چرا باید عاشق Bootstrap شوید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چرا باید عاشق Bootstrap شوید

اولین باری که به بوت استرپ برخوردم زمانی بود که مشغول کار بر روی برنامه درسی کتابخانه‌های فرانت-اند در freeCodeCamp بودم. من فهمیدم که این یک فریمورک قدرتمند است که می‌تواند برای طراحی آسان وبسایت‌های واکنش گرا مورد استفاده قرار گیرد. اما نمی‌فهمیدم که بوت استرپ چگونه کار می‌کند، تنها چیزی که می‌دانستم این بود که وقتی کاری انجام می‌دهید مانند اضافه کردن یک کلاس واکنش‌پذیر به تصویر، با تغییر اندازه صفحه، اندازه آن نیز تغییر می‌کند. یا اینکه وقتی یک کلاس از "btn btn-default" را به عنصر button اضافه می‌کنید، به طور خودکار دکمه را استایل می‌دهد و آن را رنگی می‌کند.

همین اواخر بود که مجبور شدم با بوت استرپ کار کنم و متوجه شدم که این فریمورک چقدر قدرتمند است و همچنین اینکه چگونه کار می‌کند.

به تازگی به یک آموزشگاه توسعه نرم‌افزار به نام microverse پیوستم و برای بخش HTML و CSS از برنامه درسی فنی مجبور شدیم بسیاری از وبسایت‌ها را فقط با استفاده از HTML و CSS اولیه کلون کنیم. می‌توانم به یاد بیاورم که من و همکارانم مجبور بودیم هنگام طراحی آن صفحات وب و همچنین تلاش برای واکنش گرا کردن آن‌ها، تعداد زیادی خط کد CSS بنویسیم. در اکثر مواقع در بسیاری از خطوط کدها گم می‌شدیم، چون تازه کارهایی بودیم که تازه کدنویسی را یاد می‌گرفتیم.

ما به یک پروژه خاص رسیدیم که ما را ملزم به شبیه سازی صفحه اصلی وبسایت Newsweek با استفاده از بوت استرپ کرد. همین پروژه خاص بود که باعث شد بفهمم فریمورک راه‌انداز بوت استرپ چقدر قدرتمند است، زیرا مجبور شدم تمام توانم را در مورد یادگیری بوت استرپ بگذارم و این شامل نحوه کارکرد آن در پروژه می‌شد.

شبیه سازی صفحه اصلی Newsweek در مقایسه با سایر صفحات وب که مجبور به کلون سازی آن بودیم بسیار سرگرم کننده و آسان‌تر بود و دلیل آن نیز بوت استرپ بود. با بوت استرپ نیازی به نوشتن CSS زیاد نداشتم همانطور که بدون فریمورک می‌نوشتم. همچنین نیازی به نوشتن کوئری‌های media زیادی ندارم، زیرا وقتی کلاس‌های بوت استرپ مناسب را با توجه به نیازهای خود اعمال می‌کنید، یک روش آسان برای افزودن واکنش گرایی به صفحات وب شما دارد.

در پایان توانستم با یک کلون زیبا و مقیاس‌پذیر از صفحه اصلی Newsweek سربلند بیرون بیایم که متناسب با اندازه صفحه نمایش‌های مختلف واکنش گرا باشد، درست مانند وبسایت اصلی (این لینک پروژه است). من نمی‌گویم که نمی‌توان این کلون را فقط با CSS معمولی ساخت، اما وقتی شما یاد بگیرید چگونه از بوت استرپ استفاده کنید، می‌توانم به شما اطمینان دهم که ساختن صفحات وب مقیاس‌پذیر سرگرم کننده‌تر، راحت‌تر و سریعتر خواهد شد.

شروع کار با Bootstrap

داشتن دانش کافی از HTML و CSS از نیازهای اساسی هر کسی است که می‌خواهد با بوت استرپ در هر یک از پروژه‌های خود کار کند.

مستندات بوت استرپ موجود در وبسایت رسمی آن‌ها، راهنمای مفصلی در مورد هر آنچه در مورد فریمورک باید بدانید، ارائه می‌دهد. اصولا برای کار با این فریمورک در هر یک از پروژه‌های خود می‌توانید پروژه خود را به فایل bootstrap و فایل مورد نیاز دیگر با استفاده از لینک‌های CDN آن‌ها پیوند دهید یا فایل‌های bootstrap و سایر فایل‌های مورد نیاز را مستقیما از سایت رسمی آن‌ها دانلود کنید و در دایرکتوری پروژه خود قرار دهید.

برای راهنمای دقیق نحوه راه‌اندازی و شروع استفاده از بوت استرپ در پروژه‌های خود لطفا اینجا را کلیک کنید.

مزایا و معایب فریمورک Bootstrap

همانطور که استفاده از این فریمورک مزایای بسیاری دارد، معایبی نیز وجود دارد که باید برای تصمیم گیری آگاهانه از آن مطلع شوید.

مزایا

  1. بهره‌وری از زمان: یکی از مواردی که من بیشتر در مورد کار با بوت استرپ دوست دارم این واقعیت است که شما در مقایسه با موقعی که خودتان CSS را می‌نویسید زمان کمتری برای ساخت وبسایت‌های واکنش گرا صرف می‌کنید. اگر وقت خود را برای تسلط بر کلاس‌های مختلف بوت استرپ اختصاص دهید، متوجه خواهید شد که طراحی صفحات وب آسان‌تر و سریعتر می‌شود.
  2. Mobile Friendly: بوت استرپ به عنوان یک فریمورک mobile-first طراحی شده است. بنابراین با استفاده از آن، ساخت وبسایت‌های سازگار با تلفن همراه بسیار آسان است.
  3. سازگاری: این یکی از موارد کلیدی بود که توسعه دهندگان توییتر هنگام توسعه فریمورک بوت استرپ مورد توجه قرار دادند. فریمورک بوت استرپ در از بین بردن ناسازگاری‌هایی که در میان طراحان و توسعه دهندگان مشغول کار روی یک پروژه وجود داشت، موفقیت آمیز بوده است. زیرا این فریمورک به یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های فرانت-اند تبدیل شده که توسط بسیاری از توسعه دهندگان استفاده می‌شود.
  4. مستندات عالی: بوت استرپ مستندات مفصلی دارد که یادگیری کار با آن را برای همه آسان‌تر می‌کند. به خصوص برای افرادی که به صورت تیمی در یک شرکتی بر روی پروژه‌های مختلف کار می‌کنند. زیرا یادگیری نحوه عملکرد این فریمورک از طریق مستندات آن آسان است.
  5. سیستم شبکه بندی قدرتمند: بوت استرپ یک سیستم شبکه بندی قدرتمند ارائه می‌دهد که ایجاد ستون‌های واکنش گرا در وبسایت‌های شما را بسیار آسان می‌کند.

معایب

  1. اکثر وبسایت‌هایی که فقط با استفاده از بوت استرپ طراحی شده‌اند، تقریبا یکسان به نظر می‌رسند. سفارشی کردن بوت استرپ برای شما امکان‌پذیر است اما مشکل این است که مجبورید تعداد زیادی کد CSS بنویسید و سپس هدف اصلی استفاده از فریمورک را می‌شکند.
  2. اگرچه کار با بوت استرپ بسیار آسان است، کسی که قبلا با فریمورک کار نکرده است مجبور است زمان زیادی را صرف یادگیری نحوه کار آن و همچنین کلاس‌های مختلف در این فریمورک کند. مستندات برای مبتدیان بسیار مفید است و تمام آنچه که آن‌ها نیاز دارند تمرین و تکرار کافی است.

مزایا و معایب بوت استرپ محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست. من فقط مزایا و معایبی را که خودم تجربه آن‌ها را داشتم، ذکر کردم. با این وجود، مزایای این فریمورک بیشتر از معایب آن است.

کار با بوت استرپ برای من تاکنون جالب بوده است و اگر قبلا از این فریمورک استفاده نکرده‌اید، می‌توانید آن را امتحان کنید و قطعا مثل من عاشق آن می‌شوید.

برای یادگیری می‌توانید از این دوره کاربردی بهره بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید