ترفندهای UX برای وبسایت های تجاری کوچک
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

ترفندهای UX برای وبسایت های تجاری کوچک

با رشد بالا و جذابیت تکنولوژی موبایل، تبلت و … طراحی وب و مقوله تجربه کاربری نیز با این جذابیت و فراگیری مواجه شده است. 

اگر شما به عنوان یک تجارت کوچک موضوعات مهمی مانند پوسته کلی وبسایت، کپی رایت،  مارکتینگ و… را در همین اوایل جدی نگیرید، مطمئنا بخش ها و قسمت های مهم پازل تجارت خودتان را از دست می دهید. در این مقاله قصد داریم تا ۶ مقوله مهم و کاربردی را که از یک شرکت کوچک تا یک شرکت بزرگ به آن باید توجه کند را با شما به اشتراک می گذاریم:

لایه های اسکرول بی پایان

نسل ایگریگ ها بخش بسیار زیادی از کاربران اینترنت را شامل می شوند. پس اگر می خواهید توجه آنها را جلب کنید و آنها را نگه دارید، باید طراحی شما براساس شخصیت آنها باشد و توجه آنها را جلب کند. 

دادن و در اختیار گذاشتن اطلاعات به سرعت و بدون معطلی برای نسل ایگریگ ها بسیار مهم و حیاتی است. پس سعی نکنید اطلاعات مهم وبسایت را بعد از بازدید ده ها صفحه به دست آنها بدهید. مهمترین چیزی که روی آنها تاثیر خواهد گذاشت کیفیت مطالب و میزان کم معطلی برای دریافت خواهد بود. 

این موضوعات بدین معنی نیست که شما به آنها فقط صفحه ای پر از متن را بدهید و آنها در بین این صفحه اسکرول کنند و یا به صفحات مختلفی برای دریافت موضوع برده شوند. بجای اینکه آنها را مجبور به انجام چنین کارهایی کنید، سعی کنید وقت خودتان را روی طراحی اسکرول بی نهایت صرف نمایید.

وقتی که بازدید کننده ای وارد وبسایت می شود و نوار پیشمایش را در قسمت سمت راست مرورگر خود می بیند خیال نکنید که کاربر از اینکه باید برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر از اسکرول استفاده کند، ناراحت می شود. خیر بدین صورت نیست. 

اتفاقا اگر اسکرول کردن موجب شود که اطلاعات بیشتری را تحویل کاربر بدهید، این قضیه موجب خوشنودی وی می شود. این کار باعث می شود آنها با اطلاعات بسیار مفیدی سر و کار داشته باشند و همانطور که گفته شد در نهایت از این حالت لذت خواهند برد.

بجای استفاده از Carousel و Slider از Hero Shot استفاده کنید

استفاده کردن از اسلایدر ها و  Carousel واقعا یک ویژگی خوب به حساب نمی آید، اما این موضوع باعث نمی شود که طراحان از قرار دادن آنها در پروژه هایشان دست بردارند. هر دوی این آیتم ها باعث می شوند که سرعت وبسایت کاهش پیدا کند و در نهایت کاربر را از هدف اصلی وبسایت دور کند. 

بجای بارگذاری وبسایت همراه با سرعت کم، می توانید با جایگزینی اسلایدرها و Carousel به جای Hero Image ها از این کار جلوگیری کنید. اگر با Hero Image ها آشنایی ندارید باید بگویم که این آیتم از یک تصویر بزرگ تشکیل شده است که تمام صفحه نمایش مخاطب را در نگاه اول پر می کند. بعد از آن با اسکرول کردن، تصویر می تواند ناپدید و یا حذف شود. اینگونه از طراحی ها باعث می شوند که توجه بازدید کننده به وبسایت بیشتر جلب شود.

اینگونه طراحی ها در حال محبوب شدن هستند. دلایل زیادی می تواند داشته باشد اما از مهمترین آنها سبک شدن وبسایت و کم شدن میزان معطلی کاربر برای لود وبسایت است. همچنین یکی دیگر از اهمیت های این قضیه، توانایی پشتیبانی در انواع دستگاه های مختلف است. 

طراحی و وفق پذیری براساس تعاملات کاربری

یکی از چیزهایی که تجربه کاربری، شما را به آن الزام می دارد، توجه و فوکوس روی کاربران است، در این حالت شما باید توجه داشته باشید، چیزی را تحویل کاربر بدهید که واقعا می خواهد. برای دانستن اینکه کاربر چه می خواهد و چه انتظاری از وبسایت دارد، باید کاربران‌تان را بشناسید.

توسعه دهندگان با تجربه، که وقت زیادی است که با بازاریاب ها و مشتری مختلف در تعامل بوده‌اند از این اطلاعات خبردار هستند، اما اغلب طراحان در زمان انجام پروژه ها از این اطلاعات برخوردار نیستند و در نتیجه آنها نمی دانند که چکاری را باید انجام بدهند. شاید این حالت مهمترین دلیل برای آزمایش پروژه در حالت های مختلف باشد.

زمانی که شما با چنین موضوعی برخورد کردید، شما به یک سیستم بازخورد زنده احتیاج دارید، سیستمی که بتواند نظرات کاربرانی که واقعا مشغول استفاده از سیستم شما هستند را دریافت کند. یکی از راه های پیاده سازی این سیستم استفاده از heatmap است. با استفاده از این حالت، شما می توانید جاهایی را که کاربر بیشترین تمرکز روی آنها داشته را پیدا کنید. این ابزار، به شما اطلاعاتی راجب به مکان هایی که کاربر روی آنها کلیک و توقف کرده است را می دهد. جاهایی که کاربران روی آنها متمرکز شده اند و برایشان جذاب بوده است.

در کنار استفاده از heatmap داشتن یک سیستم چت زنده می تواند به بهبود وضعیت وبسایت کمک کند. با پیاده سازی چنین سیستمی می توانید از کاربران درخواست کنید تا نظرات و انتقادهایشان را برای بهتر کردن وبسایت به این سیستم اطلاع بدهند.

دریافت چنین اطلاعاتی از طرف کاربر می تواند تاثیر بسیار زیادی روی وبسایت شما بگذارد.

تمرکز روی تعهدهای کوچک

گرفتن یک «بله» از بازدید کنندگان اولین قدم برای تبدیل آنها به مشتری های تجاری شما هستند. آنها قلب بهینه سازی نرخ تعاملات وبسایت به حساب می آیند. این حالت، مهمترین چیزی است که هر توسعه دهنده و طراحی باید در جعبه ابزار خود داشته باشد.

بهترین راه برای دریافت «بله» از آنها پرسیدن سوالات ساده است. سوالات می توانند بی درنگ در ترغیب بازدید کننده برای ایجاد ارتباط نقش اساسی داشته باشد. با این کار می توانید به کاربر این اطمینان را بدهید که در هر صورتی شما جوابگوی سوالات آنها خواهید بود. پس اعتماد آنها جلب می شود و همین کار منجر به «بله» گفتن از طرف آن‌ها می شود.

پیاده سازی هوش مصنوعی

ما در عصر داده های بزرگ به سر می بریم. برای همین هم شما باید بدانید که تعامل با کاربران و جمع آوری داده های آنها می تواند در پیاده سازی وبسایتی که برای آنها جذابیت زیادی دارد، موثر و مفید باشد. با این کار می توانید فرصت ها را از دست ندهید و آنها را خوشحال کنید.

برای نمونه نگاهی به نت فلیکس بیاندازید. مشارکت فعال آنها، به دلیل ترکیب هوش مصنوعی و اطلاعاتی است که از کاربران‌شان دریافت می کنند. هر بار که کاربر چیز جدیدی را مشاهده می کند، اطلاعات مربوط به فیلم در بانک اطلاعاتی مربوط به کاربر ذخیره می شود و بعد از آن فیلم هایی که پیشنهاد می شود براساس داده های فیلم قبلی است. به همین سادگی می توانند کاربران را راضی و مهیج نگه دارند.

مثال خوبی از پلتفرم نت فلیکس می تواند قسمت «Because you watched…» باشد. در این قسمت فیلم هایی را به کاربر پیشنهاد می کند و تنها دلیل این پیشنهاد هم این است که چون شما فلان فیلم را نگاه کرده‌اید پس ما این فیلم ها را پیشنهاد می کنیم. 

همکاری کپی رایترها و بازاریاب های محتوا با طراحان

جذب کردن بازدید کننده ها تنها به میز طراحان ختم نمی شود. اقدامات تمام تیم، می تواند لازمه جذب طراحان وب به پروژه شوند. اگر این اقدامات انجام شود مطمئنا بازدید کنندگان می توانند به مشتری های دائمی شما تبدیل شوند.

ساختن یک طراحی که می تواند بازدید کننده را از نا امید کردن دور کند بسیار مهم است. با یکپارچه کردن اعضای یک تیم می توانید این حالت را در وبسایت پیاده سازی کنید.

بسیاری از پروژه ها در یک قدم از زمان ساخته شده اند. اول از همه طراح، کلیات وبسایت را درست می کرد و بعد از آن فردی کپی رایتر، مطالب مربوطه را در برگه قرار می داد و در نهایت بازاریاب نیز بازدید کننده بیشتری را به وبسایت دعوت می کرد.

اما این حالت از کار کردن منسوخ شده است. کارها در جای خودشان هستند اما شیوه کار کردن تیم فرق کرده است. تیم برای موفقیت در این زمینه باید با هم به صورت واحد کار کنند، تمام اعمالی که هر کدام آنها انجام می دهد نباید روی عمل دیگری تاثیری مخرب بگذارد. اینگونه است که یک طراحی می تواند به موفقیت برسد.

در پایان

اگر شما راضی به کار با افراد حرفه‌ای دیگری هستید، همیشه مطمئن باشید که کارهایی را که دریافت می کنید سر موقع خود به مشتری ارائه بدهید. اینگونه می شود تیم کاری بسیار منسجم تر و بهتری داشته باشید. در نهایت مشتری های بیشتری را دریافت می کنید و آنها را راضی نگه می دارید. اما اگر این حالت اتفاق نیافتد به سادگی تمام کارهایی که کرده‌اید نابود می شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا