جنگو – بهترین تصمیمی که می‌توانید بگیرید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

جنگو – بهترین تصمیمی که می‌توانید بگیرید

در دو دهه اخیر دنیای اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری تغییرات بسیار زیادی به خود دیده‌اند. در زمینه وب که خود بخشی از اینترنت است نیز این تغییرات قابل لمس هستند. در طی این مدت هزاران ابزار، کتابخانه و فریمورک جدید ساخته شده‌اند که هر کدام آن‌ها به نحوی به ما در جهت توسعه وب کمک می‌کنند. 

در این بین فریمورک‌های بک-اند جایگاه ویژه و مهمی دارند. فریمورک‌ها به صورت کلی به ما کمک می‌کنند تا یک اپلیکیشن را ساده‌تر و با سازگاری بیشتری ایجاد کنیم. اگر نام فریمورک جنگو یا Django را شنیده باشید می‌دانید که این مورد یکی از فریمورک‌های محبوب برای توسعه لایه بک-اند است. اما چرا این همه محبوبیت بدست آورده و چرا ما می‌گوییم که جنگو می‌تواند بهترین انتخاب شما برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها باشد؟

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم چند دلیل ساده در ارتباط با انتخاب Django را بررسی کنیم که هر کدام می‌توانند منحصر به فرد و مناسب باشند.

ابتدای کار بیایید به وبسایت‌ها/سرویس‌هایی نگاه کنیم که با استفاده از این فریمورک توسعه یافته‌اند:

ناسا: برای ایجاد برخی از قسمت‌های مهم وبسایت ناسا از فریمورک جنگو استفاده شده است. از این رو می‌توان گفت که جنگو در فرایند ایجاد یک وبسایت پایدار و کاربرپسند نقش کلیدی داشته است.

اینستاگرام: اینستاگرام را تقریباً همه می‌شناسند. سرویس که به شما قابلیت اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوها را می‌دهد. با این حال این سرویس چندان چیز ساده‌ای نیست. تقریباً کاربران آن از یک میلیارد بیشتر بوده و این حجم از افراد نیاز به مدیریت دارند. به همین دلیل است که جنگو می‌تواند نقطه مثبتی در نظر گرفته شود چرا که اینستاگرام به صورت کلی با جنگو ساخته شده است.

واشنگتن پست: جنگو در ابتدا فریمورکی بود که صرفاً برای وبلاگ‌ها و روزنامه‌ها استفاده می‌شد. حال که واشنگتن‌ پست وبسایتی از این دست است چه انتخابی بهتر از جنگو وجود دارد؟

موزیلا فایرفاکس: بخش مستندات وبسایت موزیلا یا همان MDN به صورت کامل با استفاده از جنگو توسعه داده شده است.

پینترست: پینترست یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی بزرگ است که از جنگو برای توسعه بخش بک-اند استفاده می‌کند.

 جنگو یک فریمورک مبتنی بر پایتون است. مسلماً افراد بسیار زیادی نیز وجود دارند که صرفاً برای استفاده از جنگو شروع به یادگیری پایتون کرده‌اند. با این حال وجود پایتون به عنوان هسته اصلی جنگو این قابلیت را می‌دهد که جنگو بتواند منعطف باشد و همچنین قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیاری را به کاربران بدهد.

اگر قصد یادگیری جنگو را دارید ابتدای کار نیاز است که به خوبی  پایتون را بدانید به همین منظور می‌توانید دوره آموزشی رایگان «آموزش پایتون» را مشاهده کرده و بعد از آن به «آشنایی با Django» مراجعه کنید.

آینده Django

قبل از اینکه به ویژگی‌ها و توانایی‌های این فریمورک نگاه بیاندازیم ابتدا بیایید با گذشته و حال حاضر جنگو آشنا شویم. از طریق این فرایند می‌توان در ارتباط با آینده این فریمورک نیز به نتایجی رسید. جنگو در سال ۲۰۰۵ ارائه شد، البته در ابتدا چندان پلتفرم حرفه‌ای و کاملی نبود اما نتیجه گسترش آن از ۲۰۰۵ تا کنون این بوده که جنگو به انتخابی بسیار مهم برای شرکت‌ها در جهت توسعه اپلیکیشن تبدیل شده است.

زمانی که یک شرکت فریمورکی را برای توسعه اپلیکیشن خود انتخاب می‌کند پشتیبانی و پایداری دو اصل بسیار مهم است که دنبال آن‌ها می‌گردد. Django در طی این سال‌ها اثبات کرده که یکی از بهترین فریمورک‌ها در جهان برای پیاده‌سازی چنین امری است. از این رو در سال‌های آینده نیز می‌توانیم شاهد گسترش استفاده از جنگو در بین فریمورک‌های دیگر شویم.

امنیت و قدرتمند بودن

جنگو فریمورکی است که تمام قابلیت‌های لازم برای توسعه یک اپلیکیشن را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، اما آیا این کافی‌ست؟ خیر. امن بودن جنگو یکی دیگر از مسائل مهم است که باید در نظر گرفته شود. جنگو یکی از امن‌ترین فریمورک‌هاست که راهکار‌های مختلفی را نیز برای حل کردن خطرات احتمالی ارائه کرده است.

از این رو اگر حتی یک متخصص امنیت نباشید جنگو و قابلیت‌های پیشفرض آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید به اپلیکیشن‌های‌تان امنیت بالایی را بیاورید.

شخصی‌سازی آسان و مقیاس‌پذیری بالا

یکی از نیازهایی که شرکت‌ها و استارتاپ‌ها دارند قابلیت مقیاس‌پذیری و شخصی‌سازی است. به این معنا که برای مثال یک استارتاپ بعداً بتواند در زمینه‌های مختلف کسب و کار خود را گسترش بدهد. شخصی‌سازی نیز یکی دیگر از موضوعات مهم است چرا که هر موجودیتی فارغ از آنکه چقدر می‌تواند تکمیل باشد به یکسری شخصی‌سازی نیاز خواهد داشت تا بتواند به صورت کامل نیازهای منحصر به فرد یک فرد یا یک شرکت دیگر را حل کند. از این رو جنگو می‌تواند بهترین انتخاب برای یک استارتاپ و یا یک شرکت موجود باشد.

همانطور که گفته شد جنگو براساس پایتون ساخته شده و این بدان معناست که گسترش پذیری آن می‌تواند بسیار زیاد باشد چرا که شما می‌توانید تقریباً از تمام پکیج‌های پایتونی تنها با استفاده از یک دستور import ساده استفاده کنید.

در پایان

جنگو و پایتون دو موجودیت وابسته به همدیگر هستند. از یکطرف پایتون شاهرگ حیاتی جنگو است و از طرفی دیگر می‌توان گفت که پایتون میزانی از محبوبیت خود را به جنگو مدیون است. با این حال این دو در کنار همدیگر توانایی‌های بسیار زیادی را برای برنامه‌نویسان بوجود خواهند آورد که قابل ستایش است. 

استفاده از جنگو برای توسعه اپلیکیشن‌های وب یکی از بهترین کارهایی‌ست که می‌توانید در هر زمانی انجام دهید.

اگر قصد یادگیری جنگو را دارید ابتدای کار نیاز است که به خوبی  پایتون را بدانید به همین منظور می‌توانید دوره آموزشی رایگان «آموزش پایتون» را مشاهده کرده و بعد از آن به «آشنایی با Django» مراجعه کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا