چگونه می‌توانیم به یک توسعه دهنده وب تبدیل شویم؟ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

چگونه می‌توانیم به یک توسعه دهنده وب تبدیل شویم؟ - بخش دوم

فناوری نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما دارد. از ساده‌ترین برنامه‌ها تا ابتدایی‌ترین اختراعات، همه و همه با فناوری درگیر هستند. هر وبسایت یا نرم‌افزاری که با آن روبرو می‌شویم توسط یک توسعه دهنده وب ساخته شده است.در مقاله قبل ۳ مورد از این موارد را بررسی کردیم؛در این مقاله ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

4- زبان‌های برنامه‌نویسی، کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها

توسعه‌دهندگان وب به منظور ایجاد وبسایت‌ها و برنامه‌ها با زبان‌های برنامه‌نویسی، کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها کار می‌کنند. بیایید با جزییات بیشتر به هر یک از این موارد و همچنین برخی از ابزارهای دیگر که توسعه‌دهندگان وب در کارهای روزانه خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، نگاهی بیندازیم.

زبان‌ها چه چیزهایی هستند؟

در دنیای توسعه وب، زبان‌ها بلوک‌های ساختاری هستند که برنامه‌نویسان برای ایجاد وبسایت، برنامه و نرم‌افزارهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از زبان‌ها از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی، زبان‌های نشانه‌گذاری، زبان‌های سبک‌دهی و زبان‌های مربوط به پایگاه‌های داده وجود دارد.

زبان‌های برنامه‌نویسی

یک زبان برنامه‌نویسی در واقع مجموعه‌ای از دستوراتی است که به رایانه فرمان می‌دهند تا یک خروجی خاص را تولید کند. برنامه‌نویسان برای نوشتن سورس کدها از زبان‌های برنامه‌نویسی به اصطلاح "سطح بالا" استفاده می‌کنند. زبان‌های سطح بالا از کلمات و نمادهای منطقی استفاده می‌کنند که خواندن و درک آن‌ها برای انسان‌ها آسان‌تر است. این زبان‌ها می‌توانند هم شامل زبان‌های کامپایلری باشند و هم زبان‌های مفسری.

به‌عنوان مثال زبان‌های C++ و Java، به‌عنوان رایج‌ترین زبان‌های سطح بالا و کامپایلری شناخته می‌شوند. کدهای آن‌ها ابتدا در یک قالب مبتنی بر متن نوشته ذخیره می‌شوند که برای برنامه‌نویسان انسانی قابل درک هستند اما برای رایانه‌ها قابل درک نیستند. برای اینکه رایانه این سورس کد را اجرا کند، باید آن را به یک زبان سطح پایین تبدیل کند؛ یعنی کد ماشین. از زبان‌های کامپایلری برای ایجاد برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود.

زبان‌های تفسیری مانند Perl و PHP نیازی به کامپایل ندارند. در عوض سورس کدهای نوشته‌شده به این زبان‌ها می‌توانند از طریق مفسر اجرا شوند (مفسر: برنامه‌ای کد را می‌خواند و اجرا می‌کند). همچنین قابل ذکر است که زبان‌های مفسری معمولا برای اجرای اسکریپت‌ها استفاده می‌شوند.

زبان‌های سطح پایین زبان‌هایی هستند که می‌توانند به صورت مستقیم توسط سخت‌افزار رایانه شناسایی و اجرا شوند. آن‌ها نیازی به تفسیر یا ترجمه ندارند. زبان ماشین و زبان اسمبلی نمونه‌هایی از متداول‌ترین زبان‌های سطح پایین هستند.

برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2018 عبارتند از زبان‌های C++، C، Java، PHP، JavaScript، Python، Ruby و Perl.

زبان‌های نشانه‌گذاری

از زبان‌های نشانه‌گذاری برای مشخص‌کردن قالب‌بندی یک فایل متنی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، یک زبان نشانه‌گذاری به نرم‌افزار می‌گوید که متن را باید چگونه قالب‌بندی کند. زبان‌های نشانه‌گذاری کاملا توسط انسان‌ها قابل خواندن و درک‌کردن هستند. آن‌ها حاوی کلماتی استاندارد هستند اما برچسب های نشانه‌گذاری در خروجی نهایی قابل مشاهده نیستند.

دو زبان مشهور نشانه‌گذاری HTML و XML هستند. HTML مخفف HyperText Markup Language است و برای ایجاد ساختمان اولیه وبسایت‌ها از آن استفاده می‌شود. تگ‌های HTML نحوه نمایش متون و قالب‌بندی صفحات وبسایت توسط یک مرورگر وب را مشخص می‌کنند. برای درک نحوه کار HTML، اجازه دهید نمونه‌‌ای مثال بزنیم که با استفاده از آن می‌توان بخشی از یک متن ساده را بولد کرد. تگ HTML آن به شرح زیر نوشته می‌شود:

<b>این جمله را بولد کن! </b>

وقتی مرورگر این مطلب را می‌خواند، متوجه می‌شود که باید آن جمله را به صورت پررنگ و بولد نمایش دهد. این اتفاق به دلیل وجود تگ‌ <b> میفتد و ارتباطی با جمله درون آن ندارد (این جمله هر چیزی می‌تواند باشد) و این چیزی است که کاربر در انتها مشاهده می‌کند:

این جمله را بولد کن!

XML مخفف عبارت eXtensible Markup Language است و یک زبان نشانه‌گذاری بسیار شبیه به HTML می‌باشد. با این حال، در حالی که HTML برای نمایش داده‌ها با تمرکز بر شیوه نمایش آن‌ها، طراحی شده است، XML صرفا برای ذخیره و حمل و نقل داده‌ها طراحی شده است. بر خلاف HTML، تگ‌های XMLاز پیش تعریف نشده‌اند بلکه آن‌ها توسط نویسنده سند ایجاد می‌شوند. مزایای XML ساده‌سازی اشتراک و انتقال داده‌ها، تغییرات پلتفرم‌ و در دسترس‌بودن داده‌ها است زیرا نرم‌افزاری را فراهم می‌کند که مستقل از سخت‌افزار است و برای ذخیره، انتقال و به اشتراک‌گذاری داده‌ها از آن استفاده می‌شود. 

زبان‌های سبک‌دهی

یک استایل شیت در واقع مجموعه‌ای از قوانین برای سبک‌دهی است. زبان‌های سبک‌دهی، کاملا و منحصرا برای سبک‌دادن به اسنادی طراحی شده‌اند که توسط زبان‌های نشانه‌گذاری بوجود آمده‌اند.

سندی را در نظر بگیرید که به زبان HTML نوشته شده است و با استفاده از (CSS (Cascading Style Sheets که یک زبان سبک‌دهی است، سبک‌دار شده است. HTML مسئول محتوا و ساختار اصلی صفحه وب است، در حالی‌که CSS نحوه ارائه این محتوا را به صورت بصری تعیین می‌کند. CSS می‌تواند برای اضافه‌کردن رنگ‌ها، تغییر فونت‌ها، قراردادن پس زمینه‌ها و حاشیه‌ها و همچنین تزیین فرم‌ها، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از CSS برای بهینه‌سازی قالب صفحات وب نیز استفاده می‌شود تا همانطور که قبلا توضیح دادیم، در تمامی دستگاه‌ها با صفحات نمایش کوچک و بزرگ، صفحات وب به درستی نمایش داده شوند.

زبان‌های پایگاه‌های داده

زبان‌ها تنها برای ساختن وبسایت‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها استفاده نمی‌شوند بلکه برای ایجاد و مدیریت پایگاه‌های داده نیز کاربرد دارند.

از پایگاه‌های داده برای ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال برنامه موسیقی Spotify از یک بانک اطلاعاتی برای ذخیره فایل‌های موسیقی و همچنین داده‌هایی درباره تنظیمات گوش‌دادن کاربران استفاده می‌کند. به همین ترتیب برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی نیز مانند اینستاگرام از پایگاه‌‌های داده برای ذخیره اطلاعات پروفایل کاربران استفاده می‌کنند. هر بار که کاربر به طریقی پروفایل خود را آپدیت می‌کند، پایگاه داده برنامه نیز آپدیت می‌شود.

بانک‌های اطلاعاتی طراحی نشده‌اند تا زبان‌های برنامه‌نویسی که برنامه‌ها با آن‌ها نوشته می‌شوند را درک کنند. بنابراین باید از زبان مخصوصی استفاده شود که برای آن‌ها قابل درک باشد؛ زبانی مانند SQL. SQL مخفف Structured Query Language است. این زبان نشانه‌گذاری مخصوص به خود را دارد و به طور کلی برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد تا روی داده‌های ذخیره‌شده در یک سیستم پایگاه داده، کار کنند.

کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها دقیقا چه چیزی هستند؟

توسعه‌دهندگان وب با کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها نیز کار می‌کنند. انواع مختلفی از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها وجود دارند که ممکن است در ابتدا باعث سردرگمی شوند اما تمامی آن‌ها به منظور آسان‌ترکردن کار توسعه‌دهندگان بوجود آمده‌اند.

کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها در اصل مجموعه کدهای از پیش نوشته‌شده هستند. کتابخانه‌ها کوچک‌تر هستند و برای موارد خاص و جزئی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک کتابخانه شامل مجموعه‌ای از کدهای مفید است که به صورت گروهی در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند تا بعدا مورد استفاده قرار بگیرند. هدف یک کتابخانه این است که به توسعه‌دهندگان امکانی را بدهد تا بتوانند با نوشتن کدهای کمتری به هدف نهایی خود برسند.

بیایید به‌عنوان مثال JavaScript را که یک زبان برنامه‌نویسی و jQuery را که یکی از کتابخانه‌های آن است در نظر بگیریم. بجای نوشتن 10 خط کد در جاوااسکریپت، برنامه‌نویس می‌تواند با استفاده از نسخه‌های از پیش نوشته‌شده در کتابخانه جی‌کوئری، در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کند.

یک فریمورک نیز شامل ابزارهای آماده‌ای است که به توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر کد بنویسید. لازم است بدانید چهارچوب‌‎ها دارای کتابخانه نیز هستند. فریمورک‌ها یک ساختار را به توسعه‌دهنده می‌دهند و فریمورکی که انتخاب می‌کنید تا حدودی نحوه ساخت وبسایت یا برنامه شما را مشخص می‌کند. بنابراین انتخاب فریمورک یک تصمیم مهم است. برخی از فریمورک‌های معروف عبارتند از Rails، Bootstrap و Angular.

آسان‌ترین راه برای درک کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها این است که تصور کنید در حال ساختن یک خانه هستید. فریمورک‌ها پایه، اساس، ساختار و همچنین دستورالعمل‌های انجام وظایف خاص را فراهم می‌کنند. فرض کنید که می‌خواهید یک اجاق گاز را در خانه جدید خود نصب کنید. می‌توانید اجزای آن را جداگانه بخرید و اجاق را از ابتدا بسازید یا اینکه می‌توانید اجاق گاز آماده را از فروشگاه تهیه کنید. این فرایند درست مانند ساختن یک وبسایت است. می‌توانید کد را از ابتدا بنویسید یا می‌توانید با انتخاب یک کتابخانه مناسب به کدهای از پیش نوشته‌شده دسترسی پیدا کنید و با کمک‌‌گرفتن از آن‌ها کار خود را ساده‌تر کنید. 

سایر ابزارهای توسعه وب

توسعه‌دهندگان وب برای نوشتن کدهای خود باید از یک ادیتور متن نیز مانند Atom، Sublime یاVisual Studio Code، استفاده کنند. یک مرورگر وب مانند Chrome یا Firefox نیز نیاز است و البته یک ابزار بسیار مهم به نام Git!

Git یک سیستم کنترل نسخه است که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ کدهای خود را ذخیره و مدیریت کنند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب باید بدانید این اجتناب‌ناپذیر است که تغییرات مداومی را روی کد خود داشته باشید. ابزاری مانند Git به شما این امکان را می‌دهد تا تغییرات را کنترل و مدیریت کنید و در صورت لازم تغییرات جدیدی را اعمال کنید که بسیار مهم و با ارزش است. Git همچنین کار با سایر تیم‌ها و مدیریت چندین پروژه به طور همزمان را آسان‌تر می‌کند. گیت در دنیای توسعه وب تا حدی ضروری شده است و به ابزاری حیاتی تبدیل شده است که استفاده‌نکردن از آن یک کار کاملا غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود.

یکی دیگر از ابزارهای بسیار محبوب، GitHub است؛ یک رابط ابری برای Git. GitHub تمامی عملکردهای کنترل نسخه Git را ارائه می‌دهد اما دارای ویژگی‌های انحصاری خود نیز می‌باشد. ویژگی‌هایی مانند مدیریت و برطرف‌کردن باگ‌ها مدیریت کارها و پروژه‌ها. GitHub نه تنها میزبان سورس کدها است بلکه یک ابزار جامع را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و پیروی از ترفندهای کاربردی را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. گیت‌هاب مکانی برای انتشار پروژه‌های اوپن‌سورس است و همچنین بستری برای توسعه‌دهندگان وب به شمار می‌رود تا مهارت‌های خود را نشان دهند.

5 - چه چیزی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب نیاز دارید؟

فعالیت در حوزه توسعه وب چالش برانگیز است، منابع مالی خوبی را به همراه دارد و از نظر امنیت شغلی در سطح بالایی قرار گرفته است. Bureau of Labor، حدود ۱۵ درصد رشد اشتغال را برای توسعه‌دهندگان وب بین سال‌های 2016 تا 2026 پیش‌بینی می‌کند – خیلی بیش‌تر از حد معمول- همچنین توسعه وب به‌عنوان هشتمین شغل برتر در حوزه فناوری از لحاظ نرخ حقوق و اشتغال انتخاب شده است.

در زمانی که من این مقاله را می‌نویسم، متوسط حقوق برای یک توسعه دهنده وب در ایالات متحده آمریکا 76271 دلار در سال است. البته حقوق و دستمزد بسته به موقعیت مکانی، میزان تجربه و مهارت‌های خاص متفاوت است و ممکن است با نرخ‌های مختلفی روبرو شوید. بنابراین به این فکر کنید که چقدر می‌توانید دستمزد دریافت کنید و چگونه می‌توانید این رقم را افزایش دهید.

اولین قدم برای ورود به حوزه توسعه وب، یادگیری زبان‌های لازم، کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها است. همچنین باید با برخی از ابزارهای معرفی‌شده در بالا و اصطلاحات رایج در این زمینه بیشتر آشنا شوید. 

این که شما باید چه زبانی را یاد بگیرید کاملا به این بستگی دارد که می‌خواهید روی بخش فرانت اند تمرکز کنید یا بک اند. با این حال همه توسعه‌دهندگان وب در هر بخشی باید در HTML، CSS و JavaScript مهارت داشته باشند. بنابراین یا یادگیری این 3 مورد کار خود را شروع کنید.

کاری که اکنون باید انجام دهید چیست؟

  1. با استفاده از یک دوره کوتاه و مفید، با مقدمات توسعه وب بیشتر آشنا شوید.
  2. برای گفتگو در مورد تغییر شغل خود با یک مشاور شغلی صحبت کنید و متوجه شوید که توسعه وب برای شما مناسب است یا خیر
  3. در 4-7 ماه به یک توسعه دهنده وب معمولی و واجد شرایط تبدیل شوید. هنگامی که حس کردید به سطح مطلوبی از مهارت رسیده‌اید می‌توانید شغل فعلی خود را رها کرده و به‌عنوان توسعه دهنده وب در جایی مشغول به کار شوید.
  4. هر روز پیشرفت کنید، یاد بگیرید و از تکنولوژی‌های روز عقب نمانید تا بتوانید همیشه بهترین باشید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، نظر خود را برای ما کامنت کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@mahdijafari245245
مهدی جعفری
تولید و ترجمه محتوا در حوزه IT و کسب و کار

محمد مهدی جعفری هستم. یک برنامه نویس و گیک تکنولوژی. نوشتن رو دوست دارم و سعی می‌کنم توی راکت با تولید و ترجمه محتوای جذاب، به بقیه کمک کنم:)

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

مهدی جعفری

تولید و ترجمه محتوا در حوزه IT و کسب و کار