جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
مقایسه Vue و React : کدام فریمورک را چه زمانی و برای چه کاری انتخاب کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

مقایسه Vue و React : کدام فریمورک را چه زمانی و برای چه کاری انتخاب کنید

Vue.js و React.js دو فریمورک فرانت-اند جاوااسکریپت هستند که در دنیای توسعه دهندگان بسیار محبوب می‌باشند و اکنون React برای سه سال متوالی در جایگاه برتر قرار دارد. هر دو ابزار یک رویکرد سازنده برای ساختن برنامه‌های مختلف وب به توسعه دهندگان ارائه می‌دهند، اما هر یک بهترین موارد استفاده خود را دارند و به نیازهای مختلف تجاری پاسخ می‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم موارد مورد استفاده را به همراه امتیازاتی که Vue js و React را منحصر به فرد می‌کند، مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل زیادی برای برجسته بودن Vue و React در چشم‌انداز توسعه دهندگان وجود دارد، اما قبل از اینکه بیشتر در مورد ویژگی‌های متمایز آنها بحث کنیم، بیایید به طور خلاصه به بررسی آنچه برای این دو فریمورک مورد تقاضا است، بپردازیم.

 DOMمجازی – به جای رندر مجدد کل صفحه همانطور که در مورد DOM معمولی مشاهده می‌شود، React و Vue فقط آن دسته از اشیایی را که تغییر کرده‌اند به روز می‌کنند و باعث صرفه جویی در وقت و منابعی می‌شوند که دستکاری‌های سنگین DOM مصرف می‌کند.

توسعه رابط کاربری مبتنی بر کامپوننت – کتابخانه‌های قابل توجه Vue و React از کامپوننت‌های استفاده مجدد از کد استفاده کرده و بهبود بهره‌وری توسعه و سرعت بخشیدن به روند توسعه را تسهیل می‌کنند.

تمرکز بر روی کتابخانه view – وجود دغدغه‌هایی برای مسیریابی، مدیریت state و ...

کتابخانه رسمی کامپوننت‌ها برای ساخت برنامه‌های تلفن همراه – مدت‌ها در Vue انتظار می‌رفت اما اکنون در هر دو ابزار پشتیبانی می‌شود.

سابقه

React به منظور هدف گذاری نیازهای خاص در فیسبوک ایجاد شده است و همچنان توسط این غول فناوری حفظ می‌شود. در گذشته در مورد مجوز React تردیدهایی وجود داشت. در حال حاضر این ابزار تحت مجوز MIT عمل کرده که آن را متن باز می‌کند.

حمایت React به ویژه از سوی یک شرکت مهم، نشان دهنده ثبات در آینده است و مشخص می‌کند که این فریمورک با پشتیبانی طولانی مدت به توسعه خود ادامه می‌دهد.

از طرف دیگر Vue توسط یکی از توسعه دهندگان به نام Evan You ساخته شده است تا بتواند ابزارهای موجود جاوااسکریپت را بهبود بخشد. ایوان یو کارمند سابق گوگل در تیم انگولار خود می‌خواست فریمورکی ایجاد کند که بهترین رویکردهای توسعه پیش رو ازAngular ، Ember و React را با سایر ویژگی‌ها ترکیب کند که نوشتن برنامه‌های وب را سریعتر، آسان‌تر و دلپذیرتر می‌کند.

درآغاز کار Vue یک پروژه کاملا متن باز بود و برای حرکت به جلو به جامعه، مشارکت کنندگان و سرمایه گذاری گسترده‌ای متکی بود.

سینتکس

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین Vue و React نحوه ساخت لایه view است.

به طور پیش فرض Vue از الگوهای HTML استفاده می‌کند، اما گزینه‌ای هم برای نوشتن در JSX وجود دارد.

از طرف دیگر در React فقط JSX وجود دارد. جداسازی سنتی Vue از نگرانی‌ها به HTML ، CSS و JS، یادگیری نحوه ایجاد برنامه‌های وب را حتی برای توسعه دهندگان ارشد آسان می‌کند. الگوهای HTML برای اکثر طراحان وب نیز آشناست و بنابراین همکاری بین توسعه دهندگان و طراحان را بهبود می‌بخشد.

عبارات جاوااسکریپت React، HTML و CSS را با هم در JavaScript ترکیب می‌کند. این سینتکس مشابه XML به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا کامپوننت‌های رابط کاربری مستقل با دستورالعمل‌های رندرینگ را ایجاد کنند. در ادامه مقاله در مورد معنای آن صحبت خواهیم کرد.

در دسترس بودن متخصصان و تقاضای استخدام

اگرچه یادگیری Vue.js آسان است، اما توسعه دهندگان React به طور قابل توجهی در بازار حضور دارند. بنابراین اگر نیاز کسب و کار به یک برنامه پیچیده وجود دارد، استخدام یک توسعه دهنده با تجربه React که بتواند بلافاصله شروع به کار کرده و به تکمیل پروژه بپردازد، می‌تواند زمان کمتری صرف شود.

همچنین در جدیدترین گزارش وضعیت جاوااسکریپت به عنوان پرکاربردترین فناوری قرار گرفت.

جالب است که گزارش مهارت‌های توسعه دهنده HackerRank در سال 2020 نشان داد که دانش توسعه دهندگان در مورد این دو فریمورک بالا رفته و Vue.js همچنان در حال افزایش است.

دیدگاه توسعه دهندگان

نظراتی که متخصصان از React و Vue دارند ممکن است به دیگران کمک کند تا تصمیم بگیرند کدام یک از این دو با انتظارات و توانایی‌های فعلی آنها مناسب‌تر است.

آنچه توسعه دهندگان در مورد Vue.js دوست دارند:

  • منحنی یادگیری آسان
  • سبک و الگوهای برنامه نویسی ظریف
  • مستندات خوب

آنچه توسعه دهندگان در مورد React دوست دارند:

  • سبک و الگوهای برنامه نویسی ظریف
  • پکیج اکوسیستم غنی
  • کاربرد گسترده

پس از کسب رتبه برتر در پر استفاده‌ترین لیست فریمورک‌های وب در نظرسنجی Stack Overflow Survey 2020، با 36.8 درصد پاسخ دهندگان React را انتخاب کردند و همچنان دومین فریمورک محبوب است.

Vue.js در نظرسنجی Stack Overflow در رتبه 7 قرار دارد. با توجه به محبوبیت روز افزون آن، می‌توان رشد آن را در سال‌های بعدی به طور قابل توجهی پیش بینی کرد.

React.js و Vue.js به عنوان محبوب‌ترین فریمورک‌های وب در نظرسنجی Stack Overflow 2020 ذکر شده‌اند و Vue تنها با اختلاف کمتر از 3 درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

بهترین موارد استفاده از React و Vue

Vue.js

Vue به عنوان یک فریمورک در حال رشد، می‌تواند متناسب با هر پروژه مورد نیاز به تدریج در یک پروژه موجود ادغام شود. مثلا به عنوان یک کتابخانه سبک برای اضافه کردن برخی تعاملات به یک برنامه وب.

در حقیقت 76 درصد از توسعه دهندگان شرکت کننده در گزارش State of Vue.js سهولت ادغام را بزرگترین سرمایه Vue در نظر می‌گیرند.

Vue با یک منحنی یادگیری آسان و ابزارهایی نظیر Vue CLI 3 و Vue UI، برای تحویل سریع MVPها و ایده‌های راه اندازی بسیار عالی است. به همین دلیل همچنان یک راه‌حل مقرون به صرفه برای برنامه‌های کوچک تا متوسط ​​است.

اجازه ندهید شما را گول بزنند و فکر کنید Vue برای برنامه‌های وب بزرگ مناسب نیست. دقیقا برعکس. Vue دارای یک اکوسیستم وسیع از ابزارها و کتابخانه‌های همراه است که به این فریمورک امکان می‌دهد پاسخگوی نیازهای پیچیده برنامه‌های سازمانی باشد.

React.js

از آنجا که React برای پروژه‌های بزرگ وب ایجاد شده است، انتخاب آن برای برنامه‌های کوچک و ساده ممکن است بیش از حد نیاز باشد. اگرچه فقط برای راه اندازی یک پروژه کاری به پایگاه کد بزرگی احتیاج دارد، اما در نهایت معماری آن در طولانی مدت نتیجه می‌دهد.

JSX قدرت کامل جاوااسکریپت را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد که کنترل‌های جریان و ویژگی‌های پیشرفته IDE مانند تکمیل خودکار یا لیست کردن در الگوهای کامپوننت را شامل می‌شود.

برخلافVue ، React بسته‌های رسمی برای مسیریابی یا مدیریت state ندارد و به منظور ساخت برنامه‌های پیچیده، باید تقریبا برای همه موارد از راه حل‌های شخص ثالث استفاده کنید. اما انتخاب گسترده است. توسعه دهندگان باتجربه که وظیفه ارائه پروژه‌های پیشرفته را دارند، می‌دانند که کدام یک از کتابخانه‌های متعدد بهترین گزینه برای پاسخگویی به خواسته‌های تجاری یک برنامه وب خاص می‌باشد.

برنامه‌های وب ساخته شده با Vue.js و React

Vue و React توسط بسیاری از سرویس‌ها و برنامه‌های مشهور بین المللی استفاده می‌شوند.

در اینجا لیست پنج شرکتی وجود دارد که از Vue استفاده می‌کنند:

و پنج مورد دیگر که از React بهره می‌گیرند:

شایان ذکر است که React در اینستاگرام و واتساپ، سرویس‌های متعلق به فیسبوک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب ابزار مناسب به نیازهای شما بستگی دارد

Vue.js و React هر دو ابزار بسیار خوبی برای ایجاد رابط‌های کاربری تعاملی هستند. برای انتخاب اینکه کدام یک برای پروژه بعدی شما بهتر است، باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید از جمله موارد استفاده خاص، نیازهای تجاری، محیط، در دسترس بودن برنامه نویس، بودجه و بازه زمانی که در آن کار می‌کنید.

Vue سبک است، یادگیری آن آسان است و نوشتن آن دلپذیر. به دلیل سینتکس آشنا و استفاده از کامپوننت‌ها، ادغام یا انتقال پروژه‌های موجود به Vue سریعتر و روانتر صورت می‌گیرد. به همین دلیل Vue.js برای استارتاپ‌ها عالی است، اگرچه می‌تواند به همان اندازه در برنامه‌هایی در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

از نظر عملکرد، Vue.js با React هماهنگ است. با این حال نتایج نهایی اساسا به تلاش‌های بهینه سازی و اندازه برنامه بستگی دارند. مستندات عالی است و همه چیز را با جزئیات دقیق توضیح می‌دهد.

Vue دارای پکیج‌های رسمی برای مدیریت state، مسیریابی یا رندرینگ سمت سرور است که با پشتیبانی به روز ارائه می‌شوند و هماهنگی را در کل سیستم شما تضمین می‌کنند. با استفاده ازVue CLI 3 و Vue UI، تنظیم یک پروژه و آماده سازی آن برای استقرار بسیار سریع است. این به نوبه خود به ساخت MVPها به روشی سریع و کارآمد کمک می‌کند.

از طرف دیگر React از پیشکسوتان حوزه جاوااسکریپت است. به خصوص با پشتیبانی شرکت‌ها، یک جامعه بزرگ و حتی یک اکوسیستم عظیم برای ساخت برنامه‌های پیچیده در سطح سازمانی عالی عمل می‌کند. به علاوه بازار کار با توسعه دهندگان باتجربه React در حال رونق است، بنابراین کمبود متخصص پیدا نخواهید کرد و با کمک جامعه آن و بلوغ کامل این فریمورک، رسیدن به هدف و دریافت نتیجه سریع و دقیق کم و بیش تضمین می‌شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 5 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer