها برخی از ابزارهای اساسی هستند که همه به آن نیاز دارند؛ یک توسعه‌دهنده وب که با جاوااسکریپت کار می‌کند، یک توسعه‌دهنده جاوا که روی کد سمت سرور کار می‌کند یا یک توسعه‌دهنده موبایل که برنامه‌های Android و iOS را طراحی می‌کند.

رسیدن به تسلط کافی در مورد این ابزارها در حرفه شما، به زمان زیادی نیاز دارد اما اگر برای یادگیری زمان بگذارید و هر روز از این ابزارها استفاده کنید، می‌توانید به سطح مطلوبی از مهارت برسید و قطعا در آینده بابت تلاش‌های خود احساس رضایت خواهید کرد.

ممنونم که تا پایان این مقاله را مطالعه کردید. اگر ابزار دیگه‌ای رو می‌شناسید که یادگیری اون برای برنامه‌ نویس‌ها مفید هستش، برای ما کامنت بذارین.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@mahdijafari245245
مهدی جعفری
تولید و ترجمه محتوا در حوزه IT و کسب و کار

محمد مهدی جعفری هستم. یک برنامه نویس و گیک تکنولوژی. نوشتن رو دوست دارم و سعی می‌کنم توی راکت با تولید و ترجمه محتوای جذاب، به بقیه کمک کنم:)

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

مهدی جعفری

تولید و ترجمه محتوا در حوزه IT و کسب و کار